Gå til innhold

Datter som glemmer hele tiden…hva gjør vi med det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en 11 år gammel jente som glemmer hele tiden. Det er ikke store kravene heller. Som feks p lukke soveromsdøra slik at ikke småsøsken går inn og raserer eller skader seg på rommet (det ligge verktøy der nå pga oppussing, og det er ikke ønskelig med små barn der inne akkurat nå), hun glemmer å lukke/låse ytterdøren som da blir stående åpne en hel dag. Hun glemmer også ofte å mate katten, som er hennes oppgave. Hun glemmer mye ting som får negative konsekvenser for oss som bor med henne men vi blir bare møtt med et «ok…», om vi konfronterer henne. Som om hun gir totalt F. 
Og blir hun konfrontert/vi er strenge med henne blir hun sur, lei seg, på gråten og sier hun skal flytte til faren sin fordi vi er så strenge. Hun tåler rett og slett ikke tilsnakk og er utrolig lettkrenket. 

Hun har alltid vært distre, men ikke såå ille. Er det puberteten? Hva kan vi evt gjøre med dette? Forslag til hva vi skal gjøre mtp konsekvenser osv? Kan vi ta fra henne nettbrett/internett og lignende når hun glemmer så mye, eller blir det litt vel strengt? 

Anonymkode: 83e24...f4f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker at det er litt mye ansvar for henne med de oppgavene hun har. Det er vanlig å måtte minne de på at "nå må katten få mat", "husket du å lukke døren til rommet?" Osv. Verktøyet bør legges en annen plass så ikke hun er ansvarlig for at småsøsken kan komme til det. 

At hun svarer ok trenger ikke å bety at hun gir faen. Men kanskje hun ikke helt vet hva hun skal svare på tiltalen?

Og ja, det er vanlig at de er distre i den alderen. Hjernen er under ombygging, som rektor på ung.skolen her pleier å si🤷‍♀️

Anonymkode: bb6a3...849

• Liker 8
  • Hjerte 1
Skrevet

Dette må jo få konsekvenser for henne, ellers vil det aldri ta slutt.

Anonymkode: 9e93b...714

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette må jo få konsekvenser for henne, ellers vil det aldri ta slutt.

Anonymkode: 9e93b...714

Ts her. Hva mener du, og hvilke konsekvenser tenker du er rimelige å gi? 

Skrevet

Har hun andre tegn på add?

Anonymkode: 41a55...6f7

• Liker 1
Skrevet

100 % naturlig.

Anonymkode: 59d4b...4c4

Skrevet

Noen er født mer distre enn andre (som meg). Er ikke nødvendigvis sånn at man kan skjerpe seg når man vet man får konsekvenser selv. 

Anonymkode: 77edc...6c8

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg ville nok heller satt alle kluter til for å hjelpe henne ned å huske de viktigste tingene. Utgangsdøren er viktig. Sett en huskelapp på døren eller bind en snor på dørhåndtaket for å minne henne om hva hun skal huske. Ta en og en ting av gangen, og reduser mulighetene for å gjøre feil. Hvis hun rett og slett glemmer, og bare blir møtt med mas og kjeft ender hun bare opp med et elendig selvbilde i tillegg til å være vimsete.

Kanskje er hun for liten til å mate katten, men hvis hun har mobil kan dere sette på en alarm der det står «mat katten» på rett klokkeslett.

Endret av Nasse Nøff
  • Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Min gutt på 10 har dette og har alltid hatt det sånn. Nå har han fått diagnosen adhd. 

det nytter ikke å kjefte eller gi konsekvenser til han for da bare graver han seg ned og sier han er dum osv osv. Han vil veldig gjerne huske alt mulig, men han får det ikke til. 

Adhd diagnosen hans viste at han er mer uoppmerksom enn 99% av andre barn på hans alder. 

så hvis det er mye som blir glemt så ville jeg sjekket adhd. 

Anonymkode: e47a0...532

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Jeg føler totalt med henne. Som ung, pleiede jeg å glemme jakkene mine ute, glemte å løse døren etter meg, mistet til og med nøklene ofte, glemte syklene mine ute, glemte skolesekken min på skolen.. lista er lang. Men jeg kan ikke se for meg at jeg hadde hatt det bedre om jeg fikk kjeft. Jeg tror det heller vil ha en bedre effekt om du som voksen setter deg ned og prater rolig med henne. Hun er bare 11 år. Dersom hun sliter med noe, så er det vanskelig å uttrykke seg. Og noen reagerer slik. Jeg fikk påvist ADHD som voksen (19 år) og da ga alt mening. Tyder hun til det?

Anonymkode: 73cfe...a7b

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Du vet hun er distré. 

Og likevel har hun ansvar for at småsøsken ikke blir skadet av verktøy som ligger fremme. Og for at katten, et levende vesen, får mat.

Skjerp deg. Eller slutt å trolle. 

Anonymkode: 4ea4c...933

• Liker 5
Skrevet

Først, ts, så er det dere som er de voksne her. 
Og å glemme noen småting er jo, helt åpenbart, er mye mindre irriterende vane enn når voksne folk som har ansvaret for småbarn går helt bananas og blir maktglad og bruker mye av som tid på å planlegge hevntokter og psykisk vold mot barna de har ansvaret for. Som du bruker denne tråden til.

Både du og jeg og resten av trådens medlemmer vet godt at når voksne bruker straff i «oppdragelse» så er det ikke verken barnas beste eller oppdragelse som er i fokus. Det som er i fokus er den voksnes behov for hevn, kontroll og maktmisbruk.

Ungen er kanskje glemsk. Men hun virker som et hyggelig barn, noe som er overraskende med en mor som dyrker sine verste sider og bruker hevn mor småunger. Jeg ønsker henne lykke til i livet. Og hun bør nok flytte til sin far.

Anonymkode: db0ce...130

• Hjerte 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Har hun andre tegn på add?

Anonymkode: 41a55...6f7

Jeg har add og det høres ut som meg 😄fått MYE pes oppigjennom fordi folk tror jeg gir faen og fordi jeg glemmer enda ting  er  blitt sagt og gitt beskjed om ca en million ganger . Det er kjipt . 😞 Mine foreldre kjeftet og det gjorde alt bare værre .

Endret av FruR
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Ts her. Hva mener du, og hvilke konsekvenser tenker du er rimelige å gi? 

Nå er ikke jeg anonym over her, men jeg er første som svarte på tråden. 

Om du absolutt skal gi konsekvenser så må det være av den typen som gjør at problemene ikke oppstår like ofte. Jeg antar at du ønsker at hun skal huske ting, og ikke bare vil straffe for straffens skyld? 

Lag alarm på tlf hennes som sier mat katten. Stor lapp på døren med rød skrift som sier lukk meg! Gi henne oppgaver som skal løses der og da, i stedet for oppgaver som hun selv må huske utover dagen. Du må heller tenke "hvordan løser vi dette" enn "hvilke konsekvenser passer". 

Forøvrig er jeg enig med de andre som nevner add, men om problemene har nylig oppstått tenker jeg at det er alderen som gjør det.

Anonymkode: bb6a3...849

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Rutiner er viktig. Mas hjelper ikke i det hele tatt.

Jeg selv er voksen kvinne med ADD og vet hva mas gjør med meg. Men jeg må ha rutiner og er faktisk den som står opp klokken åtte i helgene selv om jeg har fri. 
Har også jobbet med barn med Adhd, og vet at mas og mye beskjeder på engang ikke nytter. Ta en beskjed om gangen og ikke forklar alt mye annet fjas rundt om en oppgave (datteren vil bare bli mer frustrert og lukker ørene).

Så i morgen kan du begynne med å fokusere med å bare gi EN oppgave til henne.

Katten må ha mat i skålen sin, kan du fikse det? Få Øyekontakt  med henne, og visst hun nikker, så har hun garantert fått med seg beskjeden. Og ikke begynn med masse annen informasjon 

Anonymkode: e6b84...231

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Har en 11 år gammel jente som glemmer hele tiden. Det er ikke store kravene heller. Som feks p lukke soveromsdøra slik at ikke småsøsken går inn og raserer eller skader seg på rommet (det ligge verktøy der nå pga oppussing, og det er ikke ønskelig med små barn der inne akkurat nå), hun glemmer å lukke/låse ytterdøren som da blir stående åpne en hel dag. Hun glemmer også ofte å mate katten, som er hennes oppgave. Hun glemmer mye ting som får negative konsekvenser for oss som bor med henne men vi blir bare møtt med et «ok…», om vi konfronterer henne. Som om hun gir totalt F. 
Og blir hun konfrontert/vi er strenge med henne blir hun sur, lei seg, på gråten og sier hun skal flytte til faren sin fordi vi er så strenge. Hun tåler rett og slett ikke tilsnakk og er utrolig lettkrenket. 

Hun har alltid vært distre, men ikke såå ille. Er det puberteten? Hva kan vi evt gjøre med dette? Forslag til hva vi skal gjøre mtp konsekvenser osv? Kan vi ta fra henne nettbrett/internett og lignende når hun glemmer så mye, eller blir det litt vel strengt? 

Dette er veldig likt datteren min på den alderen! Jeg holdt på å bli sprø. Viste seg at hun har ADHD, som gjorde at hun glemte så mye. Hun forsøkte virkelig så godt hun kunne, men det gikk bare ikke stakkars 💕

Anonymkode: d23b2...c01

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Huffda… kan bare tenke meg. Puberteten ja, garantert. Når hormonfabrikken stater opp påvirkes de jo av det. Høres jo ut som meg i ammetåka liksom. Hvem husker vel ikke hvordan hjernen funket i månedene etter fødsel da hormonstatusen endret seg ekstremt brått. Skjønner meget godt de sliter når nye hormoner utløses i kroppene. 

spørs pm viktige oppgaver som å mate katten eller holde småsøsken trygge kanskje er litt dumt på pålegge henne nå. Ha heller tømme søpla, rydd oppvaskmaskinen osv osv, ting som ikke er krise at glemmes, og hjelp til med både påminnelse og utførelse. Man tenger ikke være nazi med ungene. Si «jeg tror du har glemt oppvaskmaskinen? Kom, vi tar den sammen». Og som alltid, jo mer big deal man gjør ting jo met motstand utløses heller enn samarbeid. Men å holde fast på oppgavene og at de skal gjøres er jo bra. Men tilbyr heller en hjelpende hånd enn å kjefte på åpenlyst distre hormonfabrikker for å være glemsomme. Det vil jo gå over det også. 

Anonymkode: 2065e...399

Skrevet

Jeg har aldri hørt om noen som blir flinkere til å huske noe om de får straff eller kjeft. Min ADHDer blir flinkere til å huske om vi øver inn rutine på det han glemmer. Huskelapp i starten, helt til det sitter. Kjeft og straff (hos far) gjør han bare stresset og sur og enda mer glemsom. Og, nei, far vil ikke ha mine råd. Jeg syr puter under armene på ungene, visst. Og sånt fungerte fint på han selv som barn, må vite (faren har jo mer ADHD-symptomer enn sønnen!).

Anonymkode: aa319...da3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...