AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #1 Skrevet 5. februar 2022 Hører stadig dette begrepet slenges rundt, men innebærer det egentlig å ha en fødekropp? Og hvordan vet man at man har det eller ikke? Anonymkode: 10603...83a
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #2 Skrevet 5. februar 2022 Jeg aner ikke, en kropp som takler fødselen greit? Jeg fikk høre at jeg har en fødekropp fordi den er lang og jeg har brede hofter. Men jeg trenger masse hjelp for å få i gang fødselen, og jeg har trengt epidural begge gangene. Vil definitivt ikke si meg enig i at jeg har en fødekropp. Fødslene til min lille, nette venninne på 158 går mye enklere. Anonymkode: 233cc...81e 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #3 Skrevet 5. februar 2022 Jeg fikk høre det fra flere jordmødre i mine svangerskap. Jeg er 173 cm høy, slank og har god størrelse på bekkenet. Jeg har ikke spesielt brede hofter, så vet ikke hvordan de kunne se dette. De kommenterte også at jeg hadde lite fett på magen når jeg ble undersøkt ifb med fødsel. Anonymkode: 90b73...aab
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #4 Skrevet 5. februar 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg fikk høre det fra flere jordmødre i mine svangerskap. Jeg er 173 cm høy, slank og har god størrelse på bekkenet. Jeg har ikke spesielt brede hofter, så vet ikke hvordan de kunne se dette. De kommenterte også at jeg hadde lite fett på magen når jeg ble undersøkt ifb med fødsel. Anonymkode: 90b73...aab Hvordan gikk fødselen da? Anonymkode: 10603...83a
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #5 Skrevet 5. februar 2022 Jeg fikk også masse skryt for en god fødekropp! De snakka til meg sånn de snakker til en 7åring som skal oppmuntres til å spise grønnsakene sine i et bryllup. Var kroppen min en god fødekropp? Niks! Den var ikke i nærheten en gang! Det måtte masse assistanse til, det dro ut i tid og det kjentes mest ut som bekkenet mitt var litt smalt. Jeg er normalt slank, men litt ekstra akkurat over hofter og bekken, så det ser ut som skjelettet der er bredere enn det er tror jeg. Det var i allefall en fæl opplevelse med masse stress og leger på føderommet. Har alltid lurt på hvilket semester og hvilket pensum som tar for seg "slik ser du umiddelbart om en kvinne har en fødekropp eller ikke". Anonymkode: 948c4...a91 2 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #6 Skrevet 5. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvordan gikk fødselen da? Anonymkode: 10603...83a Begge fødslene mine startet naturlig og gikk bra. Hadde naturlige fødsler. Ingen spesielle problemer. Han siste veide 4,4 kg og kom seg fint ut. Anonymkode: 90b73...aab 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #7 Skrevet 5. februar 2022 Fødekropp er uvitenskapelig svada, tror jeg. Som om man lett kan se utenpå hvor godt egnet man er til å føde. Man kan ikke se utenpå disse som har for smalt eller misdannet bekken til å få babyen gjennom fødekanalen. Eller hvor godt hormonene virker. Tenner det hadde vært betraktelig færre akutt-KS om fødekropp var noe man kunne se på forhånd. Anonymkode: c989a...fea 3
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #8 Skrevet 5. februar 2022 Fikk høre at jeg hadde dette. 170+cm, slank, "lang" i ryggen og litt hofter. Det gikk ikke bra og endte etter lang tid med akutt keisersnitt🤪 Så betegnelsen fødekropp er for meg bare tull. Anonymkode: 56335...26e 2
AprilLudgate Skrevet 5. februar 2022 #9 Skrevet 5. februar 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hører stadig dette begrepet slenges rundt, men innebærer det egentlig å ha en fødekropp? Og hvordan vet man at man har det eller ikke? Anonymkode: 10603...83a Jeg fikk beskjed av en fødselslege på Ullevål om at jeg hadde «typisk fødekropp». Jeg aner ikke hva han mente, men håpte det ville hjelpe på. DET var jo ren ljug, for ungen måtte dras ut med vakuum - hadde ineffektive rier og blæh. 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #10 Skrevet 5. februar 2022 Jeg fikk beskjed om at jeg hadde fødekropp ETTER begge fødselene. Er 178, slank, relativt brede hofter og hadde relativt greie fødsler. Første var fire kilo i seteleie, og andre var en styrtfødsel på nesten fem kilo. Ingen smertelindring utover badekar på noen av dem. Tror fødekropp er et uvitenskapelig begrep som brukes for å rose eller motivere 😆 Anonymkode: e96a6...9fe 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #11 Skrevet 5. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Fødekropp er uvitenskapelig svada, tror jeg. Som om man lett kan se utenpå hvor godt egnet man er til å føde. Man kan ikke se utenpå disse som har for smalt eller misdannet bekken til å få babyen gjennom fødekanalen. Eller hvor godt hormonene virker. Tenner det hadde vært betraktelig færre akutt-KS om fødekropp var noe man kunne se på forhånd. Anonymkode: c989a...fea Tror du treffer spikeren på hodet her. Det er skummelt at dette er det store trumfkortet de kaster rundt seg på føden for å (på falskt grunnlag) berolige engstelige fødende. De har tydeligvis ikke noe bedre ?🤯😱 Anonymkode: 948c4...a91 2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #12 Skrevet 5. februar 2022 Jeg har helt siden puberteten fått høre at jeg har fødekropp. Det alle har ment er at jeg har brede hofter. Jeg har født to ganger og begge fødslene var drømmefødsler: raske, problemfrie, ga masse mestringsfølelse. Jeg gjorde ingenting "selv", fødslene bare skjedde. Kroppen gjorde alt på instinkt. Men jeg tror ikke at man egentlig kan se det på forhånd, altså. Anonymkode: af043...4fe
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #13 Skrevet 5. februar 2022 Jeg er 178 cm høy og har brede hofter. Var 24 timer i aktiv fødsel og barnet måtte røskes ut med vakuum. Så jeg har i hvert fall ikke en fødekropp 😄 Anonymkode: 0f7fc...fd8
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #14 Skrevet 5. februar 2022 Jeg har fått høre at jeg ikke har en "typisk fødekropp" fordi jeg er lav (155 cm) og har smale hofter. Men jeg er derimot en "fødemaskin", i følge jordmødrene jeg møtte under mine fødsler. Hva det er eller kommer av, vet jeg ikke. Noe med livmoren og riene som var tette og kraftige fra start, og sikkert flaks. Tanten og mormoren min er visstnok også slike maskiner. Men ikke moren min, hun fikk problemer, og fikk høre at bekkenet var for smalt. Jeg har hatt lette, raske og komplikasjonsfrie fødsler av en gjennomsnittlig og en litt stor baby. Så mangel på fødekropp er i hvert fall ikke ensbetydende med problematisk fødsel. Anonymkode: 1ad6c...c50
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #15 Skrevet 5. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Tror du treffer spikeren på hodet her. Det er skummelt at dette er det store trumfkortet de kaster rundt seg på føden for å (på falskt grunnlag) berolige engstelige fødende. De har tydeligvis ikke noe bedre ?🤯😱 Anonymkode: 948c4...a91 Ja, nei, det er jo det som er det kjipe her da. Det ER vanskelig å forutse hvem som vil få problemer og hvem som vil skli greit igjennom uten en skramme. Og det er jo den skremmende realiteten, det er risiko man ikke får tatt helt bort her. Man risikerer skade og i verste fall død, det ligger i mulighetsrommet her. Så de føler vel behov for å si noe beroligende blabla. Som min jordmor, som sa det går stort sett bra, at alvorlige rifter skjer sjeldent, de er så flinke på finskegrepet, osv. osv. Jaja, fint det, men det gikk ikke bra for meg🤷♀️ Anonymkode: c989a...fea 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #16 Skrevet 5. februar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, nei, det er jo det som er det kjipe her da. Det ER vanskelig å forutse hvem som vil få problemer og hvem som vil skli greit igjennom uten en skramme. Og det er jo den skremmende realiteten, det er risiko man ikke får tatt helt bort her. Man risikerer skade og i verste fall død, det ligger i mulighetsrommet her. Så de føler vel behov for å si noe beroligende blabla. Som min jordmor, som sa det går stort sett bra, at alvorlige rifter skjer sjeldent, de er så flinke på finskegrepet, osv. osv. Jaja, fint det, men det gikk ikke bra for meg🤷♀️ Anonymkode: c989a...fea For meg er det mer beroligende om de forklarer at det er mye usikkerhet knyttet til fødsler og at ting kan snu fort. At de er klar over dette og har et kontinuerlig fokus på sikkerheten til mor og barn og alltid er klare til feks haste ks. At de setter ord på at de vet hvordan det ser ut når det er på tide å trykke på den røde knappen og at de vet hva de skal gjøre når knappen er trykka på. Anonymkode: 948c4...a91
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #17 Skrevet 5. februar 2022 Stemte for meg. Er 179, høy, slank Anonymkode: f3543...f4c
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #18 Skrevet 5. februar 2022 Aner ikke.. En kropp som gjør det den skal på sin måte? Jeg ble kalt "en ekte fødekvinne" av legen min på 6 ukerskontroll, og fikk masse skryt av jordmødrene begge fødslene.. Jeg ble glad da 😊 skikkelig selvtillitboost. Anonymkode: cb961...f03
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #19 Skrevet 5. februar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Aner ikke.. En kropp som gjør det den skal på sin måte? Jeg ble kalt "en ekte fødekvinne" av legen min på 6 ukerskontroll, og fikk masse skryt av jordmødrene begge fødslene.. Jeg ble glad da 😊 skikkelig selvtillitboost. Anonymkode: cb961...f03 Vet ikke om utseende har mye å si, jeg er 156, liten generelt, men kroppen funker og baby har det bra. Anonymkode: cb961...f03
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #20 Skrevet 5. februar 2022 Jeg er 167, lang rygg, brede hofter. Hjalp ikke meg en dritt. Ungen måtte dras ut med vakuum og jeg måtte klippes 😟 Anonymkode: 573bb...c27
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå