Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har dessverre hatt mye forbrukslån. I høst klarte jeg å betale ned store deler av det, men sitter igjen med ca. 100 000,- 

Jeg må endre skattekortet mitt og føre inn hvor mye gjeld jeg har nå og hva jeg betaler i gjeldsrenter. 

Fører jeg inn alt av gjeld? lånekassen, billån og forbrukslån? 

Jeg synes punktet "gjeldsrenter" er vanskelig. Hvordan finner jeg ut hvor mye gjeldsrenter jeg betaler på de forbrukslånene som står igjen i løpet av 2022? 

Jeg har 55 000,- i billån, med en nominell rente på 5,85 %. Hvordan regner jeg da ut hva jeg betaler i rente på dette lånet i 2022? for jeg betaler jo mer og mer ned.. 

Og et siste spørsmål.. jeg kjøper bolig og får boliglån til høsten. Da endrer jeg bare gjeldsrenter og lån i det jeg begynner å betale på huslånet, sant?

Noen som kan hjelpe meg?  :) 

Anonymkode: b3490...069

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan føre opp all gjeld du har, du skal få en oversikt i januar. Om ikke kontakt alle du har lån hos, og be dem om sende informasjonen. 

Ordnet det for en person i fjor, gikk fra -12000 til + 18000 med legge inn absolutt alt. Tok meg vel 1-2 timer. Så det kan lønne seg gjøre litt innsats i noen tilfeller. 

Anonymkode: b5140...bac

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du kan føre opp all gjeld du har, du skal få en oversikt i januar. Om ikke kontakt alle du har lån hos, og be dem om sende informasjonen. 

Ordnet det for en person i fjor, gikk fra -12000 til + 18000 med legge inn absolutt alt. Tok meg vel 1-2 timer. Så det kan lønne seg gjøre litt innsats i noen tilfeller. 

Du kan også finne hva du betaler i renter på nedbetalingsplanen. 

• Liker 1
Skrevet

Du trenger ikke sitte og regne ut selv. Det enkleste er å sende en epost eller kundehenvendelse til hver og en av de stedene du skylder penger, og be om å få opplyst hvilket beløp som er beregnede renteutgifter på lånet/lånene dine der for 2022. Dette skal de svare deg på enkelt og greit. 

Når du har fått renteopplysningene fra alle sammen, legger du sammen alle renteutgiftsbeløpene og legger inn totalsummen i skattekortskjemaet på nett. Da blir det riktig.  

Jeg stusser litt over at du skriver at du skal kjøpe bolig til høsten? Tjener du veldig bra, er årsinntekten din veldig høy? For de fleste banker ville vel ikke være særlig villige til å låne penger til en som har 100 000 i forbruksgjeld med skyhøye renter... så jeg stusser over at du sier du skal det. Har du fått lånebevis allerede eller VET du at du får lån pga sikkerhet fra foreldre eller noe?

Uansett, hvis du får boliglån til høsten, kan du justere skattekortet ditt da når den tid kommer. Det er mulig å gå inn og rette på opplysningene i skattekortet når som helst i løpet av året.

• Liker 1
Gjest Adobyen
Skrevet

Jeg legger inn noenlunde riktige tall på skattekortet og ser hva trekket blir.  Så fjerner jeg så mye som mulig av gjeldsrentene igjen for at trekkprosenten skal øke.  Så velger jeg det som jeg kan tåle av skattetrekk og sørger med dette for å ha noe å gå på og få penger igjen på skatten.  Det er så mye lettere å betale noen hundrelapper for mye i skatt enn å spare til ferie eller andre ting ellers.  I fjor fikk jeg ytterst velkomne 16.000 kroner igjen.

Dette er en fin løsning for meg personlig,  med trygd og lite formue.  De som har romsligere økonomi og penger på bok foretrekker heller å trekke nøyaktig skatt og spare på andre måter.

Skrevet
Million skrev (12 minutter siden):

Du trenger ikke sitte og regne ut selv. Det enkleste er å sende en epost eller kundehenvendelse til hver og en av de stedene du skylder penger, og be om å få opplyst hvilket beløp som er beregnede renteutgifter på lånet/lånene dine der for 2022. Dette skal de svare deg på enkelt og greit. 

Når du har fått renteopplysningene fra alle sammen, legger du sammen alle renteutgiftsbeløpene og legger inn totalsummen i skattekortskjemaet på nett. Da blir det riktig.  

Jeg stusser litt over at du skriver at du skal kjøpe bolig til høsten? Tjener du veldig bra, er årsinntekten din veldig høy? For de fleste banker ville vel ikke være særlig villige til å låne penger til en som har 100 000 i forbruksgjeld med skyhøye renter... så jeg stusser over at du sier du skal det. Har du fått lånebevis allerede eller VET du at du får lån pga sikkerhet fra foreldre eller noe?

Uansett, hvis du får boliglån til høsten, kan du justere skattekortet ditt da når den tid kommer. Det er mulig å gå inn og rette på opplysningene i skattekortet når som helst i løpet av året.

Takk for svar. Nei, jeg vet ikke sikkert om jeg får boliglån. Jeg tjener 620 000,- og skal kjøpe sammen med kjæresten som tjener det samme og har 1 mill i egenkapital. 

Jeg har snakket med en som jobber i bank som sa at det nok går i orden til tross for de 100 000,-. Men jeg vet altså ikke, er ikke sikkert det går.. Er det noen her som har erfaring med å få/ikke få boliglån med forbrukslån?

TS

Skrevet
Adobyen skrev (3 minutter siden):

Jeg legger inn noenlunde riktige tall på skattekortet og ser hva trekket blir.  Så fjerner jeg så mye som mulig av gjeldsrentene igjen for at trekkprosenten skal øke.  Så velger jeg det som jeg kan tåle av skattetrekk og sørger med dette for å ha noe å gå på og få penger igjen på skatten.  Det er så mye lettere å betale noen hundrelapper for mye i skatt enn å spare til ferie eller andre ting ellers.  I fjor fikk jeg ytterst velkomne 16.000 kroner igjen.

Dette er en fin løsning for meg personlig,  med trygd og lite formue.  De som har romsligere økonomi og penger på bok foretrekker heller å trekke nøyaktig skatt og spare på andre måter.

Jeg gjør det samme, har kun oppført rentene på ene lånet. Så legger jeg til resten ved selvangivelsen, og eventuelle andre fratrekk. Jeg vet det nok vil lønne seg mer spare pengene selv, men synes det er greit få utbetalt den summen på den måten. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for svar. Nei, jeg vet ikke sikkert om jeg får boliglån. Jeg tjener 620 000,- og skal kjøpe sammen med kjæresten som tjener det samme og har 1 mill i egenkapital. 

Jeg har snakket med en som jobber i bank som sa at det nok går i orden til tross for de 100 000,-. Men jeg vet altså ikke, er ikke sikkert det går.. Er det noen her som har erfaring med å få/ikke få boliglån med forbrukslån?

TS

Det var en merkelig og uvanlig ting å si av den bankansatte, for normalt skygger de langt unna boliglånskunder med forbruksgjeld.

Hvis jeg var deg, ville jeg brukt ALT av penger og levd på sparebluss ellers, for å betale ned så mye som mulig av gjelden før dere søker om boliglån til høsten. Du har bra inntekt, du kan klare det. Bruk feriepenger og eventuelle skattepenger du får tilbake og betal ned så mye du bare kan før boliglånssøknaden.

Skrevet
Million skrev (5 minutter siden):

Det var en merkelig og uvanlig ting å si av den bankansatte, for normalt skygger de langt unna boliglånskunder med forbruksgjeld.

Hvis jeg var deg, ville jeg brukt ALT av penger og levd på sparebluss ellers, for å betale ned så mye som mulig av gjelden før dere søker om boliglån til høsten. Du har bra inntekt, du kan klare det. Bruk feriepenger og eventuelle skattepenger du får tilbake og betal ned så mye du bare kan før boliglånssøknaden.

Absolutt, det skal jeg. Jeg kommer til å ha mye mindre forbrukslån når vi evt. skal begynne å betale på huslånet. Problemet er at jeg trenger et finansieringsbevis nå, da boligen vi ønsker å kjøpe skal bygges snart og vil være ferdig til høsten... 

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Absolutt, det skal jeg. Jeg kommer til å ha mye mindre forbrukslån når vi evt. skal begynne å betale på huslånet. Problemet er at jeg trenger et finansieringsbevis nå, da boligen vi ønsker å kjøpe skal bygges snart og vil være ferdig til høsten... 

TS

Du har bedre inntekt enn meg, men alt jeg har lest i årevis går på at forbruksgjeld er no-no for bankene når man skal ha boliglån. Dette fordi det er så høy rente.

Eksempel fra eget liv, nå for noen uker siden... Jeg ville flytte mitt boliglån til en annen bank for å få bedre rente nå i januar. Men i skuffen hjemme hadde jeg en haug kredittkort, UBRUKTE, liggende. De hadde alle forskjellige goder og rabatter, som var årsaken til at jeg hadde skaffet dem i utgangspunktet. For å få goder. Goder jeg opprinnelig tenkte å dra nytte av. Jeg betaler uansett alltid kredittkortregninger i sin helhet til forfall, så jeg har ingen gjeld utenom boliglånet.

Men det ble for mye styr å holde oversikt og orden på alle de ulike rabattene kortene ga, så de ble liggende ubrukte i skuffen. Det var vel totalt potensiell kreditt på 70 000 - 100 000 på alle til sammen.(husker ikke nøyaktig beløp nå)

Banken avslo lånet mitt fordi jeg hadde så mange kredittkort jeg KUNNE bruke til å stifte høy kredittgjeld. Ikke fordi jeg hadde gjeld, men fordi det var en potensiell og kjapp mulighet der. Så jeg avsluttet alle unntatt to kort som jeg hadde bruk for, og på disse senket jeg beløpsgrensen veldig.

Så søkte jeg på nytt i samme banken om boliglån. Da fikk jeg det godkjent.

Så jeg fikk altså avslag fordi jeg KUNNE ha stiftet mye forbruksgjeld med samme høye renter som du har på din eksisterende forbruksgjeld.

Dere sitter likevel mye bedre i det som to personer med bra inntekt, så det kan hende det går bra for deg/dere :)

Skrevet (endret)
Adobyen skrev (5 timer siden):

Hvis man har forbrukslån lønner det seg nok å heller betale ned 1000kr pr mnd ekstra på den enn å la den gjelden forrente seg i opptil 18 mnd ekstra. Og heller bruke faktiske utbetalte feriepenger til ferie. 

Endret av Pølsevann
Gjest Adobyen
Skrevet
Pølsevann skrev (3 timer siden):

Hvis man har forbrukslån lønner det seg nok å heller betale ned 1000kr ekstra på den enn å la den gjelden forrente seg i opptil 18 mnd ekstra. Og heller bruke faktiske utbetalte feriepenger til ferie. 

Enig. Forbrukslån og kredittkortgjeld er veldig skummelt.  

Gjest Blondie65
Skrevet

Dere må slutte med dette tullet om at man ikke får boliglån hvis man har forbrukslån.

Forbrukslån, studielån osv. påvirker to ting:

- betalingsevnen

- lånegraden

Betalingsevnen blir redusert når man har forbrukslån. Har man kr X disponibelt til å betjene boliglån etter at andre faste og variable kostnader er betalt vil X være drastisk redusert dersom man har forbrukslån. Hvis X er 10.000 og forbrukslån utgjør kr 5.000 pr mnd. så betyr det at man brått bare har 5.000 til å betjene boliglån.

Lånegraden 5 ganger inntekt betyr at all gjeld skal være innenfor 5 ganger inntekt. Det sier seg selv at når en har brukt 100.000 av den 5 gangen så får man mindre i lån.

Svaret mitt over forutsetter at ingenting er misligholdt. Har man misligholdt lånene sine slik at man har betalingsanmerkninger får man ikke lån, selv om anmerkningen skulle gjelde et helt ubetydelig beløp.

Og ja, det er tull at man ikke får boliglån når man har forbruksgjeld. Jeg fikk det i 2010 - men i forhold til hva jeg kunne fått var det et svært lavt boliglån fordi forbrukslånet mitt var så høyt at det ødela lånegraden vesentlig. Men jeg gjorde et heldig boligkjøp på en bolig som økte så raskt i verdi at jeg etter kort tid kunne refinansiere hele stasen og få fjernet forbrukslånet og fortsatt ha lån på under 85 % av boligens nye verdi.

• 2 uker senere...
Skrevet
Blondie65 skrev (På 6.2.2022 den 10.13):

Dere må slutte med dette tullet om at man ikke får boliglån hvis man har forbrukslån.

Forbrukslån, studielån osv. påvirker to ting:

- betalingsevnen

- lånegraden

Betalingsevnen blir redusert når man har forbrukslån. Har man kr X disponibelt til å betjene boliglån etter at andre faste og variable kostnader er betalt vil X være drastisk redusert dersom man har forbrukslån. Hvis X er 10.000 og forbrukslån utgjør kr 5.000 pr mnd. så betyr det at man brått bare har 5.000 til å betjene boliglån.

Lånegraden 5 ganger inntekt betyr at all gjeld skal være innenfor 5 ganger inntekt. Det sier seg selv at når en har brukt 100.000 av den 5 gangen så får man mindre i lån.

Svaret mitt over forutsetter at ingenting er misligholdt. Har man misligholdt lånene sine slik at man har betalingsanmerkninger får man ikke lån, selv om anmerkningen skulle gjelde et helt ubetydelig beløp.

Og ja, det er tull at man ikke får boliglån når man har forbruksgjeld. Jeg fikk det i 2010 - men i forhold til hva jeg kunne fått var det et svært lavt boliglån fordi forbrukslånet mitt var så høyt at det ødela lånegraden vesentlig. Men jeg gjorde et heldig boligkjøp på en bolig som økte så raskt i verdi at jeg etter kort tid kunne refinansiere hele stasen og få fjernet forbrukslånet og fortsatt ha lån på under 85 % av boligens nye verdi.

Hvor høyt forbrukslån hadde du? Fikk du boliglån alene? 

Gjest Blondie65
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor høyt forbrukslån hadde du? Fikk du boliglån alene? 

Jeg fikk boliglån alene og jeg hadde rundt 300.000 i forbruksgjeld. Jeg hadde null i egenkapital og fikk kjøpe ved hjelp av 100 % finansiering med kommunalt lån som toppfinansiering og resten som vanlig lån i bank.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...