Gå til innhold

Barn på buss alene i Oslo

Anbefalte innlegg

Skrevet

To klassevenninner ønsker å trappe opp trening og delta på fritidsaktivitet som starter kl 15, dvs at de selv må komme seg dit. Foreldre kan hente  

Dette involverer en busstur ca 10 minutter. Kort vei fra skole til buss og fra buss til aktivitet. Begge barna er oppvokst i Oslo og vant til denne bussturen sammen med foreldre (på et senere tidspunkt). 

Barna vil da få mobiltelefon om dette blir aktuelt.

Fra hvilken alder er dette forsvarlig? 

Anonymkode: e9c6f...d67

Videoannonse
Annonse
Skrevet

10

Anonymkode: e6a70...666

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

10

Så sent?? 

• Liker 1
Skrevet

Fra man begynner på skolen bør man fint kunne ta en liten busstur alene også.

Anonymkode: b35a7...b53

• Liker 4
Skrevet

Så lenge de er vant til å reise kollektivt, vet hvor de skal og ikke minst selv er komfortable med det. tenker jeg at det helt greit nesten uansett alder når de har begynt på skolen. Jeg er oppvokst i Oslo og var vel 6-7 da jeg begynte å ta trikk og buss alene.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

To klassevenninner ønsker å trappe opp trening og delta på fritidsaktivitet som starter kl 15, dvs at de selv må komme seg dit. Foreldre kan hente  

Dette involverer en busstur ca 10 minutter. Kort vei fra skole til buss og fra buss til aktivitet. Begge barna er oppvokst i Oslo og vant til denne bussturen sammen med foreldre (på et senere tidspunkt). 

Barna vil da få mobiltelefon om dette blir aktuelt.

Fra hvilken alder er dette forsvarlig? 

13 tenker jeg

Anonymkode: 8358f...41a

Skrevet

7-10, avhengig av ungene og hvor i byen det er. Min eldste busser tilsvarende på slutten av første klasse, min yngste hadde ikke vært klar for det. 

Anonymkode: 0d8ab...a33

Skrevet

Tenker det er så avhengig av barna at det er umulig å si en alder.. alt fra 8 til 12 år tenker jeg.. Spørs kanskje litt hvor i Oslo også, om det er et sted der bussene allerede begynner å bli rush-fulle før 15 ville jeg vært mer skeptisk. Men om de skal ta den 1430 feks er det jo vanligvis mindre folk. 

Om de er så små som 7-8 år har de kanskje eldre søsken som kan følge feks?

Anonymkode: 9ff84...ee5

• Liker 1
Skrevet

Når de selv føler seg trygge nok. Så fra 8 og oppover tenker jeg.

Jeg har en fjerdeklassing som ikke er i nærheten av å ta buss alene eller kunne gå alene frem og tilbake på skolen. Selv om hun nå har gjort dette i årevis. Hun er for usikker og rett og slett redd. Finnes ingen årsak til dette. 

La de prøve seg 🙂 De har mobil og de kan spørre bussjåføren hvis det er noe. La nå barna få kjenner på frihet under ansvar. Bedre med barn som vil gjøre dette enn de som ikke vil.

Anonymkode: 7177e...c3d

Skrevet

Mja.

Jeg hadde gått med på en sånn løsning ved 9-10 års alder.

Bor i Oslo med 8 åring selv - men relativt sentralt. 

Om dere bor i ytterkanten-ish av Oslo et sted hvor det går den ene bussen og ikke 5 ulike så er det jo annerledes. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg gjorde dette fra 8-9 årsalder, det gikk fint. I dag har man jo også digitale tavler og en stemme som roper opp holdeplassene, så det er ikke noe problem for dem å følge med på hvor de er.

Anonymkode: 62d09...1c4

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tenker det er så avhengig av barna at det er umulig å si en alder.. alt fra 8 til 12 år tenker jeg.. Spørs kanskje litt hvor i Oslo også, om det er et sted der bussene allerede begynner å bli rush-fulle før 15 ville jeg vært mer skeptisk. Men om de skal ta den 1430 feks er det jo vanligvis mindre folk. 

Om de er så små som 7-8 år har de kanskje eldre søsken som kan følge feks?

Anonymkode: 9ff84...ee5

Treningen starter kl 15, tanken er at de får god tid og kan dra fra skolen 14.15 så de får skiftet etc. Så rushtidsproblematikk blir det ikke. 

Er indre by, men barna er vant til kollektiv og å sjekke hvilken buss man går på. De går i 2. klasse.

De vil gjerne selv. De er to. Hva er det verste som kan skje egentlig? De går jo hjem fra skolen alene. 

Mvh, TS

• Liker 2
Skrevet

10 år tidligst 

Anonymkode: efe47...918

• Liker 1
Skrevet

Hvis jentene selv er motiverte, er vant til turen, tør å spørre andre om det er noe og er av typen som tar vare på hverandre, så ville jeg latt dem prøve!

Det er grenser for hvor mye galt som kan skje på høylys dag på en buss!

Anonymkode: c12ba...43f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Treningen starter kl 15, tanken er at de får god tid og kan dra fra skolen 14.15 så de får skiftet etc. Så rushtidsproblematikk blir det ikke. 

Er indre by, men barna er vant til kollektiv og å sjekke hvilken buss man går på. De går i 2. klasse.

De vil gjerne selv. De er to. Hva er det verste som kan skje egentlig? De går jo hjem fra skolen alene. 

Mvh, TS

Så klart det går fint!!

Anonymkode: 973be...91f

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Så sent?? 

Tenker du å sende 6-åringen alene med bussen? 

Anonymkode: bf62c...068

Skrevet

Tenker 2.klasse går fint siden de er vant med buss og er godt kjent område. Ville vært tilgjengelig på kort varsel og passet på at de har fulladet mobil i sekken evt mobil klokke. Da kan du se på gps hvor de er og at alt går greit, og de kan ringe deg om de trenger det. 
Bor selv i Oslo med barn på 7 og 10år.

Anonymkode: 7223b...076

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Så sent?? 

Ja 10. Du må gjerne gjøre det tidligere, men nå spurte du jo om andres mening.

Skrevet

Var det mer vanlig med barn alene i byen på 90-tallet enn i dag? Føler det litt sånn.

Anonymkode: 08b58...dae

• Liker 1
Skrevet

Når de klarer å huske mobil, ha den ladet. Slik at de har billett, og slik at de kan ringe når trikken står/noe skjer. Her har de begynt i 10-års alder, men det var helt alene. 

Anonymkode: bfbd6...158

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...