AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #1 Skrevet 4. februar 2022 Interessert i synspunkter her, hva andre ville gjort. Har vært sammen med samboeren min i en del år, og dette er en problemstilling jeg/vi aldri har funnet en optimal løsning på. Jeg har tre barn, mannen har også tre men de er store og har flyttet ut før vi flyttet sammen. Jeg er noe strengere enn han har vært med side, spesielt i forhold til kosthold (ungene mine er 7/9/12). Mannen har stort sett et bra kosthold, men han har en svakhet for nugatti. Spiser gjerne nugatti til hvert brømåltid (ikke bare det, men alltid en av skivene). Jeg har vokst opp med at nugatti er kun i ferier. Dette synes jeg er for strengt, og har hatt det litt innimellom som voksen. Ikke hele tiden, da alle ungene elsker dette. Jeg har ikke lyst til at barna skal begynne å spise nugatti hver dag. Samtidig kan jeg ikke nekte en godt voksen mann å spise det han vil. Og jeg kan heller ikke rettferdiggjøre at de ikke får gjør det han gjør. Mannen er slank, to av barna har litt problemer med å begrense seg rundt godsaker så synes det er viktig å jobbe konsistent med gode holdninger til mat og å få inn gode vaner uten å fokusere på at noe ikke er lov å spise. Hvordan løser dere andre denne typen forskjeller? Anonymkode: 7b6cb...835
lillevill Skrevet 4. februar 2022 #2 Skrevet 4. februar 2022 Tror du og mannen må være et team, først og fremst. Det er jo grunnleggende. Han er ikke en fjortis som MÅ ha den pålegget hver bidige dag. Han er en voksen som kan begrense seg for å være et godt forbilde. 4 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #3 Skrevet 4. februar 2022 Synes han det er greit at ungene begynner å spise det hver dag? Eller skjønner han at det vil være uheldig? Anonymkode: 94b9f...21e
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #4 Skrevet 4. februar 2022 La det fortsette slik som nå, men la de få ha Nugatti på lørdager. Si at det er forskjell på voksne og barn, når de blir voksne kan de bestemme selv hva de skal ha på brødskiva, men nå bestemmer du og pappaen at barn bare spiser Nugatti på lørdager og i ferier. Det går helt fint at det er litt ulike regler for voksne og barn. Regner ikke med at dere alle sammen legger dere på helt samme tidspunkt på kvelden? Anonymkode: 1d71c...0d9 3
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #5 Skrevet 4. februar 2022 Melkesjokolade er litt dyrere, ellers er det ikke mye som skiller. Får ungene og samboeren det hver dag også? Ikke kjøp, så er det ingen fristelser😊 Anonymkode: 88ab5...e08
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #6 Skrevet 4. februar 2022 Nugatti i helgen og ikke i ukedagene. Hvis mannen MÅ ha Nugatti i hverdagen får han ha det på jobb og spise i lunsjen. Anonymkode: 60495...57d 4
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #7 Skrevet 4. februar 2022 'Han er voksen og må selv ta ansvar for sitt kosthold. Dere er barn, jeg har ansvar for deres kosthold, og jeg sier nei.' Anonymkode: 1b0f9...d31 4
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #8 Skrevet 4. februar 2022 Han kan da vel spise den nugattien uten at ungene ser det, jeg har drukket mye cola i smug etter jeg fikk unger. Voksen privilegium å være så usunn man bare vil... Anonymkode: 4219f...603 1
Gjest Dævendøtte Skrevet 4. februar 2022 #9 Skrevet 4. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): 'Han er voksen og må selv ta ansvar for sitt kosthold. Dere er barn, jeg har ansvar for deres kosthold, og jeg sier nei.' Anonymkode: 1b0f9...d31 Enig. Hadde blitt gretten om jeg ikke fikk spise det jeg ville på brødskiva mi pga mannens unger. Men, når det er sagt, jeg hadde sikkert skjult det litt om ungene ble krakilske eller overvektige av dårlig kosthold. Hadde gjort mitt for å bidra til at ungene er rimelig sunne i hverdagene. Er selv opptatt av å spise sunt, viktig å overføre dette til ungene også.
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #10 Skrevet 4. februar 2022 Jeg er enig i at du ikke kan nekte en voksen mann i å spise det han ønsker på brødskiven. Men ser virkelig barna dine hva mannen spiser på brødskiven man-fre? Vi har ikke felles frokost i ukedagene og når vi spiser lunsj så er ungene på skolen. Mannen din spiser jo heldigvis litt annet og, så om dere spiser sammen og barna spiser to skiver, så er det vel ikke krise om de får nugatti på en halv skive. Om problemet er at de VET mannen din spiser dette (men ikke ser det) , så får dere bare forklare at det er forskjell på voksen og barn. At kropper i vekst ikke har godt av det nugatti inneholder, og at en skive nugatti er mye mindre for en voksen mann på 85 kilo enn for et barn på 25 kilo. At små kropper i vekst behøver andre ting, men at de kan få litt i helgen da litt ikke er farlig. Om de synes det er urettferdig, så spiller jo ikke det noen rolle. Man kan jo ta en øl eller et glass vin foran barna, de får jo ikke det heller (ser så klart forskjellen med at dette ikke smaker godt for barn, men det gjør Nugatti), men forklaringen blir jo litt av det samme. Anonymkode: 4fc55...02f
AprilLudgate Skrevet 4. februar 2022 #11 Skrevet 4. februar 2022 Jeg er uenig med folk flest i tråden her jeg, da. Det er dårlig gjort å han en boks Nugatti stående med beskjeden «forelder får ta men ikke dere». For tannhelsen er det null forskjell, og ungene er garantert mer aktive enn ham. Jeg hadde sagt at ungene kunne få innimellom/i helger om far ABSOLUTT må ha Nugatti i hus. Så får han spise når de er på skolen/trening/sover/er på rommet osv. 3
fru Alving Skrevet 4. februar 2022 #12 Skrevet 4. februar 2022 Synes voksne folk må få spise det de vil, la han få ha Nugattien sin om dette er det eneste problemet dere har. Mange barn som spiser syltetøy på skiva hver dag og vokser opp fint. 1
GammelKaktus Skrevet 4. februar 2022 #13 Skrevet 4. februar 2022 Ser ikke helt problemet her jeg... Mine regler for mitt barn og så for andre gjøre hva de vil, det gjelder jo her og, han er voksen og hvis han vil ha en skive og to med nugatti så synes jeg ikke det er problematisk. Så store barn som dine ser vel forskjell på hva du og de gjør og han, er jo bare å si de som det er. Han velger for seg og du velger for de. Så for du gnåle om hvorfor det er viktig å spise sunt, vaner og alt det der hvis det blir noe mas om nugatti. 2
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #14 Skrevet 4. februar 2022 Ville sagt til ungene at du tar ansvar for de, han får ta ansvar for meg. Ingen stebarn her, men hender jeg drikker brus i uken og ungene ikke får, de spør ikke engang. Skal du hindre han i å drikke juice, brus, øl, vin osv midt i uka også eller bare Nugatti fordi du ikke kan styre egne barn? Anonymkode: ca672...07c 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #15 Skrevet 4. februar 2022 Synes han skal legge bort nugattien til hverdags, eller spise det når de ikke ser. De som foreslår at han skal spise, men barna ikke skal få må jo trolle? Ha det feks til frokost i helga, eller bare ikke i det hele tatt. Jeg spiser også nugatti hver dag, men datteren ser det aldri og får/spør heller ikke. Synes han det er innafor å ta fram en is også uten at de får, fordi han er voksen og «kan»? Å sammenligne med øl blir for søkt, det hverken liker eller kan barn drikke 🤷♀️ Anonymkode: a19f5...401 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #16 Skrevet 4. februar 2022 Jeg spiser også nugatti altfor ofte. Men jeg gjør det når barnet mitt ikke er hjemme eller har lagt seg. Oppbevarer den i kjelleren. 😛 Vi "har ikke" nugatti i hus mesteparten av tiden. Jeg synes det er dårlig gjort å friste barn ved å spise noe godt foran dem som de ikke får. Greit at mannen bestemmer over seg selv, men jeg hadde ikke villet være sammen med en som ikke gadd å ta hensyn til barnet mitt. Anonymkode: 3e73d...fb1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå