Gå til innhold

Hvordan ta koronatest på en trass 3 åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi må teste 3 åringen vår i morgen med en hjemmetest. Hun har blitt testet tidligere ved innleggelse på sykehuset hvor hun har vært veldig dårlig å ikke respondert så veldig på at hun fikk en pinne i nesen. Nå er hun nærkontakt til ett barn som har fått påvist positiv pcr test så vi må teste. Hun er litt snufsete, men ellers i fin form. Hvordan gjør det til en «positiv» opplevelse? Hun kommer til å stritte imot å det frister lite å måtte holde henne fast. Noen tips? Ha en premie klar?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Gjør det om til en lek. «Test» dere selv, dukken, bamsen osv før dere tester barnet. Le litt av at det kiler, la barnet teste bamsen og dere. Gjør det gøy! Funker for det meste av ubehageligheter med vår 3 åring. 

Nå har vår tatt ganske mange tester og da får hun gjøre det på seg selv først, så gjør vi det etterpå

Endret av Pølsevann
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Ta testen når barnet sover?

• Nyttig 1
Skrevet

Premier, både leker og sjokolade er innafor! Kan være lurt å ikke gå for høyt ut, dersom det viser seg at hun må ta flere f.eks.

Dersom hun ikke vil så kan hun jo få prøve å styre pinnen selv, dersom dette heller ikke går så funker det med skruestikkegrepet. Fordelen med det er at det gjerne blir hyling og skriking og da pleier det også å komme en del snørr.

Skrevet

Må hun teste seg? Vi fikk beskjed om at foreldrene kan teste seg istedet.
Dere kan vel dra innom en teststasjon som kan ta hurtigtest på henne? Jeg hadde aldri klart å gjøre det selv🙈

• Liker 2
Skrevet

Her nekter 3 åringen så jeg tar den mens han sover. Da merker han ingenting. Våkner ikke engang av at jeg tar den. Så det funker for oss, har ikke lyst at han skal føle seg tvunget når han absolutt ikke vil og husker sikkert når han ble tvingt på testklinikken i fjor... Det var grusomt, fikk beskjed om å rut holde han me vaksinegrepet mens de tok testen...

Skrevet

Men, det er jo også en vurdering ift må ta test da. Dersom det er korona så betyr det jo bare 4 dager i isolasjon (såfremt siste 24 t er feberfri). Og man er jo hjemme med sykt barn uansett. Isolasjonen var lenger da min kid testet positivt så da utgjorde det liksom en forskjell. Om du eller mannen tester positivt iløpet av et par dager så kan du jo gjøre en ny vurdering da?

Skrevet
Pølsevann skrev (20 minutter siden):

Gjør det om til en lek. «Test» dere selv, dukken, bamsen osv før dere tester barnet. Le litt av at det kiler, la barnet teste bamsen og dere. Gjør det gøy! Funker for det meste av ubehageligheter med vår 3 åring. 

Nå har vår tatt ganske mange tester og da får hun gjøre det på seg selv først, så gjør vi det etterpå

Takk for gode tips 🤗

Skrevet
Blondiemamma skrev (20 minutter siden):

Ta testen når barnet sover?

🤔 Det kan være en mulighet. Takk for tips! 🤗

• Liker 1
Skrevet
snehvit88 skrev (19 minutter siden):

Må hun teste seg? Vi fikk beskjed om at foreldrene kan teste seg istedet.
Dere kan vel dra innom en teststasjon som kan ta hurtigtest på henne? Jeg hadde aldri klart å gjøre det selv🙈

Siden hun er snufsete så fikk vi beskjed om å ta en test av henne. Hvis vi ikke får det til selv så må vi nok dra til teststasjonen. Er redd for at hun skal bli redd når hun møter de som tester i fullt smittevernutstyr. Ved tidligere tester så har hun såvidt ensett de som har tatt testen fordi hun har vært så syk. 

Skrevet
supermamz skrev (30 minutter siden):

Her nekter 3 åringen så jeg tar den mens han sover. Da merker han ingenting. Våkner ikke engang av at jeg tar den. Så det funker for oss, har ikke lyst at han skal føle seg tvunget når han absolutt ikke vil og husker sikkert når han ble tvingt på testklinikken i fjor... Det var grusomt, fikk beskjed om å rut holde han me vaksinegrepet mens de tok testen...

Er akkurat det jeg er redd for å. At hun skal huske at hun ble tvunget til det. Vurdere sterkt å ta testen mens hun sover. Takk for tipset! 🤗

• Hjerte 2
Skrevet
Vimsepims skrev (23 minutter siden):

Men, det er jo også en vurdering ift må ta test da. Dersom det er korona så betyr det jo bare 4 dager i isolasjon (såfremt siste 24 t er feberfri). Og man er jo hjemme med sykt barn uansett. Isolasjonen var lenger da min kid testet positivt så da utgjorde det liksom en forskjell. Om du eller mannen tester positivt iløpet av et par dager så kan du jo gjøre en ny vurdering da?

Det har jeg ikke tenkt på 🤔 Skal diskutere det med mannen i morgen. Takk for info! 🤗

• Hjerte 1
Skrevet (endret)

Av og til går det ikke med frivillig testing. Da må man faktisk holde ungen fast og kjøre igjennom med testing. Det er det samme når det skal tas blodprøver og diverse andre undersøkelser. Vil ikke barnet, så må det faktisk tvinges uansett hvor "fælt" det er for mamma.

Du kan jo ta barnet med til en teststasjon i stedet.

Endret av Honey Dew
Skrevet

Står vel ganske tydelig at barn ikke MÅ testes lenger.. men vi sleit med vårt barn også, og endte opp med å kjøpe spytt-tester i stedet 👍🏻

Skrevet

FHI skriver at barn ikke skal tvinges, så jeg hadde bare droppet det hvis det blir krig. Nå som smitten er overalt uansett kan det umulig være så krise om et tilfelle eller hundre går under radaren. 

Skrevet (endret)
23 hours ago, H a n n e said:

Vi må teste 3 åringen vår i morgen med en hjemmetest. Hun har blitt testet tidligere ved innleggelse på sykehuset hvor hun har vært veldig dårlig å ikke respondert så veldig på at hun fikk en pinne i nesen. Nå er hun nærkontakt til ett barn som har fått påvist positiv pcr test så vi må teste. Hun er litt snufsete, men ellers i fin form. Hvordan gjør det til en «positiv» opplevelse? Hun kommer til å stritte imot å det frister lite å måtte holde henne fast. Noen tips? Ha en premie klar?

Få henne til å putte pinnen munn og nese på seg selv - lokk med premie.

Går ikke det ,så la det være. Barn skal ikke tvinges til test - dette ifølge rådene til fhi.

Vi får 2-åringen til å spytte litt som vi fanger opp med pinnen og så stikker hun den fort i nesa selv. Langt fra perfekt, men bedre enn ingenting tenker vi. 

Endret av gjest:)
  • Liker 1
Skrevet

Etter at det kom frem at barn under 16 ikke må testes sluttet vi. To voksne klarte ikke ta ordentlig test på Minstemann. (har faktisk ikke tenkt på å ta mens han sover, prøver det med eventuell neste gang) men vi har som sagt ikke testet ved frisk barn. Nå er det jo også bare 4 dager isolasjon. Så tror vi eventuelt bare holder barnet hjemme de dagene. 

Skrevet

Ts her

Vi tok test mens hun sov å det gikk bra. Det va litt nervepirrende, men heldigvis så reagerte hun ikke noe særlig på det. Testen var negativ så da stopper vi med videre testing. Hun har ikke fått andre symptomer enn å være snørete så vi holder henne hjemme noen dager til. 

Tusen takk for gode tips! 🤗

Skrevet

Husk at test i nesa ikke er nok. Test i munnen/innenfor kinnet. Vi testet bare i munn og fikk positiv svar. 

• Liker 1
Skrevet

Her fikk mi på 2 holde testen selv og gjøre det jeg selv gjorde med en q-tips. Ble bare såvidt i munnen på tunga. Testen ble positiv etter bare to minutter. 

• Opprett ny...