Gå til innhold

Toåring som plutselig ikke vil spise i barnehagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei jente på straks 2,5 år. Barnehagen hun går i har mat inkludert; hun spiser frokost hjemme, så frukt der kl. 9, varm lunsj rundt 11:30 og mellommåltid når de våkner etter hvilen, vanligvis 14:30 eller så. Hun er tilbake i barnehagen nå etter en lang periode hjemme (først juleferie, så diverse sykefravær inkludert covid). 

Tidligere har trenden heller vært at hun spiser lite hjemme og masse i barnehagen, men de to siste ukene har hun begynt å slå seg helt vrang der. Først ville hun ikke spise mellommåltid, og i dag ville hun ikke ha lunsj heller. Hun har spist masse til middag når hun kommer hjem, så tror ikke problemet er at hun ikke har matlyst overhodet.

Det kan såklart være mange grunner. Hun holder på å få toårsjeksler akkurat nå (men dette ser altså ikke ut til å påvirke spising hjemme). Hun er ofte ganske trøtt etter hvilen; barnehagen har forsøkt å vekke henne litt tidligere så hun blir litt mindre groggy til mellommåltidet uten at det har hjulpet. Hun har vært litt løs i magen siden covid (men dette kan også være på grunn av tenner på vei, og ser altså ikke ut til å påvirke appetitten hjemme). Og hun er absolutt på vei inn i "trassalder", altså hun vil bestemme stadig flere ting selv, og kan bli veldig sinna eller lei seg om hun ikke kan få det som hun vil. 

Noen som har opplevd noe lignende? Hvordan løste dere det? På den ene siden er jeg ikke alt for bekymret ennå, og vil helst ikke gi det for mye oppmerksomhet (er redd hun bare vil slå seg helt vrang om vi og barnehagen begynner å fokusere veldig på det). På den andre siden så vil jeg jo gjerne bryte mønsteret, det er slitsomt både for barnehagen og oss når hun ikke vil spise der til vanlig tid og blir grinete og skrubbsulten innen vi får henta.

Anonymkode: ccc54...58c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er kanskje ikke så mye trøst i det, men jeg tror barn har sånne faser innimellom. Fort gjort å bekymre seg, men de sulter seg jo ikke i hjel. Mest sannsynlig går det over snart og alt er tilbake til normalen. Så får du noe nytt å bekymre deg for.

Kan bare liste opp mine bekymringer siste ukene. Baby nektet å spise middag i lange tider, ville bare ha grøt,frukt og melk. Jeg begynte krisemaksimere og tenkte barnet vil bli superkresen. Men nå plutselig blir alt spist og jeg tenker bekymringen var unødvendig, bare en fase.

Så var det forstoppelse et par dager. Ble kjempebekymret. Før det kom en eksplosjon av ei bleie og forstoppelsen var mildt sagt historie. 

Så var det plutselig flere netter med oppvåkning hver time. Bekymret igjen, lurte på om babyen hadde det vondt.

Kan fortsette, men poenget mitt er at det vil hele tiden være masse man kan bekymre seg for. Men det går over! De er små mennesker, vi som foreldre glemmer litt det. De har sine faser de også. Spiser litt mindre i perioder, spiser mye av noe, lite av annet. Vil spise bare noen steder, andre steder blir de kanskje stresset og mister matlysten. Akkurat som oss voksne.

Det ordner seg. Ikke bekymre deg. Snart har du glemt hele greia og bekymrer deg for noe annet. 

Anonymkode: 30de7...db6

• Liker 1
Skrevet

Det er en fase. Det vil komme og gå hele tiden til barnet blir større 🙂

Anonymkode: b7703...dc2

• Liker 1
Skrevet

Hun savner moren sin. Ikke la henne være i barnehagen så lenge hver dag- selg hytte, bil og flytt, men vær så mye m barna som de faktisk trenger. Det sosiale i barnehagen trengs ikke før 3-4 år

Anonymkode: 28ba6...b21

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...