Lille Py Skrevet 5. februar 2022 #1 Skrevet 5. februar 2022 Jeg fikk positiv koronatest mandag denne uken. Da var den supersterk. Tester fremdeles positivt, men mye svakere. Er det uforsvarlig å besøke besteforeldre i morgen?
MIapernille Skrevet 5. februar 2022 #3 Skrevet 5. februar 2022 Ja det er uforsvarlig, hold deg hjemme. 3
Thyra Skrevet 5. februar 2022 #5 Skrevet 5. februar 2022 Nå er det vel bare fire dager isolasjon om du er feberfri i 24 timer og ellers føler deg i grei form. Man kan teste positivt i flere uker etter gjennomgått covid. Så det er ingen vits i å vente på negativ test før man avslutter isolasjonen. Men jeg ville kanskje ventet noen dager ekstra for sikkerhets skyld om jeg skulle besøke noen i risikogrupper. 1
tussi84 Skrevet 5. februar 2022 #6 Skrevet 5. februar 2022 de sier jo isolasjon 4 dager nå, men at man burde unngå sosial omgang i 10 dager totalt. Å besøke familie hadde jeg vel derfor ventet med en uke til. 3
Fjaselina Skrevet 5. februar 2022 #7 Skrevet 5. februar 2022 Vent nokre dagar til, så er du heilt sikker:) 1
Babushka Skrevet 5. februar 2022 #8 Skrevet 5. februar 2022 Jeg ville ventet 10 dager som var den gamle isolasjonstiden dersom jeg skulle besøkt risikogrupper. Det er vel her du må bruke sunn fornuft, man er ikke smittefri etter 4 dager som er isolasjonstiden nå, man smitter mindre men dette er økonomisk bestemt for å unngå skyhøyt sykefravær. 5
J.E Skrevet 5. februar 2022 #9 Skrevet 5. februar 2022 Ja det er uansvarlig. Du kan være smittsom fremdeles. Andre land har beholdt 7 og også 10 dager isolasjon. Det er vel bare Norge som finner på dette i for å begrense fraværet. Ikke at det gir mening for når folk går smittsomme på jobb så blir det enda flere som må være hjemme. Uansett hadde aldri besøkt eldre mennesker når man kan være smittsom. Selv med booster så kan de være mer utsatt for alvorlig sykdom. 4
Sermina Skrevet 6. februar 2022 #10 Skrevet 6. februar 2022 Du kan fortsatt være smittsom i opptil 10 dager. England har beholdt 10 dager karantene. Norge er et av få land i verden som er nede i 4 dager og sansynligvis er dag 4 en av de mest smittsomme dagene også. 2
Anbefalte innlegg