Gjest Gjest_trond_* Skrevet 23. oktober 2005 #1 Skrevet 23. oktober 2005 Hei, jeg og kjæresten skal etterhvert kjøpe leilighet sammen. Imidlertid er det grove skjevheter hva egenkapital angår. Hun har 1.1-1.2 millioner på sparekonto, mens jeg har absolutt ingenting. Imidlertid har jeg en langt bedre betalt jobb enn hun har. Vi har tenkt oss en sentral leilighet i Oslo-området, kanskje til ca 2 millioner. Er det noen andre som har vært igjennom noe lignende? Hvordan gjorde dere det, og hvordan ble det juridiske? (Vi er unge og har ikke eid bolig før).
Gjest allium Skrevet 23. oktober 2005 #2 Skrevet 23. oktober 2005 Det høres ut som det enkleste er at dere eier halvparten av leiligheten hver; hun betaler sin halvdel med pengene hun har, du låner til din halvdel. Resten av utgiftene deres bør dere dele omtrent likt etter min mening. Mange glemmer at kapitalutgift også er en utgift, og at de pengene hun setter i leiligheten, er penger hun kunne investert i noe annet og fått avkastning.
Pasha Skrevet 23. oktober 2005 #3 Skrevet 23. oktober 2005 Dere fordeler summen på leiligheten likt mellom dere. Hun kan jo dersom hun velger det velge å betale sin halvdel med egenkaptialen. heller hun kan bruke den til å betale ned sin halvdel av lånet.. jeg og sambo eier hver vår halvdel.. og deler lånet + alle andre utgifter likt mellom oss.. men nå hadde vi heller ikke noen egenkapital da
org Skrevet 23. oktober 2005 #4 Skrevet 23. oktober 2005 Kanskje er en time eller to hos en god advokat verdt pengene?
Gjest Gjest Skrevet 23. oktober 2005 #5 Skrevet 23. oktober 2005 Tror ikke det er riktig så enkelt at hun betaler sin halvdel nå og du tar lånet - lån er det renter på og hva med at boligverdien stiger/synker og hvem skal ha hva hvis dere går fra hverandre om et par år? Ville spandert noen lapper på en advokat og satt opp samboeravtale og testamente med det samme. Samboeravtale fordi det ikke skal bli noe tull med hva som er hvems hvis det skjærer seg. Testamente fordi dere da kan arve hverandre hvis den ene skulle bli påkjørt eller noe (for da må den som sitter igjen betale ut den andres familie som er hovedarvinger såsant ikke annet er testamentert). Dette er ikke for å se svart på livet, men for å få det litt enklere hvis det verste skjer.
Gjest allium Skrevet 23. oktober 2005 #6 Skrevet 23. oktober 2005 Tror ikke det er riktig så enkelt at hun betaler sin halvdel nå og du tar lånet - lån er det renter på og hva med at boligverdien stiger/synker og hvem skal ha hva hvis dere går fra hverandre om et par år? Hvorfor ikke ? Lånet blir selvfølgelig stående kun i hans navn. Og ja, klart det er renter på lånet, men hun taper renter hun kunne fått på sin egenkapital. At boligverdien endrer seg er ikke noe problem. Eier de halvparten hver, tar de selvfølgelig med seg halvparten hver ved et eventuelt brudd. Men jeg er enig i rådet om advokat og samboeravtale. Greit å ha orden i sysakene.
Gjest Fruktfat Skrevet 23. oktober 2005 #7 Skrevet 23. oktober 2005 dessuten kan han føre opp rentene på selvangivelsen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå