AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #1 Skrevet 4. februar 2022 God kveld. Har funnet ut at jeg er gravid, ikke planlagt i det hele tatt da jeg ville ned i vekt før jeg skulle bli gravid. Har høy bmi og slitt med det hele livet dessverre.. Men nå har jeg satt foten ned og skal ta grep, men så like etter får jeg 2 streker på testen... Er så usikker for hva man bør gjøre. Burde jeg ta abort pga bmien og komme meg ned i vekt først. Er høy bmi stor nok grunn til å skal ta en abort? Leser jo om så mye forskjellig på nett, man får ikke føde normalt, risko for alt mulig og frekke og stygge kommentarer fra helsevesnet man møternfor de tror man er stokke dum.. Kjenner ingen plass at jeg har lyst til å ha det slik i 9 mnd frem i tid og skal føle meg som verdens værste. Jeg er fult klar over at jeg er tjukk og at det ikke er bra og skammer meg over det.. Noen andre her som har hatt høy bmi og blitt gravid? Anonymkode: 4c3d3...119
Lilletrille79 Skrevet 4. februar 2022 #2 Skrevet 4. februar 2022 Gratulerer så mye🥰kan du ikke bare tenke at du skal spise sunt fremover? Ikke slanke deg, bare leve slik at både du og baby får det bra. Gå turer, spise masse frukt og grønt, fiber fisk og alt som er viktig å få i seg ❤️Ønsker deg uansett lykke til😀 2 4
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #3 Skrevet 4. februar 2022 Kan love deg at det er mange med høyere bmi enn deg som har blitt gravide og som har hatt fine og ukompliserte svangerskap. Gratulerer så mye. Håper du kan glede deg over det fantastiske og ikke la vekten overskygge det faktum at du er på vei til å oppleve livets store mirakel 😍😊 Bare det faktum at du har blitt gravid i det hele tatt viser jo at du har god helse. og du, slemme jordmødre og leger er nok unntak. Og skulle du være uheldig å møte på en slik, så hev deg over det og bytt. Det er de som er idiotene i så fall. You go!! Anonymkode: 8f837...dc3 3 2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #4 Skrevet 5. februar 2022 Ts her. Støtter de to innleggene over. Jeg spiser sunt og bruker dette som en perfekt anledning til å endre livsstil. Koser meg med masse sunn mat, og har så langt gått ned tre kg (lege og jordmor har sagt det ikke er farlig i mitt tilfelle) Har en god opplevelse med hvordan jeg har blitt møtt av helsevesenet. Har ikke opplevd fordommer eller følt meg dømt på noen som helst måte. Jeg har tatt opp BMIen min selv, og jeg tror det er lurt å ikke ta det opp i verste mening og gå rett i forsvar dersom leger eller jordmødre skulle ta det opp. Jeg tenker iallefall at som så at de aller fleste mennesker ønsker hverandre vel. Anonymkode: 27271...141 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #5 Skrevet 5. februar 2022 Jeg er gravid med høyere bmi enn deg. Har også hørt masse skrekkhistorier om hvor dårlig behandling overvektige gravide får med stygge kommentarer av helsepersonell, men har aldri vært borti det selv. Jeg gikk opp litt de første månedene, og fikk faktisk kommentarer på at jeg var flink! De siste ukene har jeg hatt en litt større økning, og da sier de selvfølgelig ifra om at jeg må ta vare på meg selv og babyen med sunnere mat de siste ukene. Det er en kommentar de med vanlig bmi ville fått også, og ikke noe jeg tar som hets mot tykke mennesker. Du får lov å føde helt normalt, men de anbefaler sterkt å sette epidural, siden det er en økt risiko for komplikasjoner. Ingen kan tvinge deg til noe som helst, men min tanke er at de vet best☺️ Og husk å ikke gå aktiv inn for å slanke deg de neste månedene, det er ikke bra for babyen. Lykke til🥰 Anonymkode: d1c9a...cd5
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #6 Skrevet 5. februar 2022 Bruker du Instagram? Finnes noen kontoer der om dette temaet, f.eks fat.and.pregnant, fatpositivefertility, healthyhighriskpregnancy. (Fra hukommelsen, kan hende stavingen er litt annerledes). Anonymkode: f6477...7d8
Hengebuksvinet Skrevet 5. februar 2022 #7 Skrevet 5. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ts her. Støtter de to innleggene over. Jeg spiser sunt og bruker dette som en perfekt anledning til å endre livsstil. Koser meg med masse sunn mat, og har så langt gått ned tre kg (lege og jordmor har sagt det ikke er farlig i mitt tilfelle) Har en god opplevelse med hvordan jeg har blitt møtt av helsevesenet. Har ikke opplevd fordommer eller følt meg dømt på noen som helst måte. Jeg har tatt opp BMIen min selv, og jeg tror det er lurt å ikke ta det opp i verste mening og gå rett i forsvar dersom leger eller jordmødre skulle ta det opp. Jeg tenker iallefall at som så at de aller fleste mennesker ønsker hverandre vel. Anonymkode: 27271...141 Jeg er ikke ekspert, men enig med dem over. Største problemet er vel å faktisk bli gravid, med denne bmi'en? Viktig å spise sunt, men aller viktigst å kutte hardt i sukker. Så både du og barnet får et jevnt blodsukker.
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #8 Skrevet 5. februar 2022 Viss dette barnet egentlig er ønsket, så er absolutt ikke BMI et godt argument for abort! Tenk for en gave - du har klart å bli gravid på tross av! 🤩 Skjønner du er engstelig mtp risiko og kommentarer. Klarer du å lufte denne risikoen med legen din? Nå er det vel noen uker til du skal ha første kontroll, men du kan evt ta en e-konsultasjon i forkant. (Det er den letteste måten å få kommunisert med legen uten å gå via helsesekretærer og ventetid..). Bare skrive at du er gravid, og uroer deg veldig for dette med risiko ift vekt, og om det faktisk er slik at du burde avbryte svangerskapet av den grunn (bare for å erkjenne og vise at dette faktisk er tanker du har). At du er redd for å bli møtt med negative holdninger i løpet av et evt svangerskap, at du er veldig klar over ulempene og egentlig ønsker hjelp til hvordan dette evt kan gjennomføres på best mulig måte. Da har legen et helt annet utgangspunkt for å hjelpe deg på første kontroll. Han er klar over på forhånd hvordan du føler rundt det - og du trenger ikke uroe seg for utenksomme kommentarer. Kanskje får du til og med komme inn til en samtaletime tidligere? Anonymkode: 525ae...b1a 3
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #9 Skrevet 5. februar 2022 Det går sikkert fint. Jeg vet ikke hvor overvektig du er med en bmi på over 40…. Trenger det være mye? Du kan være rundt 100kg og da kan en graviditet gå helt fint. Jeg har hørt at det ikke er bra å gå ned mye under en graviditet, siden man også mister mye giftstoffer og dette kan overføres til barnet…. Men dette har jordmoren mer koll på en meg, så snakk med henne. Anonymkode: 130ef...e27
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #10 Skrevet 5. februar 2022 Jeg hadde lik BMI som deg da jeg ble gravid i fjor. Det ble nevnt av lege og jordmor, men kun som en konstatering og ikke «kjeft», dømming eller hets på noen måte. Mer sånn «BMI’en er høy og derfor vil du få noen ekstra kontroller framover. Ta vare på deg selv og barnet og ta gode valg framover», og det var det. Hadde et veldig fint og lett svangerskap (minus plaget med litt kvalme hele veien), og fødte uten annen smertelindring enn varme omslag. Anonymkode: 40f6f...c1d
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #11 Skrevet 5. februar 2022 Hadde høy bmi da jeg gikk gravid sist. Det gikk veldig fint - møtte ingen frekke leger, sykepleiere eller jordmødre, ingen ufine kommentarer og fikk ekstra oppfølgning med ultralyd en gang i måneden, og hver andre uke etter uke 32. Fin glukosebelastning, så jeg hadde heller aldri sv.diabetes. Du får føde vaginalt også som tjukk, men helsepersonell vil helst sette inn tilgangen til epidural fordi risikoen for keisersnitt er litt større som tjukk enn som tynn. Det er heller ikke sånn at de tvinger deg til å bruke epidural. Fødte ei frisk og fin jente i uke 39+3, på litt over 3 kilo 🥰 Det eneste jeg merka godt var at svangerskapet var tyngre denne gangen, og det er jo ikke så rart - jeg veide 20 kilo mer nå enn da jeg gikk gravid første gang. Anonymkode: 7e477...8d5
Chantielle Skrevet 5. februar 2022 #12 Skrevet 5. februar 2022 Ryddet for avsporinger,samt svar. Chantielle mod.
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #13 Skrevet 5. februar 2022 Gratulerer med graviditeten! Jeg hadde 36 i bmi da jeg ble gravid med førstemann. Visste at høy BMI ikke er bra, og jeg var livredd for at babyen skulle få plager. Jeg endte opp med å spiser supersunt, dvs. masse, masse grønnsaker og bær, rent kjøtt, null godis/potetgull/kaker/søtt pålegg o.l., kun kjempegrove kornprodukter, reduserte karbohydratinntaket litt (fullkornspasta, fullkornsris, brød o.l.), og spiste i stedet mer grønnsaker. Ratatouille ble en favoritt fordi det var raskt, enkelt, godt og enkelt å krydre med masse timian og oregano. Jeg var frisk i svangerskapet, ingen komplikasjoner, ingen svangerskapsdiabetes eller svangeskapsforgiftning, gikk ikke opp i vekt før de siste ukene (mye vann i kroppen). Ble satt i gang 8 dager etter termin pga. overtid kombinert med høy bmi. Jeg trenger mye hjelp for å komme i gang, drypp og fikk epidural, men fikk ikke tilbud om epidural før jeg selv ba om det. Ut kom en flott, frisk gutt på 3,7 kg. Helsepersonellet behandlet meg alltid bra. Fikk ingen stikkende kommentarer (trodde jeg ville få det), men de konstanterte med omsorg at jeg ville få tilbud om mer oppfølging og kontroller på sykehuset pga. høy bmi. En av overlegene som tok vekstkontrollen på sykehuset fortalte at de aller, aller fleste kvinner med veldig høy BMI har ukompliserte svangerskap, og at kontrollene var der for å fange opp de få der det ikke gikk så bra. Om du ønsker deg barn, synes jeg ikke du skal la høy bmi hindre deg. Men det er sikkert lurt å legge om kostholdet og/eller livsstilen litt av hensyn til babyen. ❤ Anonymkode: b1f60...93c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå