AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #1 Skrevet 5. februar 2022 Jeg og en venninne har termin med 2-3 mnd mellomrom. Dette gjør at vi får mye av perm sammen, men stort sett bare høst/vintermnd. Hun ser for seg at vi kommer til å være sammen myye! Men tingen er.. jeg må ta buss ca 20 min til henne. Hun har bil å kan selvsagt kjøre hit. Hun er alene med en 3 åring som hun må hente/levere i bhg. Jeg har hund som jeg må lufte.. i tillegg er det jo alt annet som følger med en nyfødt.. Hvor realistisk er det egentlig at vi får så mye tid sammen? Hvilke forventninger bør vi ha til dette? Tiden vi får sammen er typ oktober til februar, som og er litt kalde og sure for lange trilleturer. Anonymkode: 3f06e...642
Kakaoen Skrevet 5. februar 2022 #2 Skrevet 5. februar 2022 Vet ikke hvor dere bor, men jeg hang mye på kafe og på kjøpesenter i de månedene det ikke var så koselig å gå tur ute. Ble en dyr permisjon da Ellers blir det vel å besøke hverandre. Kommer jo an på hvor mye dere egentlig orker. Vanskelig å vite på forhånd 2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #3 Skrevet 5. februar 2022 Kakaoen skrev (7 minutter siden): Vet ikke hvor dere bor, men jeg hang mye på kafe og på kjøpesenter i de månedene det ikke var så koselig å gå tur ute. Ble en dyr permisjon da Ellers blir det vel å besøke hverandre. Kommer jo an på hvor mye dere egentlig orker. Vanskelig å vite på forhånd Bare ser for meg det blir travelt for meg å ta buss 20 min med baby og hund.. å travelt for henne å besøke meg i det tidsrommet hun har mellom bhglevering/henting av treåringen sin😆 Men ja, umulig å vite som du sier.. Jeg vet jo ikke hvor normalt det er å farte rundt med buss hit og dit midt på vinter med baby. Vi bor i by😊 Anonymkode: 3f06e...642 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #4 Skrevet 5. februar 2022 I permisjonstiden har man hele dagen til å farte rundt, dra på besøk, trille tur, gå på cafe osv. Jeg var masse ute, på besøk, reise, på festivaler, på cafe osv. da jeg var i permisjon😊 Fri hele dagen og babyer er svært mobile. Perfekt😊😊 Anonymkode: 423b1...5a6 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #5 Skrevet 5. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): I permisjonstiden har man hele dagen til å farte rundt, dra på besøk, trille tur, gå på cafe osv. Jeg var masse ute, på besøk, reise, på festivaler, på cafe osv. da jeg var i permisjon😊 Fri hele dagen og babyer er svært mobile. Perfekt😊😊 Anonymkode: 423b1...5a6 Kanskje ikke like lett for henne som har en 3 åring alene hun også må følge opp..😆 får håpe jeg er i god form å har en baby som er enkel å ta med hit og dit😊 Anonymkode: 3f06e...642
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #6 Skrevet 5. februar 2022 Jeg fikk en baby med kolikk som skrek konstant og hatet vogn. Var fastlåst inne i huset. Prøvde meg en gang på kjøpesenter, en dame kom bort å spurte om barnet var sykt siden hun bare skrek og skrek og skrek. Helt grusomt. Anonymkode: ca740...26e 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #7 Skrevet 5. februar 2022 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Jeg fikk en baby med kolikk som skrek konstant og hatet vogn. Var fastlåst inne i huset. Prøvde meg en gang på kjøpesenter, en dame kom bort å spurte om barnet var sykt siden hun bare skrek og skrek og skrek. Helt grusomt. Anonymkode: ca740...26e En annen venninne var i samme situasjon. Hun og venninnen hennes igjen som hadde termin med 2 ukers melllmrom fikk møttes 5-6 ganger pga det var krevende å time med kolikkbaby. Så jeg tenker man skal ha bra flaks visst begge to har så enkle babyer at nan bare kan hive seg rundt å ta buss i 20 min for å møte venninne, og dette innimellom å transportere andre egne barn til fra barnehage😆 Vi er ikke akuratt naboer/gåavstand fra hverandre. Anonymkode: 3f06e...642 2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #8 Skrevet 5. februar 2022 Trille tur gjør man jo året rundt 😊 babyene skal jo sove. Men så klart, er enkelte dager om vinteren at en snau time er nok, andre dager er det bare nydelig å få dagslys! Hun har jo flere timer mellom henting og levering av 3 åringen. Jeg og en venninne møttes ukentlig og vi hadde en avstand på 30 min med bil i mellom. To ganger i uken hadde heller ikke vært noe stress, og det gjorde vi innimellom, men da møttes vi et sted som babysang/kafé annet sted. Men det greieste er jo om du har termin først! Som førstegangsmor så trenger kroppen og hodet ofte litt mer tid på å komme seg inn i ny rolle. Så om du har termin først så får du litt tid alene og når hun har født så er du sikkert sugen på å komme deg ut og få gjort litt. Har hun termin først så kan det jo være at hun begynner å mase om å møtes før du egentlig er klar. Anonymkode: 81d0c...9de 2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #9 Skrevet 5. februar 2022 Jeg har en venninne fem min unna i gangavstand som har permisjon samtidig. På et halv år har vi møttes tre ganger. Barna har helt forskjellig rytme. Anonymkode: 2f269...3c9 2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #10 Skrevet 5. februar 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg har en venninne fem min unna i gangavstand som har permisjon samtidig. På et halv år har vi møttes tre ganger. Barna har helt forskjellig rytme. Anonymkode: 2f269...3c9 Ikkesant. Det er jeg og ser for meg fort kan skje. Hadde dere i utgangspunktet en forventning om at dere kom til å sees mer? Anonymkode: 3f06e...642
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #11 Skrevet 5. februar 2022 Jeg var mye med en venninne både i 1. og 2.permisjon. Hun bodde ca 15 min unna med bil. Vi hang lite på kafe, vi syntes det var veldig mye bedre å være hos hverandre. Hun var mest hos meg- da jeg bodde i hus og hun i leilighet. Vi gikk typisk på tur i 10-11 tiden (avhengig av sovetider). Gikk tur, spiste lunsj og lekte med barna. Så dro hun hjem og hentet sin eldste på veien. Det var mer hektisk med nr to enn nr en, men det var iallefall ikke noe problem å møtes en gang eller to i uken. Anonymkode: 144e9...c76
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #12 Skrevet 5. februar 2022 Det beste er om babyen liker å sove i vogna, da kan man dra hvor som helst når som helst. Trenger ikke forvente at babyene er våkne selvom man møter andre, kan fint ligge å sove i vogna også hvis baby liker det. Hadde permisjon 2020/2021 og vi var mye på farten. Barseltreff hver uke på kafé, barseltreff hjemme hos hverandre, ute på grilltur når været var greit fra baby var 4 mnd (januar), babysvømming og bading m.m. Det var mange i omgangskretsen som hadde permisjon samtidig og i tillegg ble jeg kjente med mange mødre, stort sett ingen problem for noen å møtes når som helst på dagen, man må tilpasse seg. Min baby var veldig enkel og bedagelig. Hadde ikke kolikk og hadde godt sovehjerte i perioder. Derfor ble det enkelt å kunne gjøre «alt», men det skyldes i tillegg at baby elsket å sove i vogna. Hadde selvsagt urolige perioder (jo, hadde vel kolikk 1 på kveldstid forsåvidt, gråt hele kvelden hver kveld denne perioden som nyfødt) og mindre urolige perioder har vi hatt. Er ikke så lenge til termin med nestemann, og kan absolutt ikke forvente at det baby blir lik første. Jeg må se hvordan det blir først, er vanskelig å kunne si noe før man er der med baby. Men blir å prøve å bruke vogna mye fra dag 1, og håpe at neste også liker vogna. Det gjør hverdagen mye enklere. For å legge til så hatet min førstemann bilstol og å kjøre bil, så det var utfordrende til tider. Anonymkode: efd4f...d99 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #13 Skrevet 5. februar 2022 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Ikkesant. Det er jeg og ser for meg fort kan skje. Hadde dere i utgangspunktet en forventning om at dere kom til å sees mer? Anonymkode: 3f06e...642 Ja, vi tenkte jo at vi kom til å treffes mer, men det ble jo helt krasj med soverutinene til barna våre. Anonymkode: 2f269...3c9
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #14 Skrevet 5. februar 2022 Det tror jeg kommer an på. Både på hvordan babyene dere får er, hvordan livene deres er ellers og hva dere liker og prioriterer. Jeg bor i Oslo, og har ei nær venninne i Trondheim som hadde permisjon delvis samtidig som meg med begge barna. Og første gang var vi ganske mye sammen, jeg og babyen reiste til henne, hun og babyen kom til meg. Barn nr. to fikk vi i 2020, så da lot det seg ikke gjøre av mange grunner. Jeg ser for meg at hadde hun bodd nærmere, hadde vi møttes en god del uansett, så lenge det var innenfor retningslinjene, til tross for hund og storesøsken. Men det skyldes at vi begge hadde veldig lyst til det, og babyene hadde ikke kolikk eller andre krevende plager. I begge permisjoner har jeg vært med i barselgrupper, og sett tydelig at det er store forskjeller. Den i 2020 ble det lite av, men vi møttes litt ute på trilleturer. Uansett, noen er mer ivrig etter å finne på ting, og ønsker å komme seg ut av huset. Noen vil helst ta det med ro hjemme, eller på tur langt inn i skogen med hund og baby. Noen følger strikte sove- og spisetider. Noen vil og kan ta det mer som det kommer. Noen har babyer som blir urolige på kafé, og hverken mor eller barn har glede av det, noen elsker å sitte på kafé i timevis og har babyer som sovner av bakgrunnsstøyen der. Anonymkode: cd217...fe4
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #15 Skrevet 5. februar 2022 En gang i uka er vel ganske realistisk at man kan møtes? Syntes det er så trist at man på død og liv MÅ opprettholde rutiner. Har et par sånne venninner jeg også.. De bare stresset og styra med rutiner hele tiden. Hadde en fæl barseltid. De av venninnene mine, inkludert meg selv, som ikke er nøye på om rutinen brytes en dag har det mye bedre og ses mye oftere. Babyene våre kan da få vanskelige ettermiddager/ kvelder etter besøk de også, men det er verdt det, og den psykiske helsen til oss mødrene er bedre. Bare reflekter over det. Anonymkode: ff431...fa5 4
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #16 Skrevet 5. februar 2022 Er i permisjon nå med baby på litt over 6 mnd. Leverer storebror 09.30 og henter kl 15. De timene imellom der elsker jeg å bare vere alene sammen med Baby. Vi koser oss hjemme, synger, leker på gulvet, det skal spises og soves. Føler dagene egentlig bare løper fra oss. Men så har vi jo "bare" 5 timer før det er henting i bhg. Med førstemann var det helt annerledes, følte dagene var eeeevig lange og gjorde mer sånne ting da. Anonymkode: d7047...181
Sandie Skrevet 5. februar 2022 #17 Skrevet 5. februar 2022 Se det an når babyen først er her. Hvor mye du orker kommer an på hvilken baby du får og hvordan formen din er. Selv hadde jeg rolige sovebabyer, men orket ikke farte så mye rundt den første tiden.
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #18 Skrevet 5. februar 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg og en venninne har termin med 2-3 mnd mellomrom. Dette gjør at vi får mye av perm sammen, men stort sett bare høst/vintermnd. Hun ser for seg at vi kommer til å være sammen myye! Men tingen er.. jeg må ta buss ca 20 min til henne. Hun har bil å kan selvsagt kjøre hit. Hun er alene med en 3 åring som hun må hente/levere i bhg. Jeg har hund som jeg må lufte.. i tillegg er det jo alt annet som følger med en nyfødt.. Hvor realistisk er det egentlig at vi får så mye tid sammen? Hvilke forventninger bør vi ha til dette? Tiden vi får sammen er typ oktober til februar, som og er litt kalde og sure for lange trilleturer. Anonymkode: 3f06e...642 Tvilsomt. Anonymkode: 38e8a...303
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #19 Skrevet 6. februar 2022 Tenker detver urealistisk at dere sees så mye de første månedene, iallefall om du/ dete skal fullamme. Men det vil nok bli veldig hyggelig når det etterhvert blir enklere å ta med baby ut. Du aner ikke hvordan det blir. Jeg hsr baby på 10 uker og drar ikke avgårde på biltur alene enda men tenker starte å prøve litt. Jeg trodde jeg ville synes at det ble masete med mye besøk men etter de 3 første ukene så har jeg syns at det har vært veldig koselig å være litt sosial i løpet av dagen. Så du bør bare se an. Anonymkode: b70a0...142
saltvann Skrevet 6. februar 2022 #20 Skrevet 6. februar 2022 Om du tar bussen når babyen sover så går jo det fint. (ellers finnes jo også bæresjal). Tenker at dere fint kan møtes 1 gang i uken, annen hver gang hos hverandre. Eller at dere møtes på cafe eller trilletur. At venninnen din har et barn i barnehagen, så gjør ikke det noe. Man trenger jo ikke å møtes hele dagen. Jeg håper også at hun gir søskenet kortere tid og litt fri fra barnehagen Håper dere får en fin permisjonstid Ta ting som det kommer
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå