Gå til innhold

Er jeg helt kokko som lager meg (ferdig lasagne) fra frys, nå midt på natten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså, jeg spiser ikke på natten. Men nå er døgnet mitt snudd og jeg er sulten. Hva tenker dere om det, at jeg spiser for eks lasagne nå midt på natten?🤔 (har en fortid med fedme, er slank nå, og kanskje litt overdevent opptatt av kosthold og spisetider).

Anonymkode: 5e272...656

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er vell ikke krise dette? Er jo heller ikke tid på døgnet som teller/ kalorier er det samme kl.01 som kl.16. 
Har nok ingenting å si 😊

Anonymkode: 3c705...c27

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg tenker at om du er sulten så skal du spise, pass på så du ikke blir for opphengt i spiseregler :) 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har mange ganger kjørt til døgnåpen McDonalds mellom 24:00-03:00 på natten på helt vanlige hverdager fordi jeg har lyst på mat. Så nei, jeg syntes ikke du er koko i det hele tatt, folk er forskjellige. Selv jobber jeg 100% fast kveld og lever derfor i en annen tidssone. For meg er midnatt og noen timer utover derfor middagstid.

Anonymkode: d4d8f...155

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Er vell ikke krise dette? Er jo heller ikke tid på døgnet som teller/ kalorier er det samme kl.01 som kl.16. 
Har nok ingenting å si 😊

Jeg hører folk si at man legger på seg av å spise på natta, men det høres jo helt ulogisk ut?

Skrevet
Tvillingsjel skrev (5 minutter siden):

Jeg hører folk si at man legger på seg av å spise på natta, men det høres jo helt ulogisk ut?

Kalorier er det samme uansett. Er nok kanskje om man har spist vanlig gjennom dagen og i tillegg tar seg faste matfester sent/ på natta uten å egentlig være sulten at man da kommer i stort kalorioverskudd😄

Skrevet
8 minutter siden, Tvillingsjel said:

Når du sover forbrenner du mye mindre kalorier enn når du er våken og i aktivitet, så hvis du spiser rett før leggetid bruker kroppen mindre av disse kaloriene og det kan være lettere å legge på seg

Anonymkode: 6e766...700

Skrevet

Helt gæærn

Anonymkode: f75af...4f6

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Når du sover forbrenner du mye mindre kalorier enn når du er våken og i aktivitet, så hvis du spiser rett før leggetid bruker kroppen mindre av disse kaloriene og det kan være lettere å legge på seg

Nei, ikke om kcalinntak er det samme daglig. En kan spise dette i 1 eller 10 måltid, all the same.

Anonymkode: 6da76...1fe

• Liker 3
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, ikke om kcalinntak er det samme daglig. En kan spise dette i 1 eller 10 måltid, all the same.

Anonymkode: 6da76...1fe

Ja, men kroppen forbrenner kalorier og produserer fett fortløpende, ikke på slutten av en 24-timers periode. Derfor kan du legge på deg mer om du legger store måltider til lengre perioder der du forbrenner lite kalorier - for eksempel når du sover i 8 timer. Det er snakk om ganske små mengder og for de fleste vil gjennomsnittsinntaket og forbruket over en dag (eller helst en uke) være det eneste man trenger å bry seg om.

Man forbrenner omtrent halvparten så mange kalorier mens man sover som når man er våken, enda mindre hvis man sammenligner med når man er i aktivitet/ikke stillesittende. Hvis du har som vane å spise rett før sengetid kan det derfor utgjøre en vektforskjell sammenlignet med noen som har likt kaloriinntak som deg, men som spiser i periodene på dagen hen er aktiv.

Skrevet

Ahhh, fikk jeg og lyst på lasagne.

Anonymkode: 4992b...14d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...