Gå til innhold

Tror dere Norge kommer til å stenge ned igjen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg klarer ikke å tro at at vi skal åpne og at det kommer til å holde seg åpent. Jeg tipper det blir økning i smitte og at de stenger igjen 🤷‍♀️

Hva tror dere? 

• Liker 2
Skrevet
Thaila skrev (2 minutter siden):

Jeg klarer ikke å tro at at vi skal åpne og at det kommer til å holde seg åpent. Jeg tipper det blir økning i smitte og at de stenger igjen 🤷‍♀️

Hva tror dere? 

Ja , akkurat som ifjor💩

• Liker 3
Skrevet
Thaila skrev (1 minutt siden):

Hva tror dere? 

Hva mener du med stenger? dersom noe skjer blir det tiltak som tilbake på hjemmekontor, antallsbegrensninger, gult nivå i skoler osv.

Kommer det en ny farligere variant hvor vaksinene ikke har effekt kan det muligens skje. 

Skrevet
Babushka skrev (18 minutter siden):

Hva mener du med stenger? dersom noe skjer blir det tiltak som tilbake på hjemmekontor, antallsbegrensninger, gult nivå i skoler osv.

Kommer det en ny farligere variant hvor vaksinene ikke har effekt kan det muligens skje. 

Ja, det er det jeg mener, kulturlivet blant annet er jo fortsatt ikke helt oppe og står. Lurer veldig på om konserter må avlyses til sommeren igjen, det skulle ikke forundre meg i det hele tatt. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har null tro på at dette er over nå.

Jeg tror det vil komme en rekke mutasjoner fremover og vi vil muligens ha flere virusgrener sirkulerende som nødvendigvis ikke gir kryssimunitet. Resultatet er at man kan bli gjensmittet ofte. Hvor ofte man kan tåle å bli smittet er det store spørsmålet. Jeg tror vi på lang sikt blir tvunget til å finne tiltak som gjør at vi kan leve, men likevel begrense viruset. Dette er lutrensing, hyppig testing og masker. Det tror jeg ikke vi har sett slutten på. Forhåpentligvis kommer det noen nye innovasjoner knyttet til enklere testing og luftrensing fremover.

• Liker 5
Skrevet
Sermina skrev (2 minutter siden):

Jeg tror det vil komme en rekke mutasjoner fremover og vi vil muligens ha flere virusgrener sirkulerende som nødvendigvis ikke gir kryssimunitet. Resultatet er at man kan bli gjensmittet ofte. Hvor ofte man kan tåle å bli smittet er det store spørsmålet. Jeg tror vi på lang sikt blir tvunget til å finne tiltak som gjør at vi kan leve, men likevel begrense viruset. Dette er lutrensing, hyppig testing og masker. Det tror jeg ikke vi har sett slutten på. Forhåpentligvis kommer det noen nye innovasjoner knyttet til enklere testing og luftrensing fremover.

Ja, jeg tipper det kommer til å dra seg ut lenger jeg også. Men jeg tror egentlig at det er usunt å gå rundt med masker for mye. Jeg har ved et par anledninger ikke brukt det, og da har jeg hendt opp med skikkelig heavy forkjølelser, ikke korona en gang. Var aldri sånn før, så jeg tror egentlig vi er litt for skjerma for ting som plutselig gir mye mer utslag når vi har vært helt bakterieløse så lenge. 

• Liker 3
Skrevet

Nei, med mindre man får en mutasjon som er så farlig og unngår immunitet i stor skala. Den siste nedstengningen var unødvendig, og nå har folk fått nok. Tiltak er avhengig av tillit og vilje. Tilliten blir stadig skjørere og viljen er nærmest borte hos en stor del av befolkningen. 

Etter at omikron har brent gjennom befolkningen nå, så bør det også være slik at de fleste tåler en runde til med smitte. 

Det som derimot må skje er at man er nødt til å justere opp en permanent intensivkapasitet. Det nytter ikke å komme vinteren 2023 og si at man ikke har hatt tid. Det arbeidet burde ha startet for lenge siden. Kjerkhol bør også finne en ny helsedirektør som er innstilt til å ta ansvaret, ikke bare pushe tiltak på befolkningen fordi han ikke har gjort en god jobb.

• Liker 20
Skrevet
Example skrev (16 minutter siden):

Nei, med mindre man får en mutasjon som er så farlig og unngår immunitet i stor skala. Den siste nedstengningen var unødvendig, og nå har folk fått nok. Tiltak er avhengig av tillit og vilje. Tilliten blir stadig skjørere og viljen er nærmest borte hos en stor del av befolkningen. 

Etter at omikron har brent gjennom befolkningen nå, så bør det også være slik at de fleste tåler en runde til med smitte. 

Det som derimot må skje er at man er nødt til å justere opp en permanent intensivkapasitet. Det nytter ikke å komme vinteren 2023 og si at man ikke har hatt tid. Det arbeidet burde ha startet for lenge siden. Kjerkhol bør også finne en ny helsedirektør som er innstilt til å ta ansvaret, ikke bare pushe tiltak på befolkningen fordi han ikke har gjort en god jobb.

Det var vel i går det var rapportert 72 nye døde i sverige da, og de har ikke åpna helt enda, men skal gjøre det snart 🤷‍♀️ Høres ikke helt ufarlig ut? 

• Liker 3
Skrevet
Thaila skrev (57 minutter siden):

Det var vel i går det var rapportert 72 nye døde i sverige da, og de har ikke åpna helt enda, men skal gjøre det snart 🤷‍♀️ Høres ikke helt ufarlig ut? 

Og hvor mange i danmark? Vi er nesten sykt opptatt av hvordan det går i sverige og vi vill jo ikke ha "svenske tilstander", men trur danskene har mye mere smitte og dødsfall nå?🤦🏻‍♂️

• Liker 3
Skrevet
Sermina skrev (1 time siden):

Helt enig. Dette er nok ikke over. Og det er på høy tid og finne tiltak vi kan ha over tid. Norge må ta til seg råd fra forskere, WHO osv. Andre land har klart å finne tiltak som de du nevner og reglene er de samme hele tiden men samfunnet er åpent. Det åpne , lukke, åpne, lukke greiene vi driver med her er bare tull. Men så lenge vi har FHI som styrer skuta blir det ikke ny kurs... De gir elendige råd til regjeringen og forholder seg fortsatt ikke til luftsmitte. 

• Liker 7
Skrevet

Godt spørsmål. Jeg lurer liksom litt på hva som er langtidsplanen her. Nå er det tydeligvis frislipp, og ganske snart vil det bli uholdbart for enkelte skoler, barnehager, sykehjem etc, hvor ALLE blir syke på likt - for "hjemmekontor" er et privilegie for de få, og resten er forventet å holde åpent.

Det blir jo ikke over bare fordi folk er lei.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
J.E skrev (6 minutter siden):

Helt enig. Dette er nok ikke over. Og det er på høy tid og finne tiltak vi kan ha over tid. Norge må ta til seg råd fra forskere, WHO osv. Andre land har klart å finne tiltak som de du nevner og reglene er de samme hele tiden men samfunnet er åpent. Det åpne , lukke, åpne, lukke greiene vi driver med her er bare tull. Men så lenge vi har FHI som styrer skuta blir det ikke ny kurs... De gir elendige råd til regjeringen og forholder seg fortsatt ikke til luftsmitte. 

Ja, helt utrolig at FHI ikke vedkjenner seg luftsmitte! Da FHI startet med brillestudien sin så var det mange som reagerte på hvorfor de ikke heller forsket på luftrensing med hepafilter i skoler og bedrifter nå som smitten øker. Svaret fra FHI var at det var så vanskelig å få innhentet samtykke fra foreldre eller ansatte. Samtidig vil ikke FHI anbefale noe de ikke har forsket på selv. Det er så useriøst at jeg blir helt matt. De prøver ikke engang.

• Liker 8
Skrevet

Når man ser hvor lav terskelen har blitt for å innføre tiltak er det dessverre ikke usannsynlig at det blir en ny nedstengning til høsten/vinteren.. 

• Liker 5
Skrevet
Thaila skrev (1 time siden):

Folk vil fortsette å dø. Det er ikke unormalt at folk dør av sykdommer. 

Ingenting er ufarlig. Å stenge ned er heller ikke det. Pengene man bruker på tiltak vil også koste liv, da de ikke kan brukes på andre ting.

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Sermina skrev (24 minutter siden):

Ja, helt utrolig at FHI ikke vedkjenner seg luftsmitte! Da FHI startet med brillestudien sin så var det mange som reagerte på hvorfor de ikke heller forsket på luftrensing med hepafilter i skoler og bedrifter nå som smitten øker. Svaret fra FHI var at det var så vanskelig å få innhentet samtykke fra foreldre eller ansatte. Samtidig vil ikke FHI anbefale noe de ikke har forsket på selv. Det er så useriøst at jeg blir helt matt. De prøver ikke engang.

Jeg har null tillit til de. De opptrer veldig uprofesjonelle. Nå advarer forskere som og Arne Sørås  som leder Corona studien , virusforsker Rebecca Cox, professor i smittevern Jørn Klein og mange andre. Man vet altfor lite om Omicron og senvirkninger. Men vi vet hvordan det smitter! Det er helt latterlig hvordan FHI opptrer ! Og eksemplene der FHI bagatelliserer, dysser ned, tar feil, osv er en endeløs liste. Jeg trodde de drev med folkehelse og var en kunnskapsleverandør men de har blitt politiserte. Så lenge ingenting av det sier samsvarer med det forskere og helseinstitutt i verden sier så finner folk ut selv etter hvert hvem de vil tro på... 

Endret av J.E
  • Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
1 hour ago, Thaila said:

Det dør over 40000 nordmenn hvert år av alle andre årsaker enn korona.

Litt perspektiv-endring hadde du hatt godt av..

• Liker 8
Skrevet
Thaila skrev (1 time siden):

Det er selvsagt ikke ufarlig. Men ufarlig nok til at en kan gi gass. Jeg imøteser en fin sommer. 

Så får vi se hva høsten bringer.

• Liker 1
Skrevet
Just now, Gamle Smukka said:

Det er selvsagt ikke ufarlig. Men ufarlig nok til at en kan gi gass. Jeg imøteser en fin sommer. 

Så får vi se hva høsten bringer.

Smittetallene er skyhøye og intensiv-innleggelsene er veldig lave og synker sakte.

Det er ikke farlig nok til å rettferdiggjøre inmgripne tiltak mot hele bransjer lengre.

• Liker 4
Skrevet
Anonymus1986 skrev (Akkurat nå):

Smittetallene er skyhøye og intensiv-innleggelsene er veldig lave og synker sakte.

Det er ikke farlig nok til å rettferdiggjøre inmgripne tiltak mot hele bransjer lengre.

Du understreker mitt poeng.

Skrevet
J.E skrev (8 minutter siden):

Jeg har null tillit til de. De opptrer veldig uprofesjonelle. Nå advarer forskere som og Arne Sørås  som leder Corona studien , virusforsker Rebecca Cox, professor i smittevern Jørn Klein og mange andre. Man vet altfor lite om Omicron og senvirkninger. Men vi vet hvordan det smitter! Det er helt latterlig hvordan FHI opptrer ! Og eksemplene der FHI bagatelliserer, dysser ned, tar feil, osv er en endeløs liste. Jeg tror på deres statistikk arbeid. Intet mer. Jeg trodde de drev med folkehelse og var en kunnskapsleverandør men de har blitt politiserte. Så lenge ingenting av det sier samsvarer med det forskere og helseinstitutt i verden sier så finner folk ut selv etter hvert hvem de vil tro på... 

Absolutt. De er ikke kunnskapsleversndører, men kommer med anbefalinger som tydeligvis er politiserte og økonimibaserte. De vil f.eks ikke anbefale ffp3 masker fordi det er for dyrt. Deres agenda bør være å si om det fungerer eller ikke, så får heller andre vurdere kostnaden.

Jeg har ikke tro på at nedstengig er løsningen. Vi må leve med viruset, men vi bør heller se på tiltak som gjør at vi kan leve med det uten å risikere langskader av gjenntatte infeksjoner. Ulike fagmiljøer bør gå sammen for å finne gode tekniske løsninger. Installere luftrensere i offentlig rom og skoler, enkle blåse «alkoholtestere» for å oppdage smitte, ffp3 eller bedre masker rundt de mest sårbare på sykehus/sykehjem osv. Det er dette WHO anbefaler som veien videre.

• Liker 4
  • Opprett ny...