AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #1 Skrevet 5. februar 2022 Beklager krøkkete tittel, men jeg planlegger å tilbringe halve året utenfor Norge, for eksempel tre måneder av gangen, og resten i Oslo. Jeg eier ikke bolig i Norge, og familiemedlemmer har ikke mulighet til å passe på tingene mine, annet enn småting. Jeg lurer på hvordan jeg skal ordne meg... Å sette tingene mine på et lager er et alternativ, men jeg vil gjerne føle at jeg har en base i Norge, slik at jeg ikke må flytte ting ut og inn av lager. Det er så dyrt å kjøpe i Oslo nå at det virker voldsomt å skulle kjøpe nå, spesielt siden leieprisene i sentrumsnære bydeler ikke har holdt tritt med kjøpsprisene. Har også tenkt litt på å kjøpe i deler av byen jeg ikke kjenner så godt, hvor man kan få mer for pengene og så forhåpentligvis leie ut til en OK pris. Å leie et rom i et kollektiv er kanskje også en ide, da har jeg et sted jeg kan bo når jeg er i Oslo, samtidig som tingene mine kan stå der når jeg ikke er det. Da må det i så fall være et relativt rimelig rom, type 6000 eller noe. Noen som har noen tanker om hvordan best løse dette eller har vært i samme situasjon?? På forhånd tusen takk! 😀 Anonymkode: 377d0...2c5
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #2 Skrevet 7. februar 2022 Kjøpe eller leie kolonihage hytte? Bobil? Som kan stå i hagen til noen du kjenner? Så kan du også være folkeregisteret på den adressen Men må det være i Oslo? Anonymkode: 75d71...bb1 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #3 Skrevet 7. februar 2022 12 minutter siden, AnonymBruker said: Kjøpe eller leie kolonihage hytte? Bobil? Som kan stå i hagen til noen du kjenner? Så kan du også være folkeregisteret på den adressen Men må det være i Oslo? Anonymkode: 75d71...bb1 Det var gode ideer! Og ja, helst Oslo, må jobbe fysisk her halve året, og har all familie her. Anonymkode: 377d0...2c5
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #4 Skrevet 7. februar 2022 Vi leide en leilighet (korttidsleie) av en dame som bodde og jobbet halve året i utlandet. Hun leide også bort leiligheten i utlandet når hun bodde i Norge. Så det er jo en mulighet. Eller så er det hoteller som har langtidsleie, en kollega av mannen min bodde på hotell i nesten ett år, før han bestemte seg for å bli værende i byen å kjøpte leilighet. Tror det var ca 7000 han betalte i måneden, var et sånt rom med hybelkjøkken. Og frokost ink på morgenen. Så det går også, er faktisk ikke så uvanelig og flere hoteller har gjester som bor over flere måneder. Man får ofte bedre pris da, pluss at du slipper vaske selv 😅😁 Anonymkode: c2e33...2b2 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #5 Skrevet 7. februar 2022 3 hours ago, AnonymBruker said: Vi leide en leilighet (korttidsleie) av en dame som bodde og jobbet halve året i utlandet. Hun leide også bort leiligheten i utlandet når hun bodde i Norge. Så det er jo en mulighet. Eller så er det hoteller som har langtidsleie, en kollega av mannen min bodde på hotell i nesten ett år, før han bestemte seg for å bli værende i byen å kjøpte leilighet. Tror det var ca 7000 han betalte i måneden, var et sånt rom med hybelkjøkken. Og frokost ink på morgenen. Så det går også, er faktisk ikke så uvanelig og flere hoteller har gjester som bor over flere måneder. Man får ofte bedre pris da, pluss at du slipper vaske selv 😅😁 Anonymkode: c2e33...2b2 Oj, kult! Jeg elsker hoteller så det hadde vært perfekt for meg! 😄 Skal jammen se etter det. Takk! Og det er absolutt en mulighet å leie ut men er liksom så usikker på om jeg vil inn på boligmarkedet, det virker så voldsomt nå... Anonymkode: 377d0...2c5
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #6 Skrevet 8. februar 2022 Jeg har lyst å gjøre dette, men er så pingle🤣tror jeg prøver et par lengre opphold i Spania først, for å se hvordan jeg liker det. Oslo er jo dyrt uansett om du leier eller eier. Har du EK til å kjøpe noe? Selv har jeg tenkt tanken at hvis jeg liker meg VELDIG godt i Spania, så kunne jeg kjøpt noe rimelig der, og hatt utleiefirma som tok seg av utleie når jeg ikke benytter leiligheten selv. Her jeg bor er det vanskelig med korttidsleie, og vet ikke engang om det eksisterer firma som tar seg av det(ikke Oslo). Anonymkode: a238d...2aa
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #7 Skrevet 8. februar 2022 58 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har lyst å gjøre dette, men er så pingle🤣tror jeg prøver et par lengre opphold i Spania først, for å se hvordan jeg liker det. Oslo er jo dyrt uansett om du leier eller eier. Har du EK til å kjøpe noe? Selv har jeg tenkt tanken at hvis jeg liker meg VELDIG godt i Spania, så kunne jeg kjøpt noe rimelig der, og hatt utleiefirma som tok seg av utleie når jeg ikke benytter leiligheten selv. Her jeg bor er det vanskelig med korttidsleie, og vet ikke engang om det eksisterer firma som tar seg av det(ikke Oslo). Anonymkode: a238d...2aa Hey, kult at vi er flere! Jeg har egenkapital, ja, men synes det er så voldsomme priser i Oslo nå. Så kanskje det er smart å kjøpe i utlandet i stedet! Det har jo vært mye sånn housing bubble i Spania, så jeg tror man kan få noe til en OK pris, men man må nok være forberedt på at det ikke er en kjempeinvestering. Og at det kan være litt styr med utleie osv., men som du sier, fint å bruke et byrå til det. Nå skal jeg se på leiligheter! https://www.remax.es/buscador-de-inmuebles/venta/ Anonymkode: 377d0...2c5
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #8 Skrevet 8. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hey, kult at vi er flere! Jeg har egenkapital, ja, men synes det er så voldsomme priser i Oslo nå. Så kanskje det er smart å kjøpe i utlandet i stedet! Det har jo vært mye sånn housing bubble i Spania, så jeg tror man kan få noe til en OK pris, men man må nok være forberedt på at det ikke er en kjempeinvestering. Og at det kan være litt styr med utleie osv., men som du sier, fint å bruke et byrå til det. Nå skal jeg se på leiligheter! https://www.remax.es/buscador-de-inmuebles/venta/ Anonymkode: 377d0...2c5 Tror det er mange av oss som drømmer om dette☺️Jeg har vært på leiemarkedet i Oslo, og fikk seriøst lite valuta for pengene. Kunne egentlig aldri tenkt meg å kjøpt leilighet pga det, selv om jeg trives i byen. I Spania kan man få veldig mye for pengene føler jeg; ihvertfall de jeg ser på. Hadde kontakt med et firma i Oslo som har egne visningsturer. Det er mulig å få gode leiepriser, slik at du får dekket mye av lånet(avhengig av hvor mye du selv bruker den). Jeg ser på priser som er rundt 200€. Det oprimale hadde vært å kjøpt sammen med noen😀 Anonymkode: a238d...2aa 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #10 Skrevet 9. februar 2022 10 hours ago, AnonymBruker said: Tror det er mange av oss som drømmer om dette☺️Jeg har vært på leiemarkedet i Oslo, og fikk seriøst lite valuta for pengene. Kunne egentlig aldri tenkt meg å kjøpt leilighet pga det, selv om jeg trives i byen. I Spania kan man få veldig mye for pengene føler jeg; ihvertfall de jeg ser på. Hadde kontakt med et firma i Oslo som har egne visningsturer. Det er mulig å få gode leiepriser, slik at du får dekket mye av lånet(avhengig av hvor mye du selv bruker den). Jeg ser på priser som er rundt 200€. Det oprimale hadde vært å kjøpt sammen med noen😀 Anonymkode: a238d...2aa Ja, leieprisene i Oslo har ikke holdt tritt med kjøpsprisene (heldigvis for meg som leier, forsåvidt), så å kjøpe for å leie ut nå er ikke nødvendigvis noe vinn-vinn. Så morsomt med visningsturer, det hadde jeg ikke tenkt på en gang! Men jeg er interessert i litt større byer, for eksempel Valencia, og disse turene er vel kanskje mer til Costa del Sol? Anonymkode: 377d0...2c5
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #11 Skrevet 9. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, leieprisene i Oslo har ikke holdt tritt med kjøpsprisene (heldigvis for meg som leier, forsåvidt), så å kjøpe for å leie ut nå er ikke nødvendigvis noe vinn-vinn. Så morsomt med visningsturer, det hadde jeg ikke tenkt på en gang! Men jeg er interessert i litt større byer, for eksempel Valencia, og disse turene er vel kanskje mer til Costa del Sol? Anonymkode: 377d0...2c5 Ja, mener det var Costa del Sol, Costa del blanca osv. Typisk turiststeder(?). Kanskje litt for mye nordmenn der LOL🤣 Anonymkode: a238d...2aa
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #12 Skrevet 9. februar 2022 Mange som driver med korttidsleie. Men hvorfor 6 mnd i Norge, og 6 mnd i Spania? Er ikke det slitsomt? Anonymkode: dc06a...811
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #13 Skrevet 9. februar 2022 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Mange som driver med korttidsleie. Men hvorfor 6 mnd i Norge, og 6 mnd i Spania? Er ikke det slitsomt? Anonymkode: dc06a...811 Jeg er ikke ts, men er ufør og håper på at varme kunne lindret litt smerter. Tenker bare noen uker i første omgang, for å prøve det. Men pga at jeg i perioder er sengeliggende kan det bli anstrengende, så jeg bør ha med meg noen. Og det er ikke veldig lett🥺 Anonymkode: a238d...2aa
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #14 Skrevet 9. februar 2022 AnonymBruker skrev (På 7.2.2022 den 18.14): Oj, kult! Jeg elsker hoteller så det hadde vært perfekt for meg! 😄 Skal jammen se etter det. Takk! Og det er absolutt en mulighet å leie ut men er liksom så usikker på om jeg vil inn på boligmarkedet, det virker så voldsomt nå... Anonymkode: 377d0...2c5 Jeg sjekket dette med hotell selv en gang på et hotell i nærheten av der jeg bor nå. Det hotellet hadde ikke lenger langtidsutleie av rom enn 30 dager. Det sto spesifikt. Så får du avslag et sted, prøv andre steder/hoteller. Anonymkode: 3db79...674
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #15 Skrevet 9. februar 2022 3 hours ago, AnonymBruker said: Mange som driver med korttidsleie. Men hvorfor 6 mnd i Norge, og 6 mnd i Spania? Er ikke det slitsomt? Anonymkode: dc06a...811 Jeg må være i Norge minst halve året pga. jobben (og for så vidt pga. skatt og andre ting i Norge), men skulle gjerne bare bodd i utlandet og kommet til Norge på ferie! Er uansett vant til lange reiser, så noen turer mellom Norge og Spania virker ikke så slitsomt - bortsett fra at jeg må ha en base et eller annet sted, slik at jeg kan ha vinterklær og alt sånt i Norge. Anonymkode: 377d0...2c5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå