AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #1 Skrevet 4. februar 2022 Jeg skal til fastlegen neste uke og få resept på p piller fordi jeg har fått meg kjæreste og vil ikke bli gravid.. Jeg gikk på minipiller (cerazette) i 6-7 år, men jeg begynte plutselig etter alle de årene å få mensen og kunne få mensen tre ganger på en måned, så jeg måtte slutte. Etterpå begynte jeg på loette som fikset mensen så jeg kun hadde det hver måned, men jeg gikk på dem ca et halvt år før jeg slutta. Grunnen til at jeg sluttet med alt av p piller er fordi helt siden jeg begynte på p piller i rundt 2013 har jeg slitt med alvorlig depresjon, både på cerazette og loette, så jeg tenkte jeg skulle slutte for å se om det hjalp, og etter et par måneder forsvant depresjonen og jeg følte meg som et nytt menneske, så jeg syns det er så urettferdig at jeg nå må begynne på p piller igjen fordi jeg har fått meg kjæreste... Jeg har ikke lysst i det hele tatt å begynne på igjen, men hva skal jeg gjør? Gå på p piller og mest sannsynlig bli deprimert igjen, eller gå rundt å være redd for å bli gravid hele tiden? Så er jeg selvfølgelig også redd for fare for blodpropp på østrogen piller.. Han kommer ikke i meg men det er alltid en liten sjanse uansett, og jeg er hverken klar for eller har tid til å få barn nå da jeg studerer, og jeg ønsker heller ikke å få barn nå. Vet ikke hva jeg skal gjøre😣 Anonymkode: a5131...5e8
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #2 Skrevet 4. februar 2022 Du trenger ikke p-piller. Han kan bruke kondom. Anonymkode: 9b4f6...533 11 3
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #3 Skrevet 4. februar 2022 Få tilpasset pessar hvis han ikke vil bruke kondomer. Litt forberedelser krever det jo, men med p-piller, depresjon, høyt blodtrykk og østrogen du ikke tåler er også en killer på sexlivet. Jeg tåler ikke P-piller, hormonspiral går veldig fint, Kobberspiral var helt katastrofe. Anonymkode: 1324d...09b 3
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #4 Skrevet 4. februar 2022 for mange funker kobberspiral jo. Anonymkode: 2a51f...386
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #5 Skrevet 4. februar 2022 Det finnes i grunn andre alternativer enn p-piller. Hormonspiral kan være et godt alternativ for deg. Ellers er det også veldig lite hormoner i p-ring. Anonymkode: 01c67...b6b 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #6 Skrevet 4. februar 2022 Kondom er det beste, hormonfritt og beskytter både mot graviditet og kjønnssykdommer. Anonymkode: 445d0...0d3 4 3
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #7 Skrevet 4. februar 2022 Risikoen for blodpropp på p-piller er forøvrig ikke akkurat høy, så jeg forstår ikke helt hvorfor folk er så redd for det, men er ikke redd for å bli gravid noe som gir en myye høyere blodproppsrisiko. Så det er mye bedre å gå på prevensjon enn å bli gravid med tanke på risiko for blodpropp. Har man ikke blodpropp i familien er det en unødig bekymring for de aller fleste. Anonymkode: 01c67...b6b
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #8 Skrevet 4. februar 2022 Jeg har hatt det på samme måte. I tillegg prøvd spiralsom ga smerter, p sprøyte som økte vekten kraftig. Så jeg går nå på yamsin28, den fungerer veldig bra. Anonymkode: 7092e...918
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #9 Skrevet 4. februar 2022 cerazette er veldig progestoronbasert. Samme er p stav og spiral. Mange opplever enten å få masse blødning eller at blødning forsvinner. Kanskje du må be om en p pille som er mer østrogenbasert (de har også litt progesteron, men ikke like mye som cerazette). det kan hjelpe på blødninger. Det som er fordel med p pille kontra noe som er "fast" er nettopp at om du får mye blødninger er det lett å stoppe og heller prøve et annet merke. Anonymkode: a89dc...12a
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #10 Skrevet 4. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Risikoen for blodpropp på p-piller er forøvrig ikke akkurat høy, så jeg forstår ikke helt hvorfor folk er så redd for det, men er ikke redd for å bli gravid noe som gir en myye høyere blodproppsrisiko. Så det er mye bedre å gå på prevensjon enn å bli gravid med tanke på risiko for blodpropp. Har man ikke blodpropp i familien er det en unødig bekymring for de aller fleste. Anonymkode: 01c67...b6b Man går nå vanligvis mye lenger på prevensjon enn man går gravid, og når det gjelder prevensjon finnes det alternativer som ikke gir risiko for blodpropp. Anonymkode: 445d0...0d3 2
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #11 Skrevet 4. februar 2022 Du har alltid et valg, ts. Det er din kropp, og dermed du (og kun du) som bestemmer om du ønsker å stå for prevensjon eller om du krever at typen skal gjøre det. Så kan selvsagt han si "da ønsker jeg ikke å være kjæresten din". Det er doucebag, men absolutt lov. I så fall slår dere opp og du finner deg en ny og bedre mann. Dette alternativet er ikke noe "worst case" scenario. Det er alltid best å få avklart så tidlig som mulig i et forhold at partner er et lite ålreit menneske. Anonymkode: 0acb5...a77 4
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #12 Skrevet 4. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): cerazette er veldig progestoronbasert. Samme er p stav og spiral. Mange opplever enten å få masse blødning eller at blødning forsvinner. Kanskje du må be om en p pille som er mer østrogenbasert (de har også litt progesteron, men ikke like mye som cerazette). det kan hjelpe på blødninger. Det som er fordel med p pille kontra noe som er "fast" er nettopp at om du får mye blødninger er det lett å stoppe og heller prøve et annet merke. Anonymkode: a89dc...12a Jeg gikk forøvrig også lenge på Yasmin som nevnes Over. for meg hjalp det på humøret og jeg ble mer "nøytral". uten p piller har je gmye humørsvingninger, så for meg fungerte den nesten som antidepressiva Anonymkode: a89dc...12a
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #13 Skrevet 4. februar 2022 Jeg har prøvd mange typer prevensjon og måtte gi opp alt fordi jeg hadde så mye bivirkninger, depresjon, vektøkning, mistet sexlyst osv. Så et års tid brukte vi kondom. Men jeg må si at jeg ikke var komfortabel med det, og sex var ikke like bra. Jeg fikk nylig tips om en ny type p-pille som heter Slinda, en gestagen-pille, som jeg har brukt nå i 4 mnd, og den er jeg veldig fornøyd med! Det eneste var litt uregelmessig mens de to første månedene. Er veldig fornøyd med å for første gang i mitt liv ikke ha noen negative effekter. Anonymkode: 6ced2...157 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #14 Skrevet 4. februar 2022 Kobberspiral er helt uten hormoner. Jeg sluttet på ppillene av samme grunn som deg, å fikk satt inn kobberspiral. Det eneste jeg merker til det er at jeg har kraftigere blødninger under mensen, men jeg tenker at det er bedre enn å være full av angst og depresjon Anonymkode: 63013...f71
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #15 Skrevet 4. februar 2022 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Man går nå vanligvis mye lenger på prevensjon enn man går gravid, og når det gjelder prevensjon finnes det alternativer som ikke gir risiko for blodpropp. Anonymkode: 445d0...0d3 Det er likevel en så liten risiko at det er ingenting å bekymre seg for. Anonymkode: 01c67...b6b
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #16 Skrevet 4. februar 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg har prøvd mange typer prevensjon og måtte gi opp alt fordi jeg hadde så mye bivirkninger, depresjon, vektøkning, mistet sexlyst osv. Så et års tid brukte vi kondom. Men jeg må si at jeg ikke var komfortabel med det, og sex var ikke like bra. Jeg fikk nylig tips om en ny type p-pille som heter Slinda, en gestagen-pille, som jeg har brukt nå i 4 mnd, og den er jeg veldig fornøyd med! Det eneste var litt uregelmessig mens de to første månedene. Er veldig fornøyd med å for første gang i mitt liv ikke ha noen negative effekter. Anonymkode: 6ced2...157 Tror jeg skal spørre om å prøve denne, takk for tips. Du opplevde ingen andre bivirkninger enn uregelmessig mens de fleste månedene? Ts Anonymkode: a5131...5e8
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #17 Skrevet 4. februar 2022 Just now, AnonymBruker said: Tror jeg skal spørre om å prøve denne, takk for tips. Du opplevde ingen andre bivirkninger enn uregelmessig mens de fleste månedene? Ts Anonymkode: a5131...5e8 De første månedene* skulle det stå Anonymkode: a5131...5e8
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #18 Skrevet 4. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er likevel en så liten risiko at det er ingenting å bekymre seg for. Anonymkode: 01c67...b6b 5-12 av 10.000 i året er nok når man tenker på hvor mange kvinner som bruker p-piller. Menn hadde aldri i verden akseptert denne risikoen. Anonymkode: 445d0...0d3 5
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #19 Skrevet 4. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): 5-12 av 10.000 i året er nok når man tenker på hvor mange kvinner som bruker p-piller. Menn hadde aldri i verden akseptert denne risikoen. Anonymkode: 445d0...0d3 Men altså, prosentdelen som får blodpropp på p-piller blir ikke høyere av at mange kvinner bruker p-piller. Risikoen er like lav uansett. 5 blant 100.000 friske kvinner får blodpropp, og blant de som bruker p-piller er det 10-15 ekstra tilfeller blant 100.000. Blant gravide er det snakk om 0,5 til 3,0 blant 1000 graviditeter. Ja, en graviditet varer kortere enn tiden man bruker p-piller, men antallet som får blodpropp under graviditet er faktisk likevel den samme. Så at de som er livredd for den veldig lave blodproppsrisikoen av p-piller ikke er redd for å bli gravid er faktisk veldig merkelig. Anonymkode: 01c67...b6b
AnonymBruker 42 Skrevet 4. februar 2022 #20 Skrevet 4. februar 2022 Kondom eller spiral... Skjønner ikke at damer i det hele tatt vurderer p-piller, jeg... MM. man ikke har medisinsk behov for det, og/eller man får skikkelig ubehag av spiral.. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå