Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Av ulike grunner fikk vi en skjev start på ammingen og babyen har blitt delammet fra fødsel og frem til nå 8 uker gammel. Er det håp om å klare å fullamme, eller har det toget kjørt? Noen som har klart det eller som har tips til hvordan?

Anonymkode: 941a7...dab

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg gjorde det, bare sørg for gradvis opptrapping :) 

Anonymkode: a3f6e...d55

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg klarte ikke det, men prøvde men klarte ikke å få nok melk dessverre :(

Anonymkode: aac13...ba2

• Hjerte 1
Skrevet

Det er ikke alle som produserer nok melk fra naturens side. Men om du vil prøve, så er det viktig å trappe opp gradvis. Legg barnet til brystet så ofte du kan, la det stimulere produksjonen. Merk at du kan bli ganske sår av dette om du ikke er vant til det. Man får kjøpt salve på apoteket med ullfett i, som lindrer.

Jo mer du ammer, jo mer vil kroppen din produsere av morsmelk, hvis du gir den litt tid til å møte den økte etterspørselen. 

Anonymkode: b4958...5a1

• Nyttig 2
Skrevet

Vi måtte supplere med mme til å begynne med siden melkeproduksjonen kom sent i gang. 

Vi brukte hjelpebryst, slik at baby kunne stimulere melleproduksjonen og få melk samtidig. Vi ventet med å legge til slangen til puppen begynte å bli tom, for å være sikker på at den ble helt tom.

Etter amming pumpet jeg, med elektrisk pumpe. Det som kom ut ble brukt i hjelpebrystet neste måltid, og så fylte vi på med mme så baby ble mett.

Ellers hadde vi mest mulig hud mot hud. Om natten samsov vi, jeg med var overkropp og baby i bare bleie. Om dagen hadde jeg ofte på en omslagstopp, så baby kunne ligge j bare bleie rett på brystet. Mannen var hjemme og kunne oppvarte oss, så jeg fikk ro og tid til å få i gang melkeproduksjon. Han fikk ansvar for å ordne alt utstyr og ekstra til måltidene, slik at jeg bare kunne slappe av med baby.

Anonymkode: 4fc21...55e

• Nyttig 1
Skrevet

Ja❤️ Jeg sluttet vel da hun var 7-8 uker selv. Det jeg gjorde var å rett og slett ikke gi mme så ofte som jeg fikk beskjed om på helsestasjonen. Hun fikk 1-2 ganger pr dag, men da de ville øke til 3-4 ganger pr dag droppet jeg det rett og slett fordi jeg visste det ville føre til at jeg ammet mindre.  Det ble jo også helt slutt på nattamming med mme noe som er viktig for melkeproduksjonen.

I tillegg til dette ammet jeg så mye babyen ville + at jeg la henne til selv uten at hun ba om det noen ganger. Når hun sov lenge pumpet jeg meg og gav henne på flaske istedenfor eller i tillegg til mme. Plutselig hadde hun lagt på seg mye på en uke, og jeg fikk gå over til å fullamme! ❤️ Hun ble veid ofte i 3-4 uker etter dette, og så var det greit. :)

Anonymkode: a32dd...e21

Skrevet

Få deg hjelp av en ammeveileder, vi hadde en her hjemme sist uke og det reddet nok ammingen vår 🥺 Her var det sugetaket som måtte justeres, det så hun med en gang og da ble smertene borte og babyen ble fornøyd etter amming. Den helgen etter  kuttet vi ut mme helt. Stor milepæl for meg ☺️

Anonymkode: 6daf9...8f1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...