Gå til innhold

hvordan tover du votter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har strikket i fritidsgarn, og lurer på hva som er beste måte å tove de på. Vil ikke risikere at de blir for små... :) 

Anonymkode: 00b85...131

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du strikket vottene for store og etter oppskrift, slik at de tåler å toves en god del før de blir for små?

De krymper jo sammen mye mer på lengden enn på bredden, og i oppskrifter på tovede votter i ulike garn er det beregnet  inn denne krympingen/tovingen ut fra hvilken garntype det er.

Anonymkode: 6061d...433

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar dem på meg, spruter litt grønnsåpe i ene håndflaten, "vasker hendene" under varmtvann i springen og gnir såpa jevnt utover. Skyller vekselsvis litt med varmt og litt med kaldt vann. Skyller ut mesteparten av såpen. Køemmer mesteparten av vannet ut.

Hiver dem i tørketrommelen, sjekker ca hvert 10 minutt. Tar de ut når jeg er fornøyd og legger til tørk på badegulvet.

Endret av Snabeltann
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tovet et vottepar i dag av fritidsgarn 😃 har funnet ut at jeg tar de i vaskemaskinen på et 20-minutters expressprogram: 40 grader, 1200 omdr. Pleier å gjøre det to ganger - og så tørketromle de bittelitt om det trengs mer :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vasker vottene på kortprogram i maskinen på 40 grader sammen med ullsåpe. Ser hvordan det blir og gjør det evt en gang til, evt sammen med et lite håndkle, avhengig av hvor mye det tovet første gang. Jeg syns garn tover så ulikt, og jeg vil ha kontroll på prosessen, så tover heller i flere omganger.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...