Gå til innhold

Er dette skambud???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg kjøpte boligen min bydde jeg 500 000 under prisantydning. Fikk den for 200 000 under om jeg husker rett. Selger var heldig med den. 

Anonymkode: fec5f...81f

Skrevet

Ts her.

Dette står på salgsoppgaven:

Selger har observert et par skjeggkre i boligen. I meglerens verdivurdering av boligen er det ikke tatt hensyn til opplysninger om at skjeggkre er observert.

Er denne leiligheten ikke v

Anonymkode: 50d2d...edf

Skrevet

Ts her.

Selger har observert et par skjeggkre i boligen. I meglerens verdivurdering av boligen er det ikke tatt hensyn til opplysninger om at skjeggkre er observert.

Er denne leiligheten ikke verdt å kjøpe siden insekter bor der? Jeg er plutselig usikker om den er verd til å kjøpe. Er skjeggkre farlig for barn for jeg vil ikke risikere helsen til barna mine.

Skrevet

Skjeggkre er bli veldig normalt. De er ikke farlige, men irriterende og udelikate. Kjenner flere som har fått fjernet de med skadedyrsbekjempelse. 

Anonymkode: f9920...84d

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Ts her.

Er denne leiligheten ikke verdt å kjøpe siden insekter bor der? Jeg er plutselig usikker om den er verd til å kjøpe. Er skjeggkre farlig for barn for jeg vil ikke risikere helsen til barna mine.

hadde funnet noe annet

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ts her.

Er denne leiligheten ikke v

der har du nok grunnen til at den ikke er solgt

• Liker 1
Skrevet

Prøv 2,3 millioner. 

Anonymkode: 48292...008

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ts her.

Sjeggkre har blitt veldig vanlig. De skader ikke, men er jo ikke veldig hyggelige å ha rundt seg. De har også fjernet sjeggkre fra de fleste forsikringer.

Anonymkode: 89ece...e2d

• Liker 4
Skrevet

Ville startet på 2,6. Da er du 500 under, som er innenfor på realistiske bud i den prisklassen når den har ligget ute såpass lenge. De sier kanskje 3, du svarer 2,7, håper på at de sier 2,9 slik at du kan svare 2,8 inkl omkostninger. (Du må jo tross alt sanere leiligheten før du flytter inn <-- dette sier du til megler når du legger inn budet)

Ang skjeggkre (og melbiller etc), om det finnes i naboleiligheter så kan det bli et tilbakevendene problem.

• Liker 4
Skrevet
4 minutter siden, Vimsepims said:

Ville startet på 2,6. Da er du 500 under, som er innenfor på realistiske bud i den prisklassen når den har ligget ute såpass lenge. De sier kanskje 3, du svarer 2,7, håper på at de sier 2,9 slik at du kan svare 2,8 inkl omkostninger. (Du må jo tross alt sanere leiligheten før du flytter inn <-- dette sier du til megler når du legger inn budet)

Ang skjeggkre (og melbiller etc), om det finnes i naboleiligheter så kan det bli et tilbakevendene problem.

Dette! Følg dette rådet ts 😊

Anonymkode: 5e75d...184

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker at 10% under prisantydning er et greit sted å begynne, spesielt for en bolig som har ligget ute en stund. Det verste som skjer er at budet ditt blir avvist. Det har ingen følger for deg. 

Apropos skjeggkre ville jeg ha tenkt meg litt grundig om. Da syns jeg i allefall det er greit å gå litt lavere. Det kan du også oppgi som grunn dersom megler spør. 

Anonymkode: d628d...f6e

Skrevet

Ts her 

Jeg har meldt meg på visning siden det står "visning etter avtale". Jeg venter bare på at megler tar kontakt i morgen. Så skal jeg følge deres råd.

Dette er min aller første boligkjøp. Jeg er forberedt på at det kan ta tid til å finne en leilighet på den prisen jeg vil ha.

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Husk at du også må ha lån for fellesgjeld, den må plusses på det du byr for leiligheten. 

Anonymkode: 47858...7d2

Dette er nok ikke borettslagsleilighet. Da hadde ikke omkostningene vært så høye. 

Anonymkode: ba6e5...27c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Dette er nok ikke borettslagsleilighet. Da hadde ikke omkostningene vært så høye. 

Anonymkode: ba6e5...27c

Kan være fellesgjeld i sameier også

Anonymkode: 7e514...627

• Liker 3
Skrevet

Du kan jo ikke by 2,9 mill, når det er maks det du har til rådighet. 
Hvordan kan folk i det hele tatt få boliglån, når de har så lite peiling? Skjeggkre trenger ikke være noe stort problem, men det er alltids en risiko for å ikke bli helt kvitt dem. De er helt ufarlige, men ikke noe trivelig å ha i hus.

Anonymkode: a2aaf...999

• Liker 2
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ts her.

Selger har observert et par skjeggkre i boligen.

"Et par", akkurat... 🤣 Dette hadde vært dealbreaker for meg.

Anonymkode: 4700c...9be

• Liker 1
Skrevet

Den leiligheten du har tenkt å se på, er det borettslag eller selveier? Er det selveier vil det jo påløpe en ganske stor sum (2,5% av kjøpesummen) i dokumentavgift + andre gebyrer i tillegg til kjøpesummen. Dette må du ta med i beregningen når du byr. Dersom du ikke har mer enn 2,9 mill totalt, kan du ikke by 2,9 mill og ikke ha råd til avgiftene ved kjøpet.

2,5% av 2,9 er over 72 000 kr. Har du det i tillegg til 2,9 mill?

• Liker 3
Skrevet
Million skrev (7 minutter siden):

Den leiligheten du har tenkt å se på, er det borettslag eller selveier? Er det selveier vil det jo påløpe en ganske stor sum (2,5% av kjøpesummen) i dokumentavgift + andre gebyrer i tillegg til kjøpesummen. Dette må du ta med i beregningen når du byr. Dersom du ikke har mer enn 2,9 mill totalt, kan du ikke by 2,9 mill og ikke ha råd til avgiftene ved kjøpet.

2,5% av 2,9 er over 72 000 kr. Har du det i tillegg til 2,9 mill?

Leiligheten er selveier. 2.5% av kjøpesummen er det ikke omkostninger? Isåfall er omkostningene på 78 842kr. Nei, jeg har ikke mer enn 2.9 millioner. Kjøpesummen og omkostningene må til sammen koste 2.9 millioner.

Ts

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Leiligheten er selveier. 2.5% av kjøpesummen er det ikke omkostninger? Isåfall er omkostningene på 78 842kr. Nei, jeg har ikke mer enn 2.9 millioner. Kjøpesummen og omkostningene må til sammen koste 2.9 millioner.

Ts

Omkostninger er blant annet dokumentavgift, som er 2,5% av kjøpesummen og går til staten. Det er noen gebyrer også ved et boligkjøp (kartverket osv?), men de er ikke så store.

Du må altså ikke by mer enn ca 2,8 hvis du skal ha råd til å dekke omkostningene også.

Fellesgjelden i sameiet skal ikke innløses, det står der mens du bor der og betales av husleien/fellesutgiftene pr mnd. Det er altså ikke noe kjøper betaler inn ved kjøp av boligen.

Endret av Million
  • Liker 1
Skrevet

Siden det er selveier bør du sjekke ekstra etter om det trengs eller er planer om orosjekter i sameiet  (heis, fellesområder, utskifting av vinduer, oppgradering av balkonger,... ) som kommer til å koste litt, og om det blir løst med felles lån eller om du må betale av egne penger (eventuelt om du har mulighet til å låne mer dersom du ikke har rukket å bygge deg opp en buffer til slikt).

Anonymkode: af11c...352

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...