Gå til innhold

Tilbakeføring til bank-konto fra fondskonto kostet dyrt !

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Banken har i lang tid  tilrådd fondsparing til fordel for banksparing , og valgte å inngå   avtale m/ banken  om opprettelse av fondkonto,og overføring kr1000 000, og en  mill blei etterhvert  til  kr 993.000,-,  Fant ut at eg ønsket å tilbakeføre kr. 900. 000 med sikte på annen alternativ sparing, men lyktes ikkje med å føre tilbake mer er kr. 890.000. Lot restbeholdning  kr. 93. 000  fortsatt  stå vedlag på fondet.

Etter omlag en uke viste saldoen  kr. 890. 000 tilbake på konto, og gebyrer på  kr. 10 000  forsvunnet i adm. kostnader forduftet på returen 

Med andre ord:   (kurstap v/ på overføringsdato kr. 993 000)  -kr. 7000 + kr 10 000= 17 000 forduftet i løpet av bare noen mnd.  

Noen som kan forklare ?  

Endret av Skybe
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Skybe skrev (28 minutter siden):

Banken har i lang tid  tilrådd fondsparing til fordel for banksparing , og valgte å inngå   avtale m/ banken  om opprettelse av fondkonto,og overføring kr1000 000, og en  mill blei etterhvert  til  kr 993.000,-,  Fant ut at eg ønsket å tilbakeføre kr. 900. 000 med sikte på annen alternativ sparing, men lyktes ikkje med å føre tilbake mer er kr. 980.000. Lot restbeholdning  kr. 93. 000  fortsatt restbeholningen stå vedlag på fondet.

Etter omlag en uke viste saldone  kr. 980. 000 tilbake på konto, men stiller meg undrende til at kr. 10 000 har forsvunnet på returen. 

Med andre ord:   (kurstap v/ på overføringsdato kr. 993 000)  -kr. 7000 + kr 10 000= 17 000 forduftet i løpet av bare noen mnd.  

Noen som kan forklare ?  

Kan du forenkle dette hvor overførte du fra og til?

Hvem trekk pengen.

Anonymkode: 7fd48...3e9

Skrevet

Skatt og avgift sikkert.

Anonymkode: 49798...8cb

Skrevet

Noen grunn til at du ikke har fått med deg at fondssparing er langtidssparing?

• Liker 12
Skrevet

Fu ville føre tilbake 900.000 og fikk 980.000? Da har du vel ikke tapt noe?

Anonymkode: ad2b7...519

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Fu ville føre tilbake 900.000 og fikk 980.000? Da har du vel ikke tapt noe?

Anonymkode: ad2b7...519

Skulle stått 890 000

Skrevet

Noen fondsparinger er forpliktende til en minimumstid  og om ikke du har pengene der lenge nok får du et gebyr. Det kan ha skjedd. Og fond svinger i kurs. Det kan også tilkomme skatt når du overfører til egen konto. 

Anonymkode: 191ba...df9

• Liker 2
Skrevet
nomore82 skrev (7 minutter siden):

Noen grunn til at du ikke har fått med deg at fondssparing er langtidssparing?

Og derfor skal ein straffes !

Skrevet

Noen fond tar prosentsats ved salg av fondsandeler. Men hvor lenge har du hatt pengene stående? Tok du de virkelig ut med 100 000 i tap? Eller har du hatt 900 000 i fortjeneste?

Anonymkode: c2a19...834

• Liker 2
Skrevet
Skybe skrev (4 minutter siden):

Du straffes ikke.

• Liker 5
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Noen fondsparinger er forpliktende til en minimumstid  og om ikke du har pengene der lenge nok får du et gebyr. Det kan ha skjedd. Og fond svinger i kurs. Det kan også tilkomme skatt når du overfører til egen konto. 

Ja, har fått med meg  at fond svinger like fort som veret. 

- Har ein misstanke om at her er det snakk om en skjult agenda / gebyrer som ikkje blei nevnt da avtalen vart inngått. Kursfallet utgjorde vel kr. 7000, - og ikkje kr. 17 000.  

Vart heller ikkje gjitt oplysninger om at fondsparingen var en forpliktende minimumstid.

Planen var trekke tilbake kr. 900 000,  og la  restverdi ifølge kurs  kr.93 000  vera tilbakeføring v /sjølvbetjening blei ikkje  kr 900 000 , men kr . 890 000.   

Endret av Skybe
Skrevet

Når du sparer i fond vet du aldri helt til hvilken kurs du kjøper og selger fordi det tar tid å gjennomføre handelen.

En annen ting er at du ikke bør ta imot økonomiske råd bra banken uten å sjekke disse ut på egenhånd. Banken lever av å selge tjenester og de er mer opptatt av å tjene penger selv enn å anbefale det som er mest lønnsomt for deg.

Anonymkode: 33a7f...aac

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Når du sparer i fond vet du aldri helt til hvilken kurs du kjøper og selger fordi det tar tid å gjennomføre handelen.

En annen ting er at du ikke bør ta imot økonomiske råd bra banken uten å sjekke disse ut på egenhånd. Banken lever av å selge tjenester og de er mer opptatt av å tjene penger selv enn å anbefale det som er mest lønnsomt for deg.

Anonymkode: 33a7f...aac

Ja, er innforstått med at sparer  ein fond så svinger kursen, og den går frem ved  å sjekke fondkonten. 

Banken er lever av å selge sine tjenester, og er ein ikkje oppdatert på fond /akjse  "selvhjelp"  så er det truleg eit dårleg alternativ å overlate slikt  til bankfuksjoneren. 

Vel, eg får  ta meg en tur i banken å få stadfestet kva som ligg til grunn for dette. Dersom det var snakk om en minimumstid  / kontraktstid  burde det vert opplyst om det, og mangelfult opplysninger blir sett på som  eit tillitsbrudd.  

Skrevet

Dette er jo oppskrifta på hvordan man IKKE skal gjøre det..........

Anonymkode: 81fde...d49

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Btw sikker på at det er adminutgifter og ikke bare fallende kurs på faktisk salgstidspunkt som er saken? Det tar opp til en uke å selge ut alle aksjene i fondet, det du trykker selg på trenger ikke være prisen du selger for. 

Anonymkode: 81fde...d49

• Liker 1
Skrevet
Skybe skrev (41 minutter siden):

Du straffes ikke, du har inngått en avtale.

Anonymkode: d771f...2f6

• Liker 4
Skrevet

Tipper at fondskursen har endret seg fra du ba om salg til det faktisk ble solgt. Kjipt for deg, men muligheten for at ting kan gå opp og ned er del av det å være i fond. Aksepterer eller skjønner du ikke dette bør du holde deg til risikofri sparing, som sparekonto. 

Anonymkode: 716f0...a5e

• Liker 2
Skrevet

Jeg tapte også penger på fond i 2021. HELE 2021 rødt. Det var bare i januar 2021 det gikk opp med ti tusen, så nedover resten av året. Men jeg hadde 200 000 eller noe, bare. Jeg tapte mye på aksjer jeg da. på XXL. ellers ser jeg at mine fond også er i minus nå. Så de har gått dårlig i 2021.

Anonymkode: 79d82...492

Skrevet

Jeg er ganske sikker på at banken din aldri har anbefalt investeringer i fond for kortvarig sparing... Absolutt alle steder jeg har sett, så er det helt motsatt, de fraråder fondssparing med så kort sparehorisont som du har hatt.

Men noen banker har administrasjonsgebyrer og salgsomkostninger, pluss at kursen stadig endrer seg.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er ikke HI, men banken vil vel aldri foreta et skattetrekk? 

Anonymkode: 9651f...fec

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...