Gå til innhold

Er dette skambud???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det innenfor å gå på visning og gi bud på en leilighet med en prisantydning på 3.1 millioner når man selv kan bare gi bud til maks 2.9 millioner? Er dette skambud? Det står ikke noe om prisen på takst, heller ikke om totalpris. Felleskostnader er 700kr/måned. 

Leiligheten har ligget på Finn i 2-3 måneder uten å ha blitt solgt. For 2 måneder siden hadde leiligheten totalpris på 3 170 000kr inkludert 70 000kr felleskostnader. De har nylig fjernet totalpris, og skrev bare 700kr felleskostnader og prisantydning 3.1 millioner. 

Har jeg en sjanse til å kjøpe denne leiligheten? Har dere noen innspill her? 

Anonymkode: 50d2d...edf

• Liker 1
Skrevet

Så lenge den har ligget ute i 2-3 mnd så er det jo bare å forsøke, det værste som skjer er at du får avslag.

Anonymkode: fd65b...46b

• Liker 12
Skrevet

Helt greit å gi et slikt bud. Hva er galt med det? Ikke noe skambud. Godt mulig at du får tilslag også, men det kan jo ikke vi vite. 

• Liker 6
Skrevet

Du har sjans på den, det er jo bare 200k under. I spørsmålet selge eller ikke selge så er 200k småpenger.  Dessuten er ordet skambud tåpelig. Alle bud er bud. Selger får si nei om det ikke passer. Verre er det ikke. 

Anonymkode: bf563...a43

• Liker 14
Skrevet

Nei, det er ikke skambud. Bare å legge inn bud. Personlig hadde jeg lagt meg enda lavere.

Anonymkode: ea8ba...143

• Liker 13
Skrevet

Ts her.

Etter å ha lest salgsoppgaven står det omkostninger 78 842kr. Betyr det at kjøper må uansett betale denne summen i tillegg til hva leiligheten skal selges for? F.eks leiligheten selges for 3 millioner. Kjøper må betale 3millioner + 78 842kr?.

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ts her.

Etter å ha lest salgsoppgaven står det omkostninger 78 842kr. Betyr det at kjøper må uansett betale denne summen i tillegg til hva leiligheten skal selges for? F.eks leiligheten selges for 3 millioner. Kjøper må betale 3millioner + 78 842kr?.

Nei, det er du som må betale det! (Unnskyld, leste litt feil. Ja, kjøper betaler det)

Summen er beregnet ut fra at den selges til prisantydning. Om den selges billigere så blir omkostningene noe lavere. 

Selger må betale meglerkostnader men det er utenom. 

Lurer på om du burde sette deg litt mer inn i dette før du legger inn bud.... 

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet
solmåneogstjerner skrev (2 minutter siden):

Nei, det er du som må betale det! 

Summen er beregnet ut fra at den selges til prisantydning. Om den selges billigere så blir omkostningene noe lavere. 

Selger må betale meglerkostnader men det er utenom. 

Lurer på om du burde sette deg litt mer inn i dette før du legger inn bud.... 

Ok. Takk for svar.

Ts.

Skrevet

2,9 for en bolig til 3,1 er langt ifra et skambud. Det er mer normalt bud. 

Hadde du bydd 1,9 for boligen så snakker vi skambud. 

Anonymkode: e9c4e...77b

• Liker 12
Skrevet

Jeg ville bydd 2,7 som førstebud på en bolig som har ligget lenge ute.

Anonymkode: e9c4e...77b

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet

Dersom 2.9 er max du kan gi, så ville jeg heller lagt inn bud på 2.8. Da vil kjøper sikkert komme med et motbud på 2.9, og så kan du akseptere det, og alle er happy. (eller du kan starte på 2.7 som Anon over her foreslår).

Anonymkode: 8fce7...02b

• Liker 7
Skrevet

jeg mente at selger vil komme med et motbud på 2.9..

Anonymkode: 8fce7...02b

Skrevet

Takk for svar alle sammen!

Problemet er at jeg ikke har mer enn 2.9 millioner å by på. Jeg er redd for at budet mitt blir avvist pga lav sum. 

Bør jeg begynne å gi bud på 2.7 millioner? Så øke til 2.8millioner ved budrunde ?og så gi til slutt 2.9 millioner? 

Dette er første gangen jeg skal kjøpe leilighet. Jeg kan lite om bud og boligkjøp.

Jeg lurer også på om hvor mye skal jeg betale i måneden dersom jeg får kjøpe denne leiligheten for 2.9 millioner. Blir det dyrt å bekjenne et slikt lån med bare 1 inntekt?

Ts.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Problemet er at jeg ikke har mer enn 2.9 millioner å by på. Jeg er redd for at budet mitt blir avvist pga lav sum. 

Bør jeg begynne å gi bud på 2.7 millioner? Så øke til 2.8millioner ved budrunde ?og så gi til slutt 2.9 millioner? 

Dette er første gangen jeg skal kjøpe leilighet. Jeg kan lite om bud og boligkjøp.

Jeg lurer også på om hvor mye skal jeg betale i måneden dersom jeg får kjøpe denne leiligheten for 2.9 millioner. Blir det dyrt å bekjenne et slikt lån med bare 1 inntekt?

Ts.

Hadde lagt meg på kr 2.5 mill. De kan komme med motbud, så kan du øke sakte men sikkert oppover etter hvert som de kommer med motbud til det som er max du kan by. 
Om boligen er vanskelig å selge eller at de f.eks har gått fra hverandre eller andre ting, så kan de begynne å bli litt desperate etter å ha fått solgt, så ikke start for høyt. Det kan være at de godtar lavere bud om det begynner å bli krise for de. 

Anonymkode: ea8ba...143

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ts.

Dette må du snakke med banken din om

Anonymkode: 4bd33...c30

• Liker 12
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ts.

Med dagens rente havner du på rundt 12 500-13 000 kr i mnd på renter og avdrag. Om det er dyrt for din inntekt vet jeg ikke.

Hvis du googler boliglånskalkulator kan du se hvor mye du må betale i mnd. Der kan du også legge inn nedbetalingstid og justere renter. Da kan du se hvordan evt renteendringer (økninger) påvirker mnd kostnader.

Anonymkode: 45bdc...674

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ts.

Det kommer an på lånebeløp, nedbetalingstid og renter. Alt dette må du avklare med banken din. Regner med at det skal gå greit dersom du har fått lånebevis for denne summen 👍🏻

Anonymkode: 89ece...e2d

• Liker 2
Skrevet

Husk at du også må ha lån for fellesgjeld, den må plusses på det du byr for leiligheten. 

Anonymkode: 47858...7d2

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Husk at du også må ha lån for fellesgjeld, den må plusses på det du byr for leiligheten. 

Anonymkode: 47858...7d2

Og du må også betale omkostninger

Anonymkode: 893c9...f6a

Skrevet

Husk og at fellesutgiftene kommer i tillegg til lånekostnadene (avdrag + renter).

Hadde jeg vært deg ville jeg sørget for å by minst 3-400k under maks prisen din. Du må ha forhandlingsrom dersom du kommer i en budrunde eller får motbud fra selger.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...