AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #1 Skrevet 5. februar 2022 Som kan si litt om hvordan arbeidsmiljøet på sengepost er det? (Trenger selvsagt ikke skrive hvilken avdeling). Men jeg lurer fordi jeg vurderer å søke jobb der. Anonymkode: 7ab06...bfb
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #2 Skrevet 5. februar 2022 *Hvordan arbeidsmiljøet er, skulle det stå. Gikk litt fort.. Anonymkode: 7ab06...bfb
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #3 Skrevet 5. februar 2022 Tar gjerne i mot svar fra spesialsykepleiere også både på Ahus og Ullevål. Anonymkode: 7ab06...bfb
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #4 Skrevet 5. februar 2022 Er nok ulike svar fra hver avdeling. Jeg jobbet på Ahus i 2 år og trives godt. Har jobbet på Ullevål også og til sammenligning så synes jeg at Ahus var mer veldrevet og effektivt, nyere utstyr og mer oversiktlig. Men skal sies at jeg jobbet på to helt ulike sengeposter på de to sykehusene, så en nøyaktig sammenligning blir det ikke. Akkurat den avdelingen jeg jobbet på ved Ahus var ganske attraktiv, dvs. lite gjennomtrekk av folk, men det var nok på både godt og vondt. En del «ringrever» som hadde jobbet der i ørtogførti år og som til tider drev sitt eget regime der de hadde ordninger og spesialavtaler om både det ene og det andre. Skapte ikke direkte dårlig stemning og miljøet ellers var godt, men likevel litt slitsomt i hverdagen. På Ullevål var miljøet litt yngre og sprekere. Jobbet på stor sengepost med ganske mange unge og nyutdannede. Føltes friskere fordi folk var motiverte og ikke lei av yrket. Også en del sosialt som skjedde. Men igjen så var det mye mer gjennomtrekk av folk enn der jeg var på Ahus, så det var alltid nye ansikter på hver vakt omtrent. Anonymkode: 2b085...e3c
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #5 Skrevet 6. februar 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Er nok ulike svar fra hver avdeling. Jeg jobbet på Ahus i 2 år og trives godt. Har jobbet på Ullevål også og til sammenligning så synes jeg at Ahus var mer veldrevet og effektivt, nyere utstyr og mer oversiktlig. Men skal sies at jeg jobbet på to helt ulike sengeposter på de to sykehusene, så en nøyaktig sammenligning blir det ikke. Akkurat den avdelingen jeg jobbet på ved Ahus var ganske attraktiv, dvs. lite gjennomtrekk av folk, men det var nok på både godt og vondt. En del «ringrever» som hadde jobbet der i ørtogførti år og som til tider drev sitt eget regime der de hadde ordninger og spesialavtaler om både det ene og det andre. Skapte ikke direkte dårlig stemning og miljøet ellers var godt, men likevel litt slitsomt i hverdagen. På Ullevål var miljøet litt yngre og sprekere. Jobbet på stor sengepost med ganske mange unge og nyutdannede. Føltes friskere fordi folk var motiverte og ikke lei av yrket. Også en del sosialt som skjedde. Men igjen så var det mye mer gjennomtrekk av folk enn der jeg var på Ahus, så det var alltid nye ansikter på hver vakt omtrent. Anonymkode: 2b085...e3c Takker for svar Ts Anonymkode: 7ab06...bfb
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #6 Skrevet 6. februar 2022 Hei! Har vært innom flere avdelinger på Ahus. Generelt sett er arbeidsmiljøet preget av unge, nyutdannede sykepleiere på sengepostene. Det er få hjelpepleiere som jobber fast, men de som gjør det har vel vært der en del år. Litt synd at det er få hjelpepleiere på avdelingene, da det er ofte denne gruppen som blir værende i jobben sin over mange år. Kvaliteten på arbeidsmiljøet varierer jo fra hver avdeling, og dette er jo subjektivt selvfølgelig. Sengepostene er nok preget av en del gjennomtrekk av ansatte, og dette skyldtes kanskje at det er mange nyutdannede som blir ansatt hvert år? Bemanningen på sengeposter varierer veldig - har jobbet på 1-2 avdelinger som har vært ganske godt bemannet, men de aller fleste har vært dårlig bemannet - særlig på kveld, helg og natt. Dette er kanskje en realitet på alle sykehus, men innad på Ahus finnes det iallfall variasjoner De har "tun" istedenfor grupper (bortsett fra geriatri). En stor avdeling har gjerne 4 tun, en liten avdeling har gjerne 2 tun. Noen avdelinger har f.eks. en sykepleier som tar tun i en uke og rullerer på det, mens andre avdelinger tar ikke hensyn til dette og lar heller sykepleierene på vakt bestemme hvem som har tun fra dag til dag. Noen sengeposter har et system der en sykepleier skal ha to tun. Og på noen sengeposter har tunansvarlig kun medisiner, kommunikasjon med kommunen, legevisitt o.l., mens på noen avdelinger forventer de at tunspl skal bidra med stell og pleie, i tillegg til det førnevnte. Det som er fint med Ahus er at det er et nytt bygg - store rom, nytt utstyr, men jeg likte ikke å ha tun fordi det var mye lettere for pasienter og pårørende å forstyrre oss mens vi var oppi noe viktig. Det kan også være utfordrende å ha taushetsplikt når tunet ligger så nært pasientrom, særlig når man skal ta telefoner til kommunen/pårørende. Man skulle tro det var enkelt å lukke dørene deres, men det er alltid noen som glemmer å lukke den igjen/må følges litt mer på. Dette var noe jeg alltid var bevisst på, og jeg brukte et lite "rom" bak tunet når det var nødvendig. Syntes det er bedre med en god, gammaldags rom der man kan sitte og snakke uten å bli forstyrret eller glodd på av pasienter/pårørende hele tiden. Irriterende med automatisk tøymaskin - køen på morgen for å hente klær er LANG hvis man glemmer å hente ut klær for flere dager. Dette er fordi de har 4 maskiner som leverer ut tøy. Det samme systemet gjelder også når man skal kaste skiten tøy. Har hørt at lønnen er dårligere på Ahus enn i Oslo (Ullevål, riks) - så det er noe å tenke på. Ikke glem å spørre hvordan avdelingen drives, rutiner osv. fordi det har faktisk mye å si for trivsel. Skulle ønske jeg gjorde det da jeg begynte som sykepleier Anonymkode: 555eb...9c8
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #7 Skrevet 6. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hei! Har vært innom flere avdelinger på Ahus. Generelt sett er arbeidsmiljøet preget av unge, nyutdannede sykepleiere på sengepostene. Det er få hjelpepleiere som jobber fast, men de som gjør det har vel vært der en del år. Litt synd at det er få hjelpepleiere på avdelingene, da det er ofte denne gruppen som blir værende i jobben sin over mange år. Kvaliteten på arbeidsmiljøet varierer jo fra hver avdeling, og dette er jo subjektivt selvfølgelig. Sengepostene er nok preget av en del gjennomtrekk av ansatte, og dette skyldtes kanskje at det er mange nyutdannede som blir ansatt hvert år? Bemanningen på sengeposter varierer veldig - har jobbet på 1-2 avdelinger som har vært ganske godt bemannet, men de aller fleste har vært dårlig bemannet - særlig på kveld, helg og natt. Dette er kanskje en realitet på alle sykehus, men innad på Ahus finnes det iallfall variasjoner De har "tun" istedenfor grupper (bortsett fra geriatri). En stor avdeling har gjerne 4 tun, en liten avdeling har gjerne 2 tun. Noen avdelinger har f.eks. en sykepleier som tar tun i en uke og rullerer på det, mens andre avdelinger tar ikke hensyn til dette og lar heller sykepleierene på vakt bestemme hvem som har tun fra dag til dag. Noen sengeposter har et system der en sykepleier skal ha to tun. Og på noen sengeposter har tunansvarlig kun medisiner, kommunikasjon med kommunen, legevisitt o.l., mens på noen avdelinger forventer de at tunspl skal bidra med stell og pleie, i tillegg til det førnevnte. Det som er fint med Ahus er at det er et nytt bygg - store rom, nytt utstyr, men jeg likte ikke å ha tun fordi det var mye lettere for pasienter og pårørende å forstyrre oss mens vi var oppi noe viktig. Det kan også være utfordrende å ha taushetsplikt når tunet ligger så nært pasientrom, særlig når man skal ta telefoner til kommunen/pårørende. Man skulle tro det var enkelt å lukke dørene deres, men det er alltid noen som glemmer å lukke den igjen/må følges litt mer på. Dette var noe jeg alltid var bevisst på, og jeg brukte et lite "rom" bak tunet når det var nødvendig. Syntes det er bedre med en god, gammaldags rom der man kan sitte og snakke uten å bli forstyrret eller glodd på av pasienter/pårørende hele tiden. Irriterende med automatisk tøymaskin - køen på morgen for å hente klær er LANG hvis man glemmer å hente ut klær for flere dager. Dette er fordi de har 4 maskiner som leverer ut tøy. Det samme systemet gjelder også når man skal kaste skiten tøy. Har hørt at lønnen er dårligere på Ahus enn i Oslo (Ullevål, riks) - så det er noe å tenke på. Ikke glem å spørre hvordan avdelingen drives, rutiner osv. fordi det har faktisk mye å si for trivsel. Skulle ønske jeg gjorde det da jeg begynte som sykepleier Anonymkode: 555eb...9c8 Takker for utfyllende svar. Nå er jeg 37 år, så kanskje jeg blir oppfattet som litt «gammel» i yrket i forhold til de andre, siden det er veldig mange unge og nyutdannede der som du sier. Jeg får tenke meg om litt og kikke mer på stillingsannonsene fremover. Ts Anonymkode: 7ab06...bfb
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #8 Skrevet 6. februar 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Takker for utfyllende svar. Nå er jeg 37 år, så kanskje jeg blir oppfattet som litt «gammel» i yrket i forhold til de andre, siden det er veldig mange unge og nyutdannede der som du sier. Jeg får tenke meg om litt og kikke mer på stillingsannonsene fremover. Ts Anonymkode: 7ab06...bfb Det er jo sykepleiere i din aldersgruppe, så for all del ikke la alderen din styre valget ditt. Ikke alle avdelingene ee like på Ahus - noen har jo flere «eldre» enn nyutdannede/unge sykepleiere. Det er noe man kanskje kan se på/spørre om på intervju Anonymkode: 555eb...9c8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå