AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #1 Skrevet 5. februar 2022 Er det bare jeg som synes dette? Det starter allerede tidlig i barnehagen. Vinduet for hva som regnes normalt for barns utvikling og atferd, blir stadig smalere. Ved det minste "avvik", kalles foreldre inn til samtale, det "trues" med PPT og lignende. Alt skal måles og veies, og er du et hakk utenfor den rigide firkanten, skal du utredes eller tiltak iverksettes. Jeg synes dette er skremmende. Det er små barn man snakker om, og for de aller fleste, ordner ting seg med alderen. Jeg snakker her om helt vanlige barn, ikke de med en kjent diagnose, eller som er i eventuell utredning for dette. Jeg tror for mange barn opplever tiltak og utredninger som er utenfor alle proporsjoner. Om barnet en periode har det litt vanskelig i barnehagen, har litt utfordrende atferd e.l. - er ikke dette normalt lenger? Barn går gjennom mange faser - hvorfor skal alt sykeliggjøres? Det er ikke rart mange foreldre er slitne og går på tå hev i dag. Anonymkode: 7f299...2e7 27 5
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #2 Skrevet 5. februar 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Er det bare jeg som synes dette? Det starter allerede tidlig i barnehagen. Vinduet for hva som regnes normalt for barns utvikling og atferd, blir stadig smalere. Ved det minste "avvik", kalles foreldre inn til samtale, det "trues" med PPT og lignende. Alt skal måles og veies, og er du et hakk utenfor den rigide firkanten, skal du utredes eller tiltak iverksettes. Jeg synes dette er skremmende. Det er små barn man snakker om, og for de aller fleste, ordner ting seg med alderen. Jeg snakker her om helt vanlige barn, ikke de med en kjent diagnose, eller som er i eventuell utredning for dette. Jeg tror for mange barn opplever tiltak og utredninger som er utenfor alle proporsjoner. Om barnet en periode har det litt vanskelig i barnehagen, har litt utfordrende atferd e.l. - er ikke dette normalt lenger? Barn går gjennom mange faser - hvorfor skal alt sykeliggjøres? Det er ikke rart mange foreldre er slitne og går på tå hev i dag. Anonymkode: 7f299...2e7 Ja og altfor mange blir meldt til barnevernet uten grunn. Og de som trenger hjelp får det ikke for det er altfor mangr før i køen med tullemeldinger! Alt skal voktes og passes på! Verden vi lever i no er slitsom! Mye mer å følge opp og barna skal dyrkes! Anonymkode: ceca9...f37 6
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #3 Skrevet 5. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja og altfor mange blir meldt til barnevernet uten grunn. Og de som trenger hjelp får det ikke for det er altfor mangr før i køen med tullemeldinger! Alt skal voktes og passes på! Verden vi lever i no er slitsom! Mye mer å følge opp og barna skal dyrkes! Anonymkode: ceca9...f37 Første avsnitt er jeg ikke udelt enig med deg i. Barnevernet skal vi være ekstremt takknemlige for at vi har, og gang på gang kommer det eksempler på at de tvert imot skulle rykket inn i familier lenge før. Men det du ellers skriver - ja. Mitt innlegg handler heller ikke om rollen bhg/skole har i å avdekke omsorgssvikt - der må de heller gi ALT de har. Anonymkode: 7f299...2e7 6
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #4 Skrevet 5. februar 2022 Jeg er litt enig med deg, vinduet er veldig smalt. Samtidig så setter jeg jo pris på at barnehagen har oss inn til samtale om ungen har en vanskelig periode. Kanskje er det ting vi kan hjelpe han med, slik at han får det bedre? men barnehagen er ingenting da, skolen er da det begynner å bli veldig, veldig smalt. Anonymkode: 72b89...644 4
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #5 Skrevet 5. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er litt enig med deg, vinduet er veldig smalt. Samtidig så setter jeg jo pris på at barnehagen har oss inn til samtale om ungen har en vanskelig periode. Kanskje er det ting vi kan hjelpe han med, slik at han får det bedre? men barnehagen er ingenting da, skolen er da det begynner å bli veldig, veldig smalt. Anonymkode: 72b89...644 Joda - men ofte blir fokuset at det er noe som er GALT med barnet og foreldre, innfallsvinkelen er liksom der. På hvilke måter er det verre i skolen? Anonymkode: 7f299...2e7 4
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #6 Skrevet 5. februar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Joda - men ofte blir fokuset at det er noe som er GALT med barnet og foreldre, innfallsvinkelen er liksom der. På hvilke måter er det verre i skolen? Anonymkode: 7f299...2e7 I skolen testes og måles de hele tiden med standardiserte tester, da får man tilbakemelding hele tiden på om ungen ligger på, under eller over snittet. Anonymkode: 72b89...644 6
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #7 Skrevet 5. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): I skolen testes og måles de hele tiden med standardiserte tester, da får man tilbakemelding hele tiden på om ungen ligger på, under eller over snittet. Anonymkode: 72b89...644 Huff. Kan dette på noen måte være bra? De som er lærerene til disse barna i dag, har neppe gjennomgått og opplevd samme skole. Håper virkelig de har det i bakhodet når de holder på med dette. Anonymkode: 7f299...2e7 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #8 Skrevet 5. februar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Huff. Kan dette på noen måte være bra? De som er lærerene til disse barna i dag, har neppe gjennomgått og opplevd samme skole. Håper virkelig de har det i bakhodet når de holder på med dette. Anonymkode: 7f299...2e7 Tja, det var jo ikke så bra før når vi ikke visste hvordan ungene lå an heller da. Norge fikk seg jo et sjokk når PISA undersøkelsen for første gang viste at vi ikke hadde en av de beste skolene i Verden. på en annen side er det nok en del øving til tester i steden for å lære. Anonymkode: 72b89...644 2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #9 Skrevet 5. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Huff. Kan dette på noen måte være bra? Mitt barn havnet på "rødt nivå" i et fag når hen gikk i 4 klasse og det fikk hen med seg. Da gjorde hen en innsats i faget og kom seg på topp i stedet for bunn. Uansett så må man følge med på barna og utviklingen, det må man tåle og måten man gjøre det på er jo prøver og testing. Synes det er bra man følger med jeg så man ikke ender opp med et barn som kommer på ungdomsskolen og forstår ingenting. Anonymkode: aef8e...562 6
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #10 Skrevet 5. februar 2022 To år opp eller ned regnes som "normalen" hvor en lærer skal tilpasse. Anonymkode: d5d99...c3d
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #11 Skrevet 5. februar 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Tja, det var jo ikke så bra før når vi ikke visste hvordan ungene lå an heller da. Norge fikk seg jo et sjokk når PISA undersøkelsen for første gang viste at vi ikke hadde en av de beste skolene i Verden. på en annen side er det nok en del øving til tester i steden for å lære. Anonymkode: 72b89...644 Det kommer jo helt an på hva man mener er god skole da. Mange av verdiene våre læreplaner hegner om og forsøker å dyrke, kan faktisk ikke måles i tall ved hjelp av tester. Jeg mener PISA-undersøkelser tilegnes altfor stor verdi, uten at man er interessert i å faktisk legge penger i skole - hvis man faktisk ønsker endringer. Men hvis det er et poeng at man skal bli god på å ta tester, da er PISA suverent. Anonymkode: cd641...3ab 5
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #12 Skrevet 5. februar 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Det kommer jo helt an på hva man mener er god skole da. Mange av verdiene våre læreplaner hegner om og forsøker å dyrke, kan faktisk ikke måles i tall ved hjelp av tester. Jeg mener PISA-undersøkelser tilegnes altfor stor verdi, uten at man er interessert i å faktisk legge penger i skole - hvis man faktisk ønsker endringer. Men hvis det er et poeng at man skal bli god på å ta tester, da er PISA suverent. Anonymkode: cd641...3ab Veldig enig i dette og at skolen har alt dor stort fokus på å måle og teste. Alt fra 1. klasse skal de tvinges til å sitte stille, gjøre lekser og passe inn i malen. Mitt ene barn som var født sent på året og var mindre moden holdt på å miste motet allerede i 1.-2. klasse. Vi måtte jobbe mye og framsnakke skolen, prøvde å gå i dialog med skolen men de ville bare sende han til BUP. Etter hvert modnet han og er nå faglig en av de beste i sitt kull. Min mening er at skolen burde lagt om de første årene til mer myk overgang fra barnehagen (slik intensjonen var opprinnelig da de sendte 5-6 åringer på skolen). Barn lærer gjennom lek og leken er undervurdert i skolen. Anonymkode: 00c59...653 7 4
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #13 Skrevet 5. februar 2022 Jeg er uenig. Jobber selv med barn og ungdom og føler at de ikke får nok hjelp, til tross for at for eksempel språkvansker har økt. Anonymkode: fe3b1...67e 4
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #14 Skrevet 5. februar 2022 Jeg jobber i en av hjelpetjenestene og må på mange måter si meg enig. Den firkantede boksen alle barn skal presses inn i, er trang. Tidlig innsats for å motvirke skjevutvikling flagges høyt. Men jeg ser at mange barn/familier får tiltak (i barnehage/skole, foreldreveiledning, observasjoner etc) som egentlig ikke nytter, og som familiene i varierende grad innerst inne ønsker. Hjelpen som tilbys er i mange tilfeller ikke hjelpsom (nok). Og jeg tror faktisk mange barn og foreldre hadde vært mindre stressa og mer lykkelige hvis normalen var litt videre og bredere. Anonymkode: b36c0...c88 3 1
Hellisinhello Skrevet 5. februar 2022 #15 Skrevet 5. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg jobber i en av hjelpetjenestene og må på mange måter si meg enig. Den firkantede boksen alle barn skal presses inn i, er trang. Tidlig innsats for å motvirke skjevutvikling flagges høyt. Men jeg ser at mange barn/familier får tiltak (i barnehage/skole, foreldreveiledning, observasjoner etc) som egentlig ikke nytter, og som familiene i varierende grad innerst inne ønsker. Hjelpen som tilbys er i mange tilfeller ikke hjelpsom (nok). Og jeg tror faktisk mange barn og foreldre hadde vært mindre stressa og mer lykkelige hvis normalen var litt videre og bredere. Anonymkode: b36c0...c88 Mine tanker du beskriver der. Hva prøver man egentlig å oppnå med denne strukturen her? Er det rammeplaner som sier noe om dette? Ansatte i bhg for eks, gjør de seg ikke noen tanker? Er sunn fornuft helt borte?
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #16 Skrevet 5. februar 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg jobber i en av hjelpetjenestene og må på mange måter si meg enig. Den firkantede boksen alle barn skal presses inn i, er trang. Tidlig innsats for å motvirke skjevutvikling flagges høyt. Men jeg ser at mange barn/familier får tiltak (i barnehage/skole, foreldreveiledning, observasjoner etc) som egentlig ikke nytter, og som familiene i varierende grad innerst inne ønsker. Hjelpen som tilbys er i mange tilfeller ikke hjelpsom (nok). Og jeg tror faktisk mange barn og foreldre hadde vært mindre stressa og mer lykkelige hvis normalen var litt videre og bredere. Anonymkode: b36c0...c88 Vi kan vel bare si bye-bye til slike spennende mennesker mennesker som velger å gå sine egne veier, siden alle er pisket inn i normalboksen. Har alltid mislikt pedagogikk-damer, siden jeg var liten. Følte de var så innpåslitne og ubehagelige, mens de selv bare smiiiiiler…. 🤮 Anonymkode: 3c8c5...179 4 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #17 Skrevet 5. februar 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Ja og altfor mange blir meldt til barnevernet uten grunn. Og de som trenger hjelp får det ikke for det er altfor mangr før i køen med tullemeldinger! Alt skal voktes og passes på! Verden vi lever i no er slitsom! Mye mer å følge opp og barna skal dyrkes! Anonymkode: ceca9...f37 På hvilket grunnlag meldes det til barnevernet? Om det er fordi foreldre nekter for at barnet trenger hjelp så forstår jeg det. Som oftest viser det seg at det er en diagnose barnet har og jo tidligere hjelp de får jo bedre kan de barna det gjelder fungere på sikt! Anonymkode: 4fe51...535 2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #18 Skrevet 5. februar 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Er det bare jeg som synes dette? Det starter allerede tidlig i barnehagen. Vinduet for hva som regnes normalt for barns utvikling og atferd, blir stadig smalere. Ved det minste "avvik", kalles foreldre inn til samtale, det "trues" med PPT og lignende. Alt skal måles og veies, og er du et hakk utenfor den rigide firkanten, skal du utredes eller tiltak iverksettes. Jeg synes dette er skremmende. Det er små barn man snakker om, og for de aller fleste, ordner ting seg med alderen. Jeg snakker her om helt vanlige barn, ikke de med en kjent diagnose, eller som er i eventuell utredning for dette. Jeg tror for mange barn opplever tiltak og utredninger som er utenfor alle proporsjoner. Om barnet en periode har det litt vanskelig i barnehagen, har litt utfordrende atferd e.l. - er ikke dette normalt lenger? Barn går gjennom mange faser - hvorfor skal alt sykeliggjøres? Det er ikke rart mange foreldre er slitne og går på tå hev i dag. Anonymkode: 7f299...2e7 Jeg jobber i barnehage, du tar veldig feil. Det er såpass ressursmangel at veldig mange barn som burde fått hjelp ikke får det. Anonymkode: 2ab13...88f 7
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #19 Skrevet 5. februar 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg er litt enig med deg, vinduet er veldig smalt. Samtidig så setter jeg jo pris på at barnehagen har oss inn til samtale om ungen har en vanskelig periode. Kanskje er det ting vi kan hjelpe han med, slik at han får det bedre? men barnehagen er ingenting da, skolen er da det begynner å bli veldig, veldig smalt. Anonymkode: 72b89...644 Dette. Det er som oftest i barnehagen barn som har en diagnose blir oppdaget. Har de heller gått hjemme til de er 3-4 år så tar det lengre tid før de får adekvat hjelp. Men så må det være en mellomting, jeg tenker som så at om det ikke er tydelig at barnet har utfordringer så er det helt unødvendig å stemple dem som «avvik» fra normalen. Anonymkode: 4fe51...535 2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #20 Skrevet 5. februar 2022 Helt enig Vi fikk en diagnose på vårt barn som jeg faktisk ikke tror ville blitt satt (iallefall ikke enda) i en mindre by. Han ble fra babyalder observert med enorme forventninger (ppt måtte irettesette bhgpedsgogen) - og siden det rullet ballen. Hvilket jo utløse ressurser, som er positivt - men jeg opplevde ofte at han ble skyvd foran for å få inn ressurs til alle. Og alt blir analysert. Enhver ting som andre barn gjør, det skal loggføres omtrent. Er litt sånn på skolen og. »Tenkte si at det ble litt konflikt i dag», «ok», «ja, det pøsregnet og han ble kald så da ville han gjerne inn. Men det ordnet seg»……ja……konflikt? I relasjon til hans diagnose? Altså🤷♀️ I min verden er det mer i retning «et barn ble kald, ville inn og argumenterte for det fordi det er kaldt å være klissvåt på vinteren». Tilbakemeldingene vi får er liksom på mikronivå. Aldri type «utagering, manglende forståelse for normale koder/normer» eller noe sånt. Stusser litt, men. Anonymkode: 3184b...497 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå