AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #1 Skrevet 4. februar 2022 Jeg er på et tidspunkt der jeg kjenner at motivasjonen er i ferd med å dale.. Jeg har vært her mange ganger før og faller alltid av vogna på dette tidspunktet. Kjenner meg nervøs for at det skal skje denne gangen også, for det er jo ikke det jeg vil! Jeg vil jo få et sunnere og bedre liv, med bedre helse og bedre selvtillit! Nå er det helg og jeg føler mest for å stupe langt ned i potetgullposen med en film, en flaske vin og brus (ja, sofistikert😆). Neste uke starter et helvete på jobb med overtid og alt for mye stress + alt som skjer til vanlig på hjemmebane. Hva gjør dere når motivasjonen faller? Hvordan finner man tilbake til den uten å miste den helt? Jeg går forresten greit ned i vekt og syns maten fungerer helt greit. Anonymkode: 20538...c6c
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #2 Skrevet 4. februar 2022 Motivasjon er ikke noe som kommer av seg selv. Det kommer når du starter. Behyn å utføre, så kommer motivasjonen Anonymkode: 544a6...816 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #3 Skrevet 4. februar 2022 Jeg faller for fristelsen, men henter meg inn igjen dagen etterpå. Cluet er å ikke la sånne daglige utskeielser føre til at man faller av lasset helt. èn dag betyr lite. Kos deg 🙂 Anonymkode: aeede...27f 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #4 Skrevet 5. februar 2022 Jeg har listet opp alle grunnene til at jeg vil gå ned i vekt. Og de er mange! Å minne meg selv på dem bruker å hjelpe. Som brukeren over skriver, det gjelder å hente seg inn når man snubler, i stedet for å la det gli helt ut. Anonymkode: 63020...0ab
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #5 Skrevet 5. februar 2022 Just-do-it. Ikke tenk. Jeg tok på meg treningsklærne i dag tidlig. Og satt frem skoa og valgte treningsprogram, før frokost (trener 10-20 minutter styrke, så en løpetur ute). Når magen min straks har fått hvile 30 min etter frokost så setter jeg bare i gang. Da har jeg resten av dagen til avslapping, en bedre lunsj, og vin. For alternativet er jo å bruke resten av dagen på å veie for og mot treningsturen, og så føle seg som en taper på kvelden om man ikke kom seg ut. Anonymkode: 7de95...7da 2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #6 Skrevet 5. februar 2022 Viktigst for meg har vært å holde på trening. For jeg syns det er mye lettere å ta riktige valg når jeg har trent. For da føles kroppen så god etterpå, å så lett. Jeg liker den følelsen bedre enn en tung mage full av sukker og masse kcal. Anonymkode: 0b152...8ed 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #7 Skrevet 5. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Viktigst for meg har vært å holde på trening. For jeg syns det er mye lettere å ta riktige valg når jeg har trent. For da føles kroppen så god etterpå, å så lett. Jeg liker den følelsen bedre enn en tung mage full av sukker og masse kcal. Anonymkode: 0b152...8ed Tilbake igjen, ferdig trent, og det føles fantastisk. Jeg er så enig med deg i dette. Jeg blir direkte irritert hver gang jeg leser "mat er kilo, trening er gram". For meg var gode treningvaner helt avgjørende for å lykkes. Som jeg til slutt innså den gangen jeg tok grep: Kjenner jeg en eneste person som både trener regelmessig, og er overvektig? For det første er det lettere å ta de første valgene jeg tok i dag: Havregryn, og et stort glass vann. For jeg vet kroppen ville vær tung og treig på trening om jeg hadde tatt pizzarester fra i går. Nå har jeg en god og lett følelse i kroppen, og det jeg craver er: egg med sopp og spinat. Så pizzarestene blir nok liggende enda en stund. Problemet med å kun gå ned med mat er også det problemet med motivasjon som TS nå beskriver. Det er rett og slett viljestyrken som går tom. For etter dag ut og dag inn der man stadig må kjempe mot tankene om mat, da sprekker man selvfølgelig til slutt. Da er det en mye bedre løsning å velge en løsning som bryter mønstre, får kroppen til å føle seg bedre, og som bryter opp dårlige vaner. Anonymkode: 7de95...7da 1
Danseskjørt Skrevet 5. februar 2022 #8 Skrevet 5. februar 2022 Man vil ALDRI ha motivasjon hele tiden, man må bare gjøre det man skal, akkurat som at man må pusse tenner og vaske klær. Er veldig sjelden jeg er motivert for klesvask og bretting, men gjør det alikevel. Samme med trening.
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #9 Skrevet 5. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tilbake igjen, ferdig trent, og det føles fantastisk. Jeg er så enig med deg i dette. Jeg blir direkte irritert hver gang jeg leser "mat er kilo, trening er gram". For meg var gode treningvaner helt avgjørende for å lykkes. Som jeg til slutt innså den gangen jeg tok grep: Kjenner jeg en eneste person som både trener regelmessig, og er overvektig? For det første er det lettere å ta de første valgene jeg tok i dag: Havregryn, og et stort glass vann. For jeg vet kroppen ville vær tung og treig på trening om jeg hadde tatt pizzarester fra i går. Nå har jeg en god og lett følelse i kroppen, og det jeg craver er: egg med sopp og spinat. Så pizzarestene blir nok liggende enda en stund. Problemet med å kun gå ned med mat er også det problemet med motivasjon som TS nå beskriver. Det er rett og slett viljestyrken som går tom. For etter dag ut og dag inn der man stadig må kjempe mot tankene om mat, da sprekker man selvfølgelig til slutt. Da er det en mye bedre løsning å velge en løsning som bryter mønstre, får kroppen til å føle seg bedre, og som bryter opp dårlige vaner. Anonymkode: 7de95...7da Helt enig med deg. Nettopp kommet hjem etter 1 time og 40 min. på senteret selv. Ja, de sier jo at trening er gram. Jeg forstår at man må endre spisevaner, å kanskje først av alt det om det er et problem. For å gjøre for mange endringer på en gang kan bli tøft. Å selv om man ikke forbrenner all verden av kcal på trening, så burde ikke det bli unnskyldningen for at man ikke trener. Jeg tror også at man tar mye lettere sunne valg om trening blir en del av hverdagen. Ja en tung pizzamage er kjipt å ta med seg på trening 🙈 Å for å ha en god økt så lærer meg seg fort hva som gir kroppen god energi, slik at man går en god flyt på treningen. Samt at det er rom for litt flere utskeielser om man faktisk trener. Å man spiser kanskje færre kcal ved utskeielser da også. Men lett er det absolutt ikke. Men kanskje man skal starte med litt aktivitet først, å ta maten etterhvert 🤷♀️ Anonymkode: 0b152...8ed
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #10 Skrevet 5. februar 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Helt enig med deg. Nettopp kommet hjem etter 1 time og 40 min. på senteret selv. Ja, de sier jo at trening er gram. Jeg forstår at man må endre spisevaner, å kanskje først av alt det om det er et problem. For å gjøre for mange endringer på en gang kan bli tøft. Å selv om man ikke forbrenner all verden av kcal på trening, så burde ikke det bli unnskyldningen for at man ikke trener. Jeg tror også at man tar mye lettere sunne valg om trening blir en del av hverdagen. Ja en tung pizzamage er kjipt å ta med seg på trening 🙈 Å for å ha en god økt så lærer meg seg fort hva som gir kroppen god energi, slik at man går en god flyt på treningen. Samt at det er rom for litt flere utskeielser om man faktisk trener. Å man spiser kanskje færre kcal ved utskeielser da også. Men lett er det absolutt ikke. Men kanskje man skal starte med litt aktivitet først, å ta maten etterhvert 🤷♀️ Anonymkode: 0b152...8ed Mitt problem var tredelt: snoping, for lite bevissthet om kalorier i mat, og manglende aktivitet. Løsningen var i lang tid: diett, eller godtestopp. Gjerne kombinert. Da endte jeg som TS, etter noen uker, selv måneder. Med dette tankekjøret, som uunngåelig endte i en sprekk, og med det var alt bortkastet. Når jeg i stedet bestemte meg for å komme meg på trening tre morgener i uka krevde det egentlig bare "just do it" mentaliteten tre ganger, så var det gjennomført. Og derfra ble faktisk utvidelsen til fem ganger i uka lett. Behovet for å spise sunnere kom som en naturlig følge av at jeg ble flinkere til å føle hva som fikk kroppen til å føle seg lett og fin. Derfra utviklet jeg sakte kunnskap, og gjorde små endringer. Og plutselig var også snope-stopp naturlig. Jeg hørte på "spis deg fri" to-tre år etter at jeg selv hadde knekt koden. Og fikk da en aha-opplevelse i forhold til dette med viljestyrke. Viljestyrke er begrenset, man kan klare det en stund, men å opprettholde denne uke etter uke, det klarer ingen. For meg var tanken på sjokolade konstant, noe som preget dagene mine. Og selv om du har klart å unngå det en time, så kommer neste time, og neste, og neste. Derfor var, for meg, trening et mye bedre utgangspunkt for livsstilsendring. For det krevde egentlig bare viljestyrke i 10 minutter mens jeg tok på klær, og kom meg ut døra. Anonymkode: 7de95...7da
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #11 Skrevet 5. februar 2022 Rutiner er løsningen. For meg er det å ta en løpetur hver dag like naturlig som å pusse tenner og dra på jobb. Anonymkode: 9d7b6...31f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå