AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #1 Skrevet 5. februar 2022 Hei, Føles dumt å spørre her, når jeg kan spørre nav.. men men. Jeg har vært sykemeldt ett år, og startet på aap før jul. Det skal nå prøves ut hvor mye jeg kan jobbe. Jeg fikk nettopp plass på avklaringstiltak. De skal rapportere til nav. Hva skjer egentlig etter denne perioden? Legen min, hun har anbefalt en uføredel, det samme har nav. Er det slik at jeg skal gå på aap i tre år, uansett utfall av avklaring? Eller kommer det til å bli søkt uføredel, rett etter tiltak, dersom tiltak feks kommer frem til en arbeidsevne på 40-50%? (nei, jeg ønsker ikke å bli ufør! Har vært veldig psyk siden jeg var ungdom, men har klamret meg fast i 100%. Nå har det gått for langt og jeg er blitt mer syk:( så innser at jeg kanskje ikke kan jobbe 100% mer, men lar nav og lege styre dette. Er forresten 41 år.) Anonymkode: 2e0ed...4b7
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #2 Skrevet 5. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei, Føles dumt å spørre her, når jeg kan spørre nav.. men men. Jeg har vært sykemeldt ett år, og startet på aap før jul. Det skal nå prøves ut hvor mye jeg kan jobbe. Jeg fikk nettopp plass på avklaringstiltak. De skal rapportere til nav. Hva skjer egentlig etter denne perioden? Legen min, hun har anbefalt en uføredel, det samme har nav. Er det slik at jeg skal gå på aap i tre år, uansett utfall av avklaring? Eller kommer det til å bli søkt uføredel, rett etter tiltak, dersom tiltak feks kommer frem til en arbeidsevne på 40-50%? (nei, jeg ønsker ikke å bli ufør! Har vært veldig psyk siden jeg var ungdom, men har klamret meg fast i 100%. Nå har det gått for langt og jeg er blitt mer syk:( så innser at jeg kanskje ikke kan jobbe 100% mer, men lar nav og lege styre dette. Er forresten 41 år.) Anonymkode: 2e0ed...4b7 Jeg skjønner ikke helt hva du spør om. Du skal nå være på AAP en stund fremover for å se hvilken inntektsevne du har. Da må du via en del avklaringstiltak, samt du må gjerne dokumentere ulike behandlinger du har fått i denne perioden. Målet er at du skal komme ut av AAP med best mulig funksjonsevne og inntektsevne. En uføredel er nok ikke aktuelt nå. Du får jo uansett AAP. Så du må nok vente med å tenke rundt uføretrygd før du har blitt utprøvd gjennom AAP nå i noen år fremover. Anonymkode: 263c6...79b
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #3 Skrevet 5. februar 2022 Avklaringstiltaket kan sammen med deg kartlegge hvilke muligheter du har på arbeidsmarkedet, ut i fra utdanning og erfaring. Så må dere finne en praksisplass hvor du kan prøve deg ut. Det må grundig dokumentasjon til mtp ufør. De må finne ut av hva slags jobb du klarer og i hvilken stillingsprosent. Hvis du ikke klarer en fysisk tung jobb, så må man finne en jobb som ikke er fysisk tung og prøve der. Så starter man gjerne med 50% (veldig forskjellig akkurat det) så ser man hvordan det går. Går det ikke, så går man ned på timene. Og sånn fortsetter man til man finner ut av hva du får til. Avklaringstiltaket er maks 12 uker, så rekker man det ikke så må man ev. søkes inn på nytt. Det er ingen grunn til å gå på AAP mer enn man må. Når du regnes som ferdig avklart og ferdig behandlet og man ser at du ikke klarer mer enn f.eks 50%, så vil veilederen din samle inn alt av dokumentasjon og skrive en arbeidsevnevurdering ut i fra dokumentasjon fra helsepersonell og tiltak. Når den er godkjent lokalt, så kan du søke om uføretrygd og Nav Arbeid og ytelser behandler søknaden din. Alt i alt så tar alt litt tid, men med tanke på dine rettigheter så skal man ikke bruke mer tid på avklaringsdelen enn man må. Ofte så må man vente på at behandlingen skal bli ferdig og at dokumentasjonen skal komme inn. Dette kan ta tid. Anonymkode: 11ffc...d4c 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #4 Skrevet 5. februar 2022 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Jeg skjønner ikke helt hva du spør om. Du skal nå være på AAP en stund fremover for å se hvilken inntektsevne du har. Da må du via en del avklaringstiltak, samt du må gjerne dokumentere ulike behandlinger du har fått i denne perioden. Målet er at du skal komme ut av AAP med best mulig funksjonsevne og inntektsevne. En uføredel er nok ikke aktuelt nå. Du får jo uansett AAP. Så du må nok vente med å tenke rundt uføretrygd før du har blitt utprøvd gjennom AAP nå i noen år fremover. Anonymkode: 263c6...79b Jeg ser jeg formulerte meg litt dårlig. Det jeg lurte på, var egentlig hva som skjer etter tiltak er ferdig. Dette er estimert til 4-12 uker. Hvis nav/tiltak/jeg feks blir enige om at jeg kan jobbe 50%. Hva skjer da med arbeidsplassen min og meg. Jeg jobber jo 100% stilling pr i dag. Så da er jeg spent på om de orker å ha en ustabil person der i feks 3 år, som de ikke vet hvor mye kan jobbe. jeg klarer ikke helt formulere meg, men kan konkludere med at usikkert er skikkelig stressfaktor - og jeg er veldig redd min arbeidsgiver ikke orker å ha en så utstabil person på jobb. Skal ta alt dette med tiltak- når de starter. Jeg vet jo nesten ikke hva jeg går til- annet enn at jeg skal være på tiltak i 4-12 uker. Anonymkode: 2e0ed...4b7 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #5 Skrevet 5. februar 2022 Jeg måtte gå tiden ut på aap selv om all dokumentasjon var på plass ett år før tiden gikk ut så siste året gikk jeg bare og ventet på at nav skulle åpne for å søke ufør. Anonymkode: afccc...82f 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #6 Skrevet 5. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg ser jeg formulerte meg litt dårlig. Det jeg lurte på, var egentlig hva som skjer etter tiltak er ferdig. Dette er estimert til 4-12 uker. Hvis nav/tiltak/jeg feks blir enige om at jeg kan jobbe 50%. Hva skjer da med arbeidsplassen min og meg. Jeg jobber jo 100% stilling pr i dag. Så da er jeg spent på om de orker å ha en ustabil person der i feks 3 år, som de ikke vet hvor mye kan jobbe. jeg klarer ikke helt formulere meg, men kan konkludere med at usikkert er skikkelig stressfaktor - og jeg er veldig redd min arbeidsgiver ikke orker å ha en så utstabil person på jobb. Skal ta alt dette med tiltak- når de starter. Jeg vet jo nesten ikke hva jeg går til- annet enn at jeg skal være på tiltak i 4-12 uker. Anonymkode: 2e0ed...4b7 Tiltaket kan bli forlenget hvis ikke de er sikre på hvilken inntektsevne du har og du kan også bli satt i flere tiltak. Anonymkode: afccc...82f
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #7 Skrevet 5. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Avklaringstiltaket kan sammen med deg kartlegge hvilke muligheter du har på arbeidsmarkedet, ut i fra utdanning og erfaring. Så må dere finne en praksisplass hvor du kan prøve deg ut. Det må grundig dokumentasjon til mtp ufør. De må finne ut av hva slags jobb du klarer og i hvilken stillingsprosent. Hvis du ikke klarer en fysisk tung jobb, så må man finne en jobb som ikke er fysisk tung og prøve der. Så starter man gjerne med 50% (veldig forskjellig akkurat det) så ser man hvordan det går. Går det ikke, så går man ned på timene. Og sånn fortsetter man til man finner ut av hva du får til. Avklaringstiltaket er maks 12 uker, så rekker man det ikke så må man ev. søkes inn på nytt. Det er ingen grunn til å gå på AAP mer enn man må. Når du regnes som ferdig avklart og ferdig behandlet og man ser at du ikke klarer mer enn f.eks 50%, så vil veilederen din samle inn alt av dokumentasjon og skrive en arbeidsevnevurdering ut i fra dokumentasjon fra helsepersonell og tiltak. Når den er godkjent lokalt, så kan du søke om uføretrygd og Nav Arbeid og ytelser behandler søknaden din. Alt i alt så tar alt litt tid, men med tanke på dine rettigheter så skal man ikke bruke mer tid på avklaringsdelen enn man må. Ofte så må man vente på at behandlingen skal bli ferdig og at dokumentasjonen skal komme inn. Dette kan ta tid. Anonymkode: 11ffc...d4c Skjønner. Takk for utfyllende svar. jeg ønsker som sagt ikke å bli ufør, så jeg synes det er «skummelt» å skrive en slik tråd. Er redd for å misforståes. Jeg er heldig og har en arbeidsplass som jeg skal ha tiltaket i, i første omgang. Men jeg redd det blir for mye usikkerhet for dem, og ha en person på aap over lang tid. jeg får se hva tiltak og nav sier, når tiltaket starter opp. En del av det, er også å gå til psykolog. Jeg har vært under psykiatri siden ca 1997/1998, men vi skal prøve igjen) Anonymkode: 2e0ed...4b7 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #8 Skrevet 5. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg måtte gå tiden ut på aap selv om all dokumentasjon var på plass ett år før tiden gikk ut så siste året gikk jeg bare og ventet på at nav skulle åpne for å søke ufør. Anonymkode: afccc...82f Takk for svar🤗 Anonymkode: 2e0ed...4b7
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #9 Skrevet 5. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Tiltaket kan bli forlenget hvis ikke de er sikre på hvilken inntektsevne du har og du kan også bli satt i flere tiltak. Anonymkode: afccc...82f Ok! Det er greit å vite. Det kan være jeg kan få prøve ut en annen arbeidsplass enn der jeg er nå også? Jeg jobben i en ekstremt stressende jobb, og hver gang stressnivå går opp, blir jeg veldig psyk. Anonymkode: 2e0ed...4b7 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #10 Skrevet 5. februar 2022 Jeg går også på AAP på overtid. Har brukt opp mine 3 år og har igjen noen mnd med 6 ekstra mnd pga corona. Legen, NAV og tiltaksarrangør er inneforstått med at en uføredel vil havne på 70-75%, enn ennå får jeg ikke lov å søke. Jeg er på mitt 3 tiltak og skal straks ut i enda ett tiltak. Dette bare sliter meg ut, men har ikke noe valg. Jeg er sliten av at disse tiltaksarrangørene ikke hører på hva jeg sier. Greit at jeg skal prøve meg i tiltak, men ikke nødvendigvis som tørrlegger fordi jeg fikset ett rør hjemme for 3 år siden. Heller ikke som kokk fordi jeg lager middag hjemme hver dag. Når vi sitter og snakker om vanlige ting så kan det jo fort komme innom ting som dette jeg har nevnt. Nå har jeg lært, så jeg sitter bare å jatter med når vi snakker om hverdagslige ting som feks oppussing eller praktiske ting generelt. De griper tak i hvert ord du never av ting som kan gjøres. Da er det plutselig en ting som kan brukes som praksisplass. Ett eksempel: Jeg skulle forklare tiltaksarrangør hvor jeg hadde kjøpt meg hansker. Hun hadde ikke hørt om butikken og jeg sa den lå vis a vis Vinmonopolet. Da spurte hun plutselig om det kunne være en aktuell praksisplass, noe det selvfølgelig ikke er. Jeg kan ingenting om viner eller noe med alkohol. Rører det knapt selv. Bare grugled deg til mye frustrasjon og du kan iallefall glemme søke ufør på en evighet ennå. Anonymkode: 46d22...47c 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #11 Skrevet 5. februar 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg går også på AAP på overtid. Har brukt opp mine 3 år og har igjen noen mnd med 6 ekstra mnd pga corona. Legen, NAV og tiltaksarrangør er inneforstått med at en uføredel vil havne på 70-75%, enn ennå får jeg ikke lov å søke. Jeg er på mitt 3 tiltak og skal straks ut i enda ett tiltak. Dette bare sliter meg ut, men har ikke noe valg. Jeg er sliten av at disse tiltaksarrangørene ikke hører på hva jeg sier. Greit at jeg skal prøve meg i tiltak, men ikke nødvendigvis som tørrlegger fordi jeg fikset ett rør hjemme for 3 år siden. Heller ikke som kokk fordi jeg lager middag hjemme hver dag. Når vi sitter og snakker om vanlige ting så kan det jo fort komme innom ting som dette jeg har nevnt. Nå har jeg lært, så jeg sitter bare å jatter med når vi snakker om hverdagslige ting som feks oppussing eller praktiske ting generelt. De griper tak i hvert ord du never av ting som kan gjøres. Da er det plutselig en ting som kan brukes som praksisplass. Ett eksempel: Jeg skulle forklare tiltaksarrangør hvor jeg hadde kjøpt meg hansker. Hun hadde ikke hørt om butikken og jeg sa den lå vis a vis Vinmonopolet. Da spurte hun plutselig om det kunne være en aktuell praksisplass, noe det selvfølgelig ikke er. Jeg kan ingenting om viner eller noe med alkohol. Rører det knapt selv. Bare grugled deg til mye frustrasjon og du kan iallefall glemme søke ufør på en evighet ennå. Anonymkode: 46d22...47c Takk for svar. Føler med deg i prosessen. Jeg skal gå inn i tiltak med åpent sinn. Håper virkelig vi finner ei løsning. jeg ønsker å jobbe 100%, men det er omtrent en umulighet der jeg jobber nå. Men dersom det er slik at en kan prøve andre plasser, er jo det en mulighet, dersom tiltak og nav er med på det:) Anonymkode: 2e0ed...4b7
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #12 Skrevet 5. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ok! Det er greit å vite. Det kan være jeg kan få prøve ut en annen arbeidsplass enn der jeg er nå også? Jeg jobben i en ekstremt stressende jobb, og hver gang stressnivå går opp, blir jeg veldig psyk. Anonymkode: 2e0ed...4b7 Hvis du har lyst til å prøve ut andre jobber så får du som oftest lov til det. Nav har som mål at du skal finne en jobb, heltid eller deltid og noen ganger bare noen få timer i uka. Jeg var tre steder. To av de var jobber jeg kunne få fast 4 til 8 timer i uka. Desverre klarte jeg ikke noen av de men hadde jeg klart det og fått en fast ministilling eller noe så hadde jeg helt klart takket ja til det. Anonymkode: afccc...82f
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #13 Skrevet 5. februar 2022 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Hvis du har lyst til å prøve ut andre jobber så får du som oftest lov til det. Nav har som mål at du skal finne en jobb, heltid eller deltid og noen ganger bare noen få timer i uka. Jeg var tre steder. To av de var jobber jeg kunne få fast 4 til 8 timer i uka. Desverre klarte jeg ikke noen av de men hadde jeg klart det og fått en fast ministilling eller noe så hadde jeg helt klart takket ja til det. Anonymkode: afccc...82f Fint å høre. Da blir det greit å starte opp i tiltak. Jeg takler dårlig og ikke vite hva jeg går til/ og uavklarte situasjoner. Men skjønner selvsagt at jeg må bite tenna sammen og se hva som skjer fremover. Anonymkode: 2e0ed...4b7 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #14 Skrevet 5. februar 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hei, Føles dumt å spørre her, når jeg kan spørre nav.. men men. Jeg har vært sykemeldt ett år, og startet på aap før jul. Det skal nå prøves ut hvor mye jeg kan jobbe. Jeg fikk nettopp plass på avklaringstiltak. De skal rapportere til nav. Hva skjer egentlig etter denne perioden? Legen min, hun har anbefalt en uføredel, det samme har nav. Er det slik at jeg skal gå på aap i tre år, uansett utfall av avklaring? Eller kommer det til å bli søkt uføredel, rett etter tiltak, dersom tiltak feks kommer frem til en arbeidsevne på 40-50%? (nei, jeg ønsker ikke å bli ufør! Har vært veldig psyk siden jeg var ungdom, men har klamret meg fast i 100%. Nå har det gått for langt og jeg er blitt mer syk:( så innser at jeg kanskje ikke kan jobbe 100% mer, men lar nav og lege styre dette. Er forresten 41 år.) Anonymkode: 2e0ed...4b7 Du må gjennom flere avklaringstiltak før ufør kan vurderes. Du skal være ufør i ethvert tenkelig yrke for å faktisk få det innvilget, også en prosentdel. Så du må nok belage deg på at de neste 3 årene vil bestå av løpende avklaringstiltak ulike steder, sannsynligvis vil det nok også bli vurdert søknad om forlengelse av aap for ytterligere tiltak før uføregrad vil bli vurdert. Det er bare å smøre seg med tålmodighet. Anonymkode: 00a3e...dcc 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #15 Skrevet 5. februar 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Du må gjennom flere avklaringstiltak før ufør kan vurderes. Du skal være ufør i ethvert tenkelig yrke for å faktisk få det innvilget, også en prosentdel. Så du må nok belage deg på at de neste 3 årene vil bestå av løpende avklaringstiltak ulike steder, sannsynligvis vil det nok også bli vurdert søknad om forlengelse av aap for ytterligere tiltak før uføregrad vil bli vurdert. Det er bare å smøre seg med tålmodighet. Anonymkode: 00a3e...dcc Skjønner, takk for svar☺️ Jeg skulle ha satt meg inn i dette selv, men alt har kommet litt brått på. Jeg har hele tiden trodd jeg skulle klare å komme meg tilbake i 100%, men det gikk ikke som tenkt. Da har jeg bare gjort som nav har bedt meg om, og «plutselig» var jeg i ett tiltak, uten å helt henge med. Derfor ble jeg litt urolig, om hva som egentlig skjer etter tiltak. Men skjønner jeg skal smøre meg med tålmodighet og bare henge med. Siden dette med ett annet yrke kom opp her, ser jeg jo den, at kanskje det blir løsningen. Har en magefølelse om at jeg kunne ha fungert bedre i ett annet yrke. Regner med de på tiltaket kommer opp med dette når det starter opp. Anonymkode: 2e0ed...4b7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå