Gå til innhold

Er Peppa Gris farlig for barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må innrømme at jeg ikke er den som ser mye på Peppa Gris, men så en episode forleden om fallskjermhopp, og det er direkte skremmende hvor mye feilinformasjon som gis der:

https://tv.nrk.no/serie/peppa-gris/sesong/5/episode/2

Skoletaket lekker, og mamma Gris hopper i fallskjerm for å samle inn penger til reperasjon; jeg lurer virkelig på hvordan denne fallskjermhoppingen fremstår i et barn utforskende sinn.

For det første får mamma Gris ingen opplæring på forhånd, slik at det kan virke som om det bare er å hoppe - noe som er fullstendig feil, da fallskjermhopping trenger mye øvelse før man kaster seg ut i dette. Med en innstilling om at man er trygg bare man har fallskjerm, kommer barna til å falle og slå seg, slik Astrid Lindgrens Marikken gjorde da hun skulle hoppe med paraply og fikk hjernerystelse. Hopping fra høyder er farlig - dette ser serien om Peppa Gris i praksis bort fra til tross for at mamma Gris føler seg utrygg i høyden.

For det andre løser mamma Gris' fallskjerm seg ut automatisk; også dette er helt feil, da dette krever noe av den som hopper, men siden jeg antar at det ikke er så mange barn som vil hoppe med en ekte fallskjerm fra et fly, er denne problemstillingen ikke så aktuell.

Det som derimot virkelig er farlig desinformasjon, er å tro at klesplagg kan tåle alt - når mamma Gris hopper, redder hun pappa Gris som har falt ut ved å holde ham i tøyet på veien ned før hun til slutt glipper taket. Om man antar at pappa Gris har samme vekt som en voksen mann, er det helt urealistisk at vedkommende kunne bli holdt fast i skjorten i stor høyde uten at klesplagget revnet, og det er denne desinformasjonen serien om Peppa Gris gir barn som ikke vet bedre.

Hvis man ser for seg lille Ida som skal holde lillebror fast i skjorta i andre etasje i køyesengen, sier det seg selv hva dette kan føre til; på andre områder er man bevisst om å gi barn korrekt informasjon og lære dem hva som er farlig, så det er merkelig at ting man sender på barne-TV er fritatt fra dette.

Naturligvis forstår jeg at dette er et eventyr, og jeg har ingenting imot snakkende griser eller ender med en pengebinge i Andeby, men det jeg reagerer på, er desinformasjonen og ufarliggjørelsen i fallskjermepisoden - dette kan faktisk gå på helsa løs; det samme med varme kokeplater - barn skal lære at en glovarm kokeplate eller et hopp fra stor høyde er ting som er svært farlige, samt at man på ingen måte kan stole på et klesplagg tåler en fallende persons vekt.

At serien om Peppa Gris gir barn uriktig informasjon om ting som hopping fra høyder og ufarliggjør dette, er etter min mening direkte uansvarlig med tanke på barns forhold til sikkerhet, og det forundrer meg at foreldre lar barna sine se på Peppa Gris uten å sette spørsmålstegn ved informasjonen denne serien gir.

Anonymkode: 397a9...ada

Skrevet

Jeg er faktisk litt usikker på om du troller eller ikke..? Peppa gris er jo kjempegøy

Anonymkode: 01da7...986

• Liker 10
Skrevet (endret)

Peppa Gris er bare gøy. Ungene skjønner at det er tegnefilm. 

Endret av Cisne
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Da jeg var liten hoppa Madicken fra vedskjultaket med paraply. Emil heiste lillesøster Ida opp i flaggstanga. Og Pippi sloss med politiet. Det har gått veldig bra med meg for det altså. 

Anonymkode: b7e4c...819

Godt å høre at det har gått bra med deg, og det at Marikken slo seg og fikk hjernerystelse, lærte forhåpentligvis barn hvor farlig dette er.

Marikkens balansegang på skoletaket og Emils flaggheising er derimot ting barn definitivt ikke bør prøve ut; dette er livsfarlig.

10 minutter siden, Cisne said:

Peppa Gris er bare gøy. Ungene skjønner at det er tegnefilm. 

Grensen mellom fantasi og virkelighet er veldig flytende når man er barn; når jeg tenker på alle de tingene jeg vurderte å gjøre da jeg var liten (blant annet sette fyr på en boligblokk og rømme hjemmefra; begge deler for spenningens skyld), er jeg sjeleglad for at jeg ikke fikk gjort dette - og hadde jeg vært barn idag og sett Peppa Gris, tør jeg ikke å tenke på hva jeg hadde satt ut i livet.

Skulle tro at det er flere som har eksperimentert med tingene man kan lese om i tegneserier; hvilket barn drømmer vel ikke om å oppleve eventyrene man kan lese om i Donald-bladet?

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Godt å høre at det har gått bra med deg, og det at Marikken slo seg og fikk hjernerystelse, lærte forhåpentligvis barn hvor farlig dette er.

Marikkens balansegang på skoletaket og Emils flaggheising er derimot ting barn definitivt ikke bør prøve ut; dette er livsfarlig.

Grensen mellom fantasi og virkelighet er veldig flytende når man er barn; når jeg tenker på alle de tingene jeg vurderte å gjøre da jeg var liten (blant annet sette fyr på en boligblokk og rømme hjemmefra; begge deler for spenningens skyld), er jeg sjeleglad for at jeg ikke fikk gjort dette - og hadde jeg vært barn idag og sett Peppa Gris, tør jeg ikke å tenke på hva jeg hadde satt ut i livet.

Skulle tro at det er flere som har eksperimentert med tingene man kan lese om i tegneserier; hvilket barn drømmer vel ikke om å oppleve eventyrene man kan lese om i Donald-bladet?

Vel, de fleste unger er utstyrt med fornuft og instinkter, så det går nok helt fint! Barn må få se koselige eventyr, barne-TV og historier, bra for fantasien det. Du har sikkert sett «mannen som kappåt med trollet» uten at du skar hull i noens mage du også. Ja, der ser du! 

Endret av Cisne
Skrevet

Foresattes oppgave er å lære barn grensesetting. Det er veldig få barn som noensinne har hoppet i fallskjerm, spesielt etter å ha sett tegnefilm. Om dette skulle være et problem så måtte Tom&Jerry vært livsfarlig siden de utøver ekstreme mengder vold mot hverandre i hver eneste episode.

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet

Målgruppen til ''Peppa Gris'' er barn i svært ung alder. Derfor er alt forenklet. 

Hvis du ser på det som voksen må du akseptere premissene, at ''Peppa Gris'' ikke er laget til deg og din voksne hjerne.

Generelt er det en nyttig tilnærming å huske at dette ikke er laget for deg å analysere når du ser på programmer som er laget for veldig små barn. Det er forenklet, det er målet, slik skal det være. Barna tenker ikke ''å, hun hoppet uten opplæring'' og ''å, den åpnet seg automatisk''. De tenker ''så gøy at hun hoppet!'' og ''så snilt å samle penger til å reparere taket''. 

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

Takk for dagens gode latter!😂

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da jeg var liten hoppa Madicken fra vedskjultaket med paraply. Emil heiste lillesøster Ida opp i flaggstanga. Og Pippi sloss med politiet. Det har gått veldig bra med meg for det altså. 

Pluss at Lisabet putta erter i nesen, Emils mor knuser en keramikkbolle med ovnsraken når Emil setter hodet fast i den...barnervernet må ha sovet i timen med tanke på Emils fars sinne og avstraffelsesmetoder...pippis far som forlater barnet sitt...nei og nei!

• Liker 10
Skrevet

Kjære vene..🙈🙈

Skrevet
25 minutter siden, Cisne said:

Vel, de fleste unger er utstyrt med fornuft og instinkter, så det går nok helt fint! Barn må få se koselige eventyr, barne-TV og historier, bra for fantasien det. Du har sikkert sett «mannen som kappåt med trollet» uten at du skar hull i noens mage du også. Ja, der ser du! 

Helt enig i at det er bra med ting som utvikler fantasien, men hvor utviklet denne fornuften du skriver om, er, kan man spørre seg etter å ha lest denne tråden : Hvilke rampestreker gjorde du som liten?

Noen få sitater derfra:

Brøt inn i et bakeri i samme gata. Pissa i brøddeigen, stjal masse verktøy og ødela masse inventar

Brøt inn på barneskolen vi gikk på og ødela for over 250.000 kr, kom i avisa og alt.

Tente på Rimi da jeg var 9 år med en ligther. Tente på noe plastikk som sto stabla ved noe papiravfall, så tok hele driten fyr og brannvesenet kom.

Kasta stein/kongler/snøballer på biler. Knuste frontruta på en buss en gang med en stor isklump og sjoføren kom ut og jagde meg flere hundre meter før han ga opp.

Stjal alkohol fra kjelleren til en nabo. Døra til kjelleren sto alltid ulåst så selfølgelig gikk vi inn der nesten hver kveld og stjal cider/øl

Knuste masse vinduer på skolen i sommerferien. Husker de ikke fixa vinduene heller.

Tente på en hytte bak skolen vår

En annen skriver dette:

Ellers gikk det i snøballkasting, tagging, naskig på butikken, smugrøyking, ring på spring og ramponering av postkasser. I tillegg var jeg en mester i å snike til meg nøkler til f.eks. kiosken på fotballstadioen og ungdomshuset for å låse meg inn på kveldstid og rappe alt av brus og godteri. Husker særlig en gang jeg fant en åpen dør på ungdomshuset. Gikk inn og fucka opp helt nylagte fliser som skulle tørke over natten og gjorde rent bord - dagen før en konfirmasjon...

Jeg bodde også rett ovenfor en nå nedlagt fabrikk hvor arbeidernes biler stod utenfor. Dette var på den tiden kontanter var normalen, og jeg brukte å snike meg inn i bilene og tømme lommebøkene. I en alder av 12-13 år hadde jeg puta full av flere tusen kroner - alt gikk tid røyk, brus og godteri.

På vinteren var vi ekstra ille. Ikke bare plugget vi ut julelysene i nabolaget - vi klatret opp på verandaer og knuste pærene, rev over ledninger og dro lysene av rekkverket/veggen. En gang satt vi til og med fyr på lekene i den lokale barnehagen, brente nesten ned en lekerhytte.

Og en tredje:

Jeg var idiot da jeg var liten, tente på 3 skoger, ett militærbygg, og var ellers veldig glad i flammer. Holdt nesten på å brenne ned barneskolen også.

I en annen tråd - Hva lekte du som barn? - kan man lese dette:

Ingen andre som lekte doktor?confused.gif

Joda. Vi hadde en litt mer kinky variant som involverte kidnapping!

Altså: Heftige branner, skader til en kvart million, grovt tyveri, doktorlek med kidnapping - man skal aldri undervurdere hva unger kan finne på; at du og andre har vært rolige barn som ikke har satt fyr på skolen, er ikke synonymt med at alle barn er like fornuftige.

Skrevet

Nå har vel ikke barn tilgang til hverken fly eller fallskjerm, så dette er vel et ikke-tems.

Anonymkode: c91b3...2da

• Liker 9
Skrevet

Det var en episode av pappa gris som ble forbudt i Australia fordi mamma gris sa at edderkopper ikke er farlige

Skrevet

>t#1-W*<9Lv-cC2>t#1-W*<9Lv-cC2

41 minutter siden, Drizzt said:

Målgruppen til ''Peppa Gris'' er barn i svært ung alder. Derfor er alt forenklet. 

Hvis du ser på det som voksen må du akseptere premissene, at ''Peppa Gris'' ikke er laget til deg og din voksne hjerne.

Generelt er det en nyttig tilnærming å huske at dette ikke er laget for deg å analysere når du ser på programmer som er laget for veldig små barn. Det er forenklet, det er målet, slik skal det være. Barna tenker ikke ''å, hun hoppet uten opplæring'' og ''å, den åpnet seg automatisk''. De tenker ''så gøy at hun hoppet!'' og ''så snilt å samle penger til å reparere taket''. 

Takk for svar. Jo - jeg forstår at ting nødvendigvis må bli forenklet i en 5-minutters episode, men likevel burde man kunne legge vekt på faktiske opplysninger når det er snakk om høyder etc.; de fleste barn vil kanskje tenke "så gøy at hun hoppet", men er barna like kreative som i rampestrek-tråden jeg lenket til tidligere, vil de kanskje tenkte "la oss lage en fallskjerm, kaste lillebror ut av vinduet, og se hva som skjer."

En TV-serie for barn kan både stimulere fantasien, og være pedagogisk riktig; det er ingen direkte motsetning mellom disse tingene. Ser man derimot på hva som lages av serier for barn idag, virker det som om fokuset ligger på å skape mest mulig action, noe som gjør at gamle julekalendere som "Jul i skomakergata" virker kjedelige for barn som er oppdratt med BOM og BANG i annen hver scene.

Kunne ikke mamma Gris ha solgt koselige, hjemmelagde pepperkaker til inntekt for skoletaket i stedet for å gjøre halsbrekkende stunt; ville serien ha blitt dårligere av den grunn?

Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

>t#1-W*<9Lv-cC2>t#1-W*<9Lv-cC2

Takk for svar. Jo - jeg forstår at ting nødvendigvis må bli forenklet i en 5-minutters episode, men likevel burde man kunne legge vekt på faktiske opplysninger når det er snakk om høyder etc.; de fleste barn vil kanskje tenke "så gøy at hun hoppet", men er barna like kreative som i rampestrek-tråden jeg lenket til tidligere, vil de kanskje tenkte "la oss lage en fallskjerm, kaste lillebror ut av vinduet, og se hva som skjer."

En TV-serie for barn kan både stimulere fantasien, og være pedagogisk riktig; det er ingen direkte motsetning mellom disse tingene. Ser man derimot på hva som lages av serier for barn idag, virker det som om fokuset ligger på å skape mest mulig action, noe som gjør at gamle julekalendere som "Jul i skomakergata" virker kjedelige for barn som er oppdratt med BOM og BANG i annen hver scene.

Kunne ikke mamma Gris ha solgt koselige, hjemmelagde pepperkaker til inntekt for skoletaket i stedet for å gjøre halsbrekkende stunt; ville serien ha blitt dårligere av den grunn?

Er jo ikke like spennende med pepperkakesalg som det er med litt action!

Skrevet

At barnet mitt på 2 år skal melde seg på fallskjermhopping og kaste seg ut av et fly anser jeg ikke som særlig risikabelt. Det jeg synes er ille med Peppa Gris er at, særlig i de tidlige sesongene, så kommenteres "Pappa Gris sin store mage" i alle mulige sammenhenger, det er en form for mobbing. Jeg tror det er mer sannsynlig at unger plukker opp fra serien at det er greit og normalt å kommentere andres kropper.

Anonymkode: 40e82...dad

• Liker 6
Skrevet

Jeg vokste opp med Astrid Lindgren, Anne Cath Vestly, Roald Dhal og vi lekte politi og røver med selv snekret våpen. Vi klatret i trær og vi datt ned.

Vi fikk en livserfaring og risikoerfaring de alle fleste barn i dag mangler. De evner ikke å tenke selv eller finne på ting alene uten at en voksen må dulte etter.

Så takk til alle de forfatterne jeg vokste opp med og at de lærte meg å være barn.

Bare i dag er det nesten en dødsynd å leke politi og røver. Det er forbudt i mange barnehager, trær skal bare ses på og alt annet er ikke lov. 

Anonymkode: cf317...95c

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Haha, og jeg gjorde som Madicken og hoppet også fra taket med paraply 😂 Hadde så lyst på gavene hun fikk. Ble ikke hjernskakning på meg da. Livsfarlig barnelitteratur 😂

Anonymkode: 72683...9c8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...