norw Skrevet 4. februar 2022 #1 Skrevet 4. februar 2022 Inkludert kommentarer på Facebook, Twitter osv. Som et eksempel nevnes korrupsjon i forbindelse med at Stoltenberg har blitt sentralbanksjef. Vi bør bruke ressurser på å stoppe det, la de skyldige stå til ansvar for slike alvorlige beskyldninger. Ting er i ferd med å skli helt ut, og vi må ta grep i nær fremtid. Stopp grunnløse beskyldninger, trusler osv. Ikke bare de mest ekstreme tilfellene, eller mot politiske ledere osv, men alle lovbruddene som postes daglig. Jeg er sikker på at jeg kunne funnet flere titalls lovbrudd på KG, Facebook osv daglig, men i beste fall blir det bare slettet, kanskje synderen utestenges eller lignende. Men det er ikke nok. Dette må behandles i domstolene. Etter hvert vil folk skjønne at de må roe seg og ikke risikere fengsel, bøter osv. Dette er ikke en Stoltenberg-tråd. Saken er kun et dagsaktuelt eksempel. 3
A-hunter Skrevet 4. februar 2022 #2 Skrevet 4. februar 2022 Ja, det er klart bedre å true befolkningen til taushet fremfor å opptre på en slik måte at det ikke finnes grunnlag for å stille spørsmål. 16 6 7
Gamle Smukka Skrevet 4. februar 2022 #3 Skrevet 4. februar 2022 Diktatur og total overvåkning høres da koselig ut. 18
Silva Pluvialis Skrevet 4. februar 2022 #4 Skrevet 4. februar 2022 (endret) Politiet får nok inn en del anmeldelser, men jeg tror nok mange også ikke gidder å anmelde - forståelig nok. Politiet har også få ressurser, og det er rett og slett svært ressurskrevende å skulle spore opp IP-adresser og finne de som har skrevet kommentarer anonymt. Jeg skjønner godt at privatpersoner ikke gidder å bruke energi på å anmelde én enkelt kommentar fra en anonym tulling på nett. Antagelig blir det bare henlagt også fordi politiet ikke har ressurser til å etterforske det. Internett har spinnet helt ut av kontroll. Endret 3. oktober 2022 av Tvillingsjel 1
Silva Pluvialis Skrevet 4. februar 2022 #5 Skrevet 4. februar 2022 A-hunter skrev (7 minutter siden): Ja, det er klart bedre å true befolkningen til taushet fremfor å opptre på en slik måte at det ikke finnes grunnlag for å stille spørsmål. Det er forskjell på saklig kritikk og netthets. Eller hva tenker du om disse kommentarene? 1. Du er et grotesk monster 2. Du burde vært abortert 3. Stikk og drep deg selv 4. Du fortjener å dø 5. Din jævla mongo hore 6. Satan for et hjernedødt fjols du er For å nevne noe. Dette er kommentarer enten jeg har fått eller sett andre få, blant annet på tiktok eller nettforum. 4
A-hunter Skrevet 4. februar 2022 #6 Skrevet 4. februar 2022 Tvillingsjel skrev (1 minutt siden): Det er forskjell på saklig kritikk og netthets. Eller hva tenker du om disse kommentarene? 1. Du er et grotesk monster 2. Du burde vært abortert 3. Stikk og drep deg selv 4. Du fortjener å dø 5. Din jævla mongo hore 6. Satan for et hjernedødt fjols du er For å nevne noe. Dette er kommentarer enten jeg har fått eller sett andre få, blant annet på tiktok eller nettforum. Hets var ikke inkludert i det trådstarten tok opp som burde straffeforfølges og som derfor var det jeg svarte på. 7
norw Skrevet 4. februar 2022 Forfatter #7 Skrevet 4. februar 2022 Virker som at enkelte har problemer med å forstå innholdet i tråden. Grunnløse påstander om at det har blitt begått kriminelle handlinger er så vidt jeg vet ulovlig, og bør straffeforfølges. Jeg tenker at en fin tommelfingerregel kunne vært 3 uker ubetinget fengsel og kanskje 20k i bot, men avhengig av alvorlighetsgraden. 3 mnd betinget fengsel kunne også gått an, som en advarsel og så det svir litt mer andre gangen man dømmes. 2
ops2 Skrevet 4. februar 2022 #8 Skrevet 4. februar 2022 23 minutter siden, norw said: Virker som at enkelte har problemer med å forstå innholdet i tråden. Grunnløse påstander om at det har blitt begått kriminelle handlinger er så vidt jeg vet ulovlig, og bør straffeforfølges. Jeg tenker at en fin tommelfingerregel kunne vært 3 uker ubetinget fengsel og kanskje 20k i bot, men avhengig av alvorlighetsgraden. 3 mnd betinget fengsel kunne også gått an, som en advarsel og så det svir litt mer andre gangen man dømmes. Og er du en advokat kanskje? Jeg tror du bør ta en telefon til politiet og peke ut hvilke innlegg du har funnet ut bør straffes. Lovene tolkes av folk som er bedre enn deg. Det som er ulovlig blir slått ned på. Viser du politiet noe som er ulovlig, blir det reagert på. Hvis ikke, så vet du hvor du står. 1 1 1
Drizzt Skrevet 4. februar 2022 #9 Skrevet 4. februar 2022 norw skrev (1 time siden): Inkludert kommentarer på Facebook, Twitter osv. Som et eksempel nevnes korrupsjon i forbindelse med at Stoltenberg har blitt sentralbanksjef. Vi bør bruke ressurser på å stoppe det, la de skyldige stå til ansvar for slike alvorlige beskyldninger. Ting er i ferd med å skli helt ut, og vi må ta grep i nær fremtid. Stopp grunnløse beskyldninger, trusler osv. Ikke bare de mest ekstreme tilfellene, eller mot politiske ledere osv, men alle lovbruddene som postes daglig. Jeg er sikker på at jeg kunne funnet flere titalls lovbrudd på KG, Facebook osv daglig, men i beste fall blir det bare slettet, kanskje synderen utestenges eller lignende. Men det er ikke nok. Dette må behandles i domstolene. Etter hvert vil folk skjønne at de må roe seg og ikke risikere fengsel, bøter osv. Dette er ikke en Stoltenberg-tråd. Saken er kun et dagsaktuelt eksempel. Ja, vi bør absolutt i større grad straffeforfølge folk for meninger de har som vi er uenige i. Vi må slå ned på all form av kritikk til den politiske eliten slik at folk skjønner at de må tie for å ikke havne i fengsel eller betale bøter for å ha uttrykt mening vi er uenige i. Så ... Russland og Kina, Norges nye bestevenner?! 7 3 1
norw Skrevet 4. februar 2022 Forfatter #10 Skrevet 4. februar 2022 ops2 skrev (5 timer siden): Og er du en advokat kanskje? Jeg tror du bør ta en telefon til politiet og peke ut hvilke innlegg du har funnet ut bør straffes. Lovene tolkes av folk som er bedre enn deg. Det som er ulovlig blir slått ned på. Viser du politiet noe som er ulovlig, blir det reagert på. Hvis ikke, så vet du hvor du står. Drizzt skrev (5 timer siden): Ja, vi bør absolutt i større grad straffeforfølge folk for meninger de har som vi er uenige i. Vi må slå ned på all form av kritikk til den politiske eliten slik at folk skjønner at de må tie for å ikke havne i fengsel eller betale bøter for å ha uttrykt mening vi er uenige i. Så ... Russland og Kina, Norges nye bestevenner?! Hvis man for eksempel skriver at Vedum eller Støre har vært korrupte i denne saken, så er det antagelig straffbart. Hvis man er fast bestemt på at dette er tilfelle, får man prøve å argumentere for det i retten. Lykke til med det. Dette går ikke inn under ytringsfriheten. Det er ikke noe man mener, men en beskyldning om at det har forekommet en kriminell handling. Og Drizzt, du får prøve å unngå at tankene løper løpsk. 4
PetterKanin Skrevet 4. februar 2022 #11 Skrevet 4. februar 2022 norw skrev (1 time siden): Hvis man for eksempel skriver at Vedum eller Støre har vært korrupte i denne saken, så er det antagelig straffbart. Hvis man er fast bestemt på at dette er tilfelle, får man prøve å argumentere for det i retten. Lykke til med det. Dette går ikke inn under ytringsfriheten. Det er ikke noe man mener, men en beskyldning om at det har forekommet en kriminell handling. Og Drizzt, du får prøve å unngå at tankene løper løpsk. Å ytre at offentlige maktpersoner er korrupte er neppe straffbart uavhengig av om det medfører riktighet eller ikke. 8
norw Skrevet 4. februar 2022 Forfatter #12 Skrevet 4. februar 2022 PetterKanin skrev (1 time siden): Å ytre at offentlige maktpersoner er korrupte er neppe straffbart uavhengig av om det medfører riktighet eller ikke. Jaha, hvordan argumenterer du for det? 1
PetterKanin Skrevet 4. februar 2022 #13 Skrevet 4. februar 2022 norw skrev (5 minutter siden): Jaha, hvordan argumenterer du for det? Meg bekjent finnes det ingen paragraf i straffeloven som sier dette. 1
norw Skrevet 4. februar 2022 Forfatter #14 Skrevet 4. februar 2022 PetterKanin skrev (1 time siden): Meg bekjent finnes det ingen paragraf i straffeloven som sier dette. 3
Silva Pluvialis Skrevet 4. februar 2022 #15 Skrevet 4. februar 2022 (endret) Drizzt skrev (8 timer siden): Ja, vi bør absolutt i større grad straffeforfølge folk for meninger de har som vi er uenige i. Vi må slå ned på all form av kritikk til den politiske eliten slik at folk skjønner at de må tie for å ikke havne i fengsel eller betale bøter for å ha uttrykt mening vi er uenige i. Så ... Russland og Kina, Norges nye bestevenner?! Nei. Nå er det dere som ikke klarer å skille på meninger og hets. Vi godtar meninger og ønsker ikke sensur, men vi vil helst ha oss frabedt å få høre at vi burde drepe oss selv. Endret 4. februar 2022 av Tvillingsjel 3
Madame Butterfly Skrevet 5. februar 2022 #16 Skrevet 5. februar 2022 Og hvilke saker skal denne prioriteringen gå på bekostning av? Ran, voldtekt, innbrudd? Vold i nær relasjoner? Sikkert mange som blir fornøyd om UP, forsvinner… helt til det smeller 🤯 2
PetterKanin Skrevet 5. februar 2022 #17 Skrevet 5. februar 2022 (endret) norw skrev (6 timer siden): Injurier ble avkriminalisert i 2015. Endret 5. februar 2022 av PetterKanin 6 2
Drizzt Skrevet 5. februar 2022 #18 Skrevet 5. februar 2022 (endret) norw skrev (10 timer siden): Hvis man for eksempel skriver at Vedum eller Støre har vært korrupte i denne saken, så er det antagelig straffbart. Hvis man er fast bestemt på at dette er tilfelle, får man prøve å argumentere for det i retten. Lykke til med det. Dette går ikke inn under ytringsfriheten. Det er ikke noe man mener, men en beskyldning om at det har forekommet en kriminell handling. Og Drizzt, du får prøve å unngå at tankene løper løpsk. Argumentene har gått deg hus forbi, ser jeg. Det er kun i land Norge ikke vil sammenlignes med at man trues med retten, fengsel og boten for å mistenke at politiske ledere har gjort noe galt i en situasjon som deres handlinger åpenbart er svært problematiske. Da får du bygge mange nok fengselsplasser til alle i Norge som ikke er ihuga Jens-tilhengere da og det er virkelig mange. Injurie er det ikke Politiske ledere og andre i toppstillinger må tåle at folk ser dem i kortene og er kritiske til skitne spill bak kulissene. Det er lite ære i å lyve til folket, avtale ting på bakrommet (middager og skogsturer), tilpasse stillingsbeskrivelse for 1 konkret kandidat og på den måten utelukke alle andre kvalifiserte søkere og samtidig velge en kandidat med så tung politisk bagasje at det vil være umulig å være upartisk og uavhengig slik stillingen krever. Det er lite ære i at statsministerens regjering utnevner statsministerens kompis til sentralbanksjef. At Stoltenberg ber om tillit er hans rett, men det er ikke opp til han om folket faktisk stoler på det han sier. Tillit fortjenes, kreves ikke. Jens starter med mistillit hos folket og har 6 år å bevise at folket tok feil. Det er en veldig uheldig utgangspunkt for en sentralbanksjef. Uansett hvor mye han anstrenger seg å fremstå upartisk og uavhengig, så vil det alltid være tvil med hans bakgrunn og altfor nære koblinger til gutteklubben, Støre, mm. Tvillingsjel skrev (6 timer siden): Nei. Nå er det dere som ikke klarer å skille på meninger og hets. Vi godtar meninger og ønsker ikke sensur, men vi vil helst ha oss frabedt å få høre at vi burde drepe oss selv. Hvem er ''dere''? Hvem er ''dere'' som har bedt deg drepe deg selv? Endret 5. februar 2022 av Drizzt 7
Isambard Skrevet 5. februar 2022 #19 Skrevet 5. februar 2022 Det øyeblikket man får straff for å kalle en samfunnstopp korrupt har vi ikke noe demokrati. Dette er hele poenget med ytringsfrihet: Å kritisere øveigheten 'frimodig" som det står i grunnloven. 8 4
17.11 Skrevet 5. februar 2022 #20 Skrevet 5. februar 2022 17 hours ago, Tvillingsjel said: Enig. Jeg har, blant annet, opplevd å bli oppfordret til å drepe meg selv over internett. En uttalelse som jeg antar går under hatkriminalitet eller hensynsløs atferd, og som nok burde ha blitt anmeldt. Og jeg vet at mange har opplevd langt grovere hets, og også over tid. Politiet får nok inn en del anmeldelser, men jeg tror nok mange også ikke gidder å anmelde - forståelig nok. Politiet har også få ressurser, og det er rett og slett svært ressurskrevende å skulle spore opp IP-adresser og finne de som har skrevet kommentarer anonymt. Jeg skjønner godt at privatpersoner ikke gidder å bruke energi på å anmelde én enkelt kommentar fra en anonym tulling på nett. Antagelig blir det bare henlagt også fordi politiet ikke har ressurser til å etterforske det. Internett har spinnet helt ut av kontroll. Det var absolutt ikke mer kontroll på internett før. Til og med Kvinneguiden var hakket sprøere og mer uforutsigbart for femten år siden. Om noe har vi fått mer kontroll, fordi det nå er mye vanligere å stå frem med sin egentlige identitet, også når man hetser. 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå