AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #1 Skrevet 4. februar 2022 Jeg føler samboer er litt egoistisk. Jeg er gravid og begge har vært på jobb fra 07.30 idag. Jeg var hjemme kl 16.00 og han kl 17.00. Jeg jobber turnus og har ikke full stilling, de dagene jeg er hjemme gjør jeg alt av husarbeid og lager mat og det er greit. Men de dagene jeg har vært på jobb mener han at jeg også skal lage middagen. Jeg var også rett etter jobb hos legen fordi jeg hadde en skremmende opplevelse på jobb der en pasient slo meg ganske hardt i magen, og var derfor på UL for å se at alt gikk bra. Når jeg kom hjem var jeg sliten. MEN jeg hadde tenkt vi skulle lage maten sammen, og da jeg sa det så sa han at han synes ikke det fordi han skulle sitte med skole ( han videreutdanner seg ). Ingen fast undervisning i dag, men å jobbe med oppgaver selv. Jeg synes likevel at det er dårlig av han å la meg stå på kjøkkenet gravid, sliten og litt ensom. Han kunne hjulpet meg med maten og sittet med skole etterpå. Jeg har ikke laget noe drama rundt dette altså, men jeg lurer litt på om dette er noe andre hadde følt på også? Anonymkode: 460a1...1bf 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #2 Skrevet 4. februar 2022 Er det bare i dag det er sånn, eller er det ofte? Er det bare idag ville jeg latt det gå. Sa du tydelig at du var sliten? Kunne dere hatt noe lettvint til middag om ingen var gira på å lage mat? Vær litt rause med hverandre. Dere er snart en liten familie. Anonymkode: d60eb...58d 11
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #4 Skrevet 4. februar 2022 Var dette et engangstilfelle eller skjer dette ofte? Anonymkode: dd8f5...c4b 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #5 Skrevet 4. februar 2022 Du var hjemme en time før han og han skal i tillegg jobbe med skole. Jeg tenker atcfu kunne ha laget noe enkelt eller helt enkelt erklært at varm mat utgår i dag og at han må fikse seg noen brødskiver selv. Hvis han får jobbet med studier når han kommer hjem, så kan dere jo være sammen resten av kvelden. Anonymkode: c21b9...ff4 3
Eryn Skrevet 4. februar 2022 #6 Skrevet 4. februar 2022 Da hadde jeg sagt at han bare kunne tatt seg en brødskive. Snakk om egoist! Hvis du lager middag de dagene du er hjemme, så er det vel ingen automatikk i at du også skal lage midddag når dere begge jobber? Jeg synes dere kan sette opp en fordeling her, hvor han også selvsagt lager middag noen dager. Nekter han, vel, da hadde jeg også nektet, og så får han ordne sin egen mat. 14
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #7 Skrevet 4. februar 2022 Vel, jeg er 50 % sykemeldt, og samboer lager det meste av middag her fordi jeg er mye dårlig... Han gjør det på eget initiativ. Anonymkode: e39de...ffb
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #8 Skrevet 4. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg føler samboer er litt egoistisk. Jeg er gravid og begge har vært på jobb fra 07.30 idag. Jeg var hjemme kl 16.00 og han kl 17.00. Jeg jobber turnus og har ikke full stilling, de dagene jeg er hjemme gjør jeg alt av husarbeid og lager mat og det er greit. Men de dagene jeg har vært på jobb mener han at jeg også skal lage middagen. Jeg var også rett etter jobb hos legen fordi jeg hadde en skremmende opplevelse på jobb der en pasient slo meg ganske hardt i magen, og var derfor på UL for å se at alt gikk bra. Når jeg kom hjem var jeg sliten. MEN jeg hadde tenkt vi skulle lage maten sammen, og da jeg sa det så sa han at han synes ikke det fordi han skulle sitte med skole ( han videreutdanner seg ). Ingen fast undervisning i dag, men å jobbe med oppgaver selv. Jeg synes likevel at det er dårlig av han å la meg stå på kjøkkenet gravid, sliten og litt ensom. Han kunne hjulpet meg med maten og sittet med skole etterpå. Jeg har ikke laget noe drama rundt dette altså, men jeg lurer litt på om dette er noe andre hadde følt på også? Anonymkode: 460a1...1bf Men må du lage mat da? Må dere alltid ha middag? Jeg tenker at han er en voksen mann, så vil han absolutt ha middag, så klarer han å lage den selv. Hvis jeg er for sliten en dag til å lage middag, så gjør jeg ikke det heller. Da sier jeg det rett som det er at i kveld blir det bare noen brødskiver når jeg selv er sulten, eller hvis han vil han middag så kan han lage det. Av og til så gjør han det og av og til så blir det bare brødskiver på oss begge eller så tar vi bare en sjapp grandis den dagen. Vi lager ikke noe sak ut av at en av oss absolutt må lage middag, for sånn er det ikke. Anonymkode: c1575...77e 1 3
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #9 Skrevet 4. februar 2022 Hadde jeg blitt slått så hardt i magen at jeg måtte ta en ul, så hadde mannen min dratt fra jobben asap. Han hadde laget middag, plassert meg i sofaen og han hadde funnet yndlingsserien min. Og spurt mange ganger hvordan det går. Mannen min sluntrer gjerne unna middagslaging så han er ikke aømtid perfekt liksom. Men slag i gravid mage? Da kommer papa bear frem og skal passe på. Anonymkode: 3924e...6a3 33 10 4
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #10 Skrevet 4. februar 2022 At du var ENSOM på kjøkkenet er jo bare drama. Ellers er det en fin regel: Ingen vil lage middag, nei da blir det pizza eller brødskiver. Ikke verre enn det. Folk som bor alene sulter jo ikke ihjel. Anonymkode: 1e622...df2 11
AprilLudgate Skrevet 4. februar 2022 #11 Skrevet 4. februar 2022 (endret) Så…. Du blir slått i magen på jobb som gravid - spør om felles middagslaging og han setter seg for å lese pensum? Jeg hadde blitt sint og lei meg ja, veldig. Ikke for middagen per se, men for en så rævva behandling generelt. Han burde vist deg omsorg og tatt ekstra vare på deg. Vært på ja-siden. Jeg tenker nå er et fint tidspunkt å ta opp forventninger. Om det var engsngshendelse kan han jo ha misforstått dette med slaget i magen og at du spurte av en grunn. Han kan ha oppfattet det som et sosialt forslag type «snakke litt og tilfeldigvis lage middag». Men, det ville jeg ønsket klarhet i. Det blir vanskelig å få diskutert med en hylende baby på n’ te timen og døgnet. Ser du var på UL i tillegg….et oppegående menneske hadde dratt fra jobb med mindre det var komplett klin umulig. Hva om det ikke gikk bra? Skulle du ligget der alene og bare «du, babyen har store skader og her må fødsel igangsettes». Men altså- nå vet ikke jeg hva og hvordan du formidlet dette til ham. Endret 4. februar 2022 av Fløff 10
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #12 Skrevet 4. februar 2022 Jobber han fullt og videreutdanner seg ved siden av, eller jobber han ikke hver dag? Det er litt relevant her. Det er sent å komme hjem kl.17 fem dager i uken og i tillegg være nødt til å presse inn skole. Jeg vet også godt hvor slitsomt og utmattende det kan være å være gravid og jobbe. Jeg tenker egentlig begge to trengte pause/avlastning. Når vi har slike perioder, så lager vi ikke middag, rett og slett. Vi tar oss brødskiver, varmer noe ostesmørbrød eller steker frossen-pizza, som vi alltid har liggende, nettopp til slike dager. Man kan fryse ned hjemmelaget mat og bruke på slike dager også. En lifehack er altså å alltid ha mat tilgjengelig som man kan varme fort. Hermetisert lapskaus og slikt kan også brukes. Anonymkode: 8f210...d12 3
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #13 Skrevet 4. februar 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Du var hjemme en time før han og han skal i tillegg jobbe med skole. Jeg tenker atcfu kunne ha laget noe enkelt eller helt enkelt erklært at varm mat utgår i dag og at han må fikse seg noen brødskiver selv. Hvis han får jobbet med studier når han kommer hjem, så kan dere jo være sammen resten av kvelden. Anonymkode: c21b9...ff4 Etter at hun har blitt slått i magen når hun er gravid? Anonymkode: 3924e...6a3 11
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #14 Skrevet 4. februar 2022 Du burde ta en prat med han, snakke om forventninger i hjemmet og i samboerskapet. Dumt at dere tydeligvis, som mange andre - ikke klarer å kommunisere, samt avklare slike ting før man setter barn til verden. Anonymkode: 37b8f...73d 2
Eryn Skrevet 4. februar 2022 #15 Skrevet 4. februar 2022 Han setter tydelig egne behov først, og det er sårende ja, spesielt på en dag hvor du opplevde noe alvorlig. Det er kjempedårlig gjort. Snakk med han om arbeidsfordeling når babyen kommer. 3
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #16 Skrevet 4. februar 2022 Jeg skjønner godt at du er lei deg. Ikke spesifikt pga middagslaging men pga mangel på omsorg. Anonymkode: 70593...fe0 6
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #17 Skrevet 4. februar 2022 Her var det flere ting å diskutere som delvis overlapper. Hvis du var sliten synes jeg ikke du skulle lagd middagen. Du kunne slengt deg på sofaen og sagt «Sliten! Legeundersøkelse!». Etterpå kunne dere enten spist brødskiver, bestilt takeaway (min favoritt) eller mannen kunne lagd middagen. Når du lager middag fordi mannen ikke vil gjøre det blir du mer offer enn du trenger. Jeg synes han viser lite omsorg for deg. Både at han ikke støtter deg ekstra når du har hatt en skremmende hendelse på jobb, og at han forventer du skal lage mat alle dagene. Det er ikke tydelig av det du skriver om han skjønte hvordan dagen din hadde vært, og heller ikke hvordan arbeidsfordelingen er ellers. Men det kan virke som om dere generelt trenger å kommunisere bedre. Og at det er lurt om dete øver nå før babyen kommer. Jeg har en følelse på at du bør bli bedre til å kjenne grensene dine, og formidle at de er der til mannen din. Anonymkode: ab76c...3bb 4 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #18 Skrevet 4. februar 2022 Dere skulle ikke kranglet om hvem som skulle laget middag. Ingen av dere orket / hadde tid til å lage middag. Det er helt ok å slenge på en frossenpizza eller fjordland, eller kjøpe med seg noe takeaway på veien hjem. Dere kan også bli flinkere til å lage større middager og ha restemiddager, nå som dere skal bli foreldre og må venne dere til travle hverdager hvor dere skal være 3 steder på samme tid. Anonymkode: 18e3b...dcf 2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #19 Skrevet 5. februar 2022 Oi. Her må det komme mer kommunikasjon på bordet før barnet kommer. jeg er gravid i uke 38 å her gjør samboer Så å si alt uten at jeg tenger å spørre og uten at han egentlig trenger å gjør alt. Anonymkode: 2b57e...3b0 2 2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #20 Skrevet 5. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Oi. Her må det komme mer kommunikasjon på bordet før barnet kommer. jeg er gravid i uke 38 å her gjør samboer Så å si alt uten at jeg tenger å spørre og uten at han egentlig trenger å gjør alt. Anonymkode: 2b57e...3b0 Det er slettes ikke normalen kjære deg. Håper du vet hvor heldig du er. Anonymkode: 22756...374 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå