Gjest MrsL Skrevet 23. oktober 2005 #1 Skrevet 23. oktober 2005 http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=108630
Gjest Gjest Skrevet 23. oktober 2005 #2 Skrevet 23. oktober 2005 Det spørsmålet jeg stiller meg, er: Hvor uvitende må man være for å ikke forstå at denslags kartlegging åpenbart er ulovlig, så lenge det ikke foreligger eksplisitt godkjenning fra Datatilsynet?
Gjest MrsL Skrevet 23. oktober 2005 #3 Skrevet 23. oktober 2005 Tja, si det... Det er også mulig det ikke foreligger "rammer" fra de som har bestemt at kartlegging skal foregå i bhg. slik at barnehagene har noe å støtte seg til når de skal utarbeide skjemaer for registrering.
Gjest gotthard Skrevet 23. oktober 2005 #4 Skrevet 23. oktober 2005 jeg og bruker sjemaer for og forberede meg til foreldrekonferanser. det er et kjema utarbeidet av Kari Lamer som vi skal krysse av for hvor sosialt barnet er osv. foreldrene blir vist et tomt skema så de vet hva det er. vi kan ikke bli nekta og føre observasjonsraporter ovenfor barna! vi bruker det til og kartlegge barnas behov og se hvordan barnet utvikler seg. jeg vet ikke hva som står i de skemaene og jeg også mener at vi heller skulle ha et felles skema som var utarbeidet av fagpersoner (ikke politikere men folk som jobber med barn)og alle skulle gå ut i fra de skemaene ved observasjoner av barn. men jeg vet også av erfaring at mange foreldre misliker at vi observerer barna deres og grunnen er ofte frykt for at vi ser feil og løper til barnevernet.
Vimsevips Skrevet 23. oktober 2005 #5 Skrevet 23. oktober 2005 Nå har jo denne saken tidligere vært omtalt i "Utdanning." Og i dagens VG står det flere eksempler på hva som er blitt registrert. Noen av de tingene som er blitt registrert synes jeg åpenbart er å gå altfor langt, (i hvertall slik de står skrevet i avisa), andre kommer ann på hvordan man tolker HVA man skal observere. Uansett blir det spennende å se hva resultatet til slutt blir, for det er ingen tvil om at det kan komme til å påvirke hva og hvordan vi skal observere/registrere. Så klart jeg også observerer, og registrerer, det er en del av jobben min, men ikke i så stor skala som det var gjort her.
Gjest Turi Skrevet 24. oktober 2005 #6 Skrevet 24. oktober 2005 Vesla blir jo observert og fulgt opp i barnehagen, og det er fint. De har planer for forbedringsområder for henne spesielt, og de kartlegger språkutvikling mv. ved observasjon. Men den dagen Vesla kommer hjem og sier at de spurte henne "hvordan hun så ut i ansiktet da hun kom etter helgen", den dagen får barnehagen vår problemer!! Å drive utspørring av barn for å få et "totalbilde" mener jeg ikke er barnehagens jobb, og hvordan vi har det hjemme er vår sak. De skal forholde seg til dagene barna er der, og informere foreldrene om det, så er det foreldrenes sak å skape seg dette totalbildet. Å registrere foreldres rutiner ved henting og levering i skjemaer bør også være unødvendig. Regner med at om noen er sure/har dårlig tid og triver ungen med seg, fanges dette opp uten skjema. Når foreldre skal vurderes skriftlig - "har hun god tid på en skala fra 1 til 6" hjelper det ihvertfall ikke til å forbedre hverdagen til de barna/foreldrene som allerede har en stresset hverdag. Sjokkert over lesingen jeg.
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2005 #7 Skrevet 24. oktober 2005 Bare nysgjerrig, hva skulle spørsmålet "hvordan ser du ut i ansiktet ditt når du kommer i barnehagen etter helgen" egentlig måle?
Gjest Turi Skrevet 24. oktober 2005 #8 Skrevet 24. oktober 2005 Sannsynligvis om barnet er trøtt, blid, lei seg e.l. for å ha vært hjemme/for å komme i barnehagen igjen. Usikker på hvordan det skal brukes. Vesla er fornøyd når hun kommer i barnehagen, men det betyr ikke at hun ikke har det bra hjemme....? Sikkert en god forklaring på det, men bare det å stille slike spørsmål til små barn er helt bak mål... Hva tror du barna tenker?
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2005 #9 Skrevet 25. oktober 2005 Barnehagens personale kan tolke akkurat som de vil. Har selv opplevd at de har tatt parti med en av foreldrene under barnefordelingssaker, og der de nærmest har antydet at barnet hadde fått problemer etter å ha hatt samvær med den ene av foreldrene. De stilte ikke spørsmål ved om det kune være forhold ved den andre av foreldrene,som barnet da var hos. Og de tolket det svært ille at barnet ikke fortalte de alt. Jeg har ikke opplevd maken til inkompetanse.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå