Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.nrk.no/sorlandet/no-kan-studentar-fa-straumstipend_-_-hoyrest-ganske-lite-ut-1.15841310

Jeg blir helt matt av all den sutringen og klagingen til enkelte studenter under korona, og nå på strømmen. De har mast om støtte til strøm, og nå som de har mulighet til å søke om det - så er det ikke bra nok? 

Å være student er ikke og skal ikke være noe luksusliv. Jeg har selv vært student (2017-2020), men klagde aldri. Det er bare en fase av livet man lever stramt. Studenter er ikke de som har hatt det verst under pandemien, men de som har ropt høyest. Det er helt utrolig. På tide å komme seg ut av «meg-meg-meg» boblen.

Anonymkode: 52f03...051

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her jeg bor finnes det ikke hybler eller kollektiv, jeg har også barn.  

Du får det til å høres ut som alle studenter er 20 og uten forpliktelser i livet, det stemmer jo faktisk ikke. Alle som studerer her jeg bor betaler minst 8.000 i leie pga mangel på hybler. Da er det ikke mye igjen til mat. 

Når strømmen da kommer på toppen er det selvsagt helt krise og mange må ta opp forbrukslån i min krets. 

Vi har ikke foreldre som kan betale oss ut av kniper.

Husleie har steget vanvittig de siste 2 årene, det samme har priser på mat og strøm . Men har lån og stipend økt i det hele tatt? Nei. 

Anonymkode: 802fc...40c

• Liker 10
Skrevet

Studenter sutrer da veldig lite i forhold til de fleste andre. Hvor mye sutring er det ikke om høye strømpriser i dag? Og sutring fra lærere og sykepleiere. Etc etc

Anonymkode: 80bbe...4d0

• Liker 8
Skrevet

Betalte familien din livsoppholdet? 

Anonymkode: d2b67...086

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Betalte familien din livsoppholdet? 

Under studiene.

Skrevet

Jeg vet ikke om jeg synes studentene har sutret mest .. Jeg ble invitert inn i en fb-gruppe som var i mot de høye strømregningene, og der var det mest middelaldrene mennesker som klaget over prisene. Og jeg måtte bare le, fordi det er mennesker som har det vanskelig på ekte, så kommer disse klagete sutrete menneskene som egentlig kan få det til, hvis de bare kjøper first-price kjøttdeig til 24kr fremfor Gilde til 70kr.

Anonymkode: 2883f...8a4

• Liker 5
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg vet ikke om jeg synes studentene har sutret mest .. Jeg ble invitert inn i en fb-gruppe som var i mot de høye strømregningene, og der var det mest middelaldrene mennesker som klaget over prisene. Og jeg måtte bare le, fordi det er mennesker som har det vanskelig på ekte, så kommer disse klagete sutrete menneskene som egentlig kan få det til, hvis de bare kjøper first-price kjøttdeig til 24kr fremfor Gilde til 70kr.

Anonymkode: 2883f...8a4

Tror dette er mer virkeligheten, ja

Anonymkode: f35b8...624

Skrevet

Jeg kan på en måte se hva du mener, samtidig så kan jeg de andre siden av det også. 

Ble student i høst etter 7-8 år i arbeidslivet (korona gjorde faktisk at jeg valgte å endre retning). Så det å gå fra 15-20.000 i mnd, til 8500 er en stor forskjell. 
Før bodde jeg gratis hjemme og kunne spare ganske mye, nå lever jeg selvfølgelig på en helt annen måte. 

5000,- går det  til husleie om man skal bo nogenlunde sentralt, ergo har man 3500 på andre utgifter. Det er ikke mye. Skal du ha billigere bosted så må du uansett ha busskort, så så da går det opp i opp. Her i byen har transportprisene økt med 140 kr fra 1.feb. Nå er man fort oppi 6500 kr, og står igjen med 2000. Mobil og forsikringer kommer deretter. Så da har man 800-1000 kr på mat? Selv om man bare handler first price så går det ikke rundt.

Mange kunne nok vært smartere med storstipendet, men samtidig så går det fort 2/3000 til skolebøker blant annet. Da er det fort ikke så mye igjen. 

Studiene skal jo være en heltidstilling for de aller fleste, men man må ofte skaffe seg en deltidsjobb for å få det til å gå rundt. Under pandemien har da dette gått veldig utover studenter for de har ikke rett til støtteordninger når det har vært stengt. Det er ganske kritisk når du er avhengig av de ekstra pengene. 

Jeg har selv tatt en runde på hva kan jeg droppe og hva må jeg ha. Det går fortsatt ikke rundt med 8500 samme hvor hardt du prøver å stramme inn. Nå har jeg selv spart opp slik at jeg har ekstra penger, så sånn sett skal ikke jeg klage. Allikvel er dette normalen for flere av mine medstudenter som blant annet kommer rett fra VGS eller andre studier som ikke har hatt mulighet til å spare noe. 

Det er veldig underlig at studielån/stipend skal stå på stedet hvil, mens prisene rundt i samfunnet skal øke ganske kraftig. 

Anonymkode: 7e968...d00

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg mener ikke så mye om strømstøtte i seg selv, men jeg irriterte meg i alle fall over sutrete studentorganisasjoner som liksom skulle representere meg og mine medstudenter i studietiden. Mye av problemet tror jeg er at en læres opp i "rettighetskamp", slik at en alltid har som mål å krafse til seg mest mulig og aldri være fornøyd. Dermed kan en sjelden ta representanter for "organisasjoner" så veldig seriøst offentlig, fordi deres jobb og rolle er å krafse, kreve og klage og aldri være fornøyd eller innrømme noe egen gruppe kan gjøre annerledes. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...