AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #21 Del Skrevet 5. februar 2022 2 åringen min er glad i Peppa, og det er ikke uvanlig, Peppa er jo for de minste. Og barn i den aldersgruppen Peppa er laget for skal jo passes på. Det er ikke akkurat fare for at han skal kaste lillebror med «fallskjerm» ut av vinduet av en rekke grunner. Han er naturligvis ikke fysisk sterk nok til å løfte lillebror. Men om min 2 åring både hadde klart å åpne et vindu tilstrekkelig til at det var plass til å komme ut, så ville det vært noe innmari feil med min barnesikring. Og er han i nærheten av farlige høyder så er han med tilsyn. Det eneste jeg kan forstå er den som nevnte at episoden med påstand om at edderkopper ikke var farlige ble forbudt i Australia. Det er vel det eneste farlige jeg kan se for meg kan skje som følge av Peppa. Anonymkode: 7736f...55a 3 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1554597-er-peppa-gris-farlig-for-barn/page/2/#findComment-29244355 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #22 Del Skrevet 5. februar 2022 Altså, herregud, veit ikke helt om jeg skal ta deg seriøst? Peppa er laget for de minste barna, og barn er da ikke dumme. Min nå 3-åring var stor fan av Peppa før, og hun så episoden du skriver om. Da sier hun; det er ikke lurt å hoppe fra et fly. Da får jeg au. De forstår jo langt mer enn vi kanskje tenker over. Du lager et problem ut av ingenting… Anonymkode: fca40...1a7 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1554597-er-peppa-gris-farlig-for-barn/page/2/#findComment-29244553 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #23 Del Skrevet 5. februar 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Må innrømme at jeg ikke er den som ser mye på Peppa Gris, men så en episode forleden om fallskjermhopp, og det er direkte skremmende hvor mye feilinformasjon som gis der: https://tv.nrk.no/serie/peppa-gris/sesong/5/episode/2 Skoletaket lekker, og mamma Gris hopper i fallskjerm for å samle inn penger til reperasjon; jeg lurer virkelig på hvordan denne fallskjermhoppingen fremstår i et barn utforskende sinn. For det første får mamma Gris ingen opplæring på forhånd, slik at det kan virke som om det bare er å hoppe - noe som er fullstendig feil, da fallskjermhopping trenger mye øvelse før man kaster seg ut i dette. Med en innstilling om at man er trygg bare man har fallskjerm, kommer barna til å falle og slå seg, slik Astrid Lindgrens Marikken gjorde da hun skulle hoppe med paraply og fikk hjernerystelse. Hopping fra høyder er farlig - dette ser serien om Peppa Gris i praksis bort fra til tross for at mamma Gris føler seg utrygg i høyden. For det andre løser mamma Gris' fallskjerm seg ut automatisk; også dette er helt feil, da dette krever noe av den som hopper, men siden jeg antar at det ikke er så mange barn som vil hoppe med en ekte fallskjerm fra et fly, er denne problemstillingen ikke så aktuell. Det som derimot virkelig er farlig desinformasjon, er å tro at klesplagg kan tåle alt - når mamma Gris hopper, redder hun pappa Gris som har falt ut ved å holde ham i tøyet på veien ned før hun til slutt glipper taket. Om man antar at pappa Gris har samme vekt som en voksen mann, er det helt urealistisk at vedkommende kunne bli holdt fast i skjorten i stor høyde uten at klesplagget revnet, og det er denne desinformasjonen serien om Peppa Gris gir barn som ikke vet bedre. Hvis man ser for seg lille Ida som skal holde lillebror fast i skjorta i andre etasje i køyesengen, sier det seg selv hva dette kan føre til; på andre områder er man bevisst om å gi barn korrekt informasjon og lære dem hva som er farlig, så det er merkelig at ting man sender på barne-TV er fritatt fra dette. Naturligvis forstår jeg at dette er et eventyr, og jeg har ingenting imot snakkende griser eller ender med en pengebinge i Andeby, men det jeg reagerer på, er desinformasjonen og ufarliggjørelsen i fallskjermepisoden - dette kan faktisk gå på helsa løs; det samme med varme kokeplater - barn skal lære at en glovarm kokeplate eller et hopp fra stor høyde er ting som er svært farlige, samt at man på ingen måte kan stole på et klesplagg tåler en fallende persons vekt. At serien om Peppa Gris gir barn uriktig informasjon om ting som hopping fra høyder og ufarliggjør dette, er etter min mening direkte uansvarlig med tanke på barns forhold til sikkerhet, og det forundrer meg at foreldre lar barna sine se på Peppa Gris uten å sette spørsmålstegn ved informasjonen denne serien gir. Anonymkode: 397a9...ada HAHAHA, herregud... Anonymkode: 61c4b...224 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1554597-er-peppa-gris-farlig-for-barn/page/2/#findComment-29244864 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #24 Del Skrevet 5. februar 2022 Det jeg tenker om denne typen barneserier er at de får et feilaktig bilde av hva de kan ringe nødnummer for 😅 ikke at jeg tror de reflekterer over det, men hjelpehelikopter for å hente ned en skilpadde. Eller i vennebyen der man kan ringe brannvesen for å hente en fotball, eller hjelpehelikopter for å hente en gassballong. Men tror ikke dette er det største problemet for barn 😅 Anonymkode: a2db8...06c Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1554597-er-peppa-gris-farlig-for-barn/page/2/#findComment-29244962 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hannah80 Skrevet 5. februar 2022 #25 Del Skrevet 5. februar 2022 Herlig innlegg, ts😂❤️ Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1554597-er-peppa-gris-farlig-for-barn/page/2/#findComment-29244980 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #26 Del Skrevet 5. februar 2022 Tenk på de av oss som overlevde barndommen med han her som den store helten da Anonymkode: f4b6d...55f 2 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1554597-er-peppa-gris-farlig-for-barn/page/2/#findComment-29244986 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #27 Del Skrevet 5. februar 2022 Peppa gris er jo kjempebra. Burde vært på alle barnekanaler i verden. Alle har godt av å se litt gris 🐷 Anonymkode: fb955...675 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1554597-er-peppa-gris-farlig-for-barn/page/2/#findComment-29244996 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #28 Del Skrevet 5. februar 2022 Skal vi bare ignorere at Peppa er en snakkende gris! Men du henger deg opp i hvordan de hopper i fallskjerm? Anonymkode: a16ce...b0f 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1554597-er-peppa-gris-farlig-for-barn/page/2/#findComment-29245412 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #29 Del Skrevet 5. februar 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Må innrømme at jeg ikke er den som ser mye på Peppa Gris, men så en episode forleden om fallskjermhopp, og det er direkte skremmende hvor mye feilinformasjon som gis der: https://tv.nrk.no/serie/peppa-gris/sesong/5/episode/2 Skoletaket lekker, og mamma Gris hopper i fallskjerm for å samle inn penger til reperasjon; jeg lurer virkelig på hvordan denne fallskjermhoppingen fremstår i et barn utforskende sinn. For det første får mamma Gris ingen opplæring på forhånd, slik at det kan virke som om det bare er å hoppe - noe som er fullstendig feil, da fallskjermhopping trenger mye øvelse før man kaster seg ut i dette. Med en innstilling om at man er trygg bare man har fallskjerm, kommer barna til å falle og slå seg, slik Astrid Lindgrens Marikken gjorde da hun skulle hoppe med paraply og fikk hjernerystelse. Hopping fra høyder er farlig - dette ser serien om Peppa Gris i praksis bort fra til tross for at mamma Gris føler seg utrygg i høyden. For det andre løser mamma Gris' fallskjerm seg ut automatisk; også dette er helt feil, da dette krever noe av den som hopper, men siden jeg antar at det ikke er så mange barn som vil hoppe med en ekte fallskjerm fra et fly, er denne problemstillingen ikke så aktuell. Det som derimot virkelig er farlig desinformasjon, er å tro at klesplagg kan tåle alt - når mamma Gris hopper, redder hun pappa Gris som har falt ut ved å holde ham i tøyet på veien ned før hun til slutt glipper taket. Om man antar at pappa Gris har samme vekt som en voksen mann, er det helt urealistisk at vedkommende kunne bli holdt fast i skjorten i stor høyde uten at klesplagget revnet, og det er denne desinformasjonen serien om Peppa Gris gir barn som ikke vet bedre. Hvis man ser for seg lille Ida som skal holde lillebror fast i skjorta i andre etasje i køyesengen, sier det seg selv hva dette kan føre til; på andre områder er man bevisst om å gi barn korrekt informasjon og lære dem hva som er farlig, så det er merkelig at ting man sender på barne-TV er fritatt fra dette. Naturligvis forstår jeg at dette er et eventyr, og jeg har ingenting imot snakkende griser eller ender med en pengebinge i Andeby, men det jeg reagerer på, er desinformasjonen og ufarliggjørelsen i fallskjermepisoden - dette kan faktisk gå på helsa løs; det samme med varme kokeplater - barn skal lære at en glovarm kokeplate eller et hopp fra stor høyde er ting som er svært farlige, samt at man på ingen måte kan stole på et klesplagg tåler en fallende persons vekt. At serien om Peppa Gris gir barn uriktig informasjon om ting som hopping fra høyder og ufarliggjør dette, er etter min mening direkte uansvarlig med tanke på barns forhold til sikkerhet, og det forundrer meg at foreldre lar barna sine se på Peppa Gris uten å sette spørsmålstegn ved informasjonen denne serien gir. Anonymkode: 397a9...ada Nei... kjære vene hva ska man si om barne tv på 80-90 tallet da og ikke minst astrid lindgrens verden , du virker hysterisk, ikke bra for barna Anonymkode: 9d972...e4d Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1554597-er-peppa-gris-farlig-for-barn/page/2/#findComment-29246524 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uperfekt mamma Skrevet 6. februar 2022 #30 Del Skrevet 6. februar 2022 AnonymBruker skrev (På 5.2.2022 den 6.38): Må innrømme at jeg ikke er den som ser mye på Peppa Gris, men så en episode forleden om fallskjermhopp, og det er direkte skremmende hvor mye feilinformasjon som gis der: https://tv.nrk.no/serie/peppa-gris/sesong/5/episode/2 Skoletaket lekker, og mamma Gris hopper i fallskjerm for å samle inn penger til reperasjon; jeg lurer virkelig på hvordan denne fallskjermhoppingen fremstår i et barn utforskende sinn. For det første får mamma Gris ingen opplæring på forhånd, slik at det kan virke som om det bare er å hoppe - noe som er fullstendig feil, da fallskjermhopping trenger mye øvelse før man kaster seg ut i dette. Med en innstilling om at man er trygg bare man har fallskjerm, kommer barna til å falle og slå seg, slik Astrid Lindgrens Marikken gjorde da hun skulle hoppe med paraply og fikk hjernerystelse. Hopping fra høyder er farlig - dette ser serien om Peppa Gris i praksis bort fra til tross for at mamma Gris føler seg utrygg i høyden. For det andre løser mamma Gris' fallskjerm seg ut automatisk; også dette er helt feil, da dette krever noe av den som hopper, men siden jeg antar at det ikke er så mange barn som vil hoppe med en ekte fallskjerm fra et fly, er denne problemstillingen ikke så aktuell. Det som derimot virkelig er farlig desinformasjon, er å tro at klesplagg kan tåle alt - når mamma Gris hopper, redder hun pappa Gris som har falt ut ved å holde ham i tøyet på veien ned før hun til slutt glipper taket. Om man antar at pappa Gris har samme vekt som en voksen mann, er det helt urealistisk at vedkommende kunne bli holdt fast i skjorten i stor høyde uten at klesplagget revnet, og det er denne desinformasjonen serien om Peppa Gris gir barn som ikke vet bedre. Hvis man ser for seg lille Ida som skal holde lillebror fast i skjorta i andre etasje i køyesengen, sier det seg selv hva dette kan føre til; på andre områder er man bevisst om å gi barn korrekt informasjon og lære dem hva som er farlig, så det er merkelig at ting man sender på barne-TV er fritatt fra dette. Naturligvis forstår jeg at dette er et eventyr, og jeg har ingenting imot snakkende griser eller ender med en pengebinge i Andeby, men det jeg reagerer på, er desinformasjonen og ufarliggjørelsen i fallskjermepisoden - dette kan faktisk gå på helsa løs; det samme med varme kokeplater - barn skal lære at en glovarm kokeplate eller et hopp fra stor høyde er ting som er svært farlige, samt at man på ingen måte kan stole på et klesplagg tåler en fallende persons vekt. At serien om Peppa Gris gir barn uriktig informasjon om ting som hopping fra høyder og ufarliggjør dette, er etter min mening direkte uansvarlig med tanke på barns forhold til sikkerhet, og det forundrer meg at foreldre lar barna sine se på Peppa Gris uten å sette spørsmålstegn ved informasjonen denne serien gir. Anonymkode: 397a9...ada Peppa gris er beregnet for de minste, ting må altså forenkles, tviler på det er noen 2-4 åringer som skal hoppe i fallskjerm. Som nevnt tidligere var det ting som vistes på barne tv «før i tiden»… tror nok du overtenker litt i forhold til seriens målgruppe. 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1554597-er-peppa-gris-farlig-for-barn/page/2/#findComment-29256673 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #31 Del Skrevet 6. februar 2022 Snabeltann skrev (På 5.2.2022 den 8.11): Pluss at Lisabet putta erter i nesen, Emils mor knuser en keramikkbolle med ovnsraken når Emil setter hodet fast i den...barnervernet må ha sovet i timen med tanke på Emils fars sinne og avstraffelsesmetoder...pippis far som forlater barnet sitt...nei og nei! Og ikke minst Tom og Jerry! Det er rart det er blitt folk av oss. Anonymkode: 44c3d...5a9 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1554597-er-peppa-gris-farlig-for-barn/page/2/#findComment-29256699 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #32 Del Skrevet 6. februar 2022 At noen har brukt tid på å (over)analysere Peppa Gris for så å lage et eviglangt innlegg om det på KG er bare sykt trist. Anonymkode: 278b9...949 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1554597-er-peppa-gris-farlig-for-barn/page/2/#findComment-29256702 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #33 Del Skrevet 6. februar 2022 Et lite barn har jo ikke lov til å hoppe i fallskjerm. Dette er noe som er tilgjengelig først om MANGE år. Hvorfor skulle informasjonen fra Peppa Gris være avgjørende for noe sånt? Anonymkode: f5b0d...02e 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1554597-er-peppa-gris-farlig-for-barn/page/2/#findComment-29256722 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 6. februar 2022 #34 Del Skrevet 6. februar 2022 AnonymBruker skrev (På 5.2.2022 den 8.44): Takk for svar. Jo - jeg forstår at ting nødvendigvis må bli forenklet i en 5-minutters episode, men likevel burde man kunne legge vekt på faktiske opplysninger når det er snakk om høyder etc.; de fleste barn vil kanskje tenke "så gøy at hun hoppet", men er barna like kreative som i rampestrek-tråden jeg lenket til tidligere, vil de kanskje tenkte "la oss lage en fallskjerm, kaste lillebror ut av vinduet, og se hva som skjer." En TV-serie for barn kan både stimulere fantasien, og være pedagogisk riktig; det er ingen direkte motsetning mellom disse tingene. Ser man derimot på hva som lages av serier for barn idag, virker det som om fokuset ligger på å skape mest mulig action, noe som gjør at gamle julekalendere som "Jul i skomakergata" virker kjedelige for barn som er oppdratt med BOM og BANG i annen hver scene. Kunne ikke mamma Gris ha solgt koselige, hjemmelagde pepperkaker til inntekt for skoletaket i stedet for å gjøre halsbrekkende stunt; ville serien ha blitt dårligere av den grunn? Anonymkode: 397a9...ada Kanskje tenker noen barn det du skriver om å lage fallskjerm og kaste lillebror ut av vinduet. Derfor har de små barna foreldre og andre voksne omsorgspersoner rundt seg for å forhindre at sånt skjer og forklare forskjellen mellom fantasi og virkelighet. Min erfaring med Peppa gris fra mine tre barn er at de overhodet ikke tenker som du tenker, men forholder seg til den enkle historien og skjønner at det er ''på lat'' eller ''på liksom'' som de liker å si. Hadde mamma Gris solgt pepperkaker, ville det ikke vært like spennende som å hoppe i fallskjerm. Husk at episodene må være spennende og morsomme. Akkurat Peppa gris skiller seg ikke ut som BOM-BANG type underholdning. Likevel må det være noe spennende nok for å fange oppmerksomheten og kanskje noe nyttig å lære også - at man kan gjøre noe for å hjelpe andre. Ja, mange av episodene er ''fordummende'', men jeg har ikke sett så langt en episode som jeg kan betegne som farlig og jeg har trolig sett alt av Peppa gris som er ute å se da mine har hatt lange perioder hvor den rosa grisen var det eneste som gjaldt 😄 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1554597-er-peppa-gris-farlig-for-barn/page/2/#findComment-29256752 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #35 Del Skrevet 7. februar 2022 Er du så nevrotisk for dine foreldre skjermet deg totalt fra å se og oppleve kjipe ting? Som gjør at du nå i voksen alder blir hysterisk over ting som feks…peppa gris? Altså come ooooon. Anonymkode: d6c62...3c8 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1554597-er-peppa-gris-farlig-for-barn/page/2/#findComment-29257170 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #36 Del Skrevet 7. februar 2022 Vi må ikke undervurdere hvor mye barn forstår. Jeg er helt sikker på at de skjønner at når griser hopper i fallskjerm, så er det en spesiell form for fallskjerm. Og når griser går med klær, så velger de klær av svært god kvalitet. Anonymkode: 13f25...2a4 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1554597-er-peppa-gris-farlig-for-barn/page/2/#findComment-29259084 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #37 Del Skrevet 7. februar 2022 AnonymBruker skrev (På 5.2.2022 den 6.38): Må innrømme at jeg ikke er den som ser mye på Peppa Gris, men så en episode forleden om fallskjermhopp, og det er direkte skremmende hvor mye feilinformasjon som gis der: https://tv.nrk.no/serie/peppa-gris/sesong/5/episode/2 Skoletaket lekker, og mamma Gris hopper i fallskjerm for å samle inn penger til reperasjon; jeg lurer virkelig på hvordan denne fallskjermhoppingen fremstår i et barn utforskende sinn. For det første får mamma Gris ingen opplæring på forhånd, slik at det kan virke som om det bare er å hoppe - noe som er fullstendig feil, da fallskjermhopping trenger mye øvelse før man kaster seg ut i dette. Med en innstilling om at man er trygg bare man har fallskjerm, kommer barna til å falle og slå seg, slik Astrid Lindgrens Marikken gjorde da hun skulle hoppe med paraply og fikk hjernerystelse. Hopping fra høyder er farlig - dette ser serien om Peppa Gris i praksis bort fra til tross for at mamma Gris føler seg utrygg i høyden. For det andre løser mamma Gris' fallskjerm seg ut automatisk; også dette er helt feil, da dette krever noe av den som hopper, men siden jeg antar at det ikke er så mange barn som vil hoppe med en ekte fallskjerm fra et fly, er denne problemstillingen ikke så aktuell. Det som derimot virkelig er farlig desinformasjon, er å tro at klesplagg kan tåle alt - når mamma Gris hopper, redder hun pappa Gris som har falt ut ved å holde ham i tøyet på veien ned før hun til slutt glipper taket. Om man antar at pappa Gris har samme vekt som en voksen mann, er det helt urealistisk at vedkommende kunne bli holdt fast i skjorten i stor høyde uten at klesplagget revnet, og det er denne desinformasjonen serien om Peppa Gris gir barn som ikke vet bedre. Hvis man ser for seg lille Ida som skal holde lillebror fast i skjorta i andre etasje i køyesengen, sier det seg selv hva dette kan føre til; på andre områder er man bevisst om å gi barn korrekt informasjon og lære dem hva som er farlig, så det er merkelig at ting man sender på barne-TV er fritatt fra dette. Naturligvis forstår jeg at dette er et eventyr, og jeg har ingenting imot snakkende griser eller ender med en pengebinge i Andeby, men det jeg reagerer på, er desinformasjonen og ufarliggjørelsen i fallskjermepisoden - dette kan faktisk gå på helsa løs; det samme med varme kokeplater - barn skal lære at en glovarm kokeplate eller et hopp fra stor høyde er ting som er svært farlige, samt at man på ingen måte kan stole på et klesplagg tåler en fallende persons vekt. At serien om Peppa Gris gir barn uriktig informasjon om ting som hopping fra høyder og ufarliggjør dette, er etter min mening direkte uansvarlig med tanke på barns forhold til sikkerhet, og det forundrer meg at foreldre lar barna sine se på Peppa Gris uten å sette spørsmålstegn ved informasjonen denne serien gir. Anonymkode: 397a9...ada Sånn gjør man med peppa om hun ikke oppfører seg Anonymkode: 3e774...d77 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1554597-er-peppa-gris-farlig-for-barn/page/2/#findComment-29259104 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #38 Del Skrevet 7. februar 2022 Peppa gris er ikke farlig for barn. Men av erfaring kan jeg si at det kan være ganske farlig for voksne. 🤪 Anonymkode: 07eaf...88b Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1554597-er-peppa-gris-farlig-for-barn/page/2/#findComment-29260731 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #39 Del Skrevet 7. februar 2022 Anonymkode: 45492...eec 2 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1554597-er-peppa-gris-farlig-for-barn/page/2/#findComment-29261440 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #40 Del Skrevet 8. februar 2022 Kanskje dagens barn hadde hatt godt av litt Itchy og Scratchy. Anonymkode: f4b6d...55f Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1554597-er-peppa-gris-farlig-for-barn/page/2/#findComment-29269425 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå