Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Min kjæreste fikk en melding av utleier idag om at han kom til å heve leieprisen for neste måned pga økningen i strømprisene. Jeg lurer på om dette er lov? Ifølge google sier de nei. Min kjæreste betaler strømpris separat fra leien, altså han har sin egen avtale fordi strøm ikke er inkludert i leien. Så hvordan kan utleier øke leien pga strøm? 
«pga utgiftene for felles elektrisitet og fjernvarme for 2021 var økt betydelig.» var meldingen han fikk. Og så lurer jeg på om det er noe forskjell i setningen «leier betaler strøm i tillegg til husleie» og «strøm inkludert i husleie»?

Skrevet

Nei, det er ulovlig.

Anonymkode: d502a...bcf

• Liker 7
Gjest Blondie65
Skrevet

Hvis husvert har utgifter inkludert i husleien kan ikke husvert øke disse.

Setningen: «leier betaler strøm i tillegg til husleie» betyr at husleie kr X er uten strøm og at husvert eller strømselskap kan kreve strøm i tillegg.

Setningen: «strøm inkludert i husleie» betyr at husleie kr Y er inkludert strøm og det skal da ikke komme strøm i tillegg, med mindre husvert har tydelig spesifisert at husleie inkludert strøm avregnes periodisk.

Setningen: "pga utgiftene for felles elektrisitet og fjernvarme for 2021 var økt betydelig» vedkommer ikke den som leier.

Skrevet
Blondie65 skrev (21 minutter siden):

Hvis husvert har utgifter inkludert i husleien kan ikke husvert øke disse.

Setningen: «leier betaler strøm i tillegg til husleie» betyr at husleie kr X er uten strøm og at husvert eller strømselskap kan kreve strøm i tillegg.

Setningen: «strøm inkludert i husleie» betyr at husleie kr Y er inkludert strøm og det skal da ikke komme strøm i tillegg, med mindre husvert har tydelig spesifisert at husleie inkludert strøm avregnes periodisk.

Setningen: "pga utgiftene for felles elektrisitet og fjernvarme for 2021 var økt betydelig» vedkommer ikke den som leier.

Tusen takk for svar! Kjæresten min betaler strøm separat fra husleien, og derfor var vi begge forvirret over meldingen han fikk. Vi skjønner ikke hvorfor utleier skal heve husleien hans når strøm ikke er inkludert i leien. Hvis kjæresten min betaler strøm allerede (som har økt i pris) pluss høyere husleie blir jo dette urettferdig? Kan utleier si opp kontrakten hans om han nekter å betale høyere husleie?

Skrevet

Husleie kan økes med jevne mellomrom, som AB over her sier. Ville imidlertid sendt sms og forhørt meg om hvorfor strømprisen er relevant for husleia når huseier ikke betaler strømmen han bruker. 

Betaler han strøm for oppvarming? 

Skrevet

Kn være en grunn for huseier å ha behov for økt inntekt pga økte private strømutgifter, og en forklaring på hvorfor hen øker leieprisen.

Men økningen skal da ikke være høyere en økningen i KPI etter innflytting. KPI har som kjent økt betraktelig, spesielt siste året (over 5%) - mye på grunn av strømprisen.

Anonymkode: 4bf64...342

Skrevet

Er du sikker på at strømmen din kjæreste betaler inkluderer oppvarming. 

Jeg oppfatter at det er oppvarming via fjernvarme her. Hvis den måles via en egen måler kan utleier øke dette. Ellers kan han kun øke i henhold til KPI hvis din kjæreste har bodd der 1 år. 

Anonymkode: 87f50...caf

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg oppfatter at det er oppvarming via fjernvarme her. Hvis den måles via en egen måler kan utleier øke dette. Ellers kan han kun øke i henhold til KPI hvis din kjæreste har bodd der 1 år. 

Han kan ikke øke noe som helst på 1mnds varsel.  Husleien kan økes etter kpi tidligst 1år etter inngått leiekontrakt. 

Anonymkode: 77938...f2d

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Om fjernvarme er inkludert i husleie er det ikke lov å øke husleien fordi dette er blitt dyrere. Om fjernvarme er ett tillegg på husleien, så skal dette være spesifisert og betales etter forbruk.

At utgifter til felles strøm, kommunale avgifter etc økes er ikke grunnlag for økning av husleie, en økning i husleie basert på dette er ulovlig.

Anonymkode: c5520...800

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Om fjernvarme er inkludert i husleie er det ikke lov å øke husleien fordi dette er blitt dyrere. Om fjernvarme er ett tillegg på husleien, så skal dette være spesifisert og betales etter forbruk.

At utgifter til felles strøm, kommunale avgifter etc økes er ikke grunnlag for økning av husleie, en økning i husleie basert på dette er ulovlig.

Alt avhenger jo hva som står i kontrakten i forhold til fjernvarme. Prisen på fjernvarme følger jo strømprisen

Skrevet
Illuminatum skrev (11 minutter siden):

Alt avhenger jo hva som står i kontrakten i forhold til fjernvarme. Prisen på fjernvarme følger jo strømprisen

Som sagt, da skal det være spesifisert i kontrakten. Er det ikke spesifisert er det ikke tillat øke husleien pga det.

Skrevet

i kontrakten står det tre bokser å tikke av på: 

1) strøm og oppvarming er inkludert i husleien.

2) strøm og oppvarming betales samtidig i tillegg til husleien. 
3) strøm og oppvarming er ikke inkludert i husleien. Leier har egen måler og må tegne eget abbonoment. 

Utleier har krysset av på nummer tre men streket over «oppvarming» og da forstår jeg det som at kjæresten min har egen måler og abbonoment for strøm men at oppvarming er inkludert i husleien. 

hvis oppvarming er inkludert i husleien, kan økning i strømpriser bety at han må betale mer i leie? 

Skrevet
evolkova skrev (16 minutter siden):

i kontrakten står det tre bokser å tikke av på: 

1) strøm og oppvarming er inkludert i husleien.

2) strøm og oppvarming betales samtidig i tillegg til husleien. 
3) strøm og oppvarming er ikke inkludert i husleien. Leier har egen måler og må tegne eget abbonoment. 

Utleier har krysset av på nummer tre men streket over «oppvarming» og da forstår jeg det som at kjæresten min har egen måler og abbonoment for strøm men at oppvarming er inkludert i husleien. 

hvis oppvarming er inkludert i husleien, kan økning i strømpriser bety at han må betale mer i leie? 

Hvis oppvarming er inkludert i husleie så er det ikke tillat øke husleien pga økte oppvarmingsutgifter. Da er økte oppvarmingsutgifter en risiko utleier har tatt.

Skrevet

Hvor mye er økningen på? Og hva betaler vedkommende i leie hver måned?

Anonymkode: d9651...7e4

• 1 måned senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.2.2022 den 22.53):

Hvor mye er økningen på? Og hva betaler vedkommende i leie hver måned?

Anonymkode: d9651...7e4

Fra 10.000 til 10.900… kjæresten min har egen strømavtale og betaler allerede høy strømpris nå pga økningene. Så strøm pluss økning i husleie er jo kjempedyrt nå. 

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, evolkova said:

Fra 10.000 til 10.900… kjæresten min har egen strømavtale og betaler allerede høy strømpris nå pga økningene. Så strøm pluss økning i husleie er jo kjempedyrt nå. 

Så er spm: Hvor lenge har han bodd der? Ikke lov å øke husleien før minst 12 mnd. 1 mnd varsel må bli gitt skriftlig. Og man kan kun øke etter KPI. Om du går her https://www.ssb.no/kalkulatorer/husleiekalkulator kan du regne hvor mye evt stigningen blir.

Økte utgifter pga varme er ikke godkjent grunn til å øke, da det er kalkulert risiko huseier har tatt da varme er inkl i husleia med mindre det som er nevnt ovenfor er gjort

Anonymkode: 7f078...dfc

AnonymBruker
Skrevet

Så bra at det ikke er "lov". Da må utleier ta regningen. Kommer aldri til å leie ut noe jeg ihvertfall.

Anonymkode: 79033...12e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Så bra at det ikke er "lov". Da må utleier ta regningen. Kommer aldri til å leie ut noe jeg ihvertfall.

Anonymkode: 79033...12e

Flott! Vi trenger ikke flere igler!

46d.jpg

Anonymkode: cf7be...31f

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.2.2022 den 18.37):

Nei, det er ulovlig.

Anonymkode: d502a...bcf

Ikke svar på noe du åpenbart ikke har peiling på. 

Anonymkode: 7f7d4...d1b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...