jpman Skrevet 5. februar 2022 #1 Skrevet 5. februar 2022 (endret) Har laget noen tråder her inne om å komme inn på medisin, og har prøvd å lagt en kabal for å gjøre dette raskest mulig. Har allerede begynt å lese på noen fag. Disse er nå samfunnsfag, historie og naturfag. Tenker å gå opp i eksamen i disse nå til våren (pga tekniske problemer er påmeldingsfristen i min kommune 8. feb, så har enda litt tid til å tenke) Blir 16 fag totalt, så lurer på om jeg ikke skal melde meg på 4 eksamener nå til våren I stedet. Derfor trenger jeg noen innspill. Planen min per nå er: Vår 22: Samfunnsfag, Naturfag, Historie: Satser på 5 i disse Høst 22: Matte 1T, Religion, Geografi, Norsk skriftlig (vurder å flytte denne til våren 22), tar i tillegg et årsstudium i norsk kultur her og, blir nok ikke mye jobb da studiet går ut på b.l. grammatikk og generelt om kulturen i norge. Vår 23: Kjemi 1, Matte S1, Biologi 1, Norsk muntlig Høst 23: Fysikk 1, Kroppsøving, Norsk sidemål Vår 24: Kjemi 2, Matte S2 Trenger 5 i alle disse, forutenom Matte 1T, Geografi og Kroppsøving. Vil med tillegg- og alderspoeng komme inn på det medisinstudiet jeg ønsker med 50,5 i snitt. Poenggrensen var 62,3 i fjor, så tar høyde for at det vil øke til nærmere 63 i 2024, og jeg vil da ha 63,5 poeng om alt går som det skal på eksamen og satser på at jeg kommer inn på suppleringsopptaket med dette. Ser dette realistisk ut? Vurder som sagt å melde meg opp til norsk skriftlig nå til våren og ta de andre norsk eksamene høst 22 og vår 23, slik at jeg fra høsten 2023 kan konsentrere meg om realfag. Burde jeg heller satse på å komme inn i 2025 og spre eksamene mer? Er så heldig at jeg har muligheten til å bruke all min tid på fag de neste 2-3 årene, så har nok med tid til å jobbe med fag. Lurer og på hva vanskelighetsgraden er å få 5 på eksamen. Aldri hatt eksamen før (koronakull), så hvor ligger nivået? Er det vanskelig å få 6 i kroppsøvning? Har en del femmere på vitnemålet fra programfag så er ikke helt ukjent med det, men lurer på hvor vanskelig dette er å oppnå på eksamen. Noen som har tatt opp fag som har fått 5 eller 6, og hvor mye jobbet du med faget? Noen som har noen tanker? Endret 5. februar 2022 av jpman
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #2 Skrevet 5. februar 2022 Hvorfor drar du ikke heller til Polen istedenfor å ta opp fag? Du vil tape masse i lønn på å ta opp fag og studere i Norge og bruke 3 år lengre. Prestisjen på medisin er riktignok i fritt fall blant annet pga dette med at alle nå kan studere medisin men for den enkelte er det kanskje bedre enn å ta opp fag i all evighet? Anonymkode: b5975...fcb 2
jpman Skrevet 5. februar 2022 Forfatter #3 Skrevet 5. februar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvorfor drar du ikke heller til Polen istedenfor å ta opp fag? Du vil tape masse i lønn på å ta opp fag og studere i Norge og bruke 3 år lengre. Prestisjen på medisin er riktignok i fritt fall blant annet pga dette med at alle nå kan studere medisin men for den enkelte er det kanskje bedre enn å ta opp fag i all evighet? Anonymkode: b5975...fcb Ja, forsåvidt enig med deg i at det ikke er særlig lønnsomt å ta opp fag, men er litt skremt bort fra polen etter å lest historier om folk som har studert medisin der 😶 Men kan jo godt være at disse er overdrevet og at de rett og slett bare ikke passet inn der, og at det er ikke er noe galt med studiet og professorene. Men er vanskelig å vite. Blir uansett medisin i utlandet om jeg ikke kommer inn i norge etter 3 år.
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #4 Skrevet 5. februar 2022 Gå for å komme inn i -23 eller -24. Du taper ingenting (utenom penger) på å prøve. Jeg ville flyttet Geografi til nå i vår, samlet norskeksamenene på et halvår, og ellers samlet fagene slik at du får "stordriftsfordeler"/fordelen av å lese fag du kan trekke linjer mellom samtidig. Skal du inn på medisin er det like greit å venne seg til å lese mye og se sammenhenger først som sist. 5'er er ikke vanskelig i de fleste fag. 6'eren er vanskeligere. Anonymkode: 70656...d6c 2
jpman Skrevet 5. februar 2022 Forfatter #5 Skrevet 5. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Gå for å komme inn i -23 eller -24. Du taper ingenting (utenom penger) på å prøve. Jeg ville flyttet Geografi til nå i vår, samlet norskeksamenene på et halvår, og ellers samlet fagene slik at du får "stordriftsfordeler"/fordelen av å lese fag du kan trekke linjer mellom samtidig. Skal du inn på medisin er det like greit å venne seg til å lese mye og se sammenhenger først som sist. 5'er er ikke vanskelig i de fleste fag. 6'eren er vanskeligere. Anonymkode: 70656...d6c Godt råd. Hvordan tenker du jeg burde legge det opp da? Geografi, historie, samfunnsfag og naturfag nå til våren, og så matte 1t, religion, og de tre norsk eksamene til høsten? Tror uansett det blir vanskelig å komme inn til neste år, må avlegge 6 realfagseksamener, og 4 av de bygger på hverandre (kjemi og matte), så blir vel vanskelig å få gjort alt på et semester, om jeg ikke tar noen realfagseksamener til høsten 2022, eller hva tenker du?
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #6 Skrevet 5. februar 2022 Kunne det vært en idé å få veiledning av for eksempel Sonans? De kan ha noen ideer om hvilke fag man burde ta samtidig og hvordan man ellers burde legge opp løpet. Det høres veldig ambisiøst ut, men det kan godt hende det går fint for deg. Men du må huske at man ikke har noen garanti for at ting går på forsøk. Hadde jeg vært deg hadde jeg nok valgt å fordele fagene på en annen måte. Jeg hadde tatt kjemi 1 og 2 i samme semester, hele norsken i samme semester, matten i samme semester, naturfag og biologi 1 i samme semester, og historie og religion i samme semester. Så kan man gå all in i faget, i stedet for å stykke det opp slik du legger opp til. Men kanskje du har vurdert dette? Anonymkode: 3d321...99f 1
jpman Skrevet 5. februar 2022 Forfatter #7 Skrevet 5. februar 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Kunne det vært en idé å få veiledning av for eksempel Sonans? De kan ha noen ideer om hvilke fag man burde ta samtidig og hvordan man ellers burde legge opp løpet. Det høres veldig ambisiøst ut, men det kan godt hende det går fint for deg. Men du må huske at man ikke har noen garanti for at ting går på forsøk. Hadde jeg vært deg hadde jeg nok valgt å fordele fagene på en annen måte. Jeg hadde tatt kjemi 1 og 2 i samme semester, hele norsken i samme semester, matten i samme semester, naturfag og biologi 1 i samme semester, og historie og religion i samme semester. Så kan man gå all in i faget, i stedet for å stykke det opp slik du legger opp til. Men kanskje du har vurdert dette? Anonymkode: 3d321...99f Jo, det er kanskje bedre, men da risikerer man vel at eksamener havner på samme dato? Matte S1 og S2 er vel på samme dag? Gjelder kanskje ikke for de andre fagene? Har hatt en veiledningstime med sonans, men han virket ekstremt usikker på de forskjellige fagkombinasjonene og prøvde gjennom hele samtalen å selge meg fag (selvfølgelig, de skal jo tjene penger), men fikk ikke akkurat mye ut av det.
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #8 Skrevet 5. februar 2022 jpman skrev (18 minutter siden): Jo, det er kanskje bedre, men da risikerer man vel at eksamener havner på samme dato? Matte S1 og S2 er vel på samme dag? Gjelder kanskje ikke for de andre fagene? Har hatt en veiledningstime med sonans, men han virket ekstremt usikker på de forskjellige fagkombinasjonene og prøvde gjennom hele samtalen å selge meg fag (selvfølgelig, de skal jo tjene penger), men fikk ikke akkurat mye ut av det. S1 tirsdag 24. mai, S2 onsdag 25. mai. Nå i år altså. Kan hende de har falt på samme dag tidligere år, det har jeg dessverre ingen kunnskap om. Men vet det er flere som pleier å ta slike fag parallelt, så det kan hende de legger opp til at det skal være en mulighet. Det med Sonans hørtes ikke spesielt bra ut. Jeg har personlig god erfaring med ASK og deres veiledere. Kan det være noe å høre med dem? Anonymkode: 3d321...99f
jpman Skrevet 5. februar 2022 Forfatter #9 Skrevet 5. februar 2022 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): S1 tirsdag 24. mai, S2 onsdag 25. mai. Nå i år altså. Kan hende de har falt på samme dag tidligere år, det har jeg dessverre ingen kunnskap om. Men vet det er flere som pleier å ta slike fag parallelt, så det kan hende de legger opp til at det skal være en mulighet. Det med Sonans hørtes ikke spesielt bra ut. Jeg har personlig god erfaring med ASK og deres veiledere. Kan det være noe å høre med dem? Anonymkode: 3d321...99f Skal høre med ask da. Men for deg høres det litt for ambisiøst ut på 2 år?
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #10 Skrevet 5. februar 2022 jpman skrev (7 minutter siden): Skal høre med ask da. Men for deg høres det litt for ambisiøst ut på 2 år? For meg høres det ambisiøst ut, men det er så individuelt. Om du er av typen som tar ting lett og er kjempemotivert, så go for it! Anonymkode: 3d321...99f
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #11 Skrevet 5. februar 2022 Synes du i utgangspunktet har litt lave ambisjoner for kommende vår, både i historie og samfunnsfag er det rimelig lavthengende seksere du burde få med deg. Det krever ikke noe særlig grad av forståelse, men du må huske en del, så pugg deg frem til seksere! Anonymkode: 0705e...dcd
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #12 Skrevet 5. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kunne det vært en idé å få veiledning av for eksempel Sonans? De kan ha noen ideer om hvilke fag man burde ta samtidig og hvordan man ellers burde legge opp løpet. Det høres veldig ambisiøst ut, men det kan godt hende det går fint for deg. Men du må huske at man ikke har noen garanti for at ting går på forsøk. Hadde jeg vært deg hadde jeg nok valgt å fordele fagene på en annen måte. Jeg hadde tatt kjemi 1 og 2 i samme semester, hele norsken i samme semester, matten i samme semester, naturfag og biologi 1 i samme semester, og historie og religion i samme semester. Så kan man gå all in i faget, i stedet for å stykke det opp slik du legger opp til. Men kanskje du har vurdert dette? Anonymkode: 3d321...99f Veldig enig i dette. Det blir mye ekstra arbeid for deg å lese norsk i flere semestre, for ikke å snakke om at du gjennom å lese biologi og kjemi legger grunnlaget for bedre karakter i naturfag. Du bør dessuten ha som mål å få 6 i de enkleste fagene (samfunnsfag, naturfag, historie, religion, geografi), ikke 5. Da tåler du flere firere/femmere i de vanskeligste fagene. Anonymkode: f0339...9f0 2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #13 Skrevet 5. februar 2022 Jeg har tatt opp norsk, engelsk, historie, samfunnsfag, matte og naturfag. Ønsker å komme inn på psykologi profesjon, så jeg er på en måte med i samme "rotterace" som deg. Jeg vil si at mye avhenger av forutsetningene dine. Er du en som liker realfag, eller trives du best med språk/samfunnsfag? Jeg er ikke spesielt glad i realfag, men klarte likevel å hanke inn en 6èr i Naturfag. Det er en praktisk/muntlig eksamen der du trekker to emner og får noe forberedelsestid. Akkurat den er ganske grei. Men om du tar kjemi og/eller biologi FØR du tar Naturfag, så får du jo mye "gratis", all den tid naturfag handler om en del grunnleggende ferdigheter i kjemi og biologi. Jeg fikk f.eks proteinsyntesen på eksamen (den ene av 2 oppgaver). Husk også at Norsk er et fag mange undervurderer i forhold til omfang. Faget er STORT. Jeg synes ideen din om å knekke til med skriftlig eksamen etter et halvt år er veldig god. Med litt intens skrivetrening, så kan det gå. Du trenger derimot et helt år på å sikre deg sekseren i muntlig. Ryker 6èren på første forsøk, så kan du alltid ta skriftlig opp igjen sammen med muntlig etter ett år. Oppsummert vil jeg si at samfunnsfag og engelsk er ganske greie fag. Naturfag også, men siden du uansett må ta fysikk og kjemi så ville jeg tatt naturfag til slutt fordi da får du med deg mye "gratis" kunnskap som du kan bruke på naturfag-eksamen. På den andre siden, du trenger jo nødvendigvis å henge med i kjemi/fysikk også, så det forutsetter at du har grunnleggende ferdigheter fra før. Anonymkode: 5b47a...f6f 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #14 Skrevet 5. februar 2022 Det å satste på femmere er å sikte litt lavt, klarer du ikke bedre enn det vil du slite på medisinstudiet. Har en datter som studerer medisn, gikk rett fra VGS, gikk ut med maks realfagpoeng og 6 i alle fag bortsett fra et fag. Det er slitsomt og mye jobb, tror alle som går på studiet som har tatt opp fag stort sett har fått 6. Hun går i Oslo Anonymkode: 0298e...db1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #15 Skrevet 5. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det å satste på femmere er å sikte litt lavt, klarer du ikke bedre enn det vil du slite på medisinstudiet. Har en datter som studerer medisn, gikk rett fra VGS, gikk ut med maks realfagpoeng og 6 i alle fag bortsett fra et fag. Det er slitsomt og mye jobb, tror alle som går på studiet som har tatt opp fag stort sett har fått 6. Hun går i Oslo Anonymkode: 0298e...db1 Virker som om det er snakk om Nord-Norgekvoten her? Det er stor forskjell på det og UiO. Anonymkode: f0339...9f0 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #16 Skrevet 5. februar 2022 Siden du tar opp fag, så har du antagelig tatt faga før. Dermed ville jeg tenkt på fagfornyelsen også. Siste frist for vg2-fag er høst 22, og for vg3-fag høst 23. Anonymkode: e5d0e...73c
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #17 Skrevet 5. februar 2022 Om det er realistisk å få til på kortere tid enn du har lagt opp til kommer jo mye ann på hva du ellers skal gjøre mens du tar opp fag. Skal du jobbe fullt, deltid, eller kun ta opp fag? Anonymkode: 9a031...415
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #18 Skrevet 5. februar 2022 Er det noen som vet ca. når historie/samfunnsfag eksamen er? Mai eller før det? Anonymkode: 767d4...7b6
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #19 Skrevet 5. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Er det noen som vet ca. når historie/samfunnsfag eksamen er? Mai eller før det? Anonymkode: 767d4...7b6 Det er lokalt gitt eksamen, så det varierer fra år til år og fra fylke til fylke. Men slik jeg har forstått det er det slutten av april/begynnelsen av mai som er vanligst. Anonymkode: 3d321...99f
Gjest Kastanjefrø Skrevet 5. februar 2022 #20 Skrevet 5. februar 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det å satste på femmere er å sikte litt lavt, klarer du ikke bedre enn det vil du slite på medisinstudiet. Har en datter som studerer medisn, gikk rett fra VGS, gikk ut med maks realfagpoeng og 6 i alle fag bortsett fra et fag. Det er slitsomt og mye jobb, tror alle som går på studiet som har tatt opp fag stort sett har fått 6. Hun går i Oslo Anonymkode: 0298e...db1 Dette er ikke tilfellet, det er mange med både flere firere og femmere som klarer seg helt fint på medisinstudiet. Det er også flere som har tatt opp fag i flere omganger før de kommer inn, som også klarer seg helt fint.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå