Gå til innhold

Kommunalt lån og ekstra penger i budrunden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har kommunalt lån og egenkapital.

Så langt har jeg ikke fått kjøpt bolig siden prisene er høye og det alltid blir budrunde.

Mine foreldre ønsker nå å gi meg 100 000 som jeg kan slenge inn i budrunden hvis det blir nødvendig.

Vil et kommunalt lån godta at jeg plutselig kommer opp med ekstra penger i en budrunde?

Jeg tør ikke å spørre saksbehandleren min i Husbanken, da jeg er redd at de kan trekke tilbake lånet mitt, når de får vite at jeg plutselig kan få tilgang til 100 000 mer i en budrunde.

Anonymkode: 99216...805

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kunne du fått lån i vanlig bank med de ekstra 100 000?

Anonymkode: 52a3d...bb0

Skrevet

Du må informere saksbehandler, ellers risikerer du å miste finansieringen etter du har vunnet budrunden.

Anonymkode: ad341...25e

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du må informere saksbehandler, ellers risikerer du å miste finansieringen etter du har vunnet budrunden.

Anonymkode: ad341...25e

Altså informere saksbehandler før jeg legger inn bud?

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kunne du fått lån i vanlig bank med de ekstra 100 000?

Anonymkode: 52a3d...bb0

Muligens men da hadde jo også renten på lånet vært høyere 

Ts

Skrevet

Jeg kontaktet saksbehandler i Husbanken (kommunen) med samme spørsmål, og fikk beskjed om at det var helt greit, og så selvsagt at jeg ikke hadde trengt å spørre engang.

Anonymkode: e95dc...9a9

Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Muligens men da hadde jo også renten på lånet vært høyere 

Ts

🤦🏻‍♀️

Anonymkode: a634a...6fb

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg kontaktet saksbehandler i Husbanken (kommunen) med samme spørsmål, og fikk beskjed om at det var helt greit, og så selvsagt at jeg ikke hadde trengt å spørre engang.

Hvilken kommune var det?

Har oppdaget at regelverket ikke blir tolket likt overalt

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

🤦🏻‍♀️

Anonymkode: a634a...6fb

Hva mener du med denne emojien?

Banklån har jo høyere rente enn kommunalt lån

Ts

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvilken kommune var det?

Ts

Arendal

Men ja, det varierer nok fra kontor til kontor og kanskje også saksbehandler til saksbehandller.

Skrevet

Arendal

Men ja, det varierer nok fra kontor til kontor og kanskje også saksbehandler til saksbehandller.

Det har jeg erfart, men det burde jo være likt over hele landet

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvilken kommune var det?

Ts

Reglene er enkle for finansieringsbevis. Du er pliktig til å informere om endring i økonomi, dette gjelder også økt egenkapital.

Boliglån via husbanken er også behovsprøvd, så selv om det kan variere mellom ulike kommuner, så varierer det også fra situasjon til situasjon. At kommunene har ulik behandling handler om at kommuner har ulik økonomi, og dermed må vurdere ulikt på hvem de kan gi støtte til...

Anonymkode: cd608...3a2

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Reglene er enkle for finansieringsbevis. Du er pliktig til å informere om endring i økonomi, dette gjelder også økt egenkapital.

Boliglån via husbanken er også behovsprøvd, så selv om det kan variere mellom ulike kommuner, så varierer det også fra situasjon til situasjon. At kommunene har ulik behandling handler om at kommuner har ulik økonomi, og dermed må vurdere ulikt på hvem de kan gi støtte til...

Men må jeg informere saksbehandler på forhånd at jeg kan få 100 000 hvis jeg trenger det i budrunde?

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Men må jeg informere saksbehandler på forhånd at jeg kan få 100 000 hvis jeg trenger det i budrunde?

Ts

Da har du tilgjengelig 100 000 ekstra i egenkapital.

Om du byr med de ekstra 100 000,- og megler sjekker med saksbehandler om finansieringen din vil saksbehandler si du ikke har den finansineringen i orden og dermed avvise at du har råd til boligen.

Finansieringen du har fått er basert på egenkapitalen du har pr i dag, og vilkårene for finansineringen endrer seg om du har 100 000 ekstra i egenkapital.

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Da har du tilgjengelig 100 000 ekstra i egenkapital.

Om du byr med de ekstra 100 000,- og megler sjekker med saksbehandler om finansieringen din vil saksbehandler si du ikke har den finansineringen i orden og dermed avvise at du har råd til boligen.

Finansieringen du har fått er basert på egenkapitalen du har pr i dag, og vilkårene for finansineringen endrer seg om du har 100 000 ekstra i egenkapital.

Min venninne forteller meg nå at hun hadde kommunalt lån og midt i budrunden så hadde hun ringt sin far og fått lånt 125 000 ekstra, og hun hørte ingenting fra boligetaten om at det hun hadde gjort var ulovlig.

Ts

Skrevet

Min venninne forteller meg nå at hun hadde kommunalt lån og midt i budrunden så hadde hun ringt sin far og fått lånt 125 000 ekstra, og hun hørte ingenting fra boligetaten om at det hun hadde gjort var ulovlig.

Ts

Vel, da får du ta sjansen på det da. Det er ditt valg om du tar sjansen på å bryte vilkårene for finansineringen.

Det kan godt hende dem ikke bryr seg om at du har 100 000 mer enn du tidligere har oppgitt, og det kan hende dem trekker tilbake hele finansieringen.

Budet ditt er uansett bindende, så om finansieringen trekkes tilbake, så må du finne på en løsning selv for hvordan dekke budet ditt, eventuelt dekke selges tap.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vel, da får du ta sjansen på det da. Det er ditt valg om du tar sjansen på å bryte vilkårene for finansineringen.

Det kan godt hende dem ikke bryr seg om at du har 100 000 mer enn du tidligere har oppgitt, og det kan hende dem trekker tilbake hele finansieringen.

Budet ditt er uansett bindende, så om finansieringen trekkes tilbake, så må du finne på en løsning selv for hvordan dekke budet ditt, eventuelt dekke selges tap.

Men da må jeg oppgi til saksbehandler at jeg kan få 100.000 ekstra hvis jeg går inn i en budrunde?

Det kan jo hende at jeg finner meg leilighet til prisantydning og at jeg da ikke har bruk for de ekstra 100 000?

Ts

Skrevet

Hvis du har fått tilskudd i tillegg til lån, så trekker de ekstra egenkapital fra tilskuddet, så du kan ikke gjøre dette hvis du har fått tilskudd 

Skrevet
altflyter skrev (3 minutter siden):

Hvis du har fått tilskudd i tillegg til lån, så trekker de ekstra egenkapital fra tilskuddet, så du kan ikke gjøre dette hvis du har fått tilskudd 

Jeg har ikke fått tilskudd siden jeg egenkapital.

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har ikke fått tilskudd siden jeg egenkapital.

Ts

Da er det bare å ringe og spørre 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...