Gå til innhold

I hvilket studie er det lettest å skaffe seg venner på?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Er helsefagarbeider og tenker på å videreutdanne meg i barsel-og barnepleie på folkeskole, eller sykepleie på f.eks. Oslomet.
Her er greia; Jeg er en introvert person/sjenert og har vanskeligheter med å få venner da jeg ikke «tør» å åpne meg for andre med det første, det tar som regel litt tid.. + at jeg også er veldig usikker på meg selv og speilbildet mitt. Har heller ingen venner for øyeblikket og er 20 år:(  Hvor vil det være lettest for meg å skaffe venner? Sykepleien/fadderuke eller barnepleie på folkeskole??
Kanskje et rart spm, men jeg tenker mye over det. 
Vil egentlig bli barnepleier da det tar kun 2 år for meg å utdanne meg til det, men er redd det ikke vil være folk i min aldersgruppe der og dermed vanskelig å få nye venner…

Anonymkode: 0c5d3...155

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det var lett på sykepleien hos oss hvertfall. Vi ble delt i grupper som vi jobbet med alle årene så alle I gruppa ble gode venner. I tillegg til at du blir litt mindre sjenert når du må rollespille pasient for hverandre  :ler:

Skrevet

Du bør velge utdanning videre ut fra hva du ønsker å utdanne deg til og jobbe med, ikke hvor du får venner. Venner kan du få på andre arenaer enn utdanning, f.eks gjennom frivillig arbeid, fritidsaktiviteter, felles interesser, idrett eller musikk. Men jeg trodde man måtte ha fem års erfaring som helsefagarbeider før man fikk søke på barsel og barnepleier, har de gått bort i fra det?

Anonymkode: 19a7a...3d3

• Liker 1
Skrevet

Velg studie ut fra hva slags arbeidsliv du ønsker deg, ikke det sosiale. Selv studerte jeg et fag der det ikke var noe sosialt, men jeg ble med i en studentforening, og der fikk jeg venner jeg fremdeles har 20 år senere. Det finnes studentforening for nesten alt og du kan bli med i flere. Her er liste over de som er tilknyttet OsloMet: https://student.oslomet.no/bli-med-studentforening

Anonymkode: 8d47f...7f3

Skrevet

Velg det studiet du helst vil på. 

Det gjør ingenting om det ikke er folk i din aldersgruppe på studiet. Det kan tilogmed være en fordel. Når man har noen flere år på baken er man gjerne litt mer frampå(de fleste får mer selvtillit med alderen pga livserfaring), og det kan kanskje være en fordel for deg? 

Anonymkode: 83bc8...297

Skrevet

Jeg var i samme situasjon som deg, er ekstremt sjenert og i tillegg kan jeg fort si skikkelig teite/fornærmende ting fordi jeg ikke tenker over hvordan det kan høres ut for andre. Mitt tips er å prøve å snakke med personer som virker mer utadvendte, og som prater ivei om alt og ingenting og ikke skaper klein stemning ved at ingen sier noe. (Det er også stor sjanse for at disse typene snakker med mange flere folk, som etterhvert du også blir kjent med)

Og det med aldersgruppe ville jeg ikke tenkt på engang, personen jeg fikk best kontakt med på studiet var nesten 7 år eldre enn meg! Føler ikke man legger særlig merke til sånn siden alle er på samme stadiet i livet, på en måte. I tillegg går jo halvparten av studieplassene til gruppa med ordinært vitnemål, og om jeg ikke tar feil så havner man i den gruppa når man er 21+ eller har fått tilleggspoeng. 

Jeg syns du skal velge det du har mest lyst til. Om du mot alle odds ender opp med å ikke få en eneste venn gjennom 2 år må du tenke på at dette er noe du skal gjennom for å skape den fremtiden du har lyst på. Hva hjelper det å få et par venner fra alle landets kanter som samles i 2 år, og etter endt utdanning flytter alle og starter livene sine, også innser du at du egentlig var mer interessant i den andre utdanningen?

Lykke til, og husk at alt kommer til å ordne seg uansett! 😄

Anonymkode: 16fdd...92f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...