Gå til innhold

Blodsukker!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Etter å ha lest innlegget til Heidipia, så fant jeg ut at jeg har hatt mye av de samme symptomene. Har ei vennine som har diabetes og tenkte jeg bare skulle måle meg for å sjekke. Blodsukkeret var på 11 :overrasket:

Er ikke det litt mye? jeg hadde spist en sjokolade+ drukket litt brus et pare timer før, men ikke spist noe særlig annet. Kan dette gjøre at det blei så høgt som det ble?eller har det ikke noe innvirkning?

Noen som har peil?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det kan ha forhøyet det.

Det jeg hadde gjort:

Ta en test på fastende mage (stå opp, ikke spis/tygg NOE, inklusive tyggegummi og test), er nivået fortsatt høyt; kom deg til legen!

Men om du vil kan det være like greit å få bestilt en time hos lege først som sist, så er du sikker.

Gjest KATTAstrofe
Skrevet

Sjokolade + brus et par timer før måling gir hos friske mennesker ikke en blodsukkerverdi på 11! Du bør komme deg til lege fortest mulig og få målt blodsukkeret der, samt glukose i urinen.

Etter å ha inntatt 75 gram glukose skal blodsukkeret etter 2 timer være under 7,8. Er verdien mellom 7,8-11,1 har du nedsatt glukosetoleranse, er verdien over 11,1 har du sannsynligvis diabetes.

Gjest `karita
Skrevet
Sjokolade + brus et par timer før måling gir hos friske mennesker ikke en blodsukkerverdi på 11! Du bør komme deg til lege fortest mulig og få målt blodsukkeret der, samt glukose i urinen. 

Etter å ha inntatt 75 gram glukose skal blodsukkeret etter 2 timer være under 7,8. Er verdien mellom 7,8-11,1 har du nedsatt glukosetoleranse, er verdien over 11,1 har du sannsynligvis diabetes.

Men er det ikke slik at det ofte stiger om en har spist noe som inneholder mye sukker?

Skrevet
Men er det ikke slik at det ofte stiger om en har spist noe som inneholder mye sukker?

Ja. Et glass appelsinjuice og sikkert også brus gir skyhøye målinger. Du må måle blodsukker på fastende mage. Ikke spis etter klokken 20-21 kvelden før.

Skrevet

Det stiger vel muligens ikke så drastisk, eller holder seg så høyt. Kattastrofe vet nok hva hun snakker om...

Skrevet

Har sjekket litt på nettet og funnet ut at blodsukkeret er på topp en og en halv til to timer etter inntak av mat, så da er det vell sikkert derfor jeg fikk så høy måling.

Sikkert ikke mere å bry seg med da.

Skrevet
Har sjekket litt på nettet og funnet ut at blodsukkeret er på topp en og en halv til to timer etter inntak av mat, så da er det vell sikkert derfor jeg fikk så høy måling.

Sikkert ikke mere å bry seg med da.

Tør du å la være å bry deg hvis du i tillegg har symptomer på at noe er galt? Jeg ville sjekket meg hvis jeg var deg, for ubehandlet diabetes kan ha alvorlige konsekvenser langt utover det å bare være slapp og tørst.

Gjest KATTAstrofe
Skrevet

Jeg syns du skal ta deg en tur til lege jeg. Friske mennesker skal ikke ha blodsukkerverdier på over 7,8 mmol/l etter å ha inntatt 75 gram glukose. Og dette skal da måles to timer etter å ha inntatt sukkeret når verdien er på sitt høyeste.

Diabetes er ingenting å spøke med, ubehandlet er dette faktisk en dødelig sykdom.

Skrevet

"Hva er normalt blodsukker?

I 1998 satte WHO nye verdier for hva som regnes som sukkersyke.

Hos friske, fastende mennesker er blodsukkeret under 7,0 mmol/l (i såkalt plasma). Dersom du har et fastende blodsukker over 7,0 mmol/l har du sukkersyke. Man kan også måle blodsukkeret når man ikke er fastende – en verdi over 11,0 mmol/l vil si at man har diabetes.

Glukosebelastning

Hvis man får verdier mellom 5,5 og 7 mmol/l (for fastende) gjør man en såkalt glukosetoleransetest. Denne testen utføres på legekontoret og er som følger: Man faster fra midnatt og kommer på legekontoret om morgenen. Først blir blodsukkeret ditt målt, deretter får du en drikk (ca 2-3 dl) som inneholder sukker. Etter du har drukket skal du sitte i ro i 2 timer, og deretter blir blodsukkeret ditt målt igjen. Dersom du da har verdier under 11,0 mmol/l har du ikke sukkersyke, men verdier mellom 7,8 og 11,0 mmol/l indikerer nedsatt glukosetoleranse. Hvis blodsukkeret er lavere enn 7,8 mmol/l har du ikke diabetes."

Her har du prosedyre for hvordan de måler det. Les det i rødt særlig. Det er måling etter 2 timer etter inntak av sukkerdrikk.

http://www.lommelegen.no/art/art1588.asp

Skrevet
Etter å ha lest innlegget til Heidipia, så fant jeg ut at jeg har hatt mye av de samme symptomene. Har ei vennine som har diabetes og tenkte jeg bare skulle måle meg for å sjekke. Blodsukkeret var på 11 :overrasket:

Er ikke det litt mye? jeg hadde spist en sjokolade+ drukket litt brus et pare timer før, men ikke spist noe særlig annet. Kan dette gjøre at det blei så høgt som det ble?eller har det ikke noe innvirkning?

Noen som har peil?

Det er altfor høyt. Du har definitivt nedsatt glukosetoleranse og muligens også ren diabetes type to. Forhøyet glukosenivå i blodet fungerer som ren gift for cellene. Jeg antar at du er overvektig (som de fleste med diabetes type 2 er), og den beste medisinen du kan få er å gå ned i vekt. Du du oppsøke lege, dette er ikke noe å ta lett på.

Skrevet
Det er altfor høyt. Du har definitivt nedsatt glukosetoleranse og muligens også ren diabetes type to. Forhøyet glukosenivå i blodet fungerer som ren gift for cellene. Jeg antar at du er overvektig (som de fleste med diabetes type 2 er), og den beste medisinen du kan få er å gå ned i vekt. Du du oppsøke lege, dette er ikke noe å ta lett på.

Jeg er 175 høy og 53kg så jeg er nok laangt ifra overvektig....leste også om det der isted, alle tror det er bare overvektige personer som får diabetes type 2. det er bare tull står det, det er mye annet som spiller inn også, foreksempel kan det være arvelig.'

Skrevet

Men jeg bør nok oppsøke lege imorgen jeg også...

Gjest Heidipia:)ikke innlogget
Skrevet

Såg du siktet til mitt innlegg og skriver du har samme symptomer, jeg skal iallefall sjekke meg etter det alle skrev til meg, skal forøvrig til legen imorgen å måle fastende blodsukker...gruer meg litt :roll:

Skrevet

Å jeg er forøvrig heller ikke det minste lille overvektig. er selv 170cm og veier 54kg.

Skrevet

Jeg skrev "de fleste", ikke "alle". Genetikk spiller en stor rolle, også når symptomene oppdages i forbindelse med overvekt. Å være slank og bli diagnosert med diabetes, betyr som regel at man må bruke medikamenter hele livet, i motsetning til hos mange av de med overvekt, som kan bli mer eller minder "friske" ved å slanke seg.

Skrevet
Jeg er 175 høy og 53kg så jeg er nok laangt ifra overvektig....leste også om det der isted, alle tror det er bare overvektige personer som får diabetes type 2. det er bare tull står det, det er mye annet som spiller inn også, foreksempel kan det være arvelig.'

Kjenner både tynne og tykke mennesker med type 2 diabetes, men vær klar over at det også kan være type 1 diabetes, eller bare en feilmåling hvis det bare ble tatt en test.

Ta kontakt med lege så fort som mulig. Skulle det være type 1, vil blodsukkeret øke raskt til veldig høye verdier som igjen kan være ødeleggende for organer i kroppen.

Gjest KATTAstrofe
Skrevet
Jeg antar at du er overvektig (som de fleste med diabetes type 2 er), og den beste medisinen du kan få er å gå ned i vekt. Du du oppsøke lege, dette er ikke noe å ta lett på.

Det kan like gjerne være DIA type 1, og man trenger IKKE være overvektig for å få Diabetes!

Skrevet

Jeg har selv diabetes, og en måling på 11 er høyt, men det kan faktisk forekomme høyt blodsukker hos mennesker som ikke har diabetes også. Så en måling på 11 vil ikke nødvendigvis si at du har diabetes, men jeg synes du bør ta en tur til legen for å sjekke det.

Da de sjekket om jeg hadde diabetes målte de blodsukkeret mit fastende en morgen (hadde ikke spist siden før 24.00 kvelden før), så ga de meg druesukker blandet ut i vann som jeg måtte drikke. Måtte så sitte på venterommet i to timer (uten noen stor fysisk aktivitet) så målte de blodsukkeret på nytt. Da skulle det være under 7,5 men var hos meg 15.

Hvis du har diabetes og ikke får behandling kan dette føre til nyresvikt, du kan bli blind, hjerteinfarkt og mye mer. Derfor er det verdt en tur til legen.

Lykke til ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...