AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #1 Skrevet 4. februar 2022 Har 3 barn. I alle år jeg har hatt de på skolen, er det sånn at når noe skal fremføres, taler holdes, roller deles ut etc, er det de samme elevene som får lov til å vise seg frem. Det er påfallende. Og veldig synn. Det er flere barn som hadde hatt så godt av å kunne få slike oppgaver, og som hadde vokst på det. Men det er vel for mye jobb for lærere å tilrettelegge. Da er det best å alltid vise frem klassens beste elever. Spy.. Anonymkode: c1eaa...ed9 2
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #2 Skrevet 4. februar 2022 Ja, noen lærere har favoritter. For andre kan det handle om at de har fått en hang-up på enkelte eller bare spør de som det er lettest å få ja fra. Ta det opp med læreren emner foreldrerepresentant, ev meld deg selv til FAU, det er mye mer konstruktivt enn å spy på Internett Anonymkode: 029fe...da0 6 2 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #3 Skrevet 4. februar 2022 *emner = eller Anonymkode: 029fe...da0
Daria Skrevet 4. februar 2022 #4 Skrevet 4. februar 2022 Det kan vel til dels handle om hvem som vil og melder seg frivillig også? Sånn var det hvertfall da jeg gikk på skolen, det var gjerne de samme som meldte seg til sånne ting. Jeg skjønner jo at det er enklere for læreren å gi sånne oppdrag til de som vil, heller enn å bruke tid på å overtale andre som helst vil slippe, uansett hvor mye de ville vokst på oppgaven. 18 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #5 Skrevet 4. februar 2022 Jeg husker jeg var lærernes favoritt i de fleste fag, både på barneskolen og ungdomsskolen. Jeg HATET det, men var altfor sky/feig og konfliktsky til å si eller gjøre noe som jeg faktisk ville selv. Så det kan tenkes at noen av de «flinke» elevene som du trekker fram kanskje ikke synes det er så kult de heller. Anonymkode: b7a81...540 3
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #6 Skrevet 4. februar 2022 Har absolutt ingen favoritter blant elevene mine. De er ulike og har forskjellige ønsker og meninger, det digger jeg dem for! Synes påstanden din er generaliserende og barnslig. Når det er sagt: noen elever melder seg oftere når roller fordeles ut, mens andre trekker seg unna. Vi kan ikke tvinge noen til å synge solo og være i fokus. Fremføringer blir noe annet. Der bør alle delta. Anonymkode: 48d87...83a 19 2
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #7 Skrevet 4. februar 2022 Sånn har det alltid vært. Da jeg gikk på skolen på 70 og 80 tallet skjedde dette både på barne og ungdomsskolen. Den gang var det aldri snakk om de med dysleksi. Jeg fikk dårlig hjelp på skolen og merka lærerne ikke var interessert i og hjelpe meg. I stedet ble jeg kalt lat til foreldrene mine. Hvis jeg ikke fikk til noe så ble jeg oversett. I 9 klasse rett før eksamen så ville ikke læreren hjelpe meg men heller hjelpe de som lå på grensen til Meget eller S. Var den type karakter vi brukte den gang. Jeg lå på grensen til NG/G. Merka at lærerne hadde sine ynglinger. Var først da jeg kom på vidergående privat skole at lærene virkelig så meg og der var det ingen ynglinger. Da gikk jeg ut som en av beste elvene med 5 og 6. Anonymkode: 74450...5f2 2 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #8 Skrevet 4. februar 2022 Oh yes, ingen tvil om det selv om svært få innrømmer det Anonymkode: a69bc...3e4 2
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #9 Skrevet 4. februar 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Har absolutt ingen favoritter blant elevene mine. De er ulike og har forskjellige ønsker og meninger, det digger jeg dem for! Synes påstanden din er generaliserende og barnslig. Når det er sagt: noen elever melder seg oftere når roller fordeles ut, mens andre trekker seg unna. Vi kan ikke tvinge noen til å synge solo og være i fokus. Fremføringer blir noe annet. Der bør alle delta. Anonymkode: 48d87...83a Nei det er ikke barnslig at noen sier hvordan det er! Anonymkode: a69bc...3e4 1
Raven.Writingdesk Skrevet 4. februar 2022 #10 Skrevet 4. februar 2022 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Har 3 barn. I alle år jeg har hatt de på skolen, er det sånn at når noe skal fremføres, taler holdes, roller deles ut etc, er det de samme elevene som får lov til å vise seg frem. Det er påfallende. Og veldig synn. Det er flere barn som hadde hatt så godt av å kunne få slike oppgaver, og som hadde vokst på det. Men det er vel for mye jobb for lærere å tilrettelegge. Da er det best å alltid vise frem klassens beste elever. Spy.. Anonymkode: c1eaa...ed9 Ærlig talt. Hvem som fremfører hva handler da om hvem som selv vil det, klarer det relativt selvstendig og seriøst. At mange «hadde hatt så godt av å kunne få slike oppgaver» er da en sannhet med modifikasjoner, en lærer kan heller ikke trylle, så barnet med sosial angst og sceneskrekk kan ikke tvinges til å bli noe det ikke er, eller være noen barnet ikke er. Det viktigste er vel heller at alle får en oppgave de er tilfreds med. Alle oppgaver er like viktige; noen må styre musikken og være statister, ikke alle kan holde talen eller være hovedperson. Lær barnet ditt heller at alle roller er like viktig, selv om ikke alle er like fremtredende. 7
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #11 Skrevet 4. februar 2022 Alle lærere har garantert noen elever de liker bedre og føler de har mer kontakt med enn andre. Av og til kan også lærere måtte ha et forhold til elever de ikke føler de kommer overens med. Sånn er det å være menneske. Men det er fullt mulig å være en god pedagog allikevel. Hos oss skriver vi gjerne opp for å huske, og tar det med videre. Åja, i fjor var det Per, Pål og Espen som hadde mest replikker i julespillet. Da tar vi noen andre i år. Men det er jo heller ikke til å komme at noen elever har lyst til å stikke seg fram, mens andre liker seg bedre i bakgrunnen. Og noen sitter sikkert bitre 20 år etter fordi de ikke turte ta sjansen når den bød seg og dermed ble "hoppet" over. Selv om de hele veien fikk tilbud om andre, like viktige oppgaver. Da er det også ekstra enkelt å skylde på læreren, siden folk flest ikke ser lærere som normale mennesker, men et annet type vesen som man stiller helt andre forventninger til enn hvermannsen. Læreren skal jo tross alt være den personen som skal gjøre alt for at en eller ens barn alltid skal ha det bra, føle mestring, lære masse og tilrettelegge, siden en selv eller ens barn er viktigst. Lett å glemme at i en normalt klasse er det gjerne 20 å dele denne oppmerksomheten med. Anonymkode: 5ed15...c09 18
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #12 Skrevet 4. februar 2022 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Nei det er ikke barnslig at noen sier hvordan det er! Anonymkode: a69bc...3e4 Morsomt at du tenker at trådstarter har rett til sin mening, men at jeg ikke har det. Jeg synes det er dømmende og generaliserende. Anonymkode: 48d87...83a 3 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #13 Skrevet 4. februar 2022 Det med presentasjoner, roller også. I ungenes klasser er det ofte basert på hva/hvor mye barna ønsker selv, hvilket driv barna har og i hvor stor grad de tidligere faktisk klarer å lære seg tekster. Noen ganger er det ikke tid til å vente på noen som trenger mye tid til å bli trygg eller som ikke klarer å lære seg mye tekst. Når det gjelder favorittbarn, noen personer har man bare mer kjemi med. Sønnen har f.eks to gutter i klassen som tuller litt, kun den ene får mye kjeft. Jeg har vært laglederen til disse gutta og den som får lite kjeft har alltid et smil på lur, kan lage god stemning, den andre tuller og er som ofte er sur. Regner ikke med at tålmodigheten er like stor for denne gutten. Stille, sjenerte, beskjedne barn blir ofte oversett, de krever ingen oppmerksomhet. Ja, de burde kanskje pushes mer, men kanskje arenaen for det er hjemme hvor foreldrene har 1-1 kontakt og ikke i klasserom med 20-30 andre. Anonymkode: d8e80...b93 6
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #14 Skrevet 4. februar 2022 Tror det ja. Min gutt har bestandig vært en sporty og aktiv gutt. Elsker gym, helt til videregående. Han følte at læreren ikke likte han. Ga han karakter 3 i gym. På ungdomsskolen hadde han 5 og 6 i gym Anonymkode: e4184...307 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #15 Skrevet 4. februar 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Det med presentasjoner, roller også. I ungenes klasser er det ofte basert på hva/hvor mye barna ønsker selv, hvilket driv barna har og i hvor stor grad de tidligere faktisk klarer å lære seg tekster. Noen ganger er det ikke tid til å vente på noen som trenger mye tid til å bli trygg eller som ikke klarer å lære seg mye tekst. Når det gjelder favorittbarn, noen personer har man bare mer kjemi med. Sønnen har f.eks to gutter i klassen som tuller litt, kun den ene får mye kjeft. Jeg har vært laglederen til disse gutta og den som får lite kjeft har alltid et smil på lur, kan lage god stemning, den andre tuller og er som ofte er sur. Regner ikke med at tålmodigheten er like stor for denne gutten. Stille, sjenerte, beskjedne barn blir ofte oversett, de krever ingen oppmerksomhet. Ja, de burde kanskje pushes mer, men kanskje arenaen for det er hjemme hvor foreldrene har 1-1 kontakt og ikke i klasserom med 20-30 andre. Anonymkode: d8e80...b93 Kanskje de stille sjenerte barna hadde fått en etterlengtet "bli sett-følelse" hvis læreren hadde gitt de en liten rolle eller noe. Kanskje de egentlig har lyst men ikke vet om de tør. Men med støtte og heiagjeng kam de få en opplevelse for mange mange år fremover. For de som alltid står frem, er hver greie bare et nummer i rekka.. Ingenting galt med andre oppgaver, det var overhode ikke poenget! Anonymkode: c1eaa...ed9 2
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #16 Skrevet 4. februar 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Morsomt at du tenker at trådstarter har rett til sin mening, men at jeg ikke har det. Jeg synes det er dømmende og generaliserende. Anonymkode: 48d87...83a Typisk lærere det, de er ikke så gode på kritikk Anonymkode: a69bc...3e4 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #17 Skrevet 4. februar 2022 Raven.Writingdesk skrev (44 minutter siden): Ærlig talt. Hvem som fremfører hva handler da om hvem som selv vil det, klarer det relativt selvstendig og seriøst. At mange «hadde hatt så godt av å kunne få slike oppgaver» er da en sannhet med modifikasjoner, en lærer kan heller ikke trylle, så barnet med sosial angst og sceneskrekk kan ikke tvinges til å bli noe det ikke er, eller være noen barnet ikke er. Det viktigste er vel heller at alle får en oppgave de er tilfreds med. Alle oppgaver er like viktige; noen må styre musikken og være statister, ikke alle kan holde talen eller være hovedperson. Lær barnet ditt heller at alle roller er like viktig, selv om ikke alle er like fremtredende. Kanskje noen av de som ikke roper ut at de vil, egentlig vil masse masse? Kanskjelærere ikke skal være så sykt opptatt av at ikke alle får det bra nok til. Hvis Per ikke leser med like stor fart og innlevelse som Pål.. og kanskje ikke får sagt mer enn 2 setninger istedet for 15 HVA SÅ?? Det kan bety mye mer for Per. Jeg som forelder hadde vært mye mer imponert over lærere som ikke tar den glorifiserte utveien bestandig, men SER. Anonymkode: c1eaa...ed9 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #18 Skrevet 4. februar 2022 Daria skrev (1 time siden): Det kan vel til dels handle om hvem som vil og melder seg frivillig også? Sånn var det hvertfall da jeg gikk på skolen, det var gjerne de samme som meldte seg til sånne ting. Jeg skjønner jo at det er enklere for læreren å gi sånne oppdrag til de som vil, heller enn å bruke tid på å overtale andre som helst vil slippe, uansett hvor mye de ville vokst på oppgaven. Hva med en mellomting? Se elevene. Anonymkode: c1eaa...ed9
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #19 Skrevet 4. februar 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Kanskje noen av de som ikke roper ut at de vil, egentlig vil masse masse? Kanskjelærere ikke skal være så sykt opptatt av at ikke alle får det bra nok til. Hvis Per ikke leser med like stor fart og innlevelse som Pål.. og kanskje ikke får sagt mer enn 2 setninger istedet for 15 HVA SÅ?? Det kan bety mye mer for Per. Jeg som forelder hadde vært mye mer imponert over lærere som ikke tar den glorifiserte utveien bestandig, men SER. Anonymkode: c1eaa...ed9 Men hvordan kan du vite hva læreren ser. Temmelig arrogant å mene alt du ser mer, som har ett barn som utgangspunkt, enn læreren som skal ta hensyn til 20. Hva om Pål sine foreldre er psykisk syke, Pål har en alt for tøff hverdag til å være barn, men ett sted får han skinne og føle mestring, og det er på fremføringer. For Per er det litt mer det samme, men foreldrene til Per er veldig opptatt av det. Dersom du har et barn du føler blir oversett av lærern, og barnet er enig, så er jo det i høyeste grad en sak for utviklingssamtalen du får innkalling til to ganger i året. Av de aller fleste lærere blir det tatt hensyn til. Kanskje ikke sånn at det er så veldig synlig for dere foreldre, for dere ser ganske lite, men lærern har det nok med seg allikevel. Anonymkode: 5ed15...c09 8 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #20 Skrevet 4. februar 2022 Enkelte lærere har sine favoritter ja. Anonymkode: 4d069...a2b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå