Gå til innhold

Forslag tema masteroppgave psykisk helse og rus?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skak skrive master i psykisk helse innenfor rus og avhengighet. Noen forslag til tema?? 

Anonymkode: 6259a...632

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Rusavhenighet og psykiske lidelser. 

Hvordan misbruket påvirker lidelsene/psyken, og hvorfor de med lidelser ofte tyr til rus. Noe i den duren :)

Endret av Rosatoast
Skrevet

Hva vil du jobbe med senere?

Jeg ville nok ha skrevet om pårørendeperspektivet, eller noe om tvangslovgivningen.

Anonymkode: 5cd6c...ee1

Skrevet

Hva med å intervjue noen personer med rus og psykisk lidelse om rusens positive sider? For å få innsikt i hvorfor man ruser seg? 

Anonymkode: 95bfc...d74

Skrevet

Jeg synes også pårørendeperspektivet er interessant. Å intervjue rusmisbrukere ser jeg for meg kan være vanskelig etisk sett? 

En kvantitativ undersøkelse som så på hvor stor andel av folk med psykiske problemer som ruser seg som har prøvd andre alternativer enn rus for å bli bedre og eventuelt hva kunne også vært interessant. Jeg har en hypotese om at folk ikke får hjelp. 

Det kunne også vært interessant å høre hvordan mennesker med rusproblematikk opplever møtet med helsevesenet. Må de skjule rusmisbruket? Kan de snakke åpent om det? Brukes rusen som årsaksforklaring på problemene? Osv. 

Anonymkode: 7554e...6f0

Skrevet

Er det ikke noen pågående forskningsprosjekter på temaet der du studerer? Da kan du kanskje få en problemstilling ut i fra det.

Anonymkode: 8322c...ce7

Skrevet

Jeg ville skrevet oppgave om enten 12-trinnsbehandling og hvorfor den er så omdiskutert, om det er etisk rett, hvordan det fungerer eller om hvordan det er å jobbe som erfaringsmedarbeider etter endt rusbehandling. Syntes sistnevnte er spennende fordi jeg lurer på hvor sunt det egentlig er å jobbe med rus etter å ha blitt rusfri. Hvor mange får tilbakefall? Er det positivt? Hjelper det mot tilbakefall?

Anonymkode: 2ada5...dfa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...