Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gjør dere det? Jeg prøver å legge alt sånn til etter jobb. Men min kollega tror jeg planlegger å gjøre det i arbeidstiden. På fredager slutter vi kl 14. I høst måtte han skifte dekk på bilen kl 12 på en Fredag. I dag måtte han skifte frontrute på bilen. Dro kl 12.  Jeg prøver å få legetime og tannlegetimer etter arbeidstid. Men synes det er drøyt å dra på verksted i arbeidstiden. Enig? 

Anonymkode: 0d878...450

Skrevet

Så lenge det er avklart med leder så ser jeg ikke noe problem.

• Liker 6
Skrevet

Jeg gjør sånt "i arbeidstiden" men jeg skriver timer så da skriver jeg ikke timer for dette men bruker enten av oppspart avspasering eller jobber det inn på kvelden eller dagen etter.

Lege og tannlege har vi avtale på jobb at vi kan gjøre i arbeidstiden og få betalt, inntil x timer i året. Men vi er oppfordret til å få time utenom arbeidstid når mulig (som som regel går med tannlege men sjeldent med lege). Tror det er vanlig i mange bedrifter å ha sånn avtale.

Har man faste jobbtider og fast lønn/fører timer for hele dagen så kan man ikke dra og skifte dekk en time midt i arbeidstiden uten å bruke avspasering mener jeg.. ikke uten å ha fått lov fra sjef iallfall.

Anonymkode: 49825...ae6

• Liker 1
Skrevet

Jeg gjør slikt innimellom. Men det går jo av fleksitid-kvoten.

Anonymkode: 518cb...349

Skrevet

Ja, jeg gjør det innimellom. Bruker avspaseringstimer

Anonymkode: 43e4b...cda

Skrevet

Jeg gjør det hvis jeg MÅ, men fortrinnsvis med så lite fravær som mulig.

Hvis bilen må leveres på verksted tar jeg ut avspasering. Lege, tannlege, fysio osv gir rett til fri hos oss, men jeg prøver å få det til enten tidligst eller senest mulig på dagen hvis det ikke er noe helt akutt. 

Skrevet

Flere av mine kollegaer gjør det. Ringte en av dem i 11-tida for ikke så lenge siden. Hun var hos frisøren 😁 hjemmekontor my ass 

Anonymkode: 142a1...9c3

Skrevet

Jeg prøver så langt det lar seg gjøre å legge slike ting utenom arbeidstid. Hvis det ikke lar seg gjøre, fører jeg selvsagt ikke opp disse timene (da blir det altså avspasering). 

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg gjør sånt "i arbeidstiden" men jeg skriver timer så da skriver jeg ikke timer for dette men bruker enten av oppspart avspasering eller jobber det inn på kvelden eller dagen etter.

Lege og tannlege har vi avtale på jobb at vi kan gjøre i arbeidstiden og få betalt, inntil x timer i året. Men vi er oppfordret til å få time utenom arbeidstid når mulig (som som regel går med tannlege men sjeldent med lege). Tror det er vanlig i mange bedrifter å ha sånn avtale.

Har man faste jobbtider og fast lønn/fører timer for hele dagen så kan man ikke dra og skifte dekk en time midt i arbeidstiden uten å bruke avspasering mener jeg.. ikke uten å ha fått lov fra sjef iallfall.

Anonymkode: 49825...ae6

Vi har ikke avspasering eller fleksitid. Så dette får han lønn for å gjøre 

Gjest laPistola
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vi har ikke avspasering eller fleksitid. Så dette får han lønn for å gjøre 

Er de som lønner han klar over det? Det er jo ikke noe fasitsvar her, ulikt fra bedrift til bedrift . Så lenge det er godkjent er det godkjent. Faker han syk eller får noen til og dekke over er det noe annet. 

Skrevet

Legetime er vel greit? Hvis man står lenge i kø for å få time hos en spesialist, så er det litt kjipt å måtte avbestille pga jobb..

Anonymkode: 175ff...a0c

• Liker 3
Skrevet

Kommer litt ann på settingen tenker jeg. Bilverksteder har jo gjerne åpent i normal arbeidstid så ofte litt vanskelig og legge dette til etter jobb. Bruker man avspasering eller flexitid på dette og det ikke går utover de andre ansatte må det jo være innafor. Det er også en forskjell på å levere bilen og ta taxi rett tilbake til jobb og dermed være borte i type 30 min, eller å vente på bilen i 4 timer.

• Liker 2
Skrevet

Vi bruker så mye tid på jobb, at i et drømmescenario burde dette gå an. Heller enn å skule på kollegaer er det kanskje mulig å tilrettelegge bedre for seg selv? Nå varierer arbeidsplasser veldig, men i en fleksibel kontorjobb er det best med fornøyde ansatte som får hverdagen til å gå opp, gitt at de gjør det de skal. Jeg tror og håper dette er fremtiden.

• Liker 3
Skrevet

Skal jeg noe så gjør jeg det i lunsjen. Ikke noe problem hos oss. 

Skrevet

Mye sånt må jo gjøres i arbeidstiden og det er ofte mindre folk og mindre stress å få gjort det også. Jeg legger sånne ting til arbeidstiden når jeg kan og tar det heller igjen ved å bli en time eller to lenger på kontoret.

• Liker 1
Skrevet

Bilen setter man igjen før man drar på jobb og henter etter man er ferdig. Bilen trenger ikke følge på verksted. De fleste som jobber der foretrekker også at bileieren er fraværende. 

Helt greit å gjøre slikt i et lite omfang om man jobber normalarbeidstid.

Skrevet

Jeg legger mest mulig utenfor åpningstiden til jobben, men det er ikke til å unngå at noe tas i arbeidstiden. Denne tiden avspaserer jeg etter avtale med sjefen. I tillegg planlegger jeg sånn at jeg ikke er borte i de travleste tidene på jobben.

Skal jeg ha bilen på verksted så leverer jeg den på morgenen og henter den på slutten av arbeidsdagen for eksempel.

Skrevet

Altså da vi skulle bytte dekk på vår bil sent i høst så var det kun mulig før kl 1530. Så da var det umulig for verken min mann eller jeg å ta det etter arbeidstid. Jeg tok en time avspasering. 

De fleste som gjør slikt i arbeidstiden tar enten avspasering eller jobber inn igjen. Mange har fleksitid avtaler. 
Dersom det verken er fleksitid eller mulighet for avspasering så lurer jeg litt på hvilken arbeidsplass dette er. På de aller fleste arbeidsplasser er det vel slik at det skjer en gang at man må være en halvtime-time over i blant. Og det er ikke sikkert du har kontroll på om din kollega har gjort dette? Da kan det fås som overtid eller avspasering. Er det timesbetalt blir man trekt i lønn for den tiden man er vekke (de fleste trekker vel ikke for lege o.l). Og så kan det jo hende at dere har en litt fleksibel sjef som ser at enkelte ting er vanskelig å få til utenom arbeidstid. Kanskje kollegaen din og sjefen har hatt en avtale. Fleksible og løsningsorienterte ledere kan føre til et godt arbeidsmiljø. Gi og ta. 

Skrevet

Lege og tannlege er da helt greit å gjøre i arbeidstiden hos oss. Om noen må fikse på bilen, så får de ta den tiden verkstedet har tid, og det skjer jo at det er midt i arbeidstiden. Ikke noe problem hos oss.

Anonymkode: 8088a...956

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Flere av mine kollegaer gjør det. Ringte en av dem i 11-tida for ikke så lenge siden. Hun var hos frisøren 😁 hjemmekontor my ass 

Anonymkode: 142a1...9c3

du kan jo ikke vite at hun ikke hadde stemplet ut, så hva er problemet? du kan ikke vite om hun jobber kl 10 om kvelden helle fra hjemmekontoret

Anonymkode: bc5ba...c07

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...