Gå til innhold

Hvor ofte leser du Bibelen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Leser du litt hver dag, eller har du en lengre lese-økt på søndag? Eller kanskje begge deler?

Anonymkode: 78dcf...0db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Litt her og der når jeg husker det. Har bibelappen på mobilen og er ofte innom og leser dagens bibelvers

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en bibel jeg arva av en gammel tante, den står i bokhylla mellom koranen og eventyrbøkene der den hører hjemme og fungerer som hyllefyll, har aldri åpnet den.

Anonymkode: 603ac...687

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser ett kapittel mandag og fredag. Blir kanskje utvidet etterhvert.

Akkurat nå holder jeg på i Ordspråkene. Veksler litt på å lese på mobil eller i vanlig bokutgave.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når vi går lei av Asbjørnsen og Moe plukker vi et eventyr fra bibelen i stedet. Det med den brennende busken er bra. 

Anonymkode: a939a...7f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har aldri lest den. Er den bra?

Anonymkode: 8949a...082

Jeg er vel på fjerde gjennomlesning nå. Et omfattende persongalleri gjør at man ved 2., 3., osv gjennomlesning får med seg mer av relasjonene. En tidslinje er også kjekt. Bibelens tekster er ikke sortert kronologisk. Jeg mener å huske at noen regnet på hvor mange personer som sier noe i Bibelen; ca 1000 ulike stemmer. Noen er nevnt ved navn; andre ikke.

Jeg ville gitt den et forsøk. Start med Forkynneren? Ført i pennen av kong Salomo. En av mine personlige favoritter. En konge som hadde ALT, men likevel begynner denne boken med at livet er fullstendig meningsløst. I kapittel 2 vers 17 har han begynt å hate livet.

En annen liten bok, er profeten Jona. En mann som flyktet unna oppdraget Gud gav ham. Bare fire kapitler. Han er sint på Gud etter endelig å ha utført sitt oppdrag, og boken slutter med et spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange år siden jeg har lest i bibelen. Gjorde det ofte da jeg jobbet på sykehjem, da enkelte av beboerne ikke klarte å lese selv lenger. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser ikke science fiction. Utenom Harry Potter,. Jeg tror mer på å få ting til å fly med formelen Vingardium Leviosa, enn om en eller annen gærning som gikk på vannet for 2000+ år siden. Personen som har skrevet "bibelen" på bakgrunn at det har skjedd i virkeligheten må ha en fryktelig livlig fantasi. Lurer på når filmen kommer 🤣 til og med Spider-man er jo også mer ekte

Anonymkode: e5225...9f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har aldri lest den. Er den bra?

Anonymkode: 8949a...082

Ikke spesielt. Veldig tunglest og moralistisk. Mange steder er moralismen helt feilslått. Karakterene oppfører seg noe uforståelig til tider. Den har vanskelig for å bestemme seg om det er en samling av eventyr eller en krønike.

2 av 6 stjerner.

Anonymkode: 154aa...36d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er voksen og leser ikke eventyr lenger. Så aldri. 

Anonymkode: 6f9a3...965

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lesing er kjedelig.

Jeg får kunnskap direkte fra Gud.

Hvis jeg skal lese, så leser jeg heller andres tanker.

Bibelen sier mye sannhet, men også mye løgn.

Men en ting alle hadde til felles som er sant; Gud finnes.

Jesus sa, jeg og min Far er en.

Hvis du forstå hva dette betyr og er hadde du forstått og opplevd den største Sannheten av virkeligheten; Ikke-dualitet.

Gud er Sannhet.

Kjærlighet er Sannhet.

Enhet er Sannhet.

-------

Filosofisk og vitenskapelig materialisme er en løgn.

Punktum.

Ingen mer diskusjon.

Endret av Conal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...