AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #1 Skrevet 5. februar 2022 Hei! Jenten min har slitt med forstoppelse siden hun var baby. Når hun var 15 mnd begynte hun på movicol jr. Og det fungerer veldig bra! Hun får 1-2 poser for dagen. Vi har forsøkt å sakte trappe ned, men med en gang vi går under 1 pose dagen, så blir hun forstoppet igjen og vi må øke på. Hun vegrer seg veldig for å bæsje hvis det er litt hardt, eller normalt egentlig. Hun holder igjen, og det blir tilslutt veldig hardt og smertefullt. Er helt forferdelig 😥 nå har vi ikke prøvd å kutte ned på en stund. Men for en uke siden hadde hun omgangssyken, og vi kunne derfor ikke gi movicol på et par dager fordi hun fikk i seg så lite væske. Hun ble forstoppet igjen, og hun hadde veldig vondt når hun skulle bæsje. Hun nekter å sitte på på do/potte. Hun er virkelig redd for å bæsje. Noe jeg skjønner godt, siden hun har hatt vondt så mange ganger. det jeg lurer på er; vil det noen gang gå seg til? Nå er hun 2,5 år og jeg tenker på at hun bør jo slutte med bleier etterhvert. Men hvordan skal det gå når hun bruker movicol? Noen ganger er jo det snakk om så mye som 8 bæsjebleier på en dag. Med ganske myk avføring. Da er hun ikke redd for å bæsje, for det gjør ikke vondt, men er jo umulig å holde det igjen også. noen som har erfaringer rundt dette? Hvordan slutte med bleie, når barnet bruker movicol fast mot kronisk forstoppelse? Anonymkode: e0a4d...8fe
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #2 Skrevet 5. februar 2022 Dere bør prøve å finne ut årsaken til forstoppelsen hvis dere ikke har gjort det. For vårt barn var det melkeproteinallergi som ikke vises på blodprøve/prikktest. Og det tok 6 uker uten melk og soya før vi merket noe forskjell. Dere må vel trappe ned veldig forsiktig så det blir veldig gradvis fastere vil jeg tro. Og jobbe litt med frykten hennes også. Anonymkode: f3d07...8cf 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #3 Skrevet 5. februar 2022 ikke mas om bleieslutt kommer når barnet selv er klar Anonymkode: b6bde...269
Anonym6789 Skrevet 5. februar 2022 #4 Skrevet 5. februar 2022 Følger denne, har samme situasjon med en på 2 år. Du som nevner allergi, var det et problem før han/hun begynte med fast føde? Vår ble forstoppet når han begynte å spise vanlig mat, melkeallergi ville vel vært et problem før fast føde også eller? Vår fikk både morsmelk og mme 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #5 Skrevet 5. februar 2022 8 hours ago, AnonymBruker said: Hei! Jenten min har slitt med forstoppelse siden hun var baby. Når hun var 15 mnd begynte hun på movicol jr. Og det fungerer veldig bra! Hun får 1-2 poser for dagen. Vi har forsøkt å sakte trappe ned, men med en gang vi går under 1 pose dagen, så blir hun forstoppet igjen og vi må øke på. Hun vegrer seg veldig for å bæsje hvis det er litt hardt, eller normalt egentlig. Hun holder igjen, og det blir tilslutt veldig hardt og smertefullt. Er helt forferdelig 😥 nå har vi ikke prøvd å kutte ned på en stund. Men for en uke siden hadde hun omgangssyken, og vi kunne derfor ikke gi movicol på et par dager fordi hun fikk i seg så lite væske. Hun ble forstoppet igjen, og hun hadde veldig vondt når hun skulle bæsje. Hun nekter å sitte på på do/potte. Hun er virkelig redd for å bæsje. Noe jeg skjønner godt, siden hun har hatt vondt så mange ganger. det jeg lurer på er; vil det noen gang gå seg til? Nå er hun 2,5 år og jeg tenker på at hun bør jo slutte med bleier etterhvert. Men hvordan skal det gå når hun bruker movicol? Noen ganger er jo det snakk om så mye som 8 bæsjebleier på en dag. Med ganske myk avføring. Da er hun ikke redd for å bæsje, for det gjør ikke vondt, men er jo umulig å holde det igjen også. noen som har erfaringer rundt dette? Hvordan slutte med bleie, når barnet bruker movicol fast mot kronisk forstoppelse? Anonymkode: e0a4d...8fe Sett henne fast på potte etter frokost og middag. Sitt lenge (30 min+), les gjerne bok og gjør noe hyggelig. Trapp sakte ned på dosen! Anonymkode: c516b...a32 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #6 Skrevet 5. februar 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): ikke mas om bleieslutt kommer når barnet selv er klar Anonymkode: b6bde...269 Jeg maser ikke om det. Men hun begynner egentlig å bli klar. I den forstand at hun vet når hun tisser og når hun bæsjer. Jeg skal ikke gjøre noe før hun er klar, men er jo litt redd for at hun i verstefall må gå med bleie til hun er skolejente liksom. Pga movicolen. Anonymkode: e0a4d...8fe
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #7 Skrevet 5. februar 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Dere bør prøve å finne ut årsaken til forstoppelsen hvis dere ikke har gjort det. For vårt barn var det melkeproteinallergi som ikke vises på blodprøve/prikktest. Og det tok 6 uker uten melk og soya før vi merket noe forskjell. Dere må vel trappe ned veldig forsiktig så det blir veldig gradvis fastere vil jeg tro. Og jobbe litt med frykten hennes også. Anonymkode: f3d07...8cf Ja skal definitivt gå videre med dette. Hun elsker jo melk. Er gjennom melk vi får i henne movicol. Men hun liker havremelk litt også heldigvis.. melkeprotein er jo i så mye. jeg tror at grunnen til at hun er forstoppet er Pga frykt for å bæsje når det ikke er mykt. Og at det har blitt en ond sirkel rett og slett. Anonymkode: e0a4d...8fe
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #8 Skrevet 5. februar 2022 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Sett henne fast på potte etter frokost og middag. Sitt lenge (30 min+), les gjerne bok og gjør noe hyggelig. Trapp sakte ned på dosen! Anonymkode: c516b...a32 Skal prøve! Sist vi forsøkte å kutte ned så gikk vi ned fra to poser til 1,5 poser i to uker, så kuttet vi med en halv pose til i to uker, og så var vi nede i en halv pose, og da ble hun forstoppet igjen.. nå veksler vi mellom 1-2 poser for dagen. Anonymkode: e0a4d...8fe
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #9 Skrevet 5. februar 2022 Min datter slet på samme måten i halvannet år. Det gikk på mirakuløst vis over litt etter hun passerte tre år. Hun kunne holde igjen i mange dager selv om hun fikk Movicol. Ond sirkel. Plutselig en dag sa hun bare at hun ville bæsje på do, etter å ha blånektet i et år. Så fortsatte hun med det og ble bleiefri på rekordtid. Sluttet med movicol da hun sluttet å knipe igjen. Anonymkode: 83f96...c43 2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #10 Skrevet 5. februar 2022 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Min datter slet på samme måten i halvannet år. Det gikk på mirakuløst vis over litt etter hun passerte tre år. Hun kunne holde igjen i mange dager selv om hun fikk Movicol. Ond sirkel. Plutselig en dag sa hun bare at hun ville bæsje på do, etter å ha blånektet i et år. Så fortsatte hun med det og ble bleiefri på rekordtid. Sluttet med movicol da hun sluttet å knipe igjen. Anonymkode: 83f96...c43 Åh så godt å høre!!! ❤️ Håper det er det samme som skjer her. Takk for at du kommenterte!! Anonymkode: e0a4d...8fe
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #11 Skrevet 5. februar 2022 Min datter er 3 år (født prematurt). Kronisk forstoppa siden fødselen, ho står fast på ein pose til dagen. Når det kjem til tissing har ho på dagtid vore tørr lenge. Går med truse på dagtid, sover med bleie. Ho nekter å bæsje på do, vi har laga ein avtale med ho der ho ber om bleie når ho skal bæsje. Det går veldig greitt, slipper alt å kome i trusa slik det gjorde for nokre veker sidan. Vi stresser ikkje med det, leser bøker om bæsj og bæsjing. Vi vart annbefalt å trappa med på movicol etter ho er heilt tørr. Vi vart sterkt frarådet å slutta med movicol før ho var ferdig med bleie. Årsak til forstoppelse her er samansatt. Anonymkode: 2ef28...472 2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #12 Skrevet 5. februar 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Min datter er 3 år (født prematurt). Kronisk forstoppa siden fødselen, ho står fast på ein pose til dagen. Når det kjem til tissing har ho på dagtid vore tørr lenge. Går med truse på dagtid, sover med bleie. Ho nekter å bæsje på do, vi har laga ein avtale med ho der ho ber om bleie når ho skal bæsje. Det går veldig greitt, slipper alt å kome i trusa slik det gjorde for nokre veker sidan. Vi stresser ikkje med det, leser bøker om bæsj og bæsjing. Vi vart annbefalt å trappa med på movicol etter ho er heilt tørr. Vi vart sterkt frarådet å slutta med movicol før ho var ferdig med bleie. Årsak til forstoppelse her er samansatt. Anonymkode: 2ef28...472 Tusen takk for innspill og råd!❤️ Er så vondt at hun skal slite med dette, men så lenge hun får movicol så har hun jo ikke vondt eller plager heldigvis❤️ Anonymkode: e0a4d...8fe
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #13 Skrevet 5. februar 2022 Takk til alle som har tatt seg tid til å svare å komme med råd. Følte meg litt alene om dette. planen videre er som følger: 1: få tatt allergitestester hos legen, for å finne ut om hun reagerer på noe. Feks hvete eller melk. Imellomtiden forsøke å gi havremelk med movicol og ikke vanlig melk. 2: har bestilt et lite toalett (egentlig en potte) med lyd når du spyler ned. Som kan være spennende. Skal bare la den stå på badet så kan hun prøve når hun vil. 3: fortsette med n god dose med movicol i en lang stund og unngå noen form for vegring så langt det går frem til hun vil prøve å gå på potte selv 4: når hun til slutt klarer å bæsje på potten, så kan vi saaaaakte trappe ned på movicolen. Anonymkode: e0a4d...8fe
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #14 Skrevet 5. februar 2022 Anonym6789 skrev (4 timer siden): Følger denne, har samme situasjon med en på 2 år. Du som nevner allergi, var det et problem før han/hun begynte med fast føde? Vår ble forstoppet når han begynte å spise vanlig mat, melkeallergi ville vel vært et problem før fast føde også eller? Vår fikk både morsmelk og mme Merket ikke noe til forstoppelse før fast føde faktisk. Vi oppdaget ikke mpa før hun var nesten 3 år. Men vi kan jo se tegn til mpa som baby nå som vi vet hva det er. Pluss kløe og eksemoppbluss. Det typiske med mpa er jo løs mage, mens det kan også gi fortoppelse. Anonymkode: f3d07...8cf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå