Gå til innhold

Diskusjon med typen, hva er mest usunt? 🤣

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen ganger kjøper jeg og typen hvert vårt lørdags godt. Det er av den enkle grunnen at han kaster i seg alt på 15 minutter uten å tenke seg om, og jeg rekker bare så vidt å smake😅

Så over til diskusjonen. Hvis vi kjøper oss en pose smågodt og en pose chips hver, og han spiser alt fredag kveld, mens jeg spiser litt og litt hverdag frem til det er tomt (foreksempel en torsdag) hva er da mest usunnt? 😊 

Han klager så på at jeg spiser så mye godteri hverdag, men det er jo akurrat samme mengde som han i løpet av en uke? 😅

Anonymkode: 530c7...e9b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det har like menge kalorier uansett hvor fort du spiser det, så farten er irrelevant. 

Anonymkode: 0053b...202

• Liker 11
Skrevet

Aner ikke, men jeg ville tenkt at det er et større sjokk for kroppen å få i seg alt sukkeret på én gang og ikke fordelt litt utover 🤷‍♂️

Anonymkode: d90f3...52a

• Liker 2
Skrevet

For tennene er det nok bedre å dytte det i seg, men vil tro for kroppen er det bedre med litt hver dag istedet for alt på en gang.

Anonymkode: 3fc99...f78

• Liker 3
Skrevet

Best for tennene å spise alt det sukkerholdige på en gang vil jeg tro:) 

Anonymkode: ed8f3...287

• Liker 2
Skrevet

Alt samme dag er mindre usunt enn å  spise litt hver dag. Sier seg selv. 

Skrevet

Det avhenger ikke av godteriet, men hva dere spiser ellers hver eneste dag. Så jeg holder med typen din faktisk. I mitt liv er det mest usunt å dra med seg skit hver eneste dag, da holder det med den ene dagen for da spiser jeg ikke andre ting i tillegg. 

• Liker 1
Skrevet

Det er nok som AB over her sier, det er et større sjokk for blodsukkeret og kroppen - med store mengder på en gang. Like mye kalorier er det jo, men det er absolutt ikke bra å sluke tusen kalorier på femten minutter.. Da er det "sunnere" å spise litt og litt, over flere dager. 

Skal man bare ha lørdagsgodt, burde man kjøpe mindre mengder eller dele på to. Jeg vil si at kjæresten din er mest usunn, for han klarer ikke begrense seg når han først og fremst har dette foran seg, og det er jo dumt. 

• Liker 1
Skrevet

Tipper det er akkurat like sunt/usunt, men så spiller det inn: fortrenger det annen sunn mat? Hvis han spiser en kjempepose med smågodt+chips, og du spiser bittelitt, men en porsjon usunn taco i tillegg (én posjon mer enn han). Og du fortsetter å  spise litt smågodt hver gang du er fysen, mens han spiser en gulrot. Så er han sunnere enn deg. Og det er mer skadelig for tennene.

Men hvis det uansett kommer i tillegg til hva det måtte være dere spiser, burde det ikke spille noen rolle. 

Men noen mener at sammensetningen av mat spiller en rolle for forbrenningen, at hvis man spiser karbohydrater og sukker og fett samtidig (MCDonaldsmåltid med brus), legger man mer på seg enn hvis man spiser lyst brød for seg, fet ren burger en annen gang i løpet av dagen, drikker brus helt separat. Jeg vet ikke om det stemmer, men det er klart at kroppen kan få litt problemer med å prosessere alt og skynder seg å lagre litt for den rekker ikke forbrenne? 

Siste er at du kanskje venner kroppen til sukker, slik at du vil ende opp med større søtsug og summasummarum spise mer usunt? 

Anonymkode: fd6cc...018

Skrevet
Cisne skrev (1 minutt siden):

Alt samme dag er mindre usunt enn å  spise litt hver dag. Sier seg selv. 

Det trenger ikke være sant, hvorfor sier du dette? 

• Liker 1
Skrevet

For tennene er det best med alt på en gang.

Hvis den jevne strømmen av godteri gjennom helgen gjør at du spiser mindre av annen mat i flere dager, vil jo det bli mindre kalorier totalt (om det er vektnedgang som er interessant)

Anonymkode: c311a...a3e

• Liker 1
Skrevet
Rosatoast skrev (1 minutt siden):

Det trenger ikke være sant, hvorfor sier du dette? 

Les deg opp.

Gjest Dævendøtte
Skrevet
Rosatoast skrev (8 minutter siden):

men det er absolutt ikke bra å sluke tusen kalorier på femten minutter..

Vel, det er en Bislet Kebab eller en pizza det, så har man slukt 1000 kcal på et kvarter ;) 

Ikke sunt det heller selvsagt. 

Skrevet
Cisne skrev (49 minutter siden):

Les deg opp.

Det går ikke an å si "les deg opp" på den måten. Vær litt hjelpsom og pek på hva hun skal lese, da.

"Les deg opp" brukes for øvrig meget hyppig av mennesker med ideologiske og uvitenskapelige budskap. "Det er diskriminering som gjør fedme farlig", "rasisme gjennomsyrer alt", "kjønn finnes ikke".

Anonymkode: b6286...87c

• Liker 6
Skrevet

Jeg tenker det er mest usunt å spise litt godteri hver dag, selv om det er i mindre mengder. Det er bedre å påvirke insulinnivået én gang i uka enn hver dag

Anonymkode: 05f0e...3c6

• Liker 2
Skrevet

Det som betyr noe er kostholdet som helhet. Isolert sett har lørdagsgodt mindre betydning. 

• Liker 1
Skrevet

Hvis dere kjøper like mye, men han er større og kraftigere enn deg, har han et større kaloribehov enn deg. Så da vil jeg si at du er mest usunn, siden du får i deg enn høyere andel av kaloribehovet ditt gjennom godteri. 

Men ellers ville jeg heller ha sett på hvem som var flinkest til å spise sunt (grønnsaker, moderat mengde frukt, fullkornprodukter, rene matvarer etc) ellers.

Anonymkode: e77e3...cc0

• Liker 1
Skrevet

Om han faktisk klarer å holde seg til BARE denne mengden en gang i uka, så er jeg imponert. Holder han seg helt unna dersom han blir tilbudt noe i andre sammenhenger? (I såfall så er det ikke svart/hvitt hva som er sunnest av din og hans måte å spise godiset på. Selv om jeg ikke forstår gleden av å trykke i seg masse kjempe fort. Får man tid til å smake det man spiser liksom? 😅)

Vi har da akkurat samme problem som dere, men vi fordeler godis i skåler, så han ikke har mulighet til å spise mer enn det, men problemet slutter jo ikke der. Dersom det blir servert kake eller annet godt i sosiale sammenhenger, så sliter han faktisk veldig med å begrense seg. Han klarer ikke tenke akkurat der og da at andre også kanskje har lyst på mer enn ett stykke/bit, men ikke spiser like fort som han, eller vil vente litt. Dette kan også gjelde middager/annen mat om han synes det er veldig godt.

Litt avsporing, men: Det verste er at morsida av familien hans (der han har det fra), som oftest lager for lite av maten de serverer. Mange får rett og slett nesten ikke mat i selskaper. Spesielt det det "gode" tilbehøret blir spist opp før alle får smakt. I alle fall ikke oss "inngifte"... Om det er en strategi for at de selv skal spise mindre, så er den veldig dårlig  😆 Jeg er selv oppvokst med at vi beregner godt med mat når vi inviterer (rester er null problem å spises senere), og informerer evt om at det kanskje er litt lite av en ting pga "spesialvare" som selvplukket sopp/multer f.eks. Da skjønner jo folk at de bare tar litt så alle får smake om de vil.  Dette er ikke tilfellet i denne familien, og det blir fort førstemann til mølla... Det blir aldri bråk eller noe av det, og jeg eller andre sier ingen ting da, men synes det er utrolig merkelig! Jeg har selvfølgelig ikke så høye forventninger til å bli mett når jeg drar dit for å si det sånn. Jeg tror kanskje at det har påvirket samboer uten at han tenker over det. At man må spise fortest mulig for å få noe. (Dette er en familie fra øvre middelklasse. 3.-4. generasjon...) 

Samboer er enig i at dette skal vi prøve å unngå om vi skal stifte familie. Det er jo slitsomt for han også at han har så lite kontroll. Det sitter ganske dypt. Og jeg skjønner jo litt hvorfor. For meg er dette dårlig folkeskikk. (Ellers en generelt veldig hyggelig familie altså!)

Anonymkode: 667c1...a0a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...