Gå til innhold

Helsepersonell - hvor ofte sprites det hender?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ønsker å jobbe innen helsesektoren og har noe ømfintlig hud. Jeg blir fort tørr og sår av hånddesinfeksjon og vasking av hender med såpe. Med hansker kan jeg utvikle eksem(om det er hyppig og mye bruk)

Hvor ofte i løpet av en arbeidsdag bruker du håndsprit? Vasker hender? Brukes det skånsom såpe eller hånddesinfeksjon der du jobber?

Anonymkode: 9176f...669

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er sykepleier på sykehjem. Spriter nok hendene minst 25 ganger per vakt. Håndvask minst 10-15 ganger per vakt, ofte mer. Bruker håndkrem fra apoteket hjemme. 

Anonymkode: 9ac84...9ec

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er sykepleier på sykehjem. Spriter nok hendene minst 25 ganger per vakt. Håndvask minst 10-15 ganger per vakt, ofte mer. Bruker håndkrem fra apoteket hjemme. 

Bruker du også håndkrem på jobb mellom spriting og vask? Om det et tillat. Blir du sår på huden?

Skrevet

Vil fraråde deg å bli sykepleier med mindre du tenker å jobbe i pu-bolig eller annet med lite stell. 

Anonymkode: 0a7c5...b79

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Bruker du også håndkrem på jobb mellom spriting og vask? Om det et tillat. Blir du sår på huden?

Nei, bruker sjeldent håndkrem på jobb. Får litt sår hud en sjelden gang om vinteren, men det går fort over. 

Skrevet

Jeg spriter hendene bortimot 10 ganger i timen. Vasker ikke like ofte.

• Liker 1
Skrevet

Jeg jobber som sykepleier på nyfødt intensiv, vi vasker/spriter oss før og etter hver prosedyre/kontakt med pasient eller vært innenfor pasientsonen. Blir en god del håndvask pr vakt, men heldigvis kan vi bruke håndsprit isteden for håndvask i de fleste tilfeller. Vi bruker Antibac og den er jo tilsatt glyserol som holder på fuktigheten. Opplever litt tørre hender, særlig på vinter med er ikke noe stort problem. Bruker håndkrem som vi har på avdelingen, men den blir jo fort vasket av igjen 😆 Smører godt på i pausen! 

Vet det er enkelte som er svært plaget, men det er de som er disponert for eksem i utgangspunktet. Noen har sluttet i jobben og omskolert seg til kontorjobb eller stillinger som ikke krever pasientkontakt pga eksem. 

Anonymkode: e75f0...f6a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ønsker å jobbe innen helsesektoren og har noe ømfintlig hud. Jeg blir fort tørr og sår av hånddesinfeksjon og vasking av hender med såpe. Med hansker kan jeg utvikle eksem(om det er hyppig og mye bruk)

Hvor ofte i løpet av en arbeidsdag bruker du håndsprit? Vasker hender? Brukes det skånsom såpe eller hånddesinfeksjon der du jobber?

Jeg har psoriasis eksem og jobber i helsevesenet, vi vasker og spriter hender hele dagen og bruker MYE hansker.

Anonymkode: 82e48...29c

Skrevet

Jobber på sykehus og har alltid spritet hender på vei ut og inn av sengerom og behandlingsrom, også før korona. 

Sååå, kanskje 40-50 ganger i løpet av en vakt? 😅

Anonymkode: a9729...ebf

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hvis jeg tar på hanskene mens hendene enda er litt klamme fra antibac eller fra smøring med hudkrem så blir hendene svært klamme inni hanskene og pga min eksem blir jeg da veldig klam og får sterk svie i eksemen. Det samme skjer om ikke hendene er klamme fra før men at jeg har hansker på i mer enn 10-15min. Skal sies at jeg fikk eksem for noen få år siden og hadde da allerede vært i denne jobben i 14år så hadde jeg hatt eksem fra før hadde jeg nok heller blitt helsesekretær, tannhelsesekretær eller lignende.

Anonymkode: 82e48...29c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...