Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som har barn eller babyer som har "rumpeaket" istedet for å krabbe? 

Barnet mitt har akkurat begynt å ake seg bortover på baken, han begynte med det for halvannen uke siden og er storfornøyd med å komme seg hit og dit. Han er nå ti måneder. 

Ifølge utviklingstrinnene er ikke det helt optimalt, selvom vi har gjort akkurat det samme med ham som med storesøster, men de er forskjellige, og han mislikte å ligge på magen. På én uke gikk han fra å kun ligge uten å kunne snu seg, til å sette seg opp selv og ake seg bortover. Dette til tross for at han øvde litt i senga ifb med påkledning og etter dupp, selvom fysio sa nei pga underlaget er feil, men han tør å ta sjanser der, som han har tatt med seg til gulvet.. ❤️

Når jeg søker på Google (På engelsk) får jeg bare opp autisme relaterte artikler, at de er mindre intelligente, at de ikke begynner å gå før de er to år osv og masse rare greier. 

Så jeg spør her blant dere, noen her som har hatt rumpeakere? Hvordan har det gått? Hvor lenge akte de seg bortover før de reiste seg opp? Gjorde dere noe for at de skulle begynne å krabbe vanlig og funket det? 

Anonymkode: a455f...850

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det var en rumpeaker i barnehagen til barnet mitt. Han er helt vanlig og har ikke autisme. Begynte å gå noen måneder etter han fylte året, og det skjedde av seg selv uten spesielt opplegg. Det er jo noen barn som helt hopper over krabbestadiet og begynner rett på å gå.

Du kan jo alltids gjøre ting for å oppmuntre barnet til å reise seg (da må det gjerne opp i krabbeposisjon først), men jeg ville ikke gjort noe spesielt eller bedt om hjelp før hen er godt over året. Slikt pleier å gå seg til av seg selv.

Anonymkode: ba8a4...9e0

Skrevet

Jeg var rumpeaker, det samme var datteren min. Jeg begynte å gå da jeg var 20 mnd, datteren min 14 mnd. Vi fungerer helt fint begge to i alt. Begge sosialt oppegående, gjør det bra på jobb og skole, fysisk aktive, datteren min er danser. 

Anonymkode: 5d32e...e0a

Skrevet

Det har alltid vært rumpeakere, men det har blitt flere av de fordi vippestol blir brukt i større grad enn før. Da blir barn vant til en mer sittende stilling- og liker å ha ansiktet vent fremover. Barn som krabber har ansiktet mer vent ned i bakken. 

Det er ikke noe jeg ville bekymret meg over. 

Anonymkode: cb1ea...e1c

Skrevet

Jeg som baby dro meg selv bortover i stedet for å krabbe. Jeg er ikke autist, og lærte å gå som normalt. Var faktisk kjapp å lære på mange ting. Ikke vær bekymret.

Anonymkode: 7cc76...53b

• Liker 1
Skrevet

Årsaken til at de blir rumpeakere er fordi foreldrene setter de på rumpa i stedet for å legge de på magen når de skal ned på gulvet. 

Sikkert ingen krise, det går stort sett bra. 

Anonymkode: f4674...f7d

• Liker 1
Skrevet

Både jeg og lillesøster var rumpeakere, muligens fordi vi hadde glatte gulv hjemme.

Vi utviklet oss helt normalt motorisk og sosialt, og begge er sivilingeniører.

Anonymkode: a8714...3a2

• Liker 2
Skrevet

Min datter begynte  å ake rundt på rumpa omkring ti måneder før hun fortsatte med å reise seg og rett over i gåing rundt et årsalderen. Hun er i dag et helt normalt barn uten noen form for diagnoser.  Tror ikke at det foreligger noen faktisk forskning på at rumpeaking er et tegn på autisme. 

Anonymkode: 0155b...ffe

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Det var en rumpeaker i barnehagen til barnet mitt. Han er helt vanlig og har ikke autisme. Begynte å gå noen måneder etter han fylte året, og det skjedde av seg selv uten spesielt opplegg. Det er jo noen barn som helt hopper over krabbestadiet og begynner rett på å gå.

Du kan jo alltids gjøre ting for å oppmuntre barnet til å reise seg (da må det gjerne opp i krabbeposisjon først), men jeg ville ikke gjort noe spesielt eller bedt om hjelp før hen er godt over året. Slikt pleier å gå seg til av seg selv.

Hen? Hun beskriver jo babyen som en han. Hvis det fortsatt er lov å si. 

Anonymkode: 377be...185

Skrevet

Jeg var rumpeaker og gikk forholdsvis sent (19 måneder), sannsynligvis hadde det sammenheng med hoftedysplasi. Jeg har aldri noen (nå er jeg 41 og diskuterte akkurat dette med psykomotorisk fysio nylig) hørt at det skal ha noe å gjøre med intelligens, autisme eller andre ting å gjøre.

Skrevet
Daria skrev (7 minutter siden):

Jeg var rumpeaker og gikk forholdsvis sent (19 måneder), sannsynligvis hadde det sammenheng med hoftedysplasi. Jeg har aldri noen (nå er jeg 41 og diskuterte akkurat dette med psykomotorisk fysio nylig) hørt at det skal ha noe å gjøre med intelligens, autisme eller andre ting å gjøre.

Han ble sjekket for hofteleddsdysplasi på ultralyd fordi de mistenkte det ved fødsel. De fant ingenting og mener de sjekket det på 6 mnd kontroll også (ikke ultralyd, men sånn at legen tok på beina). De kan vel ikke ta feil? 

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Min datter begynte  å ake rundt på rumpa omkring ti måneder før hun fortsatte med å reise seg og rett over i gåing rundt et årsalderen. Hun er i dag et helt normalt barn uten noen form for diagnoser.  Tror ikke at det foreligger noen faktisk forskning på at rumpeaking er et tegn på autisme. 

Anonymkode: 0155b...ffe

Jeg tror helt ærlig ikke det er noen sammenheng jeg heller, nå er ikke jeg i en posisjon til å uttale meg, men i USA er visst alt tegn på autisme. 

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Både jeg og lillesøster var rumpeakere, muligens fordi vi hadde glatte gulv hjemme.

Vi utviklet oss helt normalt motorisk og sosialt, og begge er sivilingeniører.

Anonymkode: a8714...3a2

Vi har også glatt gulv, merker han tar mye mer sjanser i seng eller på teppe, så vi kjøpte et gulvteppe da han var rundt 8 mnd 😊

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Årsaken til at de blir rumpeakere er fordi foreldrene setter de på rumpa i stedet for å legge de på magen når de skal ned på gulvet. 

Sikkert ingen krise, det går stort sett bra. 

Anonymkode: f4674...f7d

Ja, det er riktig. Alternativet her var å la han skrike seg blå og sår av tårer. Her lå vi med ham hele tiden, eller bar ham. Etter 7,8 mnd "måtte" vi begynne å sette ham litt, så han faktisk kunne få et fullverdig liv. 

Jeg som baby dro meg selv bortover i stedet for å krabbe. Jeg er ikke autist, og lærte å gå som normalt. Var faktisk kjapp å lære på mange ting. Ikke vær bekymret.

Anonymkode: 7cc76...53b

Jeg er egentlig ikke veldig bekymret, jeg synes det er fint å lese om at man faktisk er helt normal, selvom man gjør ting annerledes. Sønnen min er veldig god på det finmotoriske og har i flere mnd nå kunne spise fint selv og har hatt pinsettgrepet inne en god stund nå, kanskje han er mer der.. 😅

Det har alltid vært rumpeakere, men det har blitt flere av de fordi vippestol blir brukt i større grad enn før. Da blir barn vant til en mer sittende stilling- og liker å ha ansiktet vent fremover. Barn som krabber har ansiktet mer vent ned i bakken. 

Det er ikke noe jeg ville bekymret meg over. 

Anonymkode: cb1ea...e1c

Vippestol har jeg ikke sett poenget med. Jeg tror jeg brukte det én gang fordi jeg måtte dusje og var alene hjemme. Vi har lagt på magen og ryggen hele tiden, for det er jo slik de utvikler seg best, men han ville ikke det så lenge om gangen og skrek masse. 

Jeg var rumpeaker, det samme var datteren min. Jeg begynte å gå da jeg var 20 mnd, datteren min 14 mnd. Vi fungerer helt fint begge to i alt. Begge sosialt oppegående, gjør det bra på jobb og skole, fysisk aktive, datteren min er danser. 

Anonymkode: 5d32e...e0a

❤️💕

Det har jeg faktisk hørt, at ikke alle krabber 😊 jeg bekymrer meg ikke særlig, jeg snakker jo med helsesøster og hun tar det ganske med ro. 

Prøver å hjelpe ham opp i krabbeposisjon, og på teppet klarer han det, men han står med låra ganske utover, samler jeg dem så skriker han stakkars... Mistenker fordi det er uvant og at han ikke er sterk nok, og da vil jeg ikke pushe på, men heller bare tilrettelegge for at han skal bli kjent med kroppen sin.. 

Skrevet

Broren min gjorde det. Han er det mest normale mennesket jeg kjenner, godt likt av alle og superpraktisk anlagt.. misunner kona hans en så handy mann ... han er venstrehendt ..

Anonymkode: a409e...de5

Skrevet

Da jeg var liten satt jeg på rompa og dro meg fremover med den ene foten😅 hjemmevideoene våre ser ikke helt bra ut! Men ingen autisme her, vet ikke om jeg er mindre smart men har iallefall tatt mastergrad😅😅😅

Anonymkode: 08db3...5a4

Skrevet

Datteren min var rumpeaker fra ca 9 mnd. Var litt sen motorisk, både når det gjaldt å snu seg fra rygg til mage og ålte seg aldri, krabbet først når hun var 1 år. Var også sen med å reise seg(14 mnd).  Gikk når hun var 18 mnd. Og fra da var det full fart. Ble en aktiv jente som var høyt og lavt.

Nå er hun 10 og er en sporty jente som elsker idrett. Absolutt ingenting galt med henne, bare litt bedagelig anlagt som baby.

Anonymkode: 5c34b...3f7

Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Datteren min var rumpeaker fra ca 9 mnd. Var litt sen motorisk, både når det gjaldt å snu seg fra rygg til mage og ålte seg aldri, krabbet først når hun var 1 år. Var også sen med å reise seg(14 mnd).  Gikk når hun var 18 mnd. Og fra da var det full fart. Ble en aktiv jente som var høyt og lavt.

Nå er hun 10 og er en sporty jente som elsker idrett. Absolutt ingenting galt med henne, bare litt bedagelig anlagt som baby.

Anonymkode: 5c34b...3f7

Da er det nok bare en alternativ måte å bevege seg rundt på 😊 godt å høre at alt er vanlig ☺️ min eldste gjorde alt ifølge boka, men er ikke den mest sporty, ganske bedagelig.. Hehe 😅

Da jeg var liten satt jeg på rompa og dro meg fremover med den ene foten😅 hjemmevideoene våre ser ikke helt bra ut! Men ingen autisme her, vet ikke om jeg er mindre smart men har iallefall tatt mastergrad😅😅😅

Anonymkode: 08db3...5a4

Takk for svar 😄 han her drar seg bortover med det ene benet og det andre hengende foran, så han har skrubbsår på leggen nå.. Han finner nok ut av det, må bare hjelpe 😅

Skrevet

Eldstemann var rumpeaker. Sen grovmotorisk, hatet å ligge på magen. Vi styrte enormt med å venne ham til å være på magen og «avvenne» rumpeaking, uten at det endret noe særlig. Han krabbet når han var 13 mnd og gikk når han var 18 mnd. Helt på merket finmotorisk og i dag en smart og oppegående sjuåring. Tidlig ute med å snakke.

Fortsatt i dag veldig forsiktig grovmotorisk og klatrer ikke høyest i klatrestativet. Men utholdende og liker å gå på ski, løpe, være på tur osv. Helt topp gutt!

jeg var også rumpeaker og er heller ingen akrobat. Men har klart meg bra med god utdannelse og jobb😅

Anonymkode: c7ce7...ba5

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Eldstemann var rumpeaker. Sen grovmotorisk, hatet å ligge på magen. Vi styrte enormt med å venne ham til å være på magen og «avvenne» rumpeaking, uten at det endret noe særlig. Han krabbet når han var 13 mnd og gikk når han var 18 mnd. Helt på merket finmotorisk og i dag en smart og oppegående sjuåring. Tidlig ute med å snakke.

Fortsatt i dag veldig forsiktig grovmotorisk og klatrer ikke høyest i klatrestativet. Men utholdende og liker å gå på ski, løpe, være på tur osv. Helt topp gutt!

jeg var også rumpeaker og er heller ingen akrobat. Men har klart meg bra med god utdannelse og jobb😅

Anonymkode: c7ce7...ba5

Dette er som å lese om hva vi har gjort med vår.. Vi har prøvd og prøvd, men til ingen nytte. 😊 Heldigvis er det ikke farlig.. ❤️

• Hjerte 1
Skrevet

Det er visst en link til stramt tungebånd, det kan bære verdt å sjekke? 

Anonymkode: 98862...8ff

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Det er visst en link til stramt tungebånd, det kan bære verdt å sjekke? 

Anonymkode: 98862...8ff

Google, men fant ingenting. Kanskje jeg ikke letet godt nok? Har du noen kilde til det? 

Jeg synes symptomene på stramt tungebånd var vanskelig å tyde ved nyfødt alder, for disse symptomene kunne ha andre årsaker også. Min pleide å ha avføring i nesten hver bleie og gapte ikke høyt nok de tre første ukene, men plutselig bare ordnet det seg 😅 så tenkte ikke mer over det og han hadde det fint.. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...