Gå til innhold

Spørsmål ang barn på BUP

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en sønn som går på Barne og ungdomspsykiatrisk pga utredning og behandling i forbindelse med angst og skolevegring. Jeg reagerer imidlertid på tilbudet og lurer på om det er vanlig:

Time en gang i måneden. Time kun i skoletiden. Ikke tilbud om ny time ved sykdom. 

Jeg vurderer å prøve å finne en privat psykolog, dette hjelper jo ingenting. Hvis noen kan fortelle om egne erfaringer hadde det vært veldig hjelpsomt. Takk 🌼

Anonymkode: 4a1e8...ee3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dessverre veldig dårlig erfaring med BUP. Mest som om hele opplegget var en vits. Utrolig mangel på kompetanse. Behandlerne er kun sosionomer ofte. En sosionom kan selvsagt være flink, men de var bare ikke tilpasset, og de satte en feil diagnose, samt behandlingen for (feil) diagnosen var meningsløs.

Vi fikk god hjelp hos privatpraktiserende psykolog med avtale. Dvs. det var gratis pga. refusjonsrett. Hsn var psykologspesialist og jobbet primært med mitt barns utfordringer. Han anbefalte å klage BUP inn for Statsforvalteren, vi gjorde det og fikk medhold. Grove feil.

Anonymkode: 498bd...18d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dessverre veldig dårlig erfaring med BUP. Mest som om hele opplegget var en vits. Utrolig mangel på kompetanse. Behandlerne er kun sosionomer ofte. En sosionom kan selvsagt være flink, men de var bare ikke tilpasset, og de satte en feil diagnose, samt behandlingen for (feil) diagnosen var meningsløs.

Takk. Da kontakter jeg rett og slett fastlegen og ber om ny henvisning til privatpraktiserende med refusjonsrett. Jeg tror «vår» behandler også er sosionom. Vedkommende satte tre ulike diagnoser uten å ha sett barnet. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Takk. Da kontakter jeg rett og slett fastlegen og ber om ny henvisning til privatpraktiserende med refusjonsrett. Jeg tror «vår» behandler også er sosionom. Vedkommende satte tre ulike diagnoser uten å ha sett barnet. 

Ja, gjør det. Jeg jobber innen skole, og har mye kontakt med PPT. Selv PPT her fraråder BUP, pga. mangel på kompetanse.

Skrevet

Det kommer jo an på BUP-en, de som er i min by har mange godt kompetente ansatte (psykologer, kliniske spesialpedagoger). Husk at selv om behandler «kun» er sosionom, har nok vedkommende lang videreutdanning. Angst-behandling er som regel ganske skjema-basert, og kan utføres av mange ulike (kompetente) faggrupper. Jeg reagerer imidlertid på at dere kun får tilbud om en time i mnd, det høres for sjelden ut. Time i skoletiden er å forvente, BUP har jo vanlig kontor-tid. Men dere kan ev be om svært tidlig eller sein time, de er nok åpne til etter undervisningstid. Du må regne med at det er lange ventelister på spesialist med refusjon. Her jeg bor finnes det nesten ingen slike som tar imot barn.

Anonymkode: 33e13...341

• Liker 1
Skrevet

Si fra til bup at dere trenger timer oftere. Evt bytte behandler til noen som har bedre tilbud. Bup kan også henvise dere videre til noen som har bedre kapasitet. 
barnet har blitt tatt inn til bup da det har krav på nødvendig helsehjelp fra spesialisthelsetjenesten, og tilbud en gang i mnd er ikke forenlig med barnets plager. 
ring inn og klag på dårlig oppfølging. 
her må du kjempe og kreve nok hjelp. 
Jeg var på bup forrige uke med vårt barn. 
sa klart i fra at vi foreldre vil ha noen timer med veiledning og bekreftelse på det vi gjør som er riktig og hva vi kan endre på. Det skulle vi få. 
mai klart i fra hva dere trenger 

Anonymkode: 6ca67...182

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

En person alene som har satt diagnoser?

Vi hadde vårt barn til utredning, og det pågikk faktisk over noen år fra og til.

Det var et helt team involvert, og to ulike avdelinger med fagfolk (altså lege, psykolog, spesialister på autismespekter osv). Tok en rekke prøver og tester og i det hele tatt. 

Vi var også på barnehabilitering på sykehus. Og skal dit på kontroll igjen nå selv om vi har fått diagnosen. 

Anonymkode: 0c6f6...1e5

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...