Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 
For et par år siden drev jeg aktivt med styrketrening og jobbet hardt for å bygge muskler, trente gjerne 5-6 ganger i uken og var veldig aktiv. 

Etter corona dabbet dette helt av og jeg har ikke vært på et treningssenter på veldig lenge. Dette er en interesse jeg ønsker å ta opp igjen, og som jeg vet gjør meg så utrolig godt både fysisk og psykisk. 

Nå er jeg gravid, 13 uker på vei, og lurte på om jeg kan begynne sakte og forsiktig med styrketrening igjen og jevnt øke på med både vekter og mengde gjennom svangerskapet? 

Jeg er førstegangsfødende og er redd for å skade barnet og er usikker på veldig mye ift babyen. Jeg vet at trening bare er sunt i graviditeten, men hvordan er det å omtrent starte helt på nytt med styrketrening nå og jevnt øke utover graviditeten? 

Anonymkode: 67032...5d8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke noe ekspert men leser jo mye om trening og graviditet for jeg er selv redd for å gjøre noe som kan skade barnet. Er i uke 14 men trente før jeg ble gravid men ikke så hardt som før korona. Jeg sluttet derfor kun med HIIT trening der jeg fikk veldig høy puls i lange perioder. Så prøver å trene mer rolig kondisjonstrening men styrke der fokuserer jeg på å klare flere repitisjoner enn 10. Slik jeg har fortstått det er det ikke bra å trene for tungt.  Tror ikke det er noe problem å begynne å trene nå for deg, det er jo tross alt bedre enn alternativet som er null trening. Man blir bedre rustet til fødsel og ikke minst kommer man seg ofte raskere etter fødsel også enn de som ikke trener. Vil anbefale deg å lese artikler om trening for gravide, det finnes veldig mye på nett. Eller eventuelt få et par timer med en PT som kan veilede deg litt.

Anonymkode: 0cea7...7fa

Skrevet

Eneste jeg har hørt om med styrketrening er at du må passe på mageøvelser. Ikke pga baby, men på grunn av deg selv. Står en del om det på nett :)

Ellers er det vel bare greit å unngå veldig høyintens trening pga høy puls/blodtrykk? Men så lenge du har normalt blodtrykk er det sikkert ikke så mye å tenke på. 

Men ja jeg tror man kan trene styrke som vanlig i stor grad, men du kan jo høre med lege/jordmor du skal vel på første svangerskapskontroll nå hvis du er uke 13?

Vet ikke om jeg ville stolt på en random PT på et treningssenter ang hva som er lurt å ikke i en graviditet.

Anonymkode: 6b057...293

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei! 
For et par år siden drev jeg aktivt med styrketrening og jobbet hardt for å bygge muskler, trente gjerne 5-6 ganger i uken og var veldig aktiv. 

Etter corona dabbet dette helt av og jeg har ikke vært på et treningssenter på veldig lenge. Dette er en interesse jeg ønsker å ta opp igjen, og som jeg vet gjør meg så utrolig godt både fysisk og psykisk. 

Nå er jeg gravid, 13 uker på vei, og lurte på om jeg kan begynne sakte og forsiktig med styrketrening igjen og jevnt øke på med både vekter og mengde gjennom svangerskapet? 

Jeg er førstegangsfødende og er redd for å skade barnet og er usikker på veldig mye ift babyen. Jeg vet at trening bare er sunt i graviditeten, men hvordan er det å omtrent starte helt på nytt med styrketrening nå og jevnt øke utover graviditeten? 

Venninnen min er gravid i uke 30. Vi trener styrketrening tre ganger i uken sammen. Er ikke alle øvelsene hun får til pga at det presser på magen, men hun klarer det meste. Selvfølgelig ikke supertungt, men tilnærmet det hun hadde løftet hvis hun ikke var gravid. 

Anonymkode: fc56b...142

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Eneste jeg har hørt om med styrketrening er at du må passe på mageøvelser. Ikke pga baby, men på grunn av deg selv. Står en del om det på nett :)

Ellers er det vel bare greit å unngå veldig høyintens trening pga høy puls/blodtrykk? Men så lenge du har normalt blodtrykk er det sikkert ikke så mye å tenke på. 

Men ja jeg tror man kan trene styrke som vanlig i stor grad, men du kan jo høre med lege/jordmor du skal vel på første svangerskapskontroll nå hvis du er uke 13?

Vet ikke om jeg ville stolt på en random PT på et treningssenter ang hva som er lurt å ikke i en graviditet.

En utdannet PT burde ha kunnskap om gravide, det burde man i alle fall regne med på de fleste store treningskjeder. Det er jo selvfølgelig bare å understreke at du er gravid og vil vite hvordan man trener trygt. Uansett leser du rundt på nett så finner du mange gode råd og ting du burde være obs på.

Anonymkode: 0cea7...7fa

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Takk for svar! Men i de fleste styrkeøvelser må man jo stramme og bruke magen for optimal løfting, hvordan vil det påvirke? Eller er det «direkte» mageøvelser man bør unngå, slik som situps? Man bruker jo gjerne magemusklene både når man løfter med armene og tar knebøy med stang, planken f.eks osv. Føler man bruker magemusklene i «alt». 

ts

Skrevet

Viktig å ta seg bra ut som gravid, gitt... 🙄

Anonymkode: d7c16...3bb

Skrevet

Jeg har dessverre ikke råd til PT, det er svindyrt, brukte det mye før. Men skal lese meg litt opp på nettet og eventuelt spørre jordmor. Jeg har kun vært hos fastlege hittil, og var der for bare noen dager siden. Jeg måtte ta kontakt med jordmor selv, og aner ikke hvor lang ventetid det er. Legen føler jeg ikke har tid til å snakke om sånt. 

ts 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Åja du tenker kun på utseendet du ja, takk for informasjonen! Jeg tenker litt lenger enn som så :) 

• Liker 3
Skrevet

Kjør på, TS!😊 Så lenge det føles bra for deg er det bare å trene akkurat som du ønsker. Jeg kan fremdeles trene som før og er i uke 35 nå, jeg har bare redusert den totale belastningen (og, som noen er inne på her, mange av de vanlige øvelsene for kjernemuskulaturen måtte vike etter hvert). Trener fremdeles knebøy, markløft, utfall, pullups, militærpress osv. uten å kjenne noen former for smerte.

I starten trengte jeg ikke ta noen særlige hensyn, men etter hvert reduserte jeg vektene og antall økter per uke osv. Du vil veldig fort kjenne hva som føles bra ut for deg selv😊 Jeg var godt trent i utgangspunktet og har dreve med styrke  (også styrkeløft tidligere) 5 ganger i uka over mange år, så for meg var det en selvfølge å skulle fortsette med hobbyen min som gravid, så lenge det lot seg gjøre. Har jo absolutt null med utseende å gjøre😅

Og angående buktrykk (stramme magen under styrkeøvelser): utover i graviditeten vil det være nødvendig å ikke skape ekstra press nedover (da vil baby osv skape nok trykk nedover mot bekkenbunnen). Dette løses ved å ikke lage det klassiske buktrykket man lærer i forbindelse med styrkeløfting, men heller strammer kjernen og bekkenbunnen, og puster seg mer gjennom øvelsene (litt vanskelig å forklare😅).

Dette er for øvrig ikke noe du trenger å tenke på i uke 14, og som ved generell magetrening under graviditeten frarådes det ikke på grunn av noen fare for fosteret, men av hensyn til din egen kropp. «Vanlig» magetrening vil, etter hvert, kunne føre til ytterligere «coning» og separering av magemusklene (noe som i varierende grad vil skje naturlig uansett). Det betyr ikke at det er farlig å bruke magemusklene under graviditeten (snarere tvert imot), men at det er lurt å være bevisst på hvordan man bruker dem. 

Anonymkode: df833...f5d

• Liker 5
Skrevet

Hadde dama mi ville trent styrketrening under svangerskapet hadde jeg sørget for å gjøre alt annet de dagene hun trente og hjulpet til og tilrettelegge så hun fikk prioritert akkurat det. Ingenting er bedre for svangerskapet enn at du er aktiv og trener.

Anonymkode: 14da6...149

• Liker 4
Skrevet

Og angående å øke jevnt utover i graviditeten, som di skriver i HI: Det er også fullt mulig :) Jeg hadde en periode jeg tok det «for rolig» på trening (i forhold til hva jeg egentlig hadde trengt), noe som har ført til at jeg løfter mer nå i enkelte øvelser enn for 10 uker (men samtidig langt mindre enn før graviditeten) siden f.eks. Så det er ikke sånn at man MÅ redusere antall økter/vekt etter hvert - det kommer helt an på hvordan du starter og hvordan kroppen din responderer på treningen osv!:)

Anonymkode: df833...f5d

• Liker 2
Skrevet

Tusen hjertelig takk for så gode og informative svar! 😊 Da kan jeg begynne med styrketrening igjen, og jeg gleder meg! Det er så godt for kropp og sinn, og absolutt blitt en hobby hos meg! Godt å høre at det ikke er skadelig i en graviditet, jeg får bare lytte godt til kroppen og starte forsiktig! 😃 

ts 

• Hjerte 1
Skrevet

Det finnes også mye bra videoer på nett for hjemmetrening som passer for gravide. Kanskje for puslete trening for deg som er vant til å løfte tungt, men. 

Anonymkode: d93e8...9c3

Skrevet

Hvis du ikke har trent på en stund så er det viktig å ha i bakhodet at man pga hormonene i kroppen kan ha litt mer elastiske  leddbånd og muskler. Kan være greit å være litt forsiktig under enkelte øvelser så du ikke skader deg. Graviditeten er heller ikke en periode hvor du skal sette de store styrkemålene. Det viktigste er å holde kroppen i gang og bygge opp litt overskudd. 

Anonymkode: d5360...c2f

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvis du ikke har trent på en stund så er det viktig å ha i bakhodet at man pga hormonene i kroppen kan ha litt mer elastiske  leddbånd og muskler. Kan være greit å være litt forsiktig under enkelte øvelser så du ikke skader deg. Graviditeten er heller ikke en periode hvor du skal sette de store styrkemålene. Det viktigste er å holde kroppen i gang og bygge opp litt overskudd. 

Anonymkode: d5360...c2f

Tusen takk for tips! Skal absolutt ha det i bakhodet ja! 😊 

ts 

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Det finnes også mye bra videoer på nett for hjemmetrening som passer for gravide. Kanskje for puslete trening for deg som er vant til å løfte tungt, men. 

Anonymkode: d93e8...9c3

Takk for tips! Jeg blir fort umotivert ved trening hjemme, derfor jeg ønsker å komme meg på et treningssenter, men hjemmetrening funker nok bra for mange 😊 

ts

Skrevet
On 2/6/2022 at 1:55 AM, AnonymBruker said:

Det er veldig viktig at man holder kroppen sunn og i bevegelse når man er gravid, da både selve graviditeten og ikke minst fødselen er en stor påkjenning. En sunn og sterk kropp vil naturlig nok tåle denne påkjenningen mye bedre.

Tror du alle som trener gjør det for å få sprettrumpe? Eller projiserer du kanskje dine egne, overfladiske verdier på alle andre?

Anonymkode: cffc0...01c

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...