Gå til innhold

Hvor aktiv var du i svangerskapet og hvordan gikk fødselen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leser at dersom man er aktiv under svangerskapet så får man en lettere fødsel og minsker risiko for komplikasjoner. Jeg har vært dårlig under hele svangerskapet og har derfor ikke fått vært i noe aktivitet, er nå redd for at dette vil påvirke fødselen negativt.

Kan dere andre dele deres erfaringer rundt dette? Hvor aktiv var du under svangerskapet og hvordan gikk fødselen? Takk❤️

Anonymkode: 3d1d9...c8f

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Rent statistisk så er det vel sånn ja; mors fysiske form og aktivitet i svangerskapet gir lettere fødsel.

Men det finnes jo hundrevis av eksempler på det motsatte; sylspreke gravide som har vonde og kompliserte fødsler og skikkelig sofagris-kropper som føder lett som bare det.

Jeg var i ganske god form gjennom begge mine svangerskap og jordmødrene beskrev det som en "fødekropp" (tror de sa det på bakgrunn av at jeg er lang og slank, med "lange lemmer"). 

Fødselen gikk sånn medium greit, ikke noe mareritt men ikke noe "plopp" heller. Men med god kondis og sterk kropp har man jo den fordelen at man kanskje har litt mer reserver når det drar seg skikkelig til. 

Oppsummert; selv om du ikke har vært aktiv MÅ ikke det bety at det blir en lang og vanskelig fødsel. Det er mange faktorer som spiller inn her. Mitt råd er å ikke fokusere for mye på hva som KAN bli kjipt, men prøv å bare akseptere at du må ta det som det kommer.

Lykke til forresten ❤️. Er det lenge til termin?

Endret av Splittbinders
  • Liker 1
Skrevet

Aktiv (holdt på med hester daglig) frem til jeg fikk en kraftig bekkenlåsning og ryggprolaps i uke 20. Lite aktiv etter det, og sengeliggende i perioder. Endte med en intens, men etter forholdene fin og grei styrtfødsel en dag før termin.

Anonymkode: b9dfd...e52

• Liker 1
Skrevet

Normalt hverdagsaktiv, gikk tur med hunden helt til termin og over. Ble igangsatt 8 dager over og fikk en drittfødsel. Var overvektig, da, kanskje det spiller inn.

Anonymkode: 22ea6...336

• Liker 1
Skrevet
Splittbinders skrev (7 minutter siden):

Rent statistisk så er det vel sånn ja; mors fysiske form og aktivitet i svangerskapet gir lettere fødsel.

Men det finnes jo hundrevis av eksempler på det motsatte; sylspreke gravide som har vonde og kompliserte fødsler og skikkelig sofagris-kropper som føder lett som bare det.

Jeg var i ganske god form gjennom begge mine svangerskap og jordmødrene beskrev det som en "fødekropp" (tror de sa det på bakgrunn av at jeg er lang og slank, med "lange lemmer"). 

Fødselen gikk sånn medium greit, ikke noe mareritt men ikke noe "plopp" heller. Men med god kondis og sterk kropp har man jo den fordelen at man kanskje har litt mer reserver når det drar seg skikkelig til. 

Oppsummert; selv om du ikke har vært aktiv MÅ ikke det bety at det blir en lang og vanskelig fødsel. Det er mange faktorer som spiller inn her. Mitt råd er å ikke fokusere for mye på hva som KAN bli kjipt, men prøv å bare akseptere at du må ta det som det kommer.

Lykke til forresten ❤️. Er det lenge til termin?

Takk for at du delt. Jeg e ri uke 31 nå :)

Prøver å få noe bevegelse hver dag etter å ha vært sengeliggende i måneder, men mye blir det ikke og kan knapt kalle det aktivitet.

Anonymkode: 3d1d9...c8f

Skrevet

Var normalt aktiv, gikk litt tur forrige gang. Fødselen gikk fint (med epidural). 

Nå har kan jeg knapt bevege meg, meg siden uke 20, så håper det skal gå fint likevel!

Anonymkode: b4350...e20

Skrevet

Er bekymret for det samme :( Har hatt så bekkensmerter og slitt med utmattelse så har vært helt ekstremt inaktiv. Mest redd for at jeg ikke kommer til å ha utholdenhet nok.. 

Samtidig har jeg en venninne som var ekstremt aktiv, langt over gjennomsnittet, hun var i toppform både før og under graviditet. Men hun endte med en veldig vanskelig fødsel og måtte ta hastekeisersnitt. Så det er vel ingen 100% fasit selv om det nok er en stor fordel å være i ok form. 

Anonymkode: 3732c...c92

Skrevet

Var i god form før sv.skapet, sterk kjerne bla. Helt inaktiv i sv.skap. Hadde meget enkel fødsel. Rask og effektiv. 

Anonymkode: 83233...d55

• Liker 2
Skrevet

Jeg var i svært fysisk jobb (sykepleier) frem til svangerskapsuke 32. Da fikk jeg truende prematur fødsel og lå med drypp og ble forespeilet prematur baby i lyskasse med sonde i nesa. 

Fint om man er aktiv. Men ikke vær så overdrevent flink pike at ungen kommer 2 mnd for tidlig 💝 Det er egentlig helt hinsides at grensen er 37 uker for både kontorarbeidende, stillesittende kvinner og kvinner i fysisk tøffe yrker som gjør alt fra å krabbe rundt på gulvet til å bygge om operasjonsbord.

Anonymkode: 53d6d...a07

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg var veldig inaktiv,  stillesittende jobb og gikk aldri tur. Før jeg ble gravid trente jeg to ganger i uka, vekter og litt kondis. Fødselen var kjempelett, veldig få timer👍. Alle får det nok forskjellig! 

Anonymkode: 503d9...5a7

• Liker 1
Skrevet

Mye bekkenløsning, kynnere og høyt blodtrykk så fikk beskjed om å holde meg mest mulig i ro. Aldri vært så passiv i mitt liv. Var i aktiv fødsel 2 og en halv time, vannet gikk 4 timer før babyen kom, så det gikk vel fort og forholdsvis lett, men var jævlig smertefullt og tungvint med 1-2 min pause mellom riene! Men velger mye heller det igjen enn første fødselen som varte over 3 dager med null søvn. Det er 9 dager siden, stingene har grodd greit, går fint på do, bekkenløsningen er vekk og magen er så og si flat igjen. Alt har gått veldig fort denne ganga og jeg føler jeg har falt ned fra månen, og ikke henger helt med 🙂 

• Liker 2
Skrevet

Har vært i fysisk aktivitet gjennom hele graviditeten, og har trent styrke minst 3 ganger i uka i tillegg til å gå lenger turer. Har vært i veldig god form hele veien og det holder seg enn så lenge fremdeles slik (er i uke 35 nå)🤞🏻 Veldig typisk om fødselen virkelig skal stå i dyp kontrast til svangerskapet for øvrig…😅

Skal oppdatere her inne om hvordan fødselen blir for meg hvis jeg husker på det🤣

Anonymkode: 5781a...089

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Hadde hyperemesis med begge to og med nr 2 lå jeg på sykehuset inn og ut stort sett det første halvåret og var sykemeldt og så og si sengeliggende resten av tiden. 

Første barn ble født på 2 timer, andre på 3 (hun var 4,4 kilo 2 uker før termin til tross for at jeg kastet opp hele svangerskapet og veide 5 kilo mindre etter fødsel enn før). Ingen komplikasjoner med noen av de.

Anonymkode: 64278...046

• Nyttig 1
Skrevet

Her høres det jo poengløst ut å trene når de som trener liksom får en tøffere fødsel mens de som ikke trener får en rask smertefri fødsel og magen er flat dagen etter. 

Jeg velger allikevel å tro at jeg hjelper meg selv ved å trene og må ha det håpet for å i det hele tatt orke når jeg er utmattet av trøtthet å ta en runde på treningssenter. Det er jo fint det ser ut som det går fint med de fleste som ikke trener men håper uansett ikke at trening har motsatt effekt. Da burde de jo advart mot trening og ikke oppfordret til et aktivt svangerskap.

Har ikke noe grunnlag for å si noe da jeg er førstegangsfødende. 

Anonymkode: 7d68f...ddb

Skrevet

Hyperemesis så null aktivitet.

Ingen komplikasjoner, rask fødsel. Var i ganske god form etterpå.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Her høres det jo poengløst ut å trene når de som trener liksom får en tøffere fødsel mens de som ikke trener får en rask smertefri fødsel og magen er flat dagen etter. 

Jeg velger allikevel å tro at jeg hjelper meg selv ved å trene og må ha det håpet for å i det hele tatt orke når jeg er utmattet av trøtthet å ta en runde på treningssenter. Det er jo fint det ser ut som det går fint med de fleste som ikke trener men håper uansett ikke at trening har motsatt effekt. Da burde de jo advart mot trening og ikke oppfordret til et aktivt svangerskap.

Hadde jeg klart å være litt aktiv hadde jeg vært det. Jeg var så dårlig at jeg var fornøyd bare jeg klarte en tur på butikken.

Så jeg tror aktivitet er bra, men man trenger ikke ta den helt ut. Legge lista der man selv og kroppen orker :)

Å det er neppe negativt for kroppen å holde seg i aktivitet.

Endret av mereo
  • Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvor har du det ifra at trening har motsatt effekt? Er jo kun en person her i tråden som har skrevet at hun har en venninne som trente og fikk tøffe fødselen (uten at det har noen sammenheng). 

Det er mange fordeler ved å trene og holde seg fysisk aktiv, så gjør det så lenge du kan og det føles bra!🥰 Hvil masse i tillegg og ta vare på deg selv fysisk og psykisk. 

Anonymkode: 5781a...089

• Liker 2
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tror ikke det har motsatt effekt selv om jeg kjenner en trent person som hadde vanskelig fødsel. Det er unntak til alt og det er så mange faktorer rundt en fødsel så selv om man har lagt alt til rette så kan det likevel ikke hjelpe. Poenget mitt var mer at det ikke er noen garanti ene eller andre veien.

Mest sannsynlig har du god nytte av å være i god form :) Kjenner det selv nå på slutten, jeg har vært inaktiv og nå er det 4 uker igjen og jeg merker jo at kroppen er slapp og kondisen dårlig, det er kjipt. Og sannsynligvis vil du ha god nytte av å være i god form hvis du blir dårlig i svangerskapet og om du ikke blir dårlig er det jo mest sannsynlig en fordel i fødsel og barsel selv om det ikke er en garanti. Synes du er flink som holder deg aktiv :) Bare husk å ikke push over grensene, det er viktig å ikke stresse kroppen for mye heller (ifølge min jordmor iallfall)

Anonymkode: 3732c...c92

• Liker 3
Skrevet

Var i brukbar form med første, gikk turer og også med på gravidyoga. Langt fra topptrent men også langt fra sengeliggende. Helt gjennomsnittlig fødsel. 

Denne gangen fikk jeg bekkenløsning mye tidligere i svangerskapet, blir mindre turer men også oppfølging og trening med fysioterapeut (og også yoga). Hvordan fødselen blir denne gangen finner vi ut om noen måneder! 

Anonymkode: b87b5...fa7

Skrevet

Jeg sliter med det samme. Trodde jeg skulle bli en av de gravide som trener, går lange turer og er smilende med på gravidyoga. De første månedene var jeg helt slått ut av kvalme, tok med meg madrassen fra gjesterommet og flyttet inn på badet. Da kvalmen endelig ga seg kom bekkenløsningen. Jeg gjør noen øvelser daglig jeg har fått fra fysio, utenom det er den eneste treningen jeg gjør om dagen å pine meg til å gå litt rundt inne i leiligheten. 

Jeg spises opp innvendig av dårlig samvittighet. Ikke bare fordi fødselen blir lettere hvis man er godt trent, men det er jo også sunt for babyen. 

Anonymkode: 34488...4a1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...