Gjest Atlantis Skrevet 13. oktober 2002 #1 Skrevet 13. oktober 2002 Det er som regel menn som blir beskrevet som psykopater av kvinner, men er det ikke på tide at også kvinnene begynner å se litt innover på seg selv? De fleste vet vel at kvinner kan være ekstremt manipulerende og slue. Er ikke dette psykopatiske trekk? Hvis en vennine er utro så vil som regel hele venninneflokken prøve å dekke og beskytte henne, mens de i neste øyeblikk kritiserer menn som er utro. Er ikke slike tendenser litt psyko?
Gjest Anonymous Skrevet 13. oktober 2002 #2 Skrevet 13. oktober 2002 Tror du ikke det har noe med at dette er et "kvinneforum" at menn i hovedsak blir gjenstand for denne debatten.. Hadde imidlertid vært interessant om det fantes lesbiske psykopater..?
Gjest Kinga Skrevet 13. oktober 2002 #3 Skrevet 13. oktober 2002 De aller fleste av oss har noen trekk som kan minne om psykopati. Det er imidlertid langt mellom dette - og det å virkelig være psykopat. "Psykopat" er et ofte feilaktig brukt ord. For den som har opplevd en ekte kvinnelig psykopat i aksjon, er det et hav av forskjell mellom dét - og et dobbeltmoralsk syn på utroskap og en snodig form for venninnelojalitet.
Thea Skrevet 13. oktober 2002 #4 Skrevet 13. oktober 2002 Atlantis: Det er som regel menn som blir beskrevet som psykopater av kvinner, men er det ikke på tide at også kvinnene begynner å se litt innover på seg selv? Selvfølgelig finnes det kvinnelige psykopater, ingen har vel benektet det. Men nå er jo dette et forum beregnet på kvinner og da blir nå som regel dere mannfolka hyppig diskutert. Derfor tror jeg det er en grei ting at hårsåre mannfolk holder seg unna forumet De fleste vet vel at kvinner kan være ekstremt manipulerende og slue. Er ikke dette psykopatiske trekk? Sorry gutten min. Du trodde nok du hadde håndfaste bevis her, men å være manipulerende og slu kan desverre ikke betegnes som psykopatiske trekk. Hvis en vennine er utro så vil som regel hele venninneflokken prøve å dekke og beskytte henne, mens de i neste øyeblikk kritiserer menn som er utro. Er ikke slike tendenser litt psyko? Hva har du dette fra??? Om ei venninne av meg hadde vært utro mot typen sin hadde jeg aldri funnet på å beskytte og dekke henne for det hun har gjort. Utroskap er GALT uansett hvem som utfører det. Tror forresten du kunne hatt godt av å surre litt rundt her jeg, for du har visst en hel del å lære om kvinnfolk
Nelle Skrevet 13. oktober 2002 #5 Skrevet 13. oktober 2002 Jeg for min del har ei tante som er fullstendig psyko! Kvinnelige psykopater finnes i aller høyeste grad -jeg er sikker på det er like mange av dem som det finnes mannlige. Men -dette begrepet "psykopat" kan imidlertid diskuteres. Og, HVEM er det egentlig som kan definere og/eller diagnostisere noen som psykopat? Etter min mening er begrepet "psykopat", og ordbruken "psykopatiske trekk" forholdsvis intetsigende/idiotisk. Nelle
Thea Skrevet 13. oktober 2002 #6 Skrevet 13. oktober 2002 Nelle: Jeg for min del har ei tante som er fullstendig psyko! Det har jeg også, men jeg kan vedde på at min er mer psyko enn min for denne er en skikkelig wack job. (hun er blitt sjekka ut av psykolog som kom frem til en noen lunde samme konklusjon, bare atte han sa det litt penere liksom , så jeg slenger ikke dette utrykke rundt om kring bare fordi hun er litt rar mener jeg ) Men hun var inngifta i familien, selvfølgelig. Ække no gærn`t med åss assa
Væren Skrevet 13. oktober 2002 #7 Skrevet 13. oktober 2002 Det stemmer nok at begrepet "psykopat" har lett for å bli misbrukt. Man skal være ytterst forsiktig med å kalle et menneske "psykopat". Psykopati skal visstnok kunne påvises som en fysisk defekt i hjernen. Men vil gå med på å la seg teste? For at man skal kunne fastsette en diagnose, må flere av en hel rekke faktorer være til stede. Det finnes seriøse nettsteder hvor det ligger mye informasjon om emnet psykopati. Jeg har hatt en venninne som jeg er temmelig sikker på er en psykopat i ordets rette betydning, så jeg har søkt og lest mye om dette. Psykopater mangler fullstendig innlevelsesevne / empati i forhold til andre menneskers følelser. De bruker folk etter eget forgodtbefinnende, og skifter venner ettersom de er til nytte eller ei. Psykopater lyver så de tror det selv, og lover ting de aldri kommer til å holde. Det som var greit i går, er absolutt ikke greit i dag, og psykopaten kan gå i taket over en filleting. Like etter er psykopaten like blid som før, mens alle rundt fremdeles er lamslått over utbruddet. Psykopaten "går videre som om ingenting har hendt" heter det. En psykopat vil sjelden kunne innrømme egne feil eller svakheter. Det å si unnskyld sitter veldig langt inne... Feilen finnes alltid hos alle andre, psykopaten er bare blitt misforstått, og har uforskyldt havnet opp i uføret han eller hun befinner seg i. Går noe galt vil derfor psykopaten skylde på andre, men går tingene rette veien står psykopaten først i køen for å ta all æren selv. Før trodde man at det stort sett var menn som var psykopater, men nyere forskning har vist at andelen av kvinnelige psykopater er omtrent like stor. Man antar at noe av grunnen til at de mannlige psykopatene er mer synlige, er at de ofte havner i ledende stillinger hvor de har mye makt og er vanskelige å fjerne. Kvinnelige psykopater opptrer mer i det skjulte, f.eks. i hjemmet, der de terroriserer mann og barn. De trekkene du beskriver, Atlantis, handler nok ikke om psykopatiske trekk, men kanskje mer om vennskap, lojalitet og "gruppefølelse"... Er det ikke slik med menn også: Alle kameratene vet kanskje at en av dem er utro. De tier om dette, mens de samtidig kaller kvinnen han roter med "billig"...
Gjest Anonymous Skrevet 13. oktober 2002 #8 Skrevet 13. oktober 2002 Ja, en skal være varsom med å bruke dette ordet om noen. Vi alle har vel noen av disse trekkene som beskrevet til tider? For å få diagnosen må det undersøkelser til. Lever du lenge nok i lag med noen og beskriver personen for en psykriater, så vil han vel tenke den tanken, men å si at det er en psykopat? Neppe! Jeg har også lest om temaet. En kvinnelig kolega har veldig mange av de trekkene. Slu som F..så ledelsen har ikke sett nok av det. Eneste trekket jeg har sett minst av er storløgneren, men mulig jeg ikke har sett det i kaoset. Pynter kansje mer på det enn andre. Løgn for å dekke over egne feil? Ja. Jeg har ikke nevnt ordet, men bare sagt at hun der må ha store problemer. Så store at andre blir sykemeldt, slutter.
Gjest Atlantis Skrevet 13. oktober 2002 #9 Skrevet 13. oktober 2002 Jeg har ikke studert emnet så dette er bare spekulasjoner. Tror moderatoren er inne på noe: mannlige psykopater er mye mer synlige og derfor tror vi (de fleste i hvertfall) at det er så mange flere av dem. Tror kanskje også at det kan være noen forskjeller på mannlige og kvinnelige psykopater (dette er i hvertfall spekulasjon) eller mennesker med slike trekk. Tror de mannlige (som menn flest) er mer utbasunerende og rett frem, mens kvinnen er mer Mikkel Rev som opererer i det skjulte i større grad. Jeg tror det også er en av grunnene til at vi tror det er flest mannlige psykopater - fordi de er lettere å avdekke. En kvinne ser lettere at venninnen hennes har en kjæreste som holder henne hjemme, som sjikanerer henne grovt etc. mens menn ikke like lett kan oppdage slike ting hos kameratens kjæreste. Ingen kan vel nekte på at vi er "lært opp til" å se etter slike trekk hos menn i langt større grad enn hos kvinner? Det man ikke leter etter finner man ikke.
Gjest Sondra Skrevet 14. oktober 2002 #10 Skrevet 14. oktober 2002 - Saksopplysning: - Ifølge boka "Sjarmør og tyrann" (anbefales!)- så finnes det 5 % mannlige psykopater og 1 % kvinnelige.
Gjest Anonymous Skrevet 14. oktober 2002 #11 Skrevet 14. oktober 2002 Vi har en på jobb som av mange beteaktes som litt psykopatisk. Hun er dominerende, kverulantisk, manipulerende, og elsker å ha det første, OG det siste ordet. Hun er en kontroll-freak. 8) Dessuten smisker hun åpenlyst med sjefen. Selv synes jeg bare synd på henne. For jeg har oppdaget hvor usikker hun er på seg selv. :-? Og det tror jeg ikke psykopater er. Så hun har det nok verst selv. Derfor har hun min fulle medfølelse.
Gjest johan Skrevet 1. august 2013 #12 Skrevet 1. august 2013 Eg ser at ein kjem bort i frå hovudtema. Kvinner som menn har ymse trekk, som kan verke psykotiske og forsåvidt skadelige for andre. Men mi erfaring etter eit ekteskap med mykje løgn og sjølvfornekting av eigen helsetilstand, er at det må være fleire og vedvarande psykotiske trekk. Og ikkje minst vil ein over tid kunne avspegle eit sjølvbilete hjå psykopaten, ved å stille kontrollspørsmål, som har empatisk vinkling. Mi klare oppfatning var at min kone trudde ho kontrollerte meg gjennom sine gode eigenskapar og sjarm, men når ho skjønte at ho ikkje hadde kontroll, så skar ho av all kontakt som ikkje var til nytte for henne. Sidan vi ikkje hadde barn gjorde det saken lettare, og eg skjønar godt både kvinner og menn som blir utnytta for at psykopaten skal få kontroll over barnet/a. Mi erfaring er som mange andre at helsevesenet og hjelpeapparatet har liten forståing for kvinnelige psykopater, men det bør i høgste grad være like alvorleg som for mannlige psykopater.
Sweet77 Skrevet 1. august 2013 #13 Skrevet 1. august 2013 Hei Gjest_something_*, får du så få svar i tråden din at du må finne opp nye gjestenick hele tiden?
Gjest Houdini Skrevet 1. august 2013 #14 Skrevet 1. august 2013 Jeg tror broren min er noe psykopat, i alle fall på grensen til å være det, er sjeleglad jeg ikke har kontakt med ham. han er pen, lynende intelligent og veldig flink til å snakke for seg. de sjeldne gangene han tar kontakt svarer jeg ham ikke, grøss. han er ikke av den voldelige typen, derimot han kan fint finne på å knekke andre grovt ved å misbehandle dem psykisk hvis han skulle få lyst til det. jeg er fremdeles nysgjerrig på hvilke trekk en psykopat ser etter i ofrene sine.
AnonymBruker Skrevet 1. august 2013 #15 Skrevet 1. august 2013 Hei Gjest_something_*, får du så få svar i tråden din at du må finne opp nye gjestenick hele tiden? Du er rapportert for spekulering Anonymous poster hash: 15418...61a
AnonymBruker Skrevet 1. august 2013 #16 Skrevet 1. august 2013 Ånei, hjelp!! Anonymous poster hash: 15418...61a
Gjest Gjest Skrevet 1. august 2013 #17 Skrevet 1. august 2013 Eg ser at ein kjem bort i frå hovudtema. Kvinner som menn har ymse trekk, som kan verke psykotiske og forsåvidt skadelige for andre. Men mi erfaring etter eit ekteskap med mykje løgn og sjølvfornekting av eigen helsetilstand, er at det må være fleire og vedvarande psykotiske trekk. Og ikkje minst vil ein over tid kunne avspegle eit sjølvbilete hjå psykopaten, ved å stille kontrollspørsmål, som har empatisk vinkling. Mi klare oppfatning var at min kone trudde ho kontrollerte meg gjennom sine gode eigenskapar og sjarm, men når ho skjønte at ho ikkje hadde kontroll, så skar ho av all kontakt som ikkje var til nytte for henne. Sidan vi ikkje hadde barn gjorde det saken lettare, og eg skjønar godt både kvinner og menn som blir utnytta for at psykopaten skal få kontroll over barnet/a. Mi erfaring er som mange andre at helsevesenet og hjelpeapparatet har liten forståing for kvinnelige psykopater, men det bør i høgste grad være like alvorleg som for mannlige psykopater. Hei! Takk! Har du eksempler på kontrollspørsmål som kan brukes?
Sweet77 Skrevet 1. august 2013 #18 Skrevet 1. august 2013 Mener: Ånei, hjelp!! Kan svare meg selv jeg også, seee, så flink jeg er!!
Gjest Gjest Skrevet 1. august 2013 #19 Skrevet 1. august 2013 Mener: Ånei, hjelp!! Kan svare meg selv jeg også, seee, så flink jeg er!! Hvordan får du det til?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå