AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #1 Skrevet 5. februar 2022 Jeg er ganske nyutdannet vernepleier, og jobber 70 prosent nattarbeid. Har aldri vært støttekontakt før, og lurer derfor på om noen vil dele positive og negative erfaringer med dette? Jeg er interessert i bil, råning og rånetreff. Er dette noe man kan skrive i en eventuell søknad slik at de kan finne en person med samme interesse? Anonymkode: 9ff96...911
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #3 Skrevet 8. februar 2022 Støttekontakt er en ufattelig dårlig jobb. Anbefales ikke! Anonymkode: bd3c3...000
Ella-2 Skrevet 8. februar 2022 #4 Skrevet 8. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Støttekontakt er en ufattelig dårlig jobb. Anbefales ikke! Anonymkode: bd3c3...000 Men støttekontakt er vel ikke noe jobb. Det er noe du holder på med på fritiden. Frivillig arbeid/innsats for andre. Være en venn og støtte for folk med ulike utfordringer. Så vidt jeg vet får man bare godtgjørelse i form av penger som kan brukes på aktiviteter med den du er støttekontakt for. F. eks. cafe-besøk, kino etc. 2
Arx Skrevet 8. februar 2022 #5 Skrevet 8. februar 2022 Ella-2 skrev (7 minutter siden): Men støttekontakt er vel ikke noe jobb. Det er noe du holder på med på fritiden. Frivillig arbeid/innsats for andre. Være en venn og støtte for folk med ulike utfordringer. Så vidt jeg vet får man bare godtgjørelse i form av penger som kan brukes på aktiviteter med den du er støttekontakt for. F. eks. cafe-besøk, kino etc. Stemmer ikke. Støttekontakt er en jobb du får betalt for. Samtidig tror jeg opplevelsen av jobben vil variere veldig etter hva slags bruker man får.
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #6 Skrevet 8. februar 2022 1 hour ago, Ella-2 said: Men støttekontakt er vel ikke noe jobb. Det er noe du holder på med på fritiden. Frivillig arbeid/innsats for andre. Være en venn og støtte for folk med ulike utfordringer. Så vidt jeg vet får man bare godtgjørelse i form av penger som kan brukes på aktiviteter med den du er støttekontakt for. F. eks. cafe-besøk, kino etc. Støttekontakt er en betalt jobb, og det er kommunen som har ansvaret for dette. Det kreves tett dialog mellom saksbehandlere i kommunen, støttekontakten og brukeren, samt ved noen tilfeller er pårørende og helsepersonell også med i samarbeidet. Forholdet mellom støttekontakten og brukeren er profesjonelt, og man skal for eksempel ikke være Facebook-venn med brukeren eller fortelle alt for mye om sitt eget liv. Som støttekontakt skal man hjelpe brukeren til å få en meningsfull fritid basert på vedkommende sine interesser og behov, og da aller helst fungere som en ledsager i organiserte fritidsaktiviteter. En støttekontakt er ikke en form for vennskap for brukeren, selv om brukeren kanskje føler at det er et slags vennskap. Dessuten har du strenge retningslinjer og rapporteringskrav videre til kommunen, og det forventes at du skiller støttekontakt-jobben med ditt private liv. Er brukeren under 18 år er familien med i samarbeidet og det er nokså vanlig at også barnevernet er med i samarbeidet. Lønnen er meget lav, til tross for at reiseutgifter og utgifter til aktiviteter også dekkes. Vær også oppmerksom på at støttekontakt kan oppleves som meget stigmatiserende for brukeren, fordi det viser at brukeren trenger hjelp og har sosiale vansker. Det er som oftest krav om at brukeren må ha en diagnose for å få innvilga støttekontakt, og det er gjerne diagnoser som ADHD og autisme som er dominerende. Det er ikke sånn at hvem som helst kan få støttekontakt. Og den dagen støttekontakten slutter i jobben sin er det vanlig at brukeren blir enda mer ensom og trist, noe som gjør det ekstra krevende for vedkommende å oppsøke sosiale møteplasser og det å fungere sammen med andre mennesker. Hvis man ønsker å være støttekontakt for en venn, vil ikke vennskapet klare å bestå. Da bør vedkommende selv søke støttekontakt via kommunen, og du bør holde deg unna alt som har med det å gjøre og heller fungere som en vanlig venn. Anonymkode: bd3c3...000
Ella-2 Skrevet 8. februar 2022 #7 Skrevet 8. februar 2022 Arx skrev (2 timer siden): Stemmer ikke. Støttekontakt er en jobb du får betalt for. Samtidig tror jeg opplevelsen av jobben vil variere veldig etter hva slags bruker man får. Ok. Men det er vel ikke noe man pleier å ha som full jobb. Mer vanlig å ha noen timer i uka ved siden av den jobben man har til vanlig. https://forklarmeg.com/lonn-stottekontakt/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå