Gå til innhold

Lage bursdagsmiddag når gjestene reiser langt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gjester som bor i kort avstand trenger ikke å serveres noe annet enn kaker, men hvor går grensen for når man bør servere noe middagsaktig? Hva forventer du selv i (barne)bursdag? Noe annet i selskap til voksne og tenåringsbarn?

Hva er vanlig? 

Og hva bør man servere, hvilket nivå legger man seg på liksom? Hvor mye bestemmer bursdagsbarnet og hvor mye hensyn tar dere til gjestene?

Anonymkode: 884cf...9c6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker at det alltid er en fordel å servere noe salt, uansett reisevei. Feks pølser. 

Anonymkode: 11038...34b

• Liker 5
Skrevet

Hva med en mellomting som påsmurte rundstykker, salat eller lignende i tillegg til kaker? Mer lunsjaktig.

Anonymkode: 89ebc...791

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Gjester som bor i kort avstand trenger ikke å serveres noe annet enn kaker, men hvor går grensen for når man bør servere noe middagsaktig? Hva forventer du selv i (barne)bursdag? Noe annet i selskap til voksne og tenåringsbarn?

Hva er vanlig? 

Og hva bør man servere, hvilket nivå legger man seg på liksom? Hvor mye bestemmer bursdagsbarnet og hvor mye hensyn tar dere til gjestene?

Server pølser i ett barnebursdagsbesøk. Det liker de fleste og vil de ikke ha så er det dumt for de!

Anonymkode: 77772...4dc

Skrevet

Vil tru at dei aller fleste blir glade for å få noko salt, ein salat med brød til, eller pølser med brød om det er enklest. 

Skal ikkje reise stort meir enn ein halvtime, så er eg klar for "skikkelig mat" i tillegg til kake;)

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker at tidspunktet har en del å si - i min familie er familieselskap (jeg antar at det er det vi snakker om, ikke rent barneselskap) gjerne i 13-14-tiden, da er det ikke naturlig å servere middag. Blir jeg derimot invitert til middagstid forventer jeg noe middagsaktiv, uavhengig av hvor langt jeg har reist.

Skrevet

I vår familie og omgangskrets serveres det alltid varm mat. Griller, gryte, pizza ol

Anonymkode: 96ee8...bb7

Skrevet (endret)

Er det snakk om barnebursdag for barna i klassen/barnehagen, evt med foreldre, eller tanter/onkler/besteforeldre? 

Jeg har alltid hatt mat først, og så kaker og lignende etterpå. Maten er stort sett pølser eller pizza. (Gjerne mer 'ordentlig' mat i rene familieselskap, men likevel noe som barna også liker godt.)

Er det snakk om familie som kommer langveis fra ville jeg ihvertfall hatt mat, kanskje til og med noe annet enn tidligere nevnt, f eks lapskaus med flatbrød eller rundstykker. 

Endret av solmåneogstjerner
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

I vår familie og omgangskrets serveres det alltid varm mat. Griller, gryte, pizza ol

Griller? Grillpølse? 

Anonymkode: 4ab89...0a5

Skrevet

Forventer mat i tillegg til kaker. Lunsj til lunsjtid og middag til middagstid. 

Å servere kaker til kl 16/17/18 er bare ufint. Hvem vil ha kaker når man er sulten på mat? 

Anonymkode: 0b882...bcd

Skrevet

Her har vi gjort det enkelt med grillpølser, godt pølsebrød og ulikt tilbehør som potetsalat, løk, rødløk, ketchup (gjerne den nye HOT) og sennep. Enkelt å lage til mange.

Anonymkode: 116c4...01f

Skrevet

Er det mest voksne gjester eller barn som er gjester?

Jeg er vokst opp med at vi serverte kun kaker selv om noen hadde reist 40 minutter, mest voksne i familien og noen eldre barn.

Har også vært i bursdag til noen barn i familien når jeg er voksen, og fått servert pølser. Som voksen synes jeg det er stusselig, jeg ser på det som barnemat. Men altså, blir jo ikke furt over servering bare velger å ikke spise det :) 

Det jeg synes er fint å få av mat er typisk rundstykker med pålegg - kanskje noe eggerøre osv (enkelt koldtbord), tapas eller wok/gryte-mat. Har fått wok med ris hos samboers familie feks. Men bare kaker + noe salt snacks eller kanskje ost og kjeks er også bra :)  Forventer i utgangspunktet ikke mat om jeg har reist mindre enn 1 time og det er selskap på dagtid. 

Er det mange barn som gjester så serverer man jo noe de liker da. Noe som er bra for alle aldersgrupper er feks pizza + salat?

Anonymkode: 55420...b09

Skrevet

Jeg har alltid laget bursdagsmiddag, men det er vanlig i vår familie 😊

Det kan være lasagne, gryterett, grilling på sommeren ol. 

Anonymkode: ec813...ca3

Skrevet

Her serverer vi alltid mat uansett.

Anonymkode: 34a7e...563

• Liker 1
Skrevet

I familiebursdag serverer vi alltid varm mat. Grillmat, paier (som kun trengtes å varme litt)

Aldri vært i familiesammenkomst med kun kaker. 

Anonymkode: 0a67c...d94

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Er det mest voksne gjester eller barn som er gjester?

Jeg er vokst opp med at vi serverte kun kaker selv om noen hadde reist 40 minutter, mest voksne i familien og noen eldre barn.

Har også vært i bursdag til noen barn i familien når jeg er voksen, og fått servert pølser. Som voksen synes jeg det er stusselig, jeg ser på det som barnemat. Men altså, blir jo ikke furt over servering bare velger å ikke spise det :) 

Det jeg synes er fint å få av mat er typisk rundstykker med pålegg - kanskje noe eggerøre osv (enkelt koldtbord), tapas eller wok/gryte-mat. Har fått wok med ris hos samboers familie feks. Men bare kaker + noe salt snacks eller kanskje ost og kjeks er også bra :)  Forventer i utgangspunktet ikke mat om jeg har reist mindre enn 1 time og det er selskap på dagtid. 

Er det mange barn som gjester så serverer man jo noe de liker da. Noe som er bra for alle aldersgrupper er feks pizza + salat?

Anonymkode: 55420...b09

Hjemmelaget? Høres dyrt ut å bestille tapas eller pizza til en hel familie..

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Her serverer vi alltid mat uansett.

Anonymkode: 34a7e...563

Hva da?

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Griller? Grillpølse? 

Anonymkode: 4ab89...0a5

Vi griller 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

I familiebursdag serverer vi alltid varm mat. Grillmat, paier (som kun trengtes å varme litt)

Aldri vært i familiesammenkomst med kun kaker. 

Anonymkode: 0a67c...d94

Ikke jeg heller

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har alltid laget bursdagsmiddag, men det er vanlig i vår familie 😊

Det kan være lasagne, gryterett, grilling på sommeren ol. 

Anonymkode: ec813...ca3

Lager du lasagne samme dag som selskapet er? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...