AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #1 Skrevet 5. februar 2022 Det er vel kalsium som utgjør det kvinner i Norge for alt for lite av, vi har så mange benskjøre kvinner her i landet, og kroppen har et ekstra behov for kalsium under graviditet og amming. Tar du ekstra tilskudd av kalsium? Anonymkode: cf7b9...d6b
Flamme Skrevet 5. februar 2022 #2 Skrevet 5. februar 2022 Tar absolutt ingen vitamintilskudd uten at legen har påvist mangel.
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #3 Skrevet 5. februar 2022 55 minutter siden, AnonymBruker said: Det er vel kalsium som utgjør det kvinner i Norge for alt for lite av, vi har så mange benskjøre kvinner her i landet, og kroppen har et ekstra behov for kalsium under graviditet og amming. Tar du ekstra tilskudd av kalsium? Anonymkode: cf7b9...d6b Sikkert fordi kalsium ødelegger for opptaket av de andre vitaminene i tablettene.. Får du for lite kalsium i kosten så bør du avklare med legen om du trenger tilskudd og så ta tilskuddet på annet tidspunkt enn gravidvitaminene. Anonymkode: 3c0ff...94a 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #4 Skrevet 5. februar 2022 Flamme skrev (55 minutter siden): Tar absolutt ingen vitamintilskudd uten at legen har påvist mangel. Men det blir jo fort mangel i et svangerskap fordi babyen tar det den trenger fra mors kropp? Om man ikke får i seg nok kalsium gjennom kosten, får man fort mangel. Anonymkode: 0d08d...397
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #5 Skrevet 5. februar 2022 Flamme skrev (1 time siden): Tar absolutt ingen vitamintilskudd uten at legen har påvist mangel. Kalsium måles ikke. De fleste får for lite. Anonymkode: cf7b9...d6b
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #6 Skrevet 5. februar 2022 2 hours ago, Flamme said: Tar absolutt ingen vitamintilskudd uten at legen har påvist mangel. Ingen går da jevnlig og måler nivåer på absolutt alle mineraler og vitaminer? En del vet vi at man trenger ekstra av i graviditeten, da er det ikke farlig å ta tilskudd av disse, man trenger ikke ha påvist mangel for å gjøre det. Anonymkode: b1f7e...3f5 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #7 Skrevet 5. februar 2022 Jeg tar tilskudd av kalsium, men ikke nødvendigvis hver dag. Tar på kvelden hvis jeg ikke har fått i meg så mye meieriprodukter i løpet av dagen. Man trenger mer kalsium når man er gravid, og det er fort gjort å få i seg for lite. Lurt å sjekke hvordan man ligger an med kalsiumkalkulatoren: https://www.melk.no/Kalsiumkalkulator Anonymkode: e9e98...433
Flamme Skrevet 5. februar 2022 #8 Skrevet 5. februar 2022 (endret) AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ingen går da jevnlig og måler nivåer på absolutt alle mineraler og vitaminer? En del vet vi at man trenger ekstra av i graviditeten, da er det ikke farlig å ta tilskudd av disse, man trenger ikke ha påvist mangel for å gjøre det. Anonymkode: b1f7e...3f5 Er jo derfor man har blodprøver ved uke 12 blant annet. De gravidvitaminene er jo svindyre. Industrien vil tjene penger på at du er usikker på hva du mangler. Jeg ser ikke poenget med å bruke masse penger på vitaminer som pisses ut i do. Tar kun folat nå. Vært hos lege og mangler ingenting. Manglet ikke noe sist heller etter et helt svangerskap. Endret 5. februar 2022 av Flamme
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #9 Skrevet 5. februar 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det er vel kalsium som utgjør det kvinner i Norge for alt for lite av, vi har så mange benskjøre kvinner her i landet, og kroppen har et ekstra behov for kalsium under graviditet og amming. Tar du ekstra tilskudd av kalsium? Anonymkode: cf7b9...d6b Vi får nok kalsium via melkeprodukter. Man skal ikke ha formye kalsium for da kalsifiseres kroppen. Vi trenger lite av kalsium.Pluss kalsium hindrer andre mineraler å bli absorbert når man tar dem samtidig. Anonymkode: aeea8...8f6
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #10 Skrevet 5. februar 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ingen går da jevnlig og måler nivåer på absolutt alle mineraler og vitaminer? En del vet vi at man trenger ekstra av i graviditeten, da er det ikke farlig å ta tilskudd av disse, man trenger ikke ha påvist mangel for å gjøre det. Anonymkode: b1f7e...3f5 Jeg måler det jevnlig gjennom svangerskapet, hvorfor ikke? Jeg vil unngå å ta syntetiske vitaminer som har sine bivirkninget å heller få det gjennom riktig mat. Bare det beste for mitt barn😊 Anonymkode: aeea8...8f6
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #11 Skrevet 5. februar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Vi får nok kalsium via melkeprodukter. Man skal ikke ha formye kalsium for da kalsifiseres kroppen. Vi trenger lite av kalsium.Pluss kalsium hindrer andre mineraler å bli absorbert når man tar dem samtidig. Anonymkode: aeea8...8f6 Kalsifiseres kroppen? Anonymkode: 4ff24...07f
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #12 Skrevet 5. februar 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg måler det jevnlig gjennom svangerskapet, hvorfor ikke? Jeg vil unngå å ta syntetiske vitaminer som har sine bivirkninget å heller få det gjennom riktig mat. Bare det beste for mitt barn😊 Anonymkode: aeea8...8f6 Ja blodårene kalsifiseres hvis man har formye kalsium i blodet over lengre tid. Og øynene kan det gå ut over også. Anonymkode: aeea8...8f6
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #13 Skrevet 5. februar 2022 Flamme skrev (23 minutter siden): De gravidvitaminene er jo svindyre. Industrien vil tjene penger på at du er usikker på hva du mangler. Jeg bruker multivitaminer, tror de er fra nycoplus. De inneholder det man trenger, unntatt kalsium, så det er absolutt ingen nødvendighet i å bruke gravidvitaminene. Anonymkode: 99d90...42c
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #14 Skrevet 5. februar 2022 2 hours ago, Flamme said: Er jo derfor man har blodprøver ved uke 12 blant annet. De gravidvitaminene er jo svindyre. Industrien vil tjene penger på at du er usikker på hva du mangler. Jeg ser ikke poenget med å bruke masse penger på vitaminer som pisses ut i do. Tar kun folat nå. Vært hos lege og mangler ingenting. Manglet ikke noe sist heller etter et helt svangerskap. Jeg kjøper vanlige vitaminer som ikke er spesielt dyre (ofte på tilbud på apotekene også). De sjekket ikke alle vitaminer og sånt på meg i uke 12, men noe sjekket de. Og noe av det hadde forandret seg veldig fra uke 12 til uke 20 (da de sjekket en del ting igjen kun fordi jeg følte meg dårlig - det er jo ikke rutine å ta flere blodprøver etter uke 12), som såvidt jeg forstår lett kan skje i graviditeten. Jeg tror ikke det skader å ta normale tilskudd så lenge man passer på feks A-vitamin (altså ikke tar vitaminer man vet man får mye av gjennom kosthold eller tar mange forskjellige tilskudd som kan gi for mye av hvert vitamin/mineral) Anonymkode: b1f7e...3f5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå